ďťż
Alternatywa dla A123?
zbig - Pon Mar 31, 2008 7:42 pm " />W takim samym rozmiarze jak A123 są ogniwa litowo-jonowe Sony (konion) US26650VT. Pojemność 2500mAh napięcie 3,7V (Tak jak Li-Po) Ciągły prąd maksymalny 30A Po złożeniu pakietu 2S2P mamy pakiet 5000mAh o obciążalności ciągłej 60A, chwilowej 200A, oraz wyższym napięciu niż analogiczny A123 lub NiMh. Waga pojedynczego ogniwa 89 gramów. Charakterystyka rozładowania jest tutaj: http://www.lipoly.de/modellbau/akkus/konion/konion2500_messdiagramm.gif I teraz najciekawsze: dostępne są na eBayu po 6$ (około 15 zł) przy zakupie 25 sztuk. Według zapewnień kilku sprzedawców (w tym www.lipoly.de) nie wymagają balancera. KiT - Pon Mar 31, 2008 11:36 pm " />Zbyszek, Pewnie masz już je w ręce... Rozmary takie same czy jednak ciut mniejszy obwód? Masz zamiar kupić tego więcej? zbig - Wto Kwi 01, 2008 5:30 am " />Nie, nie mam ich. W sumie 2 pakiety A123 zaspokajają wszystkie moje potrzeby w kwestii większych mocy zasilania . Według opisu to dokładnie ten sam rozmiar. Obudowa jest niklowa, nie aluminiowa jak w A123. Długo przyglądałem się im i rozważałem ich zakup, po doskonałych doświadczeniach z Konionami 18650 (1600mAh), ale A123 z DeWalta ostatecznie wygrały cenowo. Ale teraz trafiłem na ciekawą ofertę na ebayu no i podzieliłem się tym na forum - może ktoś będzie tym zainteresowany, tym bardziej, że napięciowo odpowiadają LiPo, więc łatwiej o regulatory które obsłuża każdą konfigurację. Choć 25 sztuk to raczej pod zakup grupowy niż indywidualny... KiT - Wto Kwi 01, 2008 7:33 am " />3 modele 6 pakietów i też nie mam więcej potrzeb. Teraz tylko pojemniejszy akumulator do auta 1:1 potrzebuję. Adrian Lutyński - Czw Kwi 03, 2008 9:42 pm " />NA ebay niemeickim cos takiego jest od dluzszego czasu, macie zdjecie tego cuda? zbig - Pią Kwi 04, 2008 7:47 am " />http://i16.ebayimg.com/06/i/000/bf/e4/c4c5_1.JPG Adrian Lutyński - Sob Kwi 05, 2008 10:59 pm " />to chyba to http://cgi.ebay.de/Konion-Sony-US-26650 ... dZViewItem cena nie jest zla, 44zl? Ale czym to ładowac? zbig - Nie Kwi 06, 2008 5:20 pm " />Teoretycznie LiIon ładuje sie do 4,1V, ale niektórzy producenci podają tak jak do LiPoly 4,2V. zbig - Pon Kwi 07, 2008 7:32 am " /> ">cena nie jest zla, 44zl? Ale czym to ładowac? to z danych Sony: http://www.elektromodellflug.de/akku-te ... 6650vt.gif Czyli jednak zalecają 4,1V. Pulsar II (z Elprog-u) to potrafi. Zresztą jeśli Ci nie zależy na 1000 cykli trwałości, to ładuj do 4,2V. A co byś powiedział na połowę tej ceny? Adrian Lutyński - Pon Kwi 07, 2008 7:33 am " />Że mniej niż tysiąc cykli jest uzasadnione Gdzie, kiedy i komu zapłacić? zbig - Pon Kwi 07, 2008 7:51 am " />Właśnie zamawiam 25-pak Adrian Lutyński - Pon Kwi 07, 2008 7:55 am " />Eeeej, no nie bądź zamolub!! zbig - Pon Kwi 07, 2008 8:21 am " />Na pierwsze zamówienie mam już komplet chętnych. Ale jak przetrę szlaki, to może szarpnę się 100-pak Adrian Lutyński - Pon Kwi 07, 2008 8:26 am " />Jakby co proszę o info A jakie ich zagrożenia? Jakies zapłony itd itp? zbig - Pon Kwi 07, 2008 8:37 am " />No co ty. Cylindryczne są na to absolutnie odporne. Nie zapalają się, nie wybuchają. Nawet po zgnieceniu, przekłuciu czy przeładowaniu. KiT - Pon Kwi 07, 2008 8:39 am " />z zagrożeń to można się uzależnić Adrian Lutyński - Pon Kwi 07, 2008 8:40 am " />a123 to samo? KiT - Pon Kwi 07, 2008 8:55 am " />Tak. Nie widzę szans na powrót do zasilania Ni-Mh w moim przypadku. Adrian Lutyński - Pon Kwi 07, 2008 9:01 am " />Pisałeś już raz, przybliż proszę ponownie jak czas jazdy 4S w porónaniu do IB4200? I czy po tym czasie używania wyszły jakieś wady? Ciut za późno pytam, bo już leci do mnie 14 ogniw, ale w zamyśle kolejne 10... KiT - Pon Kwi 07, 2008 9:21 am " />Czas jazdy ten sam. Bo tu masz 14V x 2300mAh a tam 7.2V x 4500mAh. Inny silnik i przełożenia włożyłem. Czas cyklu gotowy do jazdy inny: A123 ładowanie + balansowanie 20minut. IB4200 wyrównanie + ładowanie 2.5-3h i tylko dwa cykle na dobe. I to zadecydowało. Dodatkowo by otrzymać podobne przyspieszenie i prędkość na silniku 5700 i IB4200 stosowałem pakiet 8 cel. Teraz stosuję pakiet 4 cel A123 na silniku 4600 Na Li-Ion włożyłbymsilnik 5700 i dwie cele i agresywniejsze przełożenia. Ale za to pakiet, albo 2S albo 2S2P. Michał Bugajski - Śro Kwi 09, 2008 10:06 am " />Czy ładowarka multicharger LN5014 czyli to samo co shark10 naładuje te cele, bo chodzi mi po głowie zakup 25 celek. zbig - Śro Kwi 09, 2008 4:40 pm " />Według instrukcji ma jeden wspólny program LiIon/LiPo, 3,7V/celę. Czyli przekraczasz o 0,1V/celę napięcie końcowe z danych katalogowych producenta. Michał Bugajski - Śro Kwi 09, 2008 6:40 pm " /> ">Według instrukcji ma jeden wspólny program LiIon/LiPo, 3,7V/celę. Czyli przekraczasz o 0,1V/celę napięcie końcowe z danych katalogowych producenta. czyli moge czy nie, bo nie wiem, A w pierwszym poscie pisałeś: ">Pojemność 2500mAh napięcie 3,7V (Tak jak Li-Po) Ciągły prąd maksymalny 30A Jak z balancerem do tych celek sony ? Bo nie ukrywam cena jest kuszaca. zbig - Śro Kwi 09, 2008 7:31 pm " />Z napięciem to zależy kto pisze Według noty Sony, nominalnie ładuje się je do 4,1V. Shark ładuje do 4,2V. Róznica niewielka, ale decyzja nalezy do Ciebie. Sprzedawca z linku, który podał Kajman pisze, ze ładuje sie kazdą ladowarką, która odcina przy 4,1...4,2V (czyli jak LiPo). Sprzedawcy piszą również, ze balansowac nie trzeba. Uzywam już 3-ci sezon cylindrycznych LiIon Sony (Konionów) 1600 mAh, ładuję je do 4,2V i balansuję dla przyzwoitości raz na kilka miesięcy. Nie zauwazyłem zadnej degradacji ani rozjazdów napięcia. Ale z tymi nie mam doświadczenia. Własnie zamówiłem partię, jak przyjdzie to poddam je testom na trwałość przy ładowaniu 4,2V i pracy bez balansowania (jestem leniwy, więc nie będzie mi się chciało przełaczać ładowarki ). Wtedy podam wiarygodne wyniki. Michał Bugajski - Czw Kwi 10, 2008 6:38 am " /> ">Z napięciem to zależy kto pisze Według noty Sony, nominalnie ładuje się je do 4,1V. Shark ładuje do 4,2V. Róznica niewielka, ale decyzja nalezy do Ciebie. Sprzedawca z linku, który podał Kajman pisze, ze ładuje sie kazdą ladowarką, która odcina przy 4,1...4,2V (czyli jak LiPo). Sprzedawcy piszą również, ze balansowac nie trzeba. Uzywam już 3-ci sezon cylindrycznych LiIon Sony (Konionów) 1600 mAh, ładuję je do 4,2V i balansuję dla przyzwoitości raz na kilka miesięcy. Nie zauwazyłem zadnej degradacji ani rozjazdów napięcia. Ale z tymi nie mam doświadczenia. Własnie zamówiłem partię, jak przyjdzie to poddam je testom na trwałość przy ładowaniu 4,2V i pracy bez balansowania (jestem leniwy, więc nie będzie mi się chciało przełaczać ładowarki ). Wtedy podam wiarygodne wyniki. Dzieki, czekam na testy, jak przebiegną pomyslnie to zamówie sobie 25szt tych ogniw Adrian Lutyński - Pią Kwi 11, 2008 7:45 am " />ale pozytywne ruchy w ogniwach ostatnio, nono Czekam na testy zbig - Czw Kwi 17, 2008 8:00 pm " />Dzisiaj przyjechały. Sprawdziłem napięcia wszystkich ogniw, max 3, 629V min 3,617V. większość równiutko 3,620V. Zrobiłem pierwszy pakiet 2S2P i teraz go ładuję. Potem zrobię testy obciążeniowe przy 30A (takie mam stanowisko pomiarowe). A potem jazda, jazda, jazda... Albo też latanie, bo mam ochotę sprawdzić go też jako napęd do TwinStara. Reasumując mam pakiet 7,4V / 5000mAh 60A ciągłego prądu, w cenie poniżej 100 zł. edit: oporność całego pakietu po naładowaniu to 0,009 Ohma. Nieźle. Adrian Lutyński - Czw Kwi 17, 2008 8:06 pm " />Wymiary po zlutowaniu? Dawaj znac na bierząco, nie wiem czy dalsze a123 czy to zamawiac... zbig - Czw Kwi 17, 2008 8:11 pm " />Wymiary dokładnie jak A123, ogniwa mają 26mm x 65mm. Czyli cały pakiet to 5,3cm x 14 cm x 2,7 cm (gotowy pakiet, z termokoszulką). Waga 380 gramów. 2strong - Czw Kwi 17, 2008 10:18 pm " />a kiedy ktos robi zamowienie na te celki bo dolar caly czas tanieje wiec warto brac. Moze macie link do aukcji z tymi celami to sobie sam kupie Michał Bugajski - Pią Kwi 18, 2008 6:51 am " /> ">Wymiary dokładnie jak A123, ogniwa mają 26mm x 65mm. Czyli cały pakiet to 5,3cm x 14 cm x 2,7 cm (gotowy pakiet, z termokoszulką). Waga 380 gramów. czyli mowisz ze nie balansujesz pakietu? P.s. sprawdzilem swoja ladowarke i ma 2 programy jeden do Lipo i pokazuje mi na ekranie max poj 5000mAh i napiecie 7.4V, a do liion tez max poj 5000mAh i napiecie 7.2V p.s.2 jak polaczyc 2 cele 3.6V to masz pakiet 7.2V a nie 7.4V zbig - Pią Kwi 18, 2008 10:17 am " />No tak, masz rację, średnie napięcie dla LiIon przyjmuje się 7,2V. oczywiście wszystko zależy od obciążenia, a tu raczej będzie wyższe niż przyjmowane do celów marketingowych . Coś sensownego mogą powiedzieć dopiero dane z loggera. Ja testowo będę je ładował do 4,2V bez balansera (poza wyrównaniem ogniw przy pierwszym ładowaniu, tyle wymaga przyzwoitość). Chcę określić tempo rozjeżdżania się ogniw i trwałość (szybkość spadku pojemności) przy ładowaniu do 4,2V. Michał Bugajski - Pią Kwi 18, 2008 10:22 am " />Oki, jak przetestujesz to wrzuc info ja juz sie bede rozglądac za tymi celami zbig - Pią Kwi 18, 2008 9:40 pm " />Pierwsze pomiary "w boju". Poszedłem do parku z Twin Daggerem i pomimo mżawki ustawiłem się pod górką, tak ze 40 stopni i jazda góra-dół. niestety mój logger rejestruje dane co sekundę ale tylko do 390 sekund (6,5 minuty). Jeździłem jakieś 25 minut i w końcu przegonił mnie deszcz, choć nie rozładowałem pakietu do końca. Po oskrobaniu warstwy błota dobrałem sie do loggera i oto wyniki z pierwszych minut jazdy: http://www.bigaj.com.pl/rc/logger/konion_logger.jpg Pomimo sporej górki prądy nie są ekstremalne, w granicach 15A przy podjazdach, max dochodzi do 18A. Napięcie średnie w granicach 7,2V Logger złapał circa rozładowanie 1000mAh, czyli w sumie niedużo. Ale po 6 minutach średnia nadal w okolicy 7,2V, podczas gdy Cameliony 3300mAh przy mniejszym obciążeniu już po 1 minucie spadały poniżej 7V. Spróbuję przestawić logger do pomiarów w mniejszych odstępach czasu za to dłużej i wybrać się na wiekszą górkę. Wrażenia ogólne z jazdy bardzo pozytywne. Adrian Lutyński - Pią Kwi 18, 2008 9:47 pm " />zapodaj fotke gdzie indziej, nie widac. Czyli ladujesz programem do lipo, bez balansera. Z temp? zbig - Pią Kwi 18, 2008 10:25 pm " />już jest ok, źle napisałem nazwę pliku. Tak, ładuję programem do LiPo (4,2V max), bez balansera. Prąd ładowania 5A (1C), pakiet zimny poczas ładowania Przez te 25 minut wyciągnąłem z pakietu 4000mAh. Czyli cały pakiet to 30 minut jazdy w trudnym terenie. W czasie jazdy pakiet zimny. Defender - Pon Kwi 21, 2008 8:05 pm " />Zbigniew, a zwykłe li-ion z laptopów(18650) - ile można z nich wykrzesać bezpiecznie amper ?, tak aby też napięcie na nich też za bardzo nie siadało. Czy można by je naładować bez balancera ?(2S2P) zbig - Pon Kwi 21, 2008 8:24 pm " />Laptopowe są konstruowane jako maximum pojemności kosztem wydajności prądowej. Nominalnie mają 2C. Praktycznie można je sensownie obciążać do 2,5-3C, ale trzeba sie liczyć z max 80% pojemności przy rozładowaniu. Powyżej mocno się grzeją i oddają bardzo mało. Testowałem ogniwa 2200mAh (Solaris). Dawało się z nich wyciągać ciągłego prądu 6-7A, ale napięcie dosyć mocno siada. Pojedyncze ogniwo ma impedancję 80-100 miliomów. Pakiet 2S2P nadawał się do napędu modelu latającego do 600 gramów. Ale w samolotach masz dobrze określony pobór prądu, do auta to cały czas mało. ładowanie jednak z balancerem, ogniwa te (szczególnie mocno obciążone) rozjeżdżają się. No i trwałość ich jest mocno ograniczona przy takiej eksploatacji. W miarę ciekawie mogą wyglądać nowe Samsungi 2600mAh/2C czyli 5,2A nominalnie, pewnie max 7-8A - pakiet 2S3-4P do niezbyt mocno obciążonego auta mógłby sie nadać. Znacznie ciekawesze byłoby zastosowanie Konionów 1600 (z baterii Makita) - te mają 12A ciągłego prądu i są dosyć "twarde". 2S3P już byłby OK. Defender - Pon Kwi 21, 2008 8:31 pm " />Tak wypatruje czegoś w zamian ni-mh dla przyszłościowego bardzo budżetowego buggy z silnikiem 27T albo poprostu do 15A startu i 6 A rozpędzonego po chodniku. zbig - Pon Kwi 21, 2008 8:44 pm " />Rydzyk fidzyk. Jak wyprowadzisz sobie środek pakietu 2S to możesz ładować niezależnie każdą połówkę pakietu, lub tylko co kilka jazd w ten sposób "balansować". Tylko ten niski budżet szybko skończy się koniecznością kolejnego zakupu. Wyjdzie wówczas drożej. Defender - Pon Kwi 21, 2008 8:50 pm " />Wiadomo że jak nie wolno tak robić to tak nie będe, aby było budżetowo trzeba dbać o sprzęt, a czy A123 3S będzie wymagać balancera ? . Niech czym prędzej w Polsce będzie więcej nowoczesnych ogniw li-ion i podobnych, trwałosć A123 jest poprostu fenomenalna. zbuffer - Pon Kwi 21, 2008 9:27 pm " />Ja mam pytanie techniczne - jak zbudować pakiet 2S2P? lutujesz go normalnie jak NiMH czy masz zgrzewarkę? no i tak w ogóle jak zlutować ogniwa w układzie 2s? grot młotkowy i szybko docisnąć? czy to trudne i jak bardzo trzeba uważać przy liion na temperaturę? zbig - Wto Kwi 22, 2008 5:35 am " />Ja w środku daję plecionkę i każde ogniwo lutuję oddzielnie. Lutować trzeba krótko, żadne ogniwo nie lubi długiego grzania. Potem w termokoszulkę, albo oklejam towertape i gotowe. Nawet A123 co kilka-kilkanaście jazd trzeba balansować. Można tak jak napisałem w poście wyżej - ładując do końca każdą połówkę oddzielnie. Adrian Lutyński - Wto Kwi 22, 2008 5:38 am " />Czyli lutujesz najpierw tak _.._ a potem składasz | : | ? zbig - Wto Kwi 22, 2008 5:52 am " />lutuję ogniwa obok siebie [ }| { ]| a po wyprostowaniu mam coś takiego { ]U{ ] Dla 2P wszystkie "środki" lutuję jednym kawałkiem plecionki Adrian Lutyński - Wto Kwi 22, 2008 5:54 am " />Uhm jaka lutownica, grot i jaka temperatura? I jak sie spisuja sony? robiles jakies testy? Nie wiem czy zamawiac zamiast kolejnych a123... Michał Bugajski - Wto Kwi 22, 2008 6:08 am " />Wiecie gdzie idzie kupic te Sony? Bo na eaby ich narazie nie widać :/ a tam byly tanie. Zbyszek cos wiecej możesz o nich powiedziec po kilku cyklach ladowania i jazd? zbig - Wto Kwi 22, 2008 7:46 am " />Lutownica oporowa 100W. Zrobiłem pierwszy test obciążeniowy, po którym wiem ,że muszę zbudować jeszcze raz stanowisko. "grzałki" z kilkumilimetrowej stalowej spręzyny za mocno się grzeją i silnie zmienia się ich oporność. Logger też ma ograniczenie zarówno pradu jak i czasu. Niemniej udało mi się zrobić cykl przy circa 26A (powyżej wszystko zaczynało mi się topić) i wypompowaniu 4500mAh (ograniczenie czasu). Pakiet po eksperymencie lekko ciepły (nie jest gorący) Co chwilę musiałem przekładać zacisk na grzałce, żeby utrzymać prąd i w jednym miejscu widać krótkie zwarcie (pik na wykresie ograniczony przez zakres loggera) A tak to wygląda, jak na mój gust całkiem przyzwoicie: http://www.bigaj.com.pl/rc/logger/konion26650_2S2P.jpg mam już odpowiednio duży radiator, oraz czujnik hallotronowy do pomiaru prądu, muszę tylko zebrać się i zrobić nowy logger z elektronicznym, stabilizowanym obciążeniem i większą pamięcią KiT - Wto Kwi 22, 2008 9:59 am " />Zbyszek ja to grzałki wkładam do wody. Rezystancji to im nie zmieni. A już 2 litry potrafi skutecznie ostudzić zapędy do zmiany rezystancji. Adrian Lutyński - Wto Kwi 22, 2008 9:58 pm " />czy te ogniw amuszą mieć na koncu VT? zbig - Śro Kwi 23, 2008 9:16 am " />Tak, tylko VT są wysokoprądowe. Adrian Lutyński - Śro Kwi 23, 2008 10:11 am " />Smutek, a juz moglo byc tak fajnie 2.9Eur/szt. A sa gdzies jeszcze do dostania w tych paczkach po 25? zbig - Śro Kwi 23, 2008 2:06 pm " />Szukaj na eBayu, może znowu się pojawią. A te co znalazłeś, jakie mają dokładnie oznaczenie? Adrian Lutyński - Śro Kwi 23, 2008 2:23 pm " />Oryginalne sony, dokladnie jak twoje ale bez vt Michał Bugajski - Wto Kwi 29, 2008 5:03 pm " />Zbyszek mineło już nieco czasu i jak, jakies nowe wieści o tych celach ?? zbig - Śro Kwi 30, 2008 6:49 am " />Eksploatuję, jak tylko mam czas i warunki. Najwyżej były już na około 500 metrach - wsadziłem pakiet 2S2P do szybowca Cularis (2,6m/1,7kg). Latanie aż do znudzenia. No i oczywiście używam w autku. Rozładowanie do 5,4V/pakiet. Akumulatorki cały czas trzymają się równo. W porównaniu do pakietu 2S2P LiFe (A123) wyraźnie większa prędkość jazdy - co jest naturalne, bo ogniwa Sony maja większe napięcie pracy niż A123. Michał Bugajski - Śro Kwi 30, 2008 7:16 am " />Czy w regulatorze ustawiasz cut off ? Ja w SW musiał bym wybrac odciecie na 6V czy na 5V? zbig - Śro Kwi 30, 2008 10:50 am " />Mam to co dała fabryka, czyli 6x0,9V = 5,4V. Teoretycznie te ogniwa można rozładowywać aż do 2,5V/ogniwo. Dla liPo przyjmuje się granicę na 2,9..3V/ogniwo. 6V będzie więc bardzo bezpieczną wartością, 5V to absolutne minimum. KiT - Śro Kwi 30, 2008 1:20 pm " />oj 5V bym nie ustawiał... Michał Bugajski - Śro Kwi 30, 2008 1:56 pm " /> ">oj 5V bym nie ustawiał... narazie jeszcze nie kupilem tych sony, ale juz jestem blisko podjecia decyzji, tylko pytanie za 100 pkt czy wejda mi do Asso B44 4 cele Maciolus - Śro Kwi 30, 2008 2:15 pm " />A123 wchodza Nie jest latwo je ufikasowac, ale nie bedziesz juz musial powielac moich bledow Jesli maja takie same wymiary to oczywiscie wejda. KiT - Śro Kwi 30, 2008 5:07 pm " /> ">oj 5V bym nie ustawiał... narazie jeszcze nie kupilem tych sony, ale juz jestem blisko podjecia decyzji, tylko pytanie za 100 pkt czy wejda mi do Asso B44 4 cele Zbyszek ma oba typy i rozmiarowo one są takie same (Sony i A123) Generalnie jest ścisk i trzeba uciekać na zewnątrz od gniazd wału i na płasko blaszki łączące lutować bo nie ma nawet 1mm zapasu. Przeróbka wprasek do mocowania aumulatorów mile widziana. Michał Bugajski - Śro Kwi 30, 2008 6:45 pm " /> ">oj 5V bym nie ustawiał... narazie jeszcze nie kupilem tych sony, ale juz jestem blisko podjecia decyzji, tylko pytanie za 100 pkt czy wejda mi do Asso B44 4 cele Zbyszek ma oba typy i rozmiarowo one są takie same (Sony i A123) Generalnie jest ścisk i trzeba uciekać na zewnątrz od gniazd wału i na płasko blaszki łączące lutować bo nie ma nawet 1mm zapasu. Przeróbka wprasek do mocowania aumulatorów mile widziana. Oki, zobacze jak to Maciek w swoim B44 rozwiąże i wtedy pewnie zamówie Sony. Adrian Lutyński - Śro Kwi 30, 2008 9:21 pm " />Tu kłania sie team losi-w każdym xxx wchodzą na dużym luzie, jeszcze mejsce zostaje Adrian Lutyński - Pią Maj 09, 2008 8:09 am " />Przyszly do mni epakiety, zaraz pierwsze testy, na poczatek laduje 1c, dalej zobaczymy, to ciut malo, chetnie bym przywalil 2c.... zbig - Pią Maj 09, 2008 9:00 am " />Jeden z kolegów lotników ładował Koniony 1600mAh prądem 2C i wytrzymywały to. Ja ładowałem zawsze 1C, więc nie mam doświadczeń. Możesz spróbować, zwróć uwagę po pierwsze na temperaturę podczas ładowania, po drugie obserwuj czy nie spada pojemność pakietu. Adrian Lutyński - Pią Maj 09, 2008 9:51 am " />Na razie poszlo na 1C, dam najwyżej 6-7A kontrolnie, przy 5.4 26.7 stopnia na koniec ladowania. A przy przeginaniu z prądem to spadek pojemność przy ładowaniu danym czy ogólna strata pakietu? No i też wyjeżdzone, wydajność prądowa ciężka na razie do ocenienia bo z kagańcem 45A jeździłem, ale na pewno nie gorzej niż NiMH. Czas jazdy, niestety lekka ślizgawka, więc w miejscu sporo mieliłem, ale jazda nonstop: NiMH Team Orion 4500 7cel- 15min z czego końcówka już ciut wymęczona LiIon Sony 5400 2s2p - 23min, jeździł jeszcze jakoś,ale nie miałem voltomierza żeby się upewnić że poniżej 5V nie schodzę. Osiągi dłużej dobre na sony. Temperatura pakietu sony podczas jezdzenia normalna w odróżnieniu od nimh który się rozgrzewa okrutnie. Waga Team Orion 510g, Sony 380g. Wię git. Jak poskładam to porównam z a123, ale tam ciężko, bo podobnego pakietu nie zbuduję... zbig - Pią Maj 09, 2008 11:52 am " />Ogólnie spadek pojemności. Większy prąd ładowania może degradować ogniwa. Najlepiej po jeździe rozładować do końca i sprawdzać ile wchodzi "do pełna" (lub przynajmniej robić to co jakiś czas) - będą wiarygodne informacje o wpływie ładowania 2C. Z A123 zbudujesz taki sam gabarytowo, ale lżejszy (300gr) pakiet 2S2P. Z jazdy równoczesnie w identycznych 2 modelach, ten napedzany Sony jest wyraźnie szybszy (po prostu wyższe napięcie). Adrian Lutyński - Pią Maj 09, 2008 1:18 pm " />No właśnie o to chodzi, żę pakiet a123 będzie wyraźnie "słabszy", poza tym na końcówce mogą być problemy z BEC coś się obawiam... A jak z efektem pamieciowym sony? KiT - Pią Maj 09, 2008 1:38 pm " />Zbyszek a próbowałeś 4S A123 i 2S2PSony i porównać czas jazdy dla przybliżonych prędkości? zbig - Pią Maj 09, 2008 1:39 pm " />Akumulatory litowe nie mają efektu pamięciowego. Michał Bugajski - Nie Cze 01, 2008 7:30 am " />sorki ze robie OT, ale chetnie kupie 4 cele aku Sony, ma ktos z was sprzedac, chaciałbym potestowac u siebie. Adrian Lutyński - Nie Cze 01, 2008 7:58 am " />Ja ciut przeplacam za nie w reichu,wiec sprzedajac ci po kosztach i tak bede malo konkurencyjny. Ale jakby co daj znak Tak przy okazji -właśnie gadałem z GM/Graupner - za chwilę włączają do programu LiFe, ale jednak ich pakiety będą 2s2p. Nie stawiają na 4S i nie będą robili nawet takich silnków. zbig - Pon Cze 02, 2008 1:45 pm " />No niestety, przy większych mocach nie da rady z 2S, wychodzą gigantyczne prądy. A to oprócz problemów (wszystko się smaży) dodatkowe straty (przy określonej oporności straty rosną z kwadratem prądu) Adrian Lutyński - Pon Cze 02, 2008 7:32 pm " />dziś przyszły Koniony 266525, są inne od tych VT, obudowa bez napisów, taka jakby emalia, blaszki do lutowania z obu stron. Jeśli zalutuję te blaszki to mogę użyć ich do polączenia cel w układ -- ? Idealnie do tego się nadają, tylko przelutowałbym je dookoła? Nie wydają się być za cienkie, czy tylko zgrzew jest ich słabym punktem? KiT - Wto Cze 03, 2008 7:55 am " /> ">oj 5V bym nie ustawiał... narazie jeszcze nie kupilem tych sony, ale juz jestem blisko podjecia decyzji, tylko pytanie za 100 pkt czy wejda mi do Asso B44 4 cele Zbyszek ma oba typy i rozmiarowo one są takie same (Sony i A123) Generalnie jest ścisk i trzeba uciekać na zewnątrz od gniazd wału i na płasko blaszki łączące lutować bo nie ma nawet 1mm zapasu. Przeróbka wprasek do mocowania aumulatorów mile widziana. Oki, zobacze jak to Maciek w swoim B44 rozwiąże i wtedy pewnie zamówie Sony. Przerobiłem łoże pod SUB-C wycinając środkowe progi te o szerokości 1mm ale nie na całej długości, tak by trzymały accu na dystans do wału, oraz wyciąłem też ten rant zewnętrzny. Teraz jest bajka. Adrian Lutyński - Pią Cze 06, 2008 5:57 pm " />Panowie, jaki rozmiar koszulek termokurczliwych kupujecie do a123 i liion?? Błażej Zagozda - Pią Cze 06, 2008 6:16 pm " />wez tasiemke albo sznurek obwin do okola i zaznacz punkt styku... potem sprawdz miarka ile wyszlo... wynik podziel przez 2*pi i pomnoz przez 2... dodaj tak z minimum 5mm na luz do obkurczenia... bedziesz mial srednice... pozdrawiam Adrian Lutyński - Pią Cze 06, 2008 6:18 pm " />Błażej, nie rób tego humaniście, na pewno ktoś kupił w sklepie i pamięta mm... Błażej Zagozda - Pią Cze 06, 2008 6:22 pm " />ehh... po upadku komuny duch kreatywnosci w tym narodzie ginie.... pozdrawiam Adrian Lutyński - Pią Cze 06, 2008 6:33 pm " />ROzbieranie akumulatorów od wkrętarek, krojenie kabli vga dla wydobycia plecionki, lutowanie z ruskimi plynami cyną do rynien to juz nic?! Ja tu w lesie, wilki jakies a ty mm nie chcesz podac Błażej Zagozda - Pią Cze 06, 2008 7:32 pm " />na pakiet 2s1p z konionow maxx w ukladzie -- dalem rurke fi 30mm... pozdrawiam Adrian Lutyński - Pią Cze 06, 2008 7:34 pm " />a na 2s2p? :> KiT - Pią Cze 06, 2008 7:37 pm " />ja kupiłem dedykowane Hyperiona. I miałem smutną refleksję, dlaczego takiej jakości towaru nie ma w kraju. Adrian Lutyński - Pią Cze 06, 2008 7:40 pm " />Ja kupilem cos w elektronicznym, ale to bardziej opone przypomina... Błażej Zagozda - Pią Cze 06, 2008 7:40 pm " />nie mam takich pakietow pozdrawiam ps: na moje kaprawe oko trza by cos tak z fi 50mm Adrian Lutyński - Pią Cze 06, 2008 8:08 pm " />50 za malo KiT - Pią Cze 06, 2008 8:11 pm " />ta moja folia ma szerokość 80mm czyli fi160mm Adrian Lutyński - Pią Cze 06, 2008 8:12 pm " />Oooo, wlasnie o szerokosc mi chodzilo dziękuję Błażej Zagozda - Pią Cze 06, 2008 8:34 pm " /> ">ta moja folia ma szerokość 80mm czyli fi160mm prawie dobrze ale nie do konca... jak na plask ma 80mm to obwod ma 160mm... potraktowane moim wzorem daje srednice 50,9mm .... rurki termokurczliwe tam gdzie kupuje (zazwyczaj wolumen) oznaczaja srednica a nie szerokoscia... czyli i tak na moje wyszlo pozdrawiam KiT - Pią Cze 06, 2008 8:44 pm " />racja przepraszam za błąd Adrian Lutyński - Wto Cze 10, 2008 6:32 am " />Obserwowałem li ion na ładowarce i stanowczo stwierdzam ze chyba jednak ladowanie do 4.2v im nie sluzy, do 4.1 wykres napiecia idzie ladnie prosto, potem jednak sie lamie, nie jest juz taki liniowo rosnacy. Moze taka specyfika, ale i jedne i drugie ogniwa tak jakos niechetnie do 4.2 dochodza. Na wszelki wypadek tylko od w razie gwaltu bede je programem do lipo ladowal. KiT - Wto Cze 10, 2008 7:03 am " />tak działa program ładowarki Jak ustawisz 4.1 to zaobserwujesz to samo przy 4.0V Adrian Lutyński - Wto Cze 10, 2008 7:07 am " />Hmm, a ustawiając mniej nic nei zrobię ogniwu? I właśnie, jak reagują liion i life na przerwanie ladowania w trakcie cc lub cv? KiT - Wto Cze 10, 2008 7:16 am " />nijak, spotkałem się z twierdzeniem, że jak to robisz to wytwarza się mikroefekt pamięciowy, ale spotkałem się też z twierdzeniem, że jak nie ładujesz do 100% to przedłużasz żywotność ogniwa. Osobiście mam ustawione w ładowarce CSP na 95% czyli nigdy nie ładuję do końca. Adrian Lutyński - Wto Cze 10, 2008 7:18 am " />Czyli przerywa ci pod koniec cv? W sumie znacznie to skroci czas ladowania tak przy okazji KiT - Wto Cze 10, 2008 7:20 am " />ja mam inny algorytm w ładowarce, dziwna ta moja ładowarka jest . Generalnie robi to szybciej. Adrian Lutyński - Wto Cze 10, 2008 7:25 am " />A jakie masz rozwiniecie skrotu cps? Pulsar jest dziwny, nie odwazylem sie na jego zakup zbig - Wto Cze 10, 2008 1:21 pm " />Ładowanie litowych możesz przerywać i wznawiać jak ci się podoba. Nie spotkałem się jeszcze z opisami efektów ubocznych takiego postępowania. Ładowanie do niższego napięcia poprawia żywotność w wyraźny sposób, najsilniej w ogniwach litowo-polimerowych. Oczywiście kosztem pojemności. Ładowarka przerywa ładowanie gdy prąd ładowania spada do jakichś 5-10% wartości początkowej. CV nigdy nie trwa aż do prądu=zero. Nawet6 producenci ogniw podają, żeby kończyć ładowanie po osiągnięciu konkretnego prądu (dokładnie nawet nie wiem, czy to szkodzi ogniwom, czy po prostu nie ma sensu - dalsze ładowanie niewiele pojemności dodaje, a trwa bardzo długo). Robert pisze pewnie o trybie FAST, który przerywa jeszcze wcześniej (przy większym prądzie), dając pojemność rzędu 95% nominalnej. Długość faz CC i CV zależy od prądu ładowania oraz właściwości samego ogniwa. Im "twardsze" (wydajniejsze prądowo) ogniwo, oraz mniejszy prąd, tym faza CC zajmuje procentowo więcej czasu (czyli CV zajmuje mniej) - zwykle jest to 70..90% czasu (np. A123 mają bardzo krótką fazę CV). Z samej charakterystyki ładowania nie wywnioskujesz, czy dany typ ogniw lepiej ładować do 4,1V czy 4,2V. Adrian Lutyński - Wto Cze 10, 2008 1:54 pm " />Czylio wlasciwie CV jest tylko "uspokojeniem" ogniwa i moznaby je np przy 0.5A uz przerywać? zbig - Wto Cze 10, 2008 8:06 pm " />Ja tak robię, gdy mi się spieszy. np. przy 3A na każdą minutę przypada 50mAh, a przy 0,3A potrzeba na to aż 10 minut. Po prostu końcówka ładowania trwa relatywnie długo w stosunku do władowanej pojemności. Adrian Lutyński - Wto Cze 10, 2008 8:44 pm " />Tak, to zauwazylem, ale uznalem ze trza dac im czas, w sumie ladowanie 1C czyli 6A to 78min. zbig - Śro Cze 11, 2008 5:31 am " />Jeszcze taka drobna uwaga, istotna przy dużych prądach ładowania. Kable od ładowarki do pakietu powinny być krótkie i grube, a nie "poręczne" dwumetrowe z kabla od lampki nocnej . Spadek napięcia na kablach sumuje się z napięciem pakietu i powoduje, ze ładowarka przechodzi wcześniej do fazy CV (bo mierzy napięcie na początku kabla, a nie na samym pakiecie). Piszę o tym, bo dla algorytmu dla NiXX (deltaV) kable nie mają znaczenia. Adrian Lutyński - Śro Cze 11, 2008 5:47 am " />Ja na szczęście jestem wyznawcą teorii,że to pakiet się bezpośrednio podłącza do ładowarki. KiT - Śro Cze 11, 2008 5:54 am " /> ">Jeszcze taka drobna uwaga, istotna przy dużych prądach ładowania. Kable od ładowarki do pakietu powinny być krótkie i grube, a nie "poręczne" dwumetrowe z kabla od lampki nocnej . Spadek napięcia na kablach sumuje się z napięciem pakietu i powoduje, ze ładowarka przechodzi wcześniej do fazy CV (bo mierzy napięcie na początku kabla, a nie na samym pakiecie). Piszę o tym, bo dla algorytmu dla NiXX (deltaV) kable nie mają znaczenia. I tutaj widać bezapelacyjną przewagę ładowarek ze zintegrowanym balancerem, gdzie pomiar jest dokonywany na złączu serwisowym pakietu i jest niezależny od prądu ładowania. zbig - Śro Cze 11, 2008 1:45 pm " />Amen. Mam tylko jedno zastrzeżenie do balansowaniqa w trakcie ładowania. Jeśli ogniwa są zadbane i wyrównane, ale nie mają identycznej pojemności, to po rozładowaniu najsłabsze ogniwo ma najmniejsze napięcie. Gdyby ładować taki pakiet bez balansera, to naładowałby się do identycznego napięcia na ogniwach w optymalnym czasie. Ale taka ładowarka balansuje przez cały czas ładowania, więc na poczatku ładowania wyrównuje ogniwa (słabiej ładuje ogniwa o większych pojemnościach i napięciach), a pod koniec znów wyrównuje, tym razem doładowując te, których nie doładowała na początku. Summa sumarum cały proces ładowania znacząco się wydłuża. Niestety algorytm nie jest zbyt inteligentny. Ale coś za coś. mam kilka takich pakietów, które wole ładować bez balansera, a zewnętrzny balanser podłączać pod sam koniec ładowania lub wręcz po naładowaniu. KiT - Śro Cze 11, 2008 7:42 pm " />I dlatego, żem niecierpliwy to używam A123, 20 minut i po zawodach, niezależnie od metody balansowania. Jak to ktoś powiedział nie chce się pakietu z modelu wyciągać . Dwa Wystarczą do ciągłej jazdy. A tak na marginesie, to jeśli pakiet ładuje się dużo dłużej to w moich zastosowaniach rc car nadaje się do przebudowy. Adrian Lutyński - Śro Mar 11, 2009 2:21 pm " />Sprawdziłem dziś jedyny pakiet który ładowałem bez balansera, po blisko 100 cyklach nie rozjechał się nawet o 0.001V ZIP - Sob Kwi 04, 2009 8:31 am " />Dobra, Mój zestaw - Castle Sidewinder 5700kV Mój model - E-Firestorm Flux Moje przełożenie - Atak 16T(dopiero zamówiona), odbiór 87T + za duże opony Yokohama Geolandar Na ataku 19T, pakiecie IB4600 8,4V NiMH z tymi oponami silnik jak i regiel grzały się niemiłosiernie Jaki pakiet Li-Ion dla nowego przełożenia z atakiem 16T? Konion 1300K2 2S4P http://www.lipoly.de/index.php?main_pag ... ts_id=7927 2x Konion-MAXX 2900 2S1P(2S2P) http://www.lipoly.de/index.php?main_pag ... ts_id=4746 I jeszcze jedno: Czym różni się Konion 1300K2 od Konion 1300 w takiej samej konfiguracji (2S4P) oprócz ceny? http://www.lipoly.de/index.php?main_pag ... ts_id=7011 Wszystkie parametry są te same... no ale ja nie znam niemieckiego. PS: nie martwcie się, że nie upchnę tego w modelu - wystarczy tylko kupić śruby M3x40mm. Adrian Lutyński - Sob Kwi 04, 2009 9:24 am " />kup te ogniwa: viewtopic.php?f=35&t=40883 Wyjdzie ci taniej a są naprawde git. 2s3p. Konion Max są większe, jak już to weź US26650VT czyli Konion 2500. Ale naprawdę zastanowiłbym się nad tymi celami z Warszawy, zrób jeden pakiet na próbę. ZIP - Sob Kwi 04, 2009 9:32 am " />Mówisz o tych Batimex'u Li-Mn2O4? Jak już to robiłbym pakiet 2S4P. Dałby mi prąd max. 104A co mi całkowicie wystarcza, a waga 44g/cela, czyli łącznie 352g to i tak dużo mniej od mojego 520-gramowego Intellecta. Adrian Lutyński - Sob Kwi 04, 2009 9:43 am " />dokładnie ZIP - Sob Kwi 04, 2009 9:48 am " />No i ta cena - 216zł za 8 cel przy tym zamówieniu grupowym Z lipoly.de wyniosłoby mnie to prawie 400zł. ZIP - Pon Maj 04, 2009 7:34 pm " />Dobra. Mam te celki http://cgi.ebay.com/A123-REPLACEMENT-26 ... 7C294%3A50 Zlutowane w 2S2P. Ładowałem je programem do Li-po. Po osiągnięciu napięcia 4.2V/cela program ładowarki zmniejszał bardzo powoli prąd dzięki czemu wlazło 6500mAh czyli o 500 więcej niż nominalnie. To dobrze czy źle? Pierwszy raz mam ogniwa litowe. Adrian Lutyński - Pon Maj 04, 2009 7:50 pm " />może tyle w nie wejść, musiały byc puste albo je zwarłeś, mi do nowych nei wchodzi więcej niż 3000, mam na razie 3 pakiety z tych cel, zachowują się więcej niż przyzwoicie, rezystancja ok. 17mOhm i mniej, oddają 6000 do 3v/celę, zobaczymy jak na dłuższą metę. ZIP - Pon Maj 04, 2009 8:38 pm " />Miały 3.8V/cela jak do mnie dotarły, a model jeszcze na nich jeździł. Zwarcia na pewno nie było. Następnym razem mam przerwać przy 6000mAh? Adrian Lutyński - Pon Maj 04, 2009 8:43 pm " />Nienie, mlimy chyba pojęcia, tobie tyle weszło po jeżdżeniu na nich a nie zaraz po złożeniu? ZIP - Pon Maj 04, 2009 8:48 pm " />Cele złożyłem w pakiet, miał 7.6V. Włożyłem na chwilę do modelu i pokręciłem kołami w powietrzu, i chwilę powoli pojeździłem po podłodze. Potem je za pomocą ładowarki rozładowałem do 3V/cela i w tym pierwszym ładowaniu weszło 6500. Adrian Lutyński - Pon Maj 04, 2009 8:59 pm " />NBo to ok, ale tak na przyszłość nie rozladowuj ich tak małym prądem do 3v/cele, nie lubia tego ZIP - Pon Maj 04, 2009 9:00 pm " />No dobra, dzięki... ale przy następnym ładowaniu w końcu odłączać je przy 6000mAh, czy nie? Adrian Lutyński - Pon Maj 04, 2009 9:04 pm " />Nie, cykl ma dojsc do koncam poprostu za mocno je rozladowales Rafał Kowina - Czw Cze 04, 2009 4:33 pm " />Cześć Postanowiłem, że wierny i zaprawiony w boju ib3600 ( ) odchodzi na emeryturę. Warto by też przy okazji przejść na nowa technologię - wybrałem celki LiIon, ponieważ w trialu nie potrzebuję takich prądów jakie oferują LiFe (40A w max stresie) a LiPo nie jest zalecane w tej dziedzinie modelarstwa rc. Pierwszy kandydat: http://www.batimex.pl/towar.asp?idtowaru=2649&menu=358 zlutowane w pakiet 2s3p 3900mah. Drugi kandydat: http://cgi.ebay.com/A123-REPLACEMENT-26 ... 1|294%3A30 w układzie 2s2p 6000mah. Link podesłał mi kolega, który razem ze znajomym śmiga na takich celkach w buggy i w trialu. Zaleta tych drugich jest oczywista - pojemność, oraz pakiet 2s2p idealnie pasuje w miejsce NiMh (po lekkim docięciu wanienki) i wyjdzie taniej niż 2s3p Batimexa, jednak nie wiele o nich wiem. Szukałem po googlach, jednak firm nazywających się "Golden Dragon" jest bardzo dużo i za wiele moje poszukiwania nie dały Wiecie coś o tych celkach "GD"? Pozdrowienia ZIP - Czw Cze 04, 2009 5:19 pm " />No ja mam teraz ten 2S2P i powiem, że sprawuje się nieźle. Ale jest nowy, po 2-3 jazdach i zbyt wiele nie mogę powiedzieć. Ładna krzywa rozładowania, bez problemu radzi sobie z E-Firestormem 5700kV. dubik - Czw Cze 04, 2009 5:26 pm " />Kajman ma do sprzedania z tego co pamietam pakiet z tych liionow GD wiec poszukaj.Na forum tez w tym temacie jest napisane o nich troche. Adrian Lutyński - Czw Cze 04, 2009 7:19 pm " />Ja używam już dłuższy czas 5 pakietów GD, generalnie pierwszy zakup w PL od Petera, polecam gorąco, żadnych zastrzeżeń. Drugą opcją są oczywiście statre dobre Sony US26650VT, mają mniejszą pojemność i chyba też wydajność, ale również są ok Batimexowe też polecam, kolega jeździ i bez zarzutu. EDIT - sprawdziłem, nastarszy pakiet ma już 35 cykli, rezystancja podczas ładowania ok. 21mOhm, pojemność wciąż powyżej 6000mAh, więc gra i gwizda Rafał Kowina - Pią Cze 05, 2009 9:07 pm " />Dziękuję za szybkie odpowiedzi! Rzeczywiście, o tych ogniwkach w tym temacie już było co nieco. Najciemniej jest jak widać pod latarnią... Podjąłem decyzję - będą 4 celki GD Pozdrowienia |