ďťż
16% czy 20% ?




pawel 17 - Pon Mar 02, 2009 1:35 pm
" />Witam.
Niedawno kupiłem nowy model lightning gt10 jeszcze nie odpalany.
Mam pytanie czy mogę go zalac tym paliwem BYRON - 20% READY-TO-RUN-GEN2 czy lepiej słabszym 16%
Silnik to 3.0. Doradżcie świeżakowi bo im więcej czytam na forum tym mniej wiem.




Wojciech Pabis - Pon Mar 02, 2009 1:55 pm
" />Moim zdaniem na początek lepiej 16% , potem 20%. Bo poco masz silnikiem od razu wojować z większym procentem... Gdy opanujesz swój model możesz mu nawet lać 25%



Marcin Rącki - Pon Mar 02, 2009 1:58 pm
" />W instrukcji powinno być napisane jakiej mieszanki użyć
Myślę, że 20% nie powinno zaszkodzić



Bartosz Giza - Pon Mar 02, 2009 2:10 pm
" />Na docieranie 16%, potem 20%. Wyżej raczej nie, to jest mały silnik (Small Block) i może nie wytrzymać zbytnio długo




Gieroll - Pon Mar 02, 2009 2:23 pm
" />Głupoty wypisujecie aż miło, a Wojtaszekkk to powinien mieć zakaz doradzania komukolwiek.
Jedynie Czekuś słusznie doradził, zajrzyj w instrukcję, tam będzie polecana zawartość nitro, z tego co sobie przypominam to HPI poleca 20%-25% nitro ( ale sprawdź w instrukcji bo jest kilka modeli silnika 3,0 - T, G). Także 20 % było by optymalnie i pamiętaj złota zasadę " Przez cały okres użytkowania silnika staraj się używać takiego paliwa na jakim był docierany silnik"



pawel 17 - Pon Mar 02, 2009 3:16 pm
" />Czyli mogę smiało lać BYRON - 20% bo to chyba jest w miarę dobre paliwo i tyle zalecane jest w instrukcji.
Ale może na 16% dłużej mi pożyje silnik.
Dzięki chłopaki.



Marcin Rącki - Pon Mar 02, 2009 3:17 pm
" />Nie odczujesz żywotności silnika jak będziesz lał 16%, jeżeli zalecane jest 20% to lej 20



Gieroll - Pon Mar 02, 2009 3:24 pm
" />
">Ale może na 16% dłużej mi pożyje silnik.


Nie ma to w ogóle znaczenia w zakresie podanym przez producenta. Liczy się jakość paliwa, 16% czy 20 % ma to samo stężenie olejów, od jakości tych olejów zależy żywotność silnika.
Bayron wydaje się być dobrym paliwem, sądząc po opiniach, sam zamierzam na tym paliwie zacząć sezon i docieranie nowego silnika.



pawel 17 - Pon Mar 02, 2009 3:51 pm
" />Ale Bayron ma różne stężenie oleju:
BYRON - 20% READY-TO-RUN-GEN2 - ma 16% oleju
BYRON - 16% PRO DRIVER 1600-GEN2 - ma 9% oleju
BYRON - 16% RACE 1600-GEN2 - ma 12% oleju



Gieroll - Pon Mar 02, 2009 4:03 pm
" />Bo każde z tych paliw to inny produkt, z innym przeznaczeniem, na co wskazuje nazwa, także dla ciebie jako początkującego najlepsze będzie BYRON - 20% READY-TO-RUN-GEN2 ( to paliwo jeśli istnieje w wersjach 16 lub 25 zapewne będzie zawsze miało 16 % oleju)



Maciej Nowak - Pon Mar 02, 2009 4:07 pm
" />Do slników 3.0 nawet OS zalca 20% smigam na 20% i jest idealnie.



pawel 17 - Pon Mar 02, 2009 4:19 pm
" />Czyli to z zawartością 16%oleju bedzie ok. do docierania.
Jeszcze jedno pytanko ustawienia fabryczne HPI to te dwie śrubki ustawione równo z kołnierzem,a u mnie są lekko wkręcone czy mam je przestawic na fabryczne?



Marcin Rącki - Pon Mar 02, 2009 4:26 pm
" />Tak.



Wojciech Pabis - Pon Mar 02, 2009 4:26 pm
" />
"> Przez cały okres użytkowania silnika staraj się używać takiego paliwa na jakim był docierany silnik"
Dlaczego ? Co by się stało gdybym jeździł na innym.



Gieroll - Pon Mar 02, 2009 4:44 pm
" />Prawdopodobnie nie stało by się nic, ale jeśli masz problemy z regulacją , a zapewne masz, to taka zmiana % w górą lub w dół, a do tego zmiana producenta może poskutkować szybszym zużyciem silnika, bo zapewne nie będziesz umiał rozpoznać symptomów docierających z silnika. Także oczywiście zmieniać paliwo można, ale trzeba wtedy doregulować gaźnik, a najlepiej wrócić do ustawień fabrycznych. Trzeba się po prostu na tym przynajmniej trochę znać.



Wojciech Pabis - Pon Mar 02, 2009 4:55 pm
" />Ok , dzięki. Gdy tylko zrobi się ciepło postaram się w nim poszperać. Jeździłem na Jetsie , teraz zmieniłem na paliwko produkcji Rcmodelsport z tą samą ilością %. Także nie wiem czy zmieniać ponownie (Zostało mi około 2l) na Jesta czy jeździć na tym dalej co mam i już więcej nie zmieniać



Gieroll - Pon Mar 02, 2009 5:06 pm
" />Obserwuj silnik, stabilność pracy, temperaturę, jeśli będziesz miał jakiekolwiek wątpliwości, wracaj do ustawień fabrycznych i reguluj od nowa.



pawel 17 - Pon Mar 02, 2009 5:20 pm
" />Gieroll mam ustawić te śrubki na równo z kołnierzem i dopiero docierać?
Czy spróbować docierać na tych ustawieniach jakie są?



Gieroll - Pon Mar 02, 2009 5:30 pm
" />Zależy jak bardzo są wkręcone, jeśli różnica jest spora to możesz je delikatnie wykręcić, ale pewnie jest to minimalna różnica, która nie powinna mieć wpływu. Oczywiście może spróbować wyrównać iglice na równo z kołnierzem, wzbogacisz mieszankę i na pewno to nie zaszkodzi, możesz mieć najwyżej problem z odpaleniem zalanego silnika. To są niestety trudy początkujących i każdy musi przez to przejść



pawel 17 - Pon Mar 02, 2009 5:48 pm
" />Dzieki Gieroll.
Ale na docieranie jest chyba jeszcze za zimno?
Bo mnie juz łapska swędzą żeby się za to zabrać
Pozdrawiam i dzieki wszystkim za pomoc.



Gieroll - Pon Mar 02, 2009 5:55 pm
" />No ja tez już bardzo bym chciał zacząć docieranie nowego silnika, ale czekam jak na zewnątrz będzie powyżej 15 stopni.



arturskuter - Pon Mar 02, 2009 6:48 pm
" />A czemu aż do 15st C? wystarczy jak będzie 9st C i już można docierać (nawet przy -2st C można ale ciężko) A ja to niedawno se kupiłem pierwszą spalinke i tak mi się chcę pojeżdzić tym modelem że przy 9st już bedę docierać.

Ps:Jaki silnik kupiłeś?



Maciej Nowak - Pon Mar 02, 2009 6:52 pm
" />Logika: Zimno= niska temperatura silnika przy odpalaniu= problemy z odpaleniem= za niska temperatura pracy silnika=zubożenie mieszanki by wymusić wyższą=złe smarowanie=złe dotarcie=utrata kompresji, przedwczesne zużycie elementów silnika. Dlatego czekamy i nie docieramy gdy jest zimno.



Gieroll - Pon Mar 02, 2009 6:56 pm
" />Dodatkowo dochodzi jeszcze tzw komfort termiczny, nie zamierzam stać na zewnątrz i marznąc, bo ja brrrr bardzo nie lubię zimna



Draxan - Pon Mar 02, 2009 6:58 pm
" />dodajcie tez do tego jak korba dosteje po dupie na przelanym silniku (a w zimnie to ciagle przelany) i jest komplet "za i przeciw" jesli chodzi o docieranie w zimnie duzym.



Wojciech Skwarzyński - Pon Mar 02, 2009 7:02 pm
" />Docierać można i w zimie ale lepiej dla silnika jak ma optymalne warunki.Za gorąco zresztą też źle.Traxxas piszę w instrukcji że można docierać w zimie ale radzą żeby poczekać do lepszych warunków(powyżej 10st).Docierać jak się sezon będzie zaczynał bo i tak w zimie się nie pośmiga.A ręcę jak swędzą posmarować kremem:)

Pozdro



Marcin Rącki - Pon Mar 02, 2009 7:16 pm
" />
">dodajcie tez do tego jak korba dosteje po dupie na przelanym silniku (a w zimnie to ciagle przelany) i jest komplet "za i przeciw" jesli chodzi o docieranie w zimnie duzym.

Draxan, chyba w zimę skręca sie silniki? Czyli uboższa jest mieszanka;) Dobrze to rozumiem?



Wiktor Sułek - Pon Mar 02, 2009 7:32 pm
" />Skręca też, ale bardziej nagrzewa się je gazując na boxie, pudełku, w powietrzu itp.

A silnik zanim się nagrzeje do 80-90* to chodzi jakby był maxymalnie przelany, co obciąża korbę dość mocno.

A iglice można minimalnie przykręcić, żeby silnik temp. trzymał.



Wanted_666 - Sob Mar 07, 2009 11:32 am
" />Teoretycznie piszą żeby silniki docierać w temp min 10*C, jednak znam modelarzy, którzy docierali swoje maszyny w ok. 0*C. Na pewno ma to jakiś wpływ na obciążenie silnika, ale raczej różnice będą niezauważalne.
Tak naprawde większy wpływ na długowieczność silnika ma późniejsza eksploatacja ( spotkałem sie, że silniki docierane przez doświadczonych modelarzy padały po paru litrach bo ktoś niedbał o nie, a czasami jakiś nowicjusz docierał sam a silniki nadal pracuje po 14 litrach ). Docierać sie powinno na takim samym paliwie na jakim bedzie sie później jeździć. A do silnika 3.0 to 20%nitro nie powinno zaszkodzić, nawet jest zalecane.
Docieraj raczej na fabrycznych ustawieniach lub minimalnie zuboż mieszankę ale minimalnie !!!



pawel 17 - Nie Mar 15, 2009 7:12 pm
" />Troszke się ociepliło temp. ok. 7-9 stopni można docierac silnik?



Wanted_666 - Nie Mar 15, 2009 8:40 pm
" />Ja dziś docierałem mojego Force .12 ale niestety deszcz mnie zgonil !!! Taka temp jest wystarczająca jak dla mnie, ale niektórzy pewnie napisza że za zimno jeszcze !!!

Moim zdaniem możesz zacząć śmigać na dniach



pawel 17 - Nie Mar 15, 2009 8:52 pm
" />Jeszcze 2-3 dni musze się wstrzymac bo termometr nie doszedł.
Dzięki.



Wanted_666 - Nie Mar 15, 2009 9:59 pm
" />Temp można sparwdzić dając krople wody albo śliny na radiator, niestety to dośc niedokładne i do tego zastają plamy.



pawel 17 - Nie Mar 15, 2009 10:11 pm
" />Wole poczekać na termometr zwłaszcza że to mój pierwszy model.
Czy jak docierałeś swój model owijałeś radiator folią aluminiową czy temperatura była ok.



Gieroll - Pon Mar 16, 2009 6:16 am
" />
">Wole poczekać na termometr zwłaszcza że to mój pierwszy model.
Czy jak docierałeś swój model owijałeś radiator folią aluminiową czy temperatura była ok.


skoro to twój pierwszy model poczekaj, aż będzie powyżej 15 stopni.



pawel 17 - Pon Mar 16, 2009 9:02 am
" />skoro to twój pierwszy model poczekaj, aż będzie powyżej 15 stopni.[/quote]

Czyli jak to mój pierwszy model to najlepiej jak dowiąże sznureczek i będe go ciągał za sobą.
Sorry ale myśle ze 15 stopni to przesada.



Draxan - Pon Mar 16, 2009 9:51 am
" />10C to zupelne minimum.



Marcin Rącki - Pon Mar 16, 2009 11:13 am
" />
">skoro to twój pierwszy model poczekaj, aż będzie powyżej 15 stopni.

Czyli jak to mój pierwszy model to najlepiej jak dowiąże sznureczek i będe go ciągał za sobą.
Sorry ale myśle ze 15 stopni to przesada.


No to jak wiesz lepiej to po co pytasz?
Jak Ci zależy na dobrym dotarciu silnika to poczekaj na większe temperatury



Tomasz Ostrowski - Pon Mar 16, 2009 12:15 pm
" />
">Czyli jak to mój pierwszy model to najlepiej jak dowiąże sznureczek i będe go ciągał za sobą.
Sorry ale myśle ze 15 stopni to przesada.


przy obecnych temperaturach możesz mieć poważne problemy z samym uruchomieniem, a co dopiero z dotarciem.
Przeznacz ten czas na poszerzenie wiedzy, a potem spokojnie sobie podocierasz.



pawel 17 - Pon Mar 16, 2009 12:44 pm
" />Czekuś spokojnie nie denerwuj sie wiele osób zaczeło docieranie (wyczytałem na różnych forach) i stąd moje pytanie i zdziwienie że najlapsza temperatura to powyżej 15 stopni.



Marcin Rącki - Pon Mar 16, 2009 12:51 pm
" />Nie denerwuje się
Jak chcesz to docieraj, tylko będziesz miał chyba problemy z odpaleniem, ale pamiętaj, że doradzaliśmy żeby docierać ok.15*C . Dużo już było tematów o docieraniu silników



pawel 17 - Pon Mar 16, 2009 1:15 pm
" />Ok przyjąłem do wiadomości.
To jeszcze potrzebuje dobry term. na zewnątrz
Dzieki wszystkim za posty.



Artur Krizar - Pon Mar 16, 2009 3:46 pm
" />Docierałem w tę sobotę silnik przy +9 st. Zanim odpaliłem model to podgrzałem blok silnika do ok 60 st. I tak przed każdym kolejnym bakiem. Rezultaty docierania przy takiej temperaturze i samego sposobu docierania (od razu jazda) wyjdą podczas sezonu



Gieroll - Pon Mar 16, 2009 4:34 pm
" />
">Docierałem w tę sobotę silnik przy +9 st. Zanim odpaliłem model to podgrzałem blok silnika do ok 60 st. I tak przed każdym kolejnym bakiem. Rezultaty docierania przy takiej temperaturze i samego sposobu docierania (od razu jazda) wyjdą podczas sezonu

Myślę, że nie powinieneś mieć z nim problemów, w końcu profesjonalnie do tego podszedłeś. Niebezpieczeństwem w docieraniu i regulacji w takiej temperaturze, może być to, że wielu początkujących mocno sugeruje się temperaturą jako wyznacznikiem poprawnej regulacji, a temperatura silnika w takich warunkach może być bardzo złudna.



pawel 17 - Nie Mar 29, 2009 9:36 am
" />Wczoraj docierałem swoje autko,wypaliłem ok pół litra paliwa BYRON - 20% READY-TO-RUN-GEN2, wszystko robiłem tak jak zalecane na forum.
Czy mogę zacząć dzis regulacje silnika jesli tak to czy mam założyć nową swiece nowa to os a5 stara to n4 tylko tyle na niej pisze.

ps.jestem w szoku że takie małe gówno potrafi tak smigać.



Maciej Nowak - Nie Mar 29, 2009 10:42 am
" />Na świecy nic nie "pisze" tylko jest napisane. Ja tą świecę od docierania katuję jeszcze przy regulacji jak silnik jest jeszcze fabrycznie przelany, zmieniam po wyregulowaniu na nową. Na nowej świecy doregulowuję i mam dopiero pełen obraz możliwości silnika. Generalnie na letnie ciepłe dni stosuję świecę OS No8 do silników do .18, powyżej tej pojemności A5, Jak jest zimno na dworze, to A3. Teoretycznie to A5 będzie ok.



pawel 17 - Nie Mar 29, 2009 11:18 am
" />
">Na świecy nic nie "pisze" tylko jest napisane

Człowiek się pomyli i od razu mu paluchem wytkną Tobie nie zdarza się pomylić?
Pewnie jak bym miał z 1000 postów to byś na to nie zwrócił uwagi.
Ale dzięki.



Maciej Nowak - Nie Mar 29, 2009 11:24 am
" />Niestety w tej kwestii jestem bezwzględny, nawet adminowi bym wytknął



Tomek Lipert - Nie Mar 29, 2009 4:09 pm
" />
">Na świecy nic nie "pisze" tylko jest napisane. Ja tą świecę od docierania katuję...

Tak? To najpierw sam pisz bezbłędnie. Pisze się tę świecę, a nie tą świecę.



Maciej Nowak - Nie Mar 29, 2009 9:00 pm
" />Sorry, lecz, w potocznym języku mówionym, a nawet pisanym akceptowany jest też biernik tą zamiast tę. Ale rzeczywiście najpoprawniej jest tę. Miło, że ktoś inny dba też o Nasz język



aspires - Nie Mar 29, 2009 10:16 pm
" />a jaki to ma związek z tematem ??
Powered by WordPress, ©