ďťż
ALUMINIUM TUNED PIPE i dziwne zachowanie silnika




truelove13 - Wto Paź 14, 2008 11:18 am
" />Założyłem ostatnio aluminiową, purpurową rurę wydechową (purple) + fioletowa gumka łącząca kolektor z wydechem, wygląda zabójczo, model chodzi trochę inaczej, chyba fajniejszy dźwięk wydaje.. No kwestia gustu, ale nei w tym rzecz bo... Tutaj pojawił mi się problem, model jak się zagrzeje zaczyna dziwnie chodzić, chyba muszę od nowa podregulować, ale czy to możliwe, że po zmianie wydechu zmienia się charakterystyka pracy silnika?? Zauważyłem, że alu rura jest bardzo gorąca, o wiele cieplejsza niż ten standardowy wydech z nie wiem czego zrobiony. Ma ktoś jakieś sugestie? Od razu zaznaczam, że nie mam termometra, do tej pory udawało mi się dobrze ustawić model, teraz też mi się to uda, nie chodzi o sam fakt ustawiania, tylko co się mogło stać po wymianie tego tłumika??? Wydaje mi się dziwne, że spowodowało to jakieś zmiany temperatury (bo silnik chyba ma teraz cieplej, jak mu się bardziej da w czajnik to zaczyna dziwnie brzęczeć) a powinien chyba mieć chłodniej (rura jest cieplejsza niż standardowa więc wymiana ciepłą jest chyba lepsza...) Więc czegoś tu nie rozumiem, wie ktoś coś na ten temat??
Mam sava 4.6
Pozdrawiam




Piotr Owcarz - Wto Paź 14, 2008 11:26 am
" />Nie to że się czepiam, ale przed wymianą wydechu skąd wiedziałeś że dobrze miałeś wyregulowany silnik?.



truelove13 - Wto Paź 14, 2008 11:45 am
" />
">Nie to że się czepiam, ale przed wymianą wydechu skąd wiedziałeś że dobrze miałeś wyregulowany silnik?.

Bo chodził dobrze 5 litrów, nie gaśnie, ma dużo mocy, nie poparze sobie paluchów jak trzymam na głowicy rękę, sprawdzałem metodą na kropelki wody... a teraz nie chodzi dobrze jak się rozgrzeje. Prosiłbym o jakieś bardziej kreatywne wypowiedzi a nie bezsensowne pisanie co nikomu nic nie daje. Zadałem konkretne pytanie, nie pytałem ani nie pisałem o problemach z ustawieniem silnika tylko o zmianę tłumika i jaki to moze mieć wpływ na ustawienia silnika.



duke14 - Wto Paź 14, 2008 12:19 pm
" />Sprawdź, czy po zmianie wydechu nie rozszczelniła się jakaś silikonowa uszczelka, którą uchodzi ciśnienie.




Piotr Owcarz - Wto Paź 14, 2008 12:34 pm
" />
">Prosiłbym o jakieś bardziej kreatywne wypowiedzi a nie bezsensowne pisanie co nikomu nic nie daje. Zadałem konkretne pytanie, nie pytałem ani nie pisałem o problemach z ustawieniem silnika tylko o zmianę tłumika i jaki to moze mieć wpływ na ustawienia silnika.

Może to pytanie które zadałem nie należało do kreatywnych pytań, ale wg. nie należy tez do bezsensownych.

Tak, sprawdź czy wszystkie uszczelki są w porządku. Jeśli nie wróć do fabrycznych ustawień i wyreguluj ponownie, lecz proponował bym użyć takiego magicznego urządzenia o nazwie termometr. Służy on do mierzenia temperatury. Bo według mnie metoda kropelki wody/śliny na głowicę nie jest zbyt dokładna.

Jeszcze takie poza planowe pytanko. Powiedziałeś że jak trzymasz palce na głowicy to nie parzy się. mam rozumiem że masz tak "pancerne" palce lub nie czujesz bólu. Może ty jesteś "fakierm" jeżeli temperatura mierząca 90-120*C cię nie parzy.



truelove13 - Wto Paź 14, 2008 12:34 pm
" />
">Sprawdź, czy po zmianie wydechu nie rozszczelniła się jakaś silikonowa uszczelka, którą uchodzi ciśnienie.

ta co uszczelnia przy bloku silnika wejście do kolektora? ta mogla się ruszyć, ale ta sprężyna dociska ją dosć mocno.. Gumka łącząca kolektor z wydechem jest dociśnięta dobrze (też kupiłem nową z wydechem), ledwo ją wcisnąłem w nie końcówki rury tak ciasno wchodziła, dobrze zacisnąłem opaskami...



duke14 - Wto Paź 14, 2008 12:43 pm
" />
">ta co uszczelnia przy bloku silnika wejście do kolektora?

Tak sprawdź ją, bo może być uszkodzona (naderwana lub pęknięta), a Ty i tak tego nie widzisz. Sprawdź też tą łączącą kolektor z wydechem, miałem taki przypadek, że było w niej malutkie (niewidoczne) pęknięcie, przez które jednak ulatywały spaliny i traciłem ciśnienie w zbiorniku, czego skutkiem było zubożenie mieszanki.



truelove13 - Wto Paź 14, 2008 12:45 pm
" />
">Jeszcze takie poza planowe pytanko. Powiedziałeś że jak trzymasz palce na głowicy to nie parzy się. mam rozumiem że masz tak "pancerne" palce lub nie czujesz bólu. Może ty jesteś "fakierm" jeżeli temperatura mierząca 90-120*C cię nie parzy.

No może trochę przesadziłem z tymi palcami na głowicy. Kładąc palec na głowicy (mam tu na myśli jej górną stronę, nie wkłądania pala wgłąb) potrzymam ze 3 dobre sekundy zanim zaczyna parzyć. Termometr kiedyś kupię na pewno, nie wiem jak inni, ale ja nie miałem pieniędzy na wszystko od razu. A silnik na prawdę chodził dobrze przez zmianą tego wydechu, nie wiem czym to uzasadnić, po prostu wiem, że było z nim ok i chodził ok. Chciałym już zamknąć temat mojego ustawiania silnika i wrócić do tej zmiany wydechu i wpłytu tego na ustawienia. Na techwilę załóżmy moze po prostu, że był on ustawiony dobrze przed zmianąwydechu. Ok? Gumki chyba dociskają dobrze...



duke14 - Wto Paź 14, 2008 12:48 pm
" />
">Gumki chyba dociskają dobrze...

Taaa, ale jak mają pęknięcie, to i tak żaden ścisk im nie pomoże, a spaliny będą uchodzić tam gdzie chcą...



truelove13 - Wto Paź 14, 2008 1:38 pm
" />
">Gumki chyba dociskają dobrze...

Taaa, ale jak mają pęknięcie, to i tak żaden ścisk im nie pomoże, a spaliny będą uchodzić tam gdzie chcą...

Gumki sprawdzę jak wrócę z roboty.
A tak jeszcze inne pomysły?
Czy wy ludziska weterani jak zmieniacie wydechy to ustawiacie od nowa iglice? Zmienia wam się charakterystyka pracy silnika po takich zabiegach?



Gieroll - Wto Paź 14, 2008 3:59 pm
" />
">

Czy wy ludziska weterani jak zmieniacie wydechy to ustawiacie od nowa iglice? Zmienia wam się charakterystyka pracy silnika po takich zabiegach?


Zdecydowanie po zmianie tłumika należało by ustawić silnik od nowa, wiesz nowy tłumik, inny rozkład ciśnień, inne średnice zwężek, inne średnice króćców, to może mieć znaczny wpływ na pracę silnika.



XAX - Śro Paź 15, 2008 10:13 pm
" />W modelu masz silnik Dwusuwowy który do poprawnej pracy potrzebuje odpowiedniego ciśnienia na tłumiku. Jeżeli w jakikolwiek sposób zmieni ci się coś na wydechu automatycznie zmieniają się parametry pracy silnika.
Tłumik ma nie tylko zadanie wyciszyć prace silnika ale w szczególności ulepszyć przepływ spalin oraz spowodować odpowiednie w nim ciśnienie aby następowało odpowiednie wymieszanie całej mieszanki w cylindrze.

Silniki się reguluje przy każdej jeździe. Tak jak już koledzy napisali bez termometru nie jesteś go w stanie poprawnie wyregulować. Koszt termometru Duratraxa to teraz około 100 PLN więc dużo mniej niż nowy silnik a bez niego silnik zamiast wytrzymać ci około 20 no może 30 litrów wytrzyma ci 10-15 litrów.



Gieroll - Czw Paź 16, 2008 4:27 am
" />
">W modelu masz silnik Dwusuwowy który do poprawnej pracy potrzebuje odpowiedniego ciśnienia na tłumiku. Jeżeli w jakikolwiek sposób zmieni ci się coś na wydechu automatycznie zmieniają się parametry pracy silnika.
Tłumik ma nie tylko zadanie wyciszyć prace silnika ale w szczególności ulepszyć przepływ spalin oraz spowodować odpowiednie w nim ciśnienie aby następowało odpowiednie wymieszanie całej mieszanki w cylindrze.

Silniki się reguluje przy każdej jeździe. Tak jak już koledzy napisali bez termometru nie jesteś go w stanie poprawnie wyregulować. Koszt termometru Duratraxa to teraz około 100 PLN więc dużo mniej niż nowy silnik a bez niego silnik zamiast wytrzymać ci około 20 no może 30 litrów wytrzyma ci 10-15 litrów.


Troszkę pomieszałeś kolego, pierwsze zdanie może trochę wprowadzać w błąd, bo jakby sugeruje że silniku dwusuwowe potrzebują odpowiedniego ciśnienia w tłumiku do poprawnej pracy, a tak nie jest. Faktycznie silniki modelarskie to takie dwusuwy, ale tylko w silnikach modelarskich tłumik spełnia rolę "pompy" paliwa. Trabanty i wartburgi nie korzystały z tego rozwiązania

Bo drugie paliwo miesza się w gaźniku, a nie cylindrze.

A po trzecie termometr nie służy do regulacji silnika, a do kontroli tylko jednego parametru wskazującego na poprawność regulacji. Jeśli ktoś sugeruje się tylko temperaturą jako parametrem wskazującym na poprawność regulacji robi poważny błąd. Dlatego silnik jak najbardziej da sie wyregulować bez termometru. Tak czy inaczej termometr w duzym stopniu ułatwia regulację.



Błażej Zagozda - Czw Paź 16, 2008 6:30 am
" />
">Koszt termometru Duratraxa to teraz około 100 PLN więc dużo mniej niż nowy silnik a bez niego silnik zamiast wytrzymać ci około 20 no może 30 litrów wytrzyma ci 10-15 litrów.

dobry termometr bezspornie jest potrzebny... ale ja osobiscie bym polecil ten sprzedawany przez HPI... nowy nie jest tani ale uzywke mozna trafic ponizej stowki... dlaczego?? mialem kilka duratraxow i kazdy inaczej wskazywal... nawet po kalibracji... natomiast we wszystkich termometrach HPI jakie mialem w reku odchylka pomiaru byla 1-2st C...

sam kupilem dwie uzywki i jestem zadowolony

pozdrawiam



XAX - Czw Paź 16, 2008 6:54 am
" />Kolego Gieroll proponuje ci się zapoznać dokładnie z zasadą działania silników dwusuwowych.
Tłumik wytwarza pewne ciśnienie które ma za zadanie spowodować że cała mieszanka ma pozostać w cylindrze. Dla tego żaden silnik tego typu bez odpowiedniego tłumika nie będzie pracował poprawnie (nie osiągnie pełnej mocy lub będzie pracował niestabilnie). Miałem kilka pojazdów normalnych z dwutaktami i wiem co pisze. Zresztą miałem problemy w modelu z źle dobranym tłumikiem. Po zamontowaniu dedykowanego do danego silnika problem znikł.

Zresztą zauważ że do każdego silnika jest dedykowany odpowiedni tłumik. Nawet czasem są dwa. Jeden pozwala osiągnąć maksymalne obroty drugi moc. Różnią się one konstrukcją wewnętrzną która różnicuje przepływ gazów w zależności od obrotów.

Mieszanka miesza się przez cały dlatego producenci silników przywiązują dużą wagę gdzie i jak ono leci (ukształtowanie odlotów i inne takie drobiazgi).

Ps. W syrenkach była pompa paliwa która również działa na ciśnienie wytwarzane bloku silnika.

Po drugie czytaj dokładnie tekst.
Nigdzie nie napisałem że się silnik reguluje termometrem.



Gieroll - Czw Paź 16, 2008 12:40 pm
" />Widzę , ze nie zrozumiałeś co napisałem więc link dla ciebie :
http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_dwusuwowy
Jak znajdziesz tam gdzieś mowę o , cytują "Tłumik wytwarza pewne ciśnienie które ma za zadanie spowodować że cała mieszanka ma pozostać w cylindrze " oraz "Dla tego żaden silnik tego typu bez odpowiedniego tłumika nie będzie pracował poprawnie (nie osiągnie pełnej mocy lub będzie pracował niestabilnie)" to daj mi znać, bo może nie doczytałem. I nie myl silników modelarskich z dwusuwami, bo jednak są drobne różnice, mimo tej samej zasady działania.



XAX - Czw Paź 16, 2008 5:46 pm
" />Oj kolego Gieroll i znów nie do końca obejrzałeś artykuł do którego podałeś linka.
Na końcu msza piękna animacje pokazująca do czego służy odpowiedni tłumik w silniku dwusuwowym.

Ciśnienie w wytwarzane przez tłumik ma zadanie nie pozwolić mieszance wpychanej pod dużym ciśnieniem przez opadający tłok wypłynąć do tłumika. Po prostu ma je całe uwięzić w cylindrze. Czasami takie ciśnienie jest nazywane ciśnieniem wrotnym. Spotkałem się z określeniem rezonansu jeżeli chodzi o zestrajanie wydechów ale to już inżyniera wyższa.

A to że przy okazji w modelarstwie służy za pompę paliwową to inna bajka.

Mam nadzieje że teraz zrozumiesz o co w tym wszystkim chodzi.
Dla zainteresowanych tekst o silniku dwusuwowym. Tam jest dział o tłumikach.
http://www.przecinak.republika.pl/dwusuw.htm



Błażej Zagozda - Czw Paź 16, 2008 6:10 pm
" />
">no jak uważasz, jak ci się miesza powietrze z paliwem w cylindrze to spoko, niech tak zostanie

czas, kolego Gieroll, powrócić do książek i czytania ze zrozumieniem. Internet to nie wyrocznia.

Tak, w cylindrze (a w wypadku klasycznych silników dwusuwowych również w skrzyni korbowej) następuje mieszanie paliwa z powietrzem. Gaźnik tylko dawkuje jedno i drugie.

pozdrawiam



Gieroll - Pią Paź 17, 2008 5:40 am
" />Dobrze, niech będzie tak jak chcecie, wytłumaczcie mi tylko w jaki sposób mieszanie paliwa z powietrzem odbywa się w cylindrze, bądź skrzyni korbowa?? Przecież jeśli by to było prawdą gaźnik musiał by dozować paliwo i powietrze i puszczać je równolegle w komorę spalania, ale niestety tak nie jest, paliwo i powietrze dozowane jest w gaźniku, tam dochodzi do ich styku, czyli chcąc nie chcąc mieszania, (Zresztą sama budowa gaźnika sprzyja mieszaniu), dalej jest przepychane, już jako mieszanka do skrzyni korbowej i dalej do komory spalania, więc jak chcesz mi wytłumaczyć twierdzenie że paliwo miesza się w komorze spalania ?

Dlatego Błażeju zanim napiszesz głupi komentarz, zastanów się, bo z czytaniem u ciebie tez chyba nie jest najlepiej. ( czytanie jak czytanie, czasem trzeba ruszyć głową ) Nawet w linku który podał XAX można doczytać o roli gaźnika ( XAX zwracam honor, faktycznie z tym tłumikiem to bardziej skomplikowana sprawa, choć mam jeszcze kilka pytań , które musze wyjaśnić) )

Oto najprostsza definicja jaką znalazłem w wyroczni :

Gaźnik - urządzenie tworzące mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie w silnikach spalinowych benzynowych. W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie par paliwa z powietrzem oraz dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra. Jest częścią układu zasilania silnika spalinowego.



XAX - Pią Paź 17, 2008 7:04 am
" />Gieroll

Bierzesz wszelkie zagadnienia bardzo ogólnie i z uproszczonych definicji.
Masz racje że w gaźniku głownie miesza się mieszanka ale wszelkie elementy mają duży wpływ na to jak się ona miesza i jak podróżuje do cylindra. Na przykład wyszlifowanie kanałów dolotowych w bloku silnika znacznie zmienia dynamikę silnika. Wszelkie nacięcia na wale mają za zadanie odpowiednio wymieszać i skierować mieszankę w bloku silnika. Mimo że konstrukcja jego wydaje się prosta zachodzące w nim procesy są dość skomplikowane i niełatwo je wytłumaczyć.

Jeżeli już bardzo chcesz dyskutować to najpierw liźnij trochu głębszej teorii a nie prostych regułek. Robić błędy i uczyć się to normalna rzecz. Więc jak czegoś nie rozumiesz to pytaj a nie obrażaj ludzi.

Wydaje mi się że niema co dalej pisać jeżeli nie będzie jakieś konstruktywnej dyskusji tylko obrażanie wszystkich.



truelove13 - Pią Paź 17, 2008 8:18 am
" />Ja założyłem ten wątek i widzę, że trochę może zeszliśmy z tematu
Aczkolwiek to co piszecie jest ciekawe i sam trochę poczytałęm na ten temat... Te silniki to jednak nie jest taka prosta sprawa, te fale rezonansowe, długości i kształty tłumika mnie trochę przeraża, bo nie mam pojęcia czy kupiłem dobry... Aczkolwiek na stronie HPI tej jest dedykowany do 4.6 więc chyba jest dobry. Póki co nie miałem czasu i światłą dnia po pracy, żeby wyjsć na dwór i regulować, ale jestem pewien, że moje problemy znikną gdy się trochę pomanewruje iglicami.

ps. Czemu nie wyświetla mi obrazka przy moim profilu? Mam 80x80 i rozmiar 5kb, próbowałem gif i jpeg i cały czas jest problem :-/



Gieroll - Pią Paź 17, 2008 1:29 pm
" />XAX nie wiem czemu piszesz o obrażaniu, chyba zbyt emocjonalnie do tego podchodzisz, to tylko forum, wiec emocje sobie odpuść. ( obrażanie ludzi?? gdzie się pytam?? )
Po drugie nie pisz jakiś tam mądrości o szlifowaniu portów, bo chodziło mi o proste stwierdzenie że paliwo miesza się z powietrzem w gaźniku i tyle ( bo to że jeśli mieszanka przepływa,ulega cięgle mieszaniu to chyba nawet dziecko wie, (mam nadzieję, ze się nikt nie obrazi, bo teraz wszyscy jacyś wyczuleni)).
Co się z tym dzieje dalej to inna rzecz i wszystko ma w jakimś stopniu znaczenie i na ten temat można napisać pracę magisterską.
Dlatego zanim się "liźnie" głębszej teorii dobrze by było znać podstawy.

Skoro weszły w grę emocję,dyskusji już nie będzie, tylko obrzucanie się błotem, dlatego proponuję moderatorom wyczyścić temat ze zbędnych postów. Co autorowi postu na pewno pomoże w jego problemie
Powered by WordPress, ©