ďťż
GRUDZIEŃ 2008
G@wron - 2008-11-30, 20:50 Kontynuujmy nasze rozważania grztus - 2008-12-01, 09:41 Dziś przy śniadaniu zastanawiałem się, kiedy to nastąpi... długo nie musiałem czekać A380 na trasie EK1/EK2 michalw - 2008-12-01, 19:54 Sprawdzam fotki na airlines.net i łoooot?! http://www.airliners.net/photo/AirBridg ... 1394302/L/ ABC ma nowe malowanie? Jaro-M - 2008-12-01, 21:03 witam. ten ABC VP-BID w tym malowaniu lata od lipca 2006 knx08 - 2008-12-01, 21:23 Mi się bardziej podoba ten wzór malowania: http://www.airliners.net/photo/AirBridg ... hoto_nr=3& Vader - 2008-12-02, 08:32 Polski rządowy TU-154M zamarzł w Mongoli. Rządowy samolot, którym prezydent Lech Kaczyński miał odlecieć z Ułan Bator, zamarzł. Jednak szef Kancelarii Prezydenta Piotr Kownacki poinformował, że udało się wyczarterować od strony mongolskiej samolot, którym polska delegacja uda się z Mongolii do Japonii. Kownacki powiedział, że załatwiane są procedury dotyczące przelotu samolotu. Jak dodał, sprawą zajmują się polskie placówki dyplomatyczne na Dalekim Wschodzie. - Polska delegacja wyczarterowanym samolotem uda się w dalszą podróż do Japonii - powiedział Kownacki. informacji przekazywanych na miejscu przez przedstawicieli Kancelarii Prezydenta wynika, że nadal możliwe są dwa scenariusze: o ile rządowy samolot TU-154M okaże się sprawny, to nim prezydent poleci w dalszą podróż; równolegle wiadomo, że czarterowany jest samolot - gdyby rządowy okazał się niesprawny. Zaplanowany na 12.30 mongolskiego czasu (5.30 czasu polskiego) odlot samolotu rządowego z prezydentem z Ułan Bator do Japonii opóźnił się we wtorek z powodów technicznych. Jak wynika z informacji przekazanych dziennikarzom, samolot został przewieziony do hangaru, aby odmrozić skrzydła. W Ułan Bator jest minus 17 stopni; ma być jeszcze zimniej. knx08 - 2008-12-02, 10:03 Kolejny przypadek, że z pogodą nie ma żartów, jeżeli chodzi o lotnictwo... warpal - 2008-12-05, 18:18 Ciekawe dość wieści podaje Rzeczpospolita: http://www.rp.pl/artykul/5,229549_Lotni ... hluss.html W skrócie: Lufthansa zamierza przejąć Austrian Airlines, Brussels Airlines, brytyjskie BMI oraz Eurowings a także walczy z Air France o Alitalię. Rozpoczęły się przymiarki do fuzji BA z Qantas'em a Ryanair po raz kolejny próbuje przejąć Aer Lingus. Maciejh76 - 2008-12-05, 22:54 Vader jeśli chodzi o rządowego TU to obawiam się, że tzw "zamarznięcie skrzydeł" to nierzetelna albo celowo wprowadzająca w błąd informacja mediów (coś jak UFO nad Wielkopolską) pomyślcie tylko, Tupolev rosyjskiej konstrukcji zaprojektowany na syberyjskie zimy gdzie -17 to "upał" miałby mieć zamarznięte skrzydła??? Usterka musiała być poważniejsza, pojawia się też wątek sprowadzania jakiejś części zamiennej. G@wron - 2008-12-06, 07:43 No i podejdźmy krytycznie do pasażera na pokładzie (czy go lubimy czy nie) na którego prowadzi się nagonkę medialną OET. CARGO - 2008-12-06, 08:00 1 grudnia w Tuluzie odbyła się uroczystość przekazania, prężnie rozwijającemu się przewoźnikowi z Nigerii - Arik Air, Airbusa A340-500, o którym była mowa w listopadzie (Pierwszy A340-500 dla Arik Air gotowy). To pierwsza maszyna we flocie Airk Airk z trzech zamówionych, samolot ten ma obsługiwać, któreś z długodystansowych połączeń z Lagos do np. Houston, Londynu lub Nowego Jorku. Pierwszy Boeing 737-800 reg. VP-BMI dla Atlant-Soyuz Airlines. Maszyna ta wcześniej latała dla XL Airways i miała rejestracje G-XLAD. Pierwszy CRJ-900 dla SAS został dostarczony 2 grudnia, maszyny tego typu mają zastąpić usterkowe Dash 8-Q400. Inauguracyjny lot jest zaplanowany na 17 grudnia. UPS Europe uroczyście przywitał pierwszego B744F w swojej flocie. Samolot ten ma obsługiwać loty z Kolonii do Hong Kongu pięć razy w tygodniu, zastąpi na tej trasie poczciwe MD-11. Gryni - 2008-12-07, 10:37 UPS Europe uroczyście przywitał pierwszego B744F w swojej flocie. Samolot ten ma obsługiwać loty z Kolonii do Hong Kongu pięć razy w tygodniu, zastąpi na tej trasie poczciwe MD-11. Od jakiegoś czasu pojawia się co rano na UL984:-) CARGO - 2008-12-07, 13:22 Zmiany w rozkładach Ural Airlines(U6) W okresie od 28 grudnia do 11 stycznia nowe czarterowe połączenie Jekaterynburg - Paryż U63739 SVX03:50 - CDG05:40 A320 (niedziela) U63740 CDG06:40 - SVX15:30 A320 (niedziela) Od 29 stycznia na tej samej trasie U6709 SVX09Ł20 - CDG11:10 A320 (wtorek) U6710 CDG12:00 - SVX21:05 A320 (wtorek) Od 28 grudnia Jekaterynburg - Monachium oraz Jekaterynburg - Mediolan U6707 SVX14:40 - MUC1530 A320 (sobota) U6708 MUC16:30 - SVX01:10+1 A320 (sobota) U6725 SVX1225 - MXP13:45 A320 (niedziela) U6726 MXP1445 - SVX23:45 A320 (niedziela) Kingfisher Airlines(IT) Od 5 stycznia Bombaj - Londyn IT007 BOM13:50 - LHR17:50 A330 co dzień IT008 LHR20:30 - BOM11:00+1 A330 co dzień Atlant-Soyuz Airlines(7B) Lot Moskwa - Brno zwiększona częstotliwość do dwóch lotów w tygodniu 7B141 VKO16:10 - BRQ16:40 B733 środa i niedziela 7B142 BRQ1740 - VKO22:10 B733 środa i niedziela Emirates(EK) Loty z Dubaju do: Frankfurtu(EK047/048 A343), Monachium(EK049/050 A332) oraz Londynu-Gatwick(EK009/010 A332) z powodu opóźnień w dostawach Boeinga dopiero od 28 marca będą osługiwane przez B777-300ER (planowo w lutym). TAP(TP) Nowe połączenia z Lizbony do Warszawy, Moskwy i Helsinek pięć razy w tygodniu. W okresie od 22 czerwca do 6 września samoloty będą latać codziennie do naszej stolicy. CSA(OK) W letnim rozkładzie planuje się zwiększenie częstotliwości lotów z Pragi do: Moskwy(do czterech tygodniowo), St.Petersburga i Mińska (tu dokładniejsze informacje nie zostały jak dotąd podane). Norwegian(DY) 12 nowych połączeń z Danii w przyszłym roku, w tym m.in. od 2 kwietnia Kopenhaga - Kraków DY3560 CPH09:00 - KRK10:30 B733 sobota DY3561 KRK11:00 - CPH12:30 B733 sobota DY3562 CPH10:30 - KRK12:00 B733 wtorek i czwartek DY3563 KRK12:30 - CPH14:00 B733 wtorek i czwartek Od jakiegoś czasu pojawia się co rano na UL984:-) Nic tylko się cieszyć! Już zacieramy ręce na myśl o coraz to dłuższym dniu od 22 grudnia CARGO - 2008-12-08, 22:02 Air China zaprezentowała nowego logojeta o nazwie "Beautiful Sichuan" Airbus A321-213 B-6361. Samolot został pomalowany w specjalne barwy w celu promocji turystycznej prowincji Sichuan, która jest także miejscem gdzie żyją na wolności pandy (stąd ten sympatyczny misiek na kadłubie). CARGO - 2008-12-09, 20:01 Lufthansa przejmie Germanwings Z dniem 1 stycznia 2009 roku niemieckie tanie linie - Germanwings(4U) zostaną przejęte od Eurowings(EW) (całkowicie kontrolowany przez LH, która posiada tam 49% udziałów) przez Lufthansa Commercial Holding. Szczegółowe warunki tego przejęcia nie zostały jak na razie ujawnione. Niemiecki gigant nazywa tą transakcje "reorganizacją", która ma zapewnić efektywniejsze zarządzanie liniami lotniczymi zarówno na rynku niemieckim (regionalnym) oraz europejskim (typowym dla tanich przewoźników takich jak np. Ryaniar lub easyjet) <wygląda to tak jakby LH chciało 4U na własność i tym samym skończyć z pośrednictwem EW>. Eurowings zapowiedziało, że po sukcesie Germanwings w segmencie budżetowych linii skupi się na swojej własnej, początkowej działalności i ma w planach rozwój na rynku lokalnym. Flota Germanwings po transferze sześciu A319 dla LH Italia to 25 A319. CARGO - 2008-12-09, 20:35 Kolejny logojet, tym razem od TUIfly(X3). Specjalne malowanie nosi nazwę "Haribo Bear" B737-8K5 reg D-AHFM i ma promować tego niemieckiego producenta wytwarzającego słodycze <znowu misiek na samolocie, ale tym razem "inny gatunek", dodatkowo zwierzak siedzi w innym miejscu - na stateczniku por. "Beautiful Sichuan">. Nazwa firmy "Haribo" pochodzi od nazwiska założyciela - Hans Riegel, Bonn. CARGO - 2008-12-09, 21:17 Kartika Airlines kupi piętnaście SSJ100/95B Wartość tego zakupu opiewa na kwotę 448mln $, z możliwością zakupu kolejnych 15 sztuk (opcja). Kartika to pierwszy przewoźnik z południowo-wschodniej Azji, który zdecydował się na zakup nowego rosyjskiego odrzutowca. Sukhoi Superjet 100 przechodzi obecnie loty próbne w Komsomolsku nad Amurem, można powiedzieć, że samolot ten przechodzi fazę certyfikacji. Przewoźnik z Indonezji deklaruje, że nowe maszyny trafią na rynek lokalnych i międzynarodowych połączeń lotniczych Kartika Air. Pierwsze samoloty mają być dostarczone w 2011 roku, w konfiguracji jednoklasowej (98 miejsc) lub dwuklasowej (78 ekonomicznych + 8 premium). Rodzina samolotów SSJ100 obejmuje: SSJ100/95B, SSJ100/75B oraz o wydłużonym zasięgu SSJ100/95LR i SSJ100/75LR. CARGO - 2008-12-09, 22:26 Sterling Airlines powróci w przyszłym roku Regionalny przewoźnik z Danii - Cimber Air potwierdził zakup podstawowych elementów tworzących Sterling Airlines m.in. - marka, AOC - Air Operating Certificate czy sloty należące do taniego przewoźnika <niestety umowa nie obejmuje samolotów >. Byli pracownicy Sterlinga, mają spore szanse na zatrudnienie u nowego właściciela ale dokładne liczby nie są jeszcze znane. Bardzo prawdopodobne jest to, że na początku przyszłego miesiąca Sterling wznowi swoją działalność jako niezależna firma. Duński właściciel w odpowiedzi na wzrastającą liczbę pasażerów, planuje zwiększyć pojemność swoich dotychczasowych połączeń przez wprowadzenie do użytku większych maszyn. Celem przewoźnika w dłuższej perspektywie czasowej będzie rozwój sieci europejskich połączeń do czego ma głównie służyć nowy nabytek tj. Sterling, który ma pozostać największym skandynawskim tanim przewoźnikiem. Szefowie Cimber Air upatrują w tym przejęciu, szansy na wzmocnienie swojej dotychczasowej pozycji na duńskim rynku oraz rozwoju w kierunku międzynarodowych lotów po Europie. CARGO - 2008-12-09, 23:26 Oszczędności i klimat Jet Airways wypożyczy w leasing (wet lease) samoloty w związku z redukcją kosztów oraz racjonalizacją sieci połączeń w czasach globalnego spowolnienia gospodarczego. Dwa A330-200 trafią do Gulf Air na okres 4 miesięcy, natomiast trzy B777-300ER przez 6 miesięcy będzie użytkował narodowy przewoźnik z Turcji - Turkish Airlines (dla przypomnienia umowa typu "wet lease" zobowiązuje, w tym przypadku 9W jako "dawce maszyny", do kontroli operacyjnej oraz odpowiedzialności za maszynę, nie zmienia się jej rejestracja-czyli nadal pozostaje indyjska z kodem VT, oraz załoga z Indii>. Kalitta Air w wyniku kiepskiej koniunktury została zmuszona do uziemienia 8 z 20 samolotów w swojej flocie oraz zwolnienia 200 z około 830 pracowników. Cathay Pacific to pierwsza linia lotnicza na świecie, która stała się sygnatariuszem "Poznan Communique", jest ona tym samym jedną ze 140 firm, które podpisały memorandum na trwającym czternastym szczycie klimatycznym w Poznaniu. Reprezentanci ze 192 państw szukają globalnych rozwiązań mających zminimalizować zmiany klimatu oraz niekorzystny wpływ działalności człowieka na przyrodę jako całość. Jeden z punktów tego porozumienia mówi o rynku lotniczym w sensie globalnym, tzn. zwrócona jest szczególna uwaga na opracowanie porównywalnych norm emisji dla ruchu lotniczego na całym świecie. W obecnej sytuacji różne kraje stosują różne limity emisji, stąd potrzeba ujednolicenia tych mechanizmów tak by pomóc środowisku. G@wron - 2008-12-10, 14:01 natomiast trzy B777-300ER przez 6 miesięcy będzie użytkował narodowy przewoźnik z Turcji - Turkish Airlines Ciekawe, hybryda czy full repaint Vader - 2008-12-10, 16:18 Właśnie trwa transport wachadłowca Endeavour przy pomocy SCA (Shuttle Carrier Aircraft) - specjalnego samolotu (przerobiony Boeing 747-100) z bazy Edwards do Kennedy Space Center. Możemy śledzieć trasę lotu http://flightaware.com/live/flight/NASA911. W między czasie będą miedzylądowana. Teraz leci do Biggs Army Air Field (Fort Bliss) in El Paso w Texasie. G@wron - 2008-12-10, 18:33 na 8'ym zdjęciu jest An-225 + Buran Vader - 2008-12-10, 18:39 na 8'ym zdjęciu jest An-225 + Buran Fakt, nie zerknąłem dokładnie. Ale kopiowałem fotki na szybko grztus - 2008-12-10, 22:30 Czyżby kabina A380 była zbyt dobrze wyciszona? Tekst anglojęzyczny, może w weekend na jego podstawię opracuję artykuł na naszą stronę: http://seattlepi.nwsource.com/business/ ... der08.html (w dużym skrócie: piloci A380 EK skarżą się, że kabina w której sypiają jest na tyle wyciszona, że odgłosy z kabiny pasażerskiej brzmią jakby płacz dzieci) CARGO - 2008-12-10, 22:53 Co dalej z IŁ96-400T? Rosyjski przewoźnik towarowy - Aeroflot Cargo odłożył w czasie poszerzenie swej floty o 3 nowe 92 tonowe maszyny od Iljuszyna, Rosjanie są zdania, że w tej chwili nie opłacałoby się im wprowadzenie tych Iłów, ale zamówienie jak dotąd nie zostało anulowane. Podobnie postąpił Atlant-Soyuz chociaż mają w swojej flocie jednego rodzynka Ił96-400T. Prawdopodobnie taka decyzja Aeroflotu wiąże się ze zniesieniem zakazu użytkowania zagranicznych i "obcych" MD-11 przez narodowego przewoźnika z Rosji <była to pewnie jakaś nieformalna zasada - niepisany zakaz? Choć MD-11 już jakiś czas jest we flocie SU>. Aeroflot Cargo planuje zastąpienie DC-10 właśnie przez "eMDeki 11", trzy takie samoloty mają trafić do ich floty w przyszłym roku <będą to maszyny przerobione na wersje towarowe, z którymi ostatecznie rozstanie się Finnair, a tak na marginesie to ten przewoźnik z Finlandii to "prawdziwy pionier" jeśli idzie o zastosowanie MD-11>. Vader - 2008-12-12, 06:48 Wracając do transportu wachadłowca Endeavour. Fotka wykonana przez Tom King of Watauga, Texas. CARGO - 2008-12-12, 21:20 Boeing potwierdza kolejne opóźnienia B787 Boeing potwierdził wczoraj, że pierwszy lot Dreamlinera został ponownie <któryś już tam raz> przesunięty, tym razem na drugi kwartał 2009 roku (pierwotnie czwarty kw. 2008). Pierwsza maszyna tego typu ma trafić do ANA w pierwszym kwartale 2010 roku (ostatnia wersja mówiła o trzecim kw. 2009). W chwili obecnej program produkcji B787 ma blisko dwa lata "poślizgu". Zobaczymy czy to pociągnie za sobą decyzje o anulowaniu zamówień, można się domyślać, że cierpliwość przewoźników powoli się kończy, ale są skazani na czekanie na Dreamlinera albo wybór A330 lub B777. Właśnie ANA obecnie analizuje całą tą sytuacje i rozważa czy będą zmuszeni do szukania substytutów B787. Kłopoty Boeinga (strajk i konieczność wymiany tysięcy wkrętów jak się okazało we wszystkich produkowanych typach samolotów) spowodowały, że All Nippon Airlines boryka się również z opóźnieniami B737 oraz B767-300ER. W podobnej sytuacji jest kolejny przewoźnik z Kraju Kwitnącej Wiśni, również poważny klient B787 - JAL - oni także zastanawiają się jak kolejny poślizg Boeinga (planowo pierwsza maszyna miała do nich trafić w kwietniu 2008, aktualny termin to kwiecień 2010) wpłynie na ich dalszą działalność. CARGO - 2008-12-12, 21:52 Brussels Airlines dołączą do Star Alliance Na corocznym zjeździe członków "gwiezdnego sojuszu", które w tym roku odbywa się w Chicago, została ogłoszona decyzja, że Brussels Airlines staną się w niedalekiej przyszłości kolejnym przewoźnikiem należącym do SA. Obecność Brussels Airlines ma wzmocnić sojusz, zwłaszcza poprzez dobrze rozwiniętą siatkę połączeń do Afryki. LH, z racji niedawnego przejęcia tego operatora, będzie wspierać belgijskie linie w procesie dostosowywania się i integracji z Star Alliance. Niemcy przewidują, że decyzja ta spowoduje znaczny wzrost obecności SA na belgijskich lotniskach, tym samym większe zaufanie pasażerów do tego lotniczego porozumienia. Przewiduje się, że minie około 12-18 miesięcy zanim Brussels Airlines staną się realnie częścią Star Alliance. na 8'ym zdjęciu jest An-225 + Buran TU macie kilka ciekawych zdjęć głównie Burana ale An-225 też tam jest, jak również VM-T "Atlant" CARGO - 2008-12-12, 22:33 Porozumienia pomiędzy UE a Armenią Obie strony podpisały porozumienie o otwarciu armeńskiego rynku lotniczego dla przewoźników z Unii Europejskiej. Po 3 latach negocjacji udało się wypracować umowę, zgodnie z którą żadna linia lotnicza z UE nie będzie dalej dyskryminowana w dostępie do "armeńskiego nieba". Nowe połączenia do Armenii, znacznie ułatwią kontakty, zarówno te biznesowe jak i osobiste, między ludźmi z tych dwóch różnych regionów świata. To porozumienie ze strony UE, jest zgodne z przyjętą strategią - Partnerstwo Wschodnie <tak usilnie forsowane przez nasz kraj oraz przez Szwecję>, które może być preludium do przyszłego członkostwa w ramach Unii. Liczba pasażerów połączeń lotniczych pomiędzy UE a Armenią wzrosła z 166 000 w 2006 do 204 000 w 2007 roku. Najwięcej tych pasażerów było na lotniskach takich krajów jak: Francja, Niemcy, Austria oraz Czechy. Porozumienie to "milowy krok", który przyśpieszy rozwój lotniczych relacji pomiędzy Armenią a UE, nowe połączenia europejskich przewoźników do tego kraju, to moim zdaniem kwestia czasu. CARGO - 2008-12-12, 23:53 Zmiany w rozkładach Air Berlin(AB) letni rozkład 09 (1 maj-31 październik) nowe codzienne połączenie DĂźsseldorf - Sankt Petersburg Berlin - Sankt Petersburg loty znowu będą wykonywane przez siedem dni w tygodniu pasażerowie AB na trasie Berlin - Moskwa będą mieli do dyspozycji dodatkowy wieczorny lot, przez 6 dni w tygodniu - tzn. bez soboty DĂźsseldorf - Moskwa oraz Monachium - Moskwa, dodatkowe loty w sobotę i niedzielę Niki(HG) lato 09 ponownie przez 6 dni w tygodniu (za wyjątkiem soboty) loty na trasie Wiedeń - Moskwa Armavia(U8) począwszy od 14 kwietnia nowe połączenie Erywań - Berlin, dwa razy w tygodniu U8115 EVN09:20 - TXL10:30 A319 wtorek i piątek U8116 TXL12:15 - EVN19:15 A319 wtorek i piątek Thai Airways(TG) do 17 stycznia TG910/911 będzie obsługiwane jak dotychczas przez B744, natomiast od 18 stycznia lot ten ma wykonywać A346 (częstotliwość lotów nie ulega zmianie) mick - 2008-12-13, 07:20 Singapore Airlines dołącza do grona operatorów Airbusa A330. Za kilka dni do służby wejdzie nowiutki A330-300 9V-STA. Ciekawe czy szybko ujżymy go nad Polską? http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6433686 CARGO - 2008-12-13, 09:12 Pojawiły się pierwsze wstępne zdjęcia nowo pomalowanego B747 w barwy Delty. Po 31 latach przerwy znowu możemy ujrzeć Jumbojeta w malowaniu DL. To pierwsza z 16 maszyn należących do NWA, które po przejęciu czeka ten sam los. Za kilka dni samolot ten powinien trafić do użytku i obsługiwać połączenie ATL-NRT. Ciekawe czy szybko ujżymy go nad Polską? Podobno, maszyna ta ma obsługiwać regionalne połączenia SQ typu np. SIN-HKG, więc jeśli nie ten to zapewne któryś z pozostałych 15 wyleasingowanych zawita wcześniej czy później na Polską Pawel_S - 2008-12-13, 10:29 ...Thai Airways(TG) do 17 stycznia TG910/911 będzie obsługiwane jak dotychczas przez B744, natomiast od 18 stycznia lot ten ma wykonywać A346 (częstotliwość lotów nie ulega zmianie)... Witam, CARGO... świetna wiadomość!!!!!!!! Jako wielki fan A340 dziękuje bardzo za to info Wiesz może do kiedy będą latać na A340, bo w styczniu jeszcze ciemno, a trzeba ją złapać! Pozdrawiam grztus - 2008-12-13, 11:05 Za kilka dni do służby wejdzie nowiutki A330-300 9V-STA. Ciekawe czy szybko ujżymy go nad Polską?Być może pojawi się u nas jako delivery flight. Choć nie wiem z której bazy by leciał (Tuluza czy Hamburg). bartek15 - 2008-12-13, 12:21 Za kilka dni do służby wejdzie nowiutki A330-300 9V-STA. Ciekawe czy szybko ujżymy go nad Polską?Być może pojawi się u nas jako delivery flight. Choć nie wiem z której bazy by leciał (Tuluza czy Hamburg). G@wron - 2008-12-13, 13:07 ...Thai Airways(TG) do 17 stycznia TG910/911 będzie obsługiwane jak dotychczas przez B744, natomiast od 18 stycznia lot ten ma wykonywać A346 (częstotliwość lotów nie ulega zmianie)... Witam, CARGO... świetna wiadomość!!!!!!!! Jako wielki fan A340 dziękuje bardzo za to info Wiesz może do kiedy będą latać na A340, bo w styczniu jeszcze ciemno, a trzeba ją złapać! Pozdrawiam CARGO - 2008-12-13, 23:05 "Zielony ekstremizm" 15 grudnia (poniedziałek)odbędzie się inauguracyjny lot Emirates Airlines na nowej trasie Dubaj - San Francisco. Nie będzie to zwykły inauguracyjny lot, ponieważ ma to być najdłuższy (16 godzin bez przerwy) jak dotąd, "zielony lot" oraz pierwszy taki "zielony lot", który będzie się odbywać nad obszarami polarnymi <mówiąc "zielony lot" mam na myśli lot jak najbardziej przyjazny środowisku, który pozwoli maksymalnie jak to tylko możliwe, zaoszczędzić paliwo i wyemitować jak najmniej CO2 do atmosfery> . To ciekawe wydarzenie będzie mogło mieć miejsce dzięki współpracy i porozumieniu kilku państw takich jak: ZEA, Rosja, USA i Kanada. Specjalnie wybranym samolotem będzie Boeing 777-200LR, który jest jedną z nowo zakupionych maszyn, zgodnie z wprowadzaną strategią wartą kilka mld $, o kompletowaniu floty nowych bardziej ekologicznych samolotów. W czasie trwania całego lotu, mają być zastosowane takie "zielone" rozwiązania jak: - specjalne umycie samolotu przed startem, w celu zmniejszenia obciążenia - samolot na ziemi, będzie używał energii elektrycznej z zewnątrz zamiast własnej - priorytet startu i wznoszenia ATC w Dubaju (maszyna ma uzyskać optymalną wysokość najszybciej jak to tylko będzie możliwe) - najbardziej efektywna trasa lotu m.in. poprzez rosyjską i kanadyjską przestrzeń powietrzną, która ma przebiegać blisko bieguna północnego (zupełnie nowa droga lotnicza) - stałe komunikaty o aktualnych warunkach pogodowych w celu ewentualnej korekty kursu - kontynuowanie "elastycznego przebiegu trasy" w kanadyjskiej przestrzeni powietrznej - specjalne wsparcie ATC San Francisco w celu optymalizacji lotu w czasie podejścia i lądowania - użycie minimalnego ciągu podczas lądowania i kołowania. grztus - 2008-12-13, 23:24 - użycie minimalnego ciągu podczas lądowania i kołowania.Podobną procedurę stosuje UPS w swoim macierzystym hubie. luck89 - 2008-12-15, 09:14 Singapore otrzymało siedemdziesiątego siódmego Boeinga 777 9V-SWT L/N 759 natomiast Emirates ma już 64 Boeingi B777 (ostatni- A6-ECK). I jeszcze mała statystyka: Singapore Airlines - 76 (77) ILFC - 73 (79) Emirates Airline -63 (110) United Airlines - 55 American Airlines - 47 British Airways -45 All Nippon Airways -41 (47) Japan Airlines - 40 (46) Air France - 35 (52) Saudi Arabian Airlines - 23 G@wron - 2008-12-15, 10:38 W całej okazałości, 747-400 Delta bartek15 - 2008-12-15, 13:37 natomiast trzy B777-300ER przez 6 miesięcy będzie użytkował narodowy przewoźnik z Turcji - Turkish Airlines Ciekawe, hybryda czy full repaint CARGO - 2008-12-15, 19:57 Plany LOT-u W dobie kryzysu, także tego na rynku lotniczym (głównie kiepska sytuacja finansowa firmy) , nasz narodowy przewoźnik poszukuje wsparcia ze strony, któregoś z sojuszników z SA i przyszłych ewentualnych partnerów z branży. Na niedawno zakończonym zjeździe członków Star Alliance w w Chicago, prezes LOT-u zapowiedział, że w przyszłym roku linie planują sprzedaż 49% udziałów silnemu, najlepiej europejskiemu przewoźnikowi. Według zapewnień szefów polskiej linii niemiecka Lufthansa nie będzie specjalnie faworyzowana przy analizowaniu ewentualnych ofert w trakcie sprzedaży, dodatkowo sytuacje komplikuje przejęcie w ostatnim czasie przez Niemców Austrian Airlines Group. Dużo będzie zależeć właśnie od tego jak ważną rolę w planach LH ma odgrywać lotnisko we Wiedniu. Nasz narodowy przewoźnik zwraca się do partnerów z sojuszu o większą pomoc zwłaszcza w kwestii samego lotniska WAW (budowa specjalnej hali odlotów Star Alliance) oraz rozwoju sieci połączeń wschodnioeuropejskich. LOT oczekuje dalszych informacji od Boeinga w sprawie opóźnień B787, spodziewają się pierwszej dostawy tego samolotu do końca 2010 roku, ale trwają także rozmowy z producentem w sprawie rozszerzenia leasingu na B767. 1 stycznia 2009 LOT będzie świętować swoje 80 urodziny, niestety nie ma co liczyć na przemalowanie, któregoś z B737 w barwy retro, choć pojawił się taki pomysł wśród byłych pracowników, to szefostwo ostatecznie odrzuciło tą świetną dla spotterów i nie tylko, ideę (oszczędności). Natomiast w lutym 2010 r. LOT ma zadebiutować na GPW. <oby LOT nie przeistoczył się w "Lufthansa Polska" > CARGO - 2008-12-15, 20:25 "Rumuni nie gęsi i swojego retrojeta mają ... " TAROM przemalował B737-700 o rejestracji YR-BGG w ładne retro barwy, by uczcić w ten sposób 55 lat swojej działalności. kiepstein - 2008-12-16, 15:21 Aeroflot ma już w swojej flocie pierwszego A330. Mam nadzieje że niedługo do ustrzelenia na naszym niebie. http://www.airliners.net/photo/Aeroflot ... 1448856/M/ http://www.airliners.net/photo/Aeroflot ... 1448899/M/ grztus - 2008-12-16, 17:26 Qantas otrzymał drugiego A380. Samolot jest w tej chwili w drodze do Australii, gdzie jutro zostanie przekazany przewoźnikowi. Od 16-go stycznia trasa SYD-SIN-LHR będzie 3x w tygodniu obsługiwana Airbusem, po tym, jak 27-go grudnia dostarczona zostanie trzecia maszyna tego typu dla QF. knx08 - 2008-12-16, 18:24 Qantas otrzymał drugiego A380. Samolot jest w tej chwili w drodze do Australii, gdzie jutro zostanie przekazany przewoźnikowi. Od 16-go stycznia trasa SYD-SIN-LHR będzie 3x w tygodniu obsługiwana Airbusem, po tym, jak 27-go grudnia dostarczona zostanie trzecia maszyna tego typu dla QF. Mam nadzieję, że będzie częstym gościem nad Polską grztus - 2008-12-16, 20:51 Mam niepotwierdzoną informację, iż China Southern Airlines planuje jeszcze w tym miesiącu rozpoczęcie lotów cargo do FRA. Obsługiwane by były 6 razy w tygodniu Boeingiem 744F. G@wron - 2008-12-17, 10:16 W ramach połączenia DL z NW, trasa AMS-BOM-SEA-AMS (NWA34) przejdzie z obecnego Airbusa A330 na Boeinga 763 od kwietnia 2009. Mimo, że lata południem (Czechy, Słowacja) można było go widzieć kiedyś na UL986. G@wron - 2008-12-17, 22:18 A320 uzbrojony w winglety. G@wron - 2008-12-17, 22:24 Oszczędności i klimat Jet Airways wypożyczy w leasing (wet lease) samoloty w związku z redukcją kosztów oraz racjonalizacją sieci połączeń w czasach globalnego spowolnienia gospodarczego. Dwa A330-200 trafią do Gulf Air na okres 4 miesięcy, natomiast trzy B777-300ER przez 6 miesięcy będzie użytkował narodowy przewoźnik z Turcji - Turkish Airlines (dla przypomnienia umowa typu "wet lease" zobowiązuje, w tym przypadku 9W jako "dawce maszyny", do kontroli operacyjnej oraz odpowiedzialności za maszynę, nie zmienia się jej rejestracja-czyli nadal pozostaje indyjska z kodem VT, oraz załoga z Indii>. Co ciekawe skyliner podaje jakoby Turkish Airlines to acquire six 777-300s from Jet Airways, Gulf Air another four_ grztus - 2008-12-17, 22:35 No zobaczymy, może po prostu 9W przerzuci się w całości na A340, to by mnie ucieszyło G@wron - 2008-12-17, 23:11 Ja tu czuję kolejnego bankruta Ameryka Północna chyba nie idzie im za dobrze. CARGO - 2008-12-18, 18:07 Przejęcie Martinair Komisja Europejska, tym razem pozytywnie odpowiedziała na wniosek KLM o zakup pozostałych udziałów Martinair(MP). Do tej pory KL posiadało 50% udziałów w MP, z dniem 31 grudnia, gdy umowa o przejęciu wejdzie w życie, KLM stanie się całkowitym właścicielem młodszego (założonego w 1958r.) holenderskiego przewoźnika. Komisja do spraw konkurencji miała pewne obawy, odnośnie oferty połączeń długodystansowych z Amsterdamu. Pozostałą połowę akcji KL wykupi od A.P. Moller-Maersk Group. Martinair przechodzi obecnie fazę kryzysu, w ramach restrukturyzacji zrezygnowano z połączeń na krótkich trasach lotniczych, w 2007 przewoźnik odnotował straty rzędu 68.9 mln âŹ, obecna flota MP obejmuje 4x B744, 6x B763 oraz 7x MD11. CARGO - 2008-12-18, 18:40 Zmiany w połączeniach IBERIA Ruszyło połączenie Madryt - Kraków 2 razy w tygodniu (środa i niedziela) IB8176 MAD10:00 - KRK13:05 CR9 IB8177 KRK13:45 - MAD17:10 CR9 Finnair Przewoźnik anulował dalsze loty na trasie z Helsinek do Gdańska Emirates Zmiana w numerach lotów od 29 marca DXB-GLA EK25->EK27 GLA-DXB EK26->EK28 Pojawiły się informacje o dodaniu drugiego dziennego lotu na tej trasie, ale w chwili obecnej to tylko niepotwierdzone spekulacje/plotki Windjet Nowe połączenia obsługiwane przez A319 m.in. : Bolonia - Kraków dwa razy w tygodniu od 31 marca Bolonia - Ryga raz w tygodniu od 10 czerwca Yamal Airlines Z dniem 25 grudnia startuje serwis na trasie Tiumeń - Praga YC777 TJM15:00 - PRG15:50 B735 czwartek YC778 PRG17:20 - TJM02:20+1 N735 czwartek Atlant-Soyuz Airlines Nowe połączenia w tym: Moskwa - Salzburg od 20 grudnia 7B325 VKO0630 - SZG07:40 B733 sobota 7B319 VKO1130 - SZG12:30 B733 sobota 7B326 SZG08:30 - VKO13:30 B733 sobota 7B320 SZG13:15 - VKO18:15 B733 sobota LOT Anulowanie dalszych operacji na trasie Warszawa - Stuttgart KD Avia Przewoźnik rezygnuje z lotów na trasie Kaliningrad - Wiedeń CARGO - 2008-12-18, 19:32 "Nowy-stary" przewoźnik z Gruzji Georgian National Airlines z bazą w Tbilisi, wznowił swoją działalność pod nową nazwą Sky Georgia w związku z pojawieniem się poważnego inwestora z USA - nomen omen Sky Group. W październiku tego roku Georgian zawiesił wszystkie operacje w celu przeprowadzenia reorganizacji w firmie. Pierwszy międzynarodowy lot odbył się pomiędzy stolicami Gruzji i Ukrainy na wyleasingowanej maszynie DC-9 reg. 4L-GNL. 15 grudnia miał miejsce inauguracyjny lot na nowej trasie Tbilisi - Budapeszt , Budapeszt-Ferihegy ma stanowić niejako "bramę" do innych lotnisk w Europie dla pasażerów z tego niewielkiego kaukaskiego państwa. Do floty dołączyła druga tego typu wyleasingowana od Khors Aircompany (Ukraina) maszyna DC-9-50. Firma z nowym inwestorem ma ambitne plany dodania w przyszłości B767 w celu obsługi planowanego połączenia Nowy York - Tbilisi. CARGO - 2008-12-18, 21:05 SAS sprzedaje udziały w Spanair oraz Air Baltic Skandynawski przewoźnik sprzeda inwestorowi - Consorci de Turisme de Barcelona and Catalana d'Iniciatives prawa do części wykonywanych operacji przez Spanair, jednak skandynawowie planują pozostanie właścicielem "głównego rdzenia" hiszpańskich linii lotniczych. Umowa o sprzedaży ma się stać wiążąca z dniem 31 stycznia 2009. Transakcja ta ma pozwolić na wzmocnienie pozycji Spanair na hiszpańskim rynku, zapewnienie dominującej pozycji wśród przewoźników oferujących loty z Barcelony. Już wcześniej SAS próbował sprzedać generującego długi przewoźnika z Hiszpanii ale wtedy nie było zainteresowanych. Skandynawowie zdecydowali się na sprzedaż wszystkich swoich udziałów w Air Baltic - to jest 47.2%, po tym gdy próba uzyskania większościowego pakietu zakończyła się niepowodzeniem. Na wykupienie własnych akcji zdecydowali się sami Łotysze z kierownictwa Air Baltic, konto skandynawskich linii lotniczych po tej transakcji powinno zasilić 22.7 milionów $, pomimo tej sprzedaży zostanie utrzymana współpraca o komercyjnym charakterze, pomiędzy SAS a łotewskim przewoźnikiem. CARGO - 2008-12-18, 22:15 Koniec rozmów pomiędzy BA i QF Rozmowy w ramach sojuszu Oneworld o przyszłym scaleniu pomiędzy narodowymi przewoźnikami ze Zjednoczonego Królestwa oraz Australii zakończyły się fiaskiem, linie te nie zdołały wypracować wspólnego stanowiska. BA oraz QF nie mogły się dogadać co do długoterminowych i szczegółowych warunków połączenia, mimo to obaj przewoźnicy nadal będą ze sobą współpracować zarówno jako operatorzy oferujący loty na tych samych trasach pomiędzy UK oraz Australią, oraz jako partnerzy będący częścią Oneworld. Już na samym początku rozmów pomiędzy Brytyjczykami i Australijczykami, podkreślali oni, że nie mogą oni zagwarantować pomyślnego finału rozmów. BA oświadczyło, że rozmowy o połączeniu z hiszpańską Iberią trwają nadal. - użycie minimalnego ciągu podczas lądowania i kołowania.Podobną procedurę stosuje UPS w swoim macierzystym hubie. grztus - 2008-12-18, 22:33 mi bardziej prawdopodobne wydaje się scalenie Jet Airways + KingfisherTo bardzo ciekawa opcja. W najbliższych miesiącach wiele się wyjaśni. CARGO - 2008-12-20, 21:31 ANA znowu odkłada w czasie decyzje o wyborze A380 vs. B748 All Nippon Airways obwieścił, że w warunkach globalnego kryzysu na rynku lotniczym wstrzyma się z podjęciem decyzji o zakupie największych samolotów. Zgodnie z oświadczeniem przewoźnika, które pojawiło się w październiku, Japończycy mieli ogłosić decyzje o wyborze maszyn w pierwszym kwartale 2009 choć planowym terminem był ostatni kwartał obecnego roku. W chwili obecnej trudno nawet przewidywać kiedy ANA dokona tego wyboru <na pewno nieprędko>, przewoźnik ten poczeka z decyzją do momentu aż sytuacja na światowym rynku finansowym ulegnie poprawie Według prognoz IATA, 2009r. ma być najgorszym rokiem dla całego lotnictwa od 50 lat, rynki lotnicze na różnych kontynentach czy w różnych regionach świata mają odnotować milionowe czy miliardowe straty jednak nie oznacza to, że "na minusie" będą wszyscy i żaden z przewoźników nie zarobi. W Japonii recesja w lotnictwie objawia się na przykład po przez spadek współczynnika wypełnienia samolotów szczególnie na dalekich międzykontynentalnych trasach. Według niepotwierdzonych informacji ANA potrzebuje od 3 do 6 maszyn tego typu. CARGO - 2008-12-20, 22:24 Etihad Airways uważniej przygląda się Air Belirn Według pojawiających się w sieci informacji, Etihad intensywnie analizuje sytuacje na rynku w związku z możliwościami, wzmocnienia swej obecności na niemieckich lotniskach co wiązałoby się z m.in. zainwestowaniem w drugiego co do wielkości floty przewoźnika w Niemczech - Air Berlin. Dlaczego właśnie ta tania linia lotnicza? Odpowiedzi jest kilka. Po pierwsze "bliższy związek" z AB dałby przewoźnikowi z ZEA szerszy dostęp do niemieckiego rynku, na którym mogłoby się znaleźć więcej pasażerów, skłonnych do wybrania długodystansowych lotów Etihad. Po drugie Etihad Airways podobnie jak Emirates stara się o uzyskanie większych praw do prowadzenia swej działalności w Niemczech (nowe huby, loty itp.) co jak do tej pory skutecznie uniemożliwia im Lufthansa poprzez silne polityczne lobby w macierzystym kraju. W końcu Air Berlin to najtańszy "obiekt" do przejęcia w Europie o tak dużej flocie i znaczącym potencjale rozwoju. W październiku szefostwo linii lotniczych z ZEA, zapowiedziało, że firma ma zamiar uczestniczyć w ruchach konsolidacyjnych na rynku, bez podania dalszych konkretów, która linia jest w ich centrum zainteresowania. W listopadzie tego roku Etihad Airways zdementował informacje o planowanym scaleniu z największym konkurentem "z własnego podwórka" - Emirates. Oficjalnie AB oraz EY nie ustosunkowały się do tych prasowych doniesień i odmówiły dalszych komentarzy na temat ewentualnego zacieśnienia współpracy pomiędzy sobą. Rasog - 2008-12-21, 11:43 Następcy polskich Jaczków z 36 Spec Pułku. http://lotnictwo.net/foto.php?id=141032 G@wron - 2008-12-21, 12:27 Następcy polskich Jaczków z 36 Spec Pułku. http://lotnictwo.net/foto.php?id=141032 to był jakiś przetarg ?! knx08 - 2008-12-21, 12:33 Następcy polskich Jaczków z 36 Spec Pułku. http://lotnictwo.net/foto.php?id=141032 to był jakiś przetarg ?! Rasog - 2008-12-21, 12:47 Przetargu nie było i z tego co trąbią w mediach nie będzie. Procedury przetargowe trwają dość długo a nastepca Jaczków, który poniekąd przejąłby część zadań od Tupolewów potrzebny jest natychmiast, co było już kilkakrotnie widać podczas wizyt zagranicznych. Znając życie i Polskie realia, szumu po zakupie bez przetargu maszyn dla VIPów będzie co niemiara. A faworytem jest właśnie Falcon 900. W prasie fachowej (Skrzydlata Polska, Nowa Technika Wojskowa czy Raport -wojsko technika obronność) zbiera najbardziej pochlebne recenzje. W zeszłym tygodniu wieczorem na pasku TVN24 CNBC Buissnes można było przeczytać wiadomość, że Tupolev oferuje nam specjalną wersję Tu204 do przewozów VIPów G@wron - 2008-12-21, 13:25 Szerokiej drogi z tym Tu204 Więc jeżeli Falcon 900 zbiera w fachowej prasie najlepsze opinie to znając realia nie wygra przetargu Rasog - 2008-12-21, 13:59 Gawron nie krakaj nawet że Falcon może podzielić los Gripena. Pamiętajmy że dla wojskowych to JAS39 Gripen był nr jeden i idealnie pasował do naszej doktryny obronnej( łatwość obsługi, ekonomia lotu, szybkość przywracania gotowości bojowej, możliwość operowania z drogowych odcinków lotniskowych czy wreszcie konkretny offset dla przemysłu) a tu proszę, Urzędasy chciały sie przypodobać Dżordżowi Dablju i wszysto schrzaniły i dostał sie nam nie do końca dopracowany Jaszczomp:( Z serwisowaniem i obsługą Tu204 to byłby dramat grztus - 2008-12-21, 15:43 Prawdę powiedziawszy to malowanie jest archaiczne i beznadziejnie wygląda (przynajmniej na rysunku) na samolocie klasy Falcona. Powinny być dwa przetargi: jeden na samolot, a drugi na koncepcję artystyczną nowego image'u naszych rządówek. Vader - 2008-12-22, 19:06 Może niektórzy słyszeli o tym w TV czy radiu, bądź czytali, ale chyba warto wspomnieć... Chaos na rzymskim lotnisku Odwołany lot z Rzymu do Warszawy i 13 innych połączeń na trasach krajowych oraz międzynarodowych, a także znaczne opóźnienia to rezultat chaosu na lotnisku Fiumicino. Wywołał go protest pracowników lotniska, zatrudnionych w Alitalii. Biorą w nim udział między innymi bagażowi. Dziesiątki pracowników opuściło terminale i udało się w pochodzie pod siedzibę dyrekcji linii. Odwołano między innymi loty Alitalii do Frankfurtu nad Menem, Paryża, Pragi, Tunisu. Media informują o rosnącej irytacji pasażerów, którzy w ostatniej chwili dowiedzieli się o odwołaniu ich lotów. Na lotnisku dochodzi do spontanicznych protestów podróżnych. Kolejna akcja pracowników lotniska to rezultat sporów, towarzyszących przejęciu linii Alitalia przez grupę włoskich inwestorów. Oburzenie tym, co dzieje się na Fiumicino, wyraził Urząd Lotnictwa Cywilnego, który zauważył, że doszło do tego w gorącym okresie nasilenia ruchu przed Bożym Narodzeniem. Urząd ostrzegł, że odwołane mogą zostać także następne połączenia. CARGO - 2008-12-22, 21:35 Pierwszy samolot dla Athens Airways Nowy przewoźnik z Grecji otrzymał niedawno (16 grudnia) swoją pierwszą maszynę, pierwszego z czterech Embraer ERJ-145 SX-CMA ex-Flybe o wcześniejszym regu G-EMBH (każdy z tych samolotów, będzie mógł zabrać na pokład 50 pasażerów, pozostałe trzy E145 także będą pochodzić od Flybe). Samolot ten posłuży do otwarcia działalności nowego przewoźnika,pierwsze loty tą maszyną mają zostać wykonane w kwietniu przyszłego roku, na krajowych greckich trasach (z Aten do Aleksandropolis, Kozani, Salonik, Mityleny, Santorini, Mykonos iRodos). Athens Airways należy do grona 16 zainteresowanych przejęciem bankruta Olympic Airlines, zarówno ich udziałów oraz naziemnej obsługi i serwisu technicznego. G@wron - 2008-12-22, 21:37 Nie widać by ten CO był spalony, chyba, że po drugiej stronie http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6440725 grztus - 2008-12-23, 18:20 China Southern przebuduje swoje A300-600 na wersje towarowe, BE Aerospace właśnie otrzymało certyfikat na taką modyfikację KLIK Rasog - 2008-12-24, 12:27 Boeing poinformował o korekcie harmonogramu produkcji i dostaw samolotów B747-8. Dostawy modelu B747-8 Freighter mają rozpocząć sie w trzecim kwartale 2010 roku, a nie jak poprzednio zakładano pod koniec 2009 roku. Natomiast pierwsze egzemplarze B747-8 Intercontinental będą dostarczane od drugiego kwartalu 2011 roku, zamiast od końca 2010.* *źródło "SP" 12.2008 G@wron - 2008-12-24, 16:36 http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6441194 just perfect ! G@wron - 2008-12-26, 17:02 http://www.airliners.net/photo/Airbus-A ... 1452286/M/ A340-600 dla Etihad który ma zostać pomalowany w specjalne promocyjne barwy Ferrari. Przyszła rejestracja A6-EHJ, czekamy na niego w okolicach czerwca CARGO - 2008-12-26, 17:24 Redukcja lotów w LH Cargo Przewoźnik ten ogłosił, że od 1 stycznia nastąpi zmniejszenie pojemności samolotów wykonujących loty o 10%, działanie to będzie odpowiedzią na osłabienie koniunktury na globalnym rynku lotniczych przewozów towarowych i spadek popytu na usługi typu CARGO. LHC zakończy także współpracę z World Airways, która obejmowała umowę leasingową (wet-lease) na dwa MD-11F oraz jeden B744F. Trasy do obsługi, których używano wcześniej wyleasingowanych maszyn należących do WO trafią "pod skrzydła" B744ERF będących własnością Jade Cargo Int., w którym Niemcy posiadają mniejszościowy pakiet udziałów. Lufthansa Cargo w nowym roku będzie prowadziła swoją działalność wykorzystując jak do tej pory 19 własnych MD-11F, a od połowy 2009 będzie miała dostęp do przestrzeni ładunkowych (w wyniku porozumienia o współpracy z DHL Express) nowych B772LRF należących do AeroLogic . CARGO - 2008-12-26, 18:24 Ten czarterowy przewoźnik ze Szwecji, zaprezentował subtelnie zmienione malowanie (PRZED na MD83 i PO) na pierwszym z dwóch B737-800, które dołączają do ich floty (trzy z czterech obecnych eMDeków mają ją opuścić). Samolot ten wcześniej miał rejestracje G-XLAE i latał dla Excel Airways. Jak widać na ich stronie widnieje stara wersja kolorystyczna logo, można także przeczytać tam o nowych połączeniach w grudniu z ARN do Aten czy Bejrutu. <z ciekawości sprawdziłem w ich rozkładzie najbliższy lot z ARN do ATH - 4P682 z międzylądowaniem w Salonikach będzie w tą niedziele o 12:10 ze stolicy Szwecji ... może na UN133 uda się zobaczyć nową maszynkę? > CARGO - 2008-12-26, 21:00 Umowa pomiędzy FedEx i Boeing Company Amerykański przewoźnik wraz z Boeingiem doszli do porozumienia w sprawie terminu dostaw piętnastu nowych B777F. Wobec światowego kryzysu w branży lotniczej o dwa lata został przesunięty w czasie plan realizacji dostaw towarowych "siódemek". Zgodnie z aktualnym terminarzem samoloty trafią do Federal Express w następującym porządku: 4 maszyny w 2010 , 4 w 2011, 5 w 2012 oraz pozostałe dwie w 2013 roku. To już drugie tego rodzaju opóźnienie w wykonaniu FedEx, pierwsze "odroczenie" było głównie związane z problemami ze strony samego producenta <aż się nie chce wierzyć, że pierwotnie pierwsza maszyna miała do nich trafić w 2009roku>. Amerykanie zdecydowali się na zamówienie B777F, po tym jak sami anulowali zamówienie opiewające na dziesięć A380 z powodu opóźnień (2008->2009r.) Airbusa w dostawach kolejnych Supejumbo grztus - 2008-12-26, 22:56 Warto przypomnieć, że przy obecnym opóźnieniu programu A380, Fedex otrzymałby pierwsze maszyny tego typu na przełomie 2009/2010 roku (pierwotnie koniec 2008). Nasuwa mi się tylko jedno skojarzenie: z deszczu pod rynnę... G@wron - 2008-12-26, 23:35 http://www.aviation-design.net/?id=4002 nie obraziłbym się za tak pomalowanego A340-600 A6-EHJ (patrz posty wyżej). CARGO - 2008-12-27, 14:49 Turkish Airlines finalizuje umowę kupna BH Airlines 22 grudnia Turcy sfinalizowali porozumienie z bośniackim rządem w sprawie prywatyzacji narodowego przewoźnika - BH Airlines. Turkish Airlines zakupił 49% procent udziałów przewoźnika a pozostałe 51% nadal pozostanie w rękach rządu, politycy z tego kraju zaakceptowali sprzedaż akcji poprzez odpowiednią uchwałę. Bośniacy upatrują w transakcji szansy na rozwój działalności narodowych linii lotniczych, który mają umożliwić nowe tureckie inwestycje. Ekspansja Turków to realizacja ambitnego planu, według którego Turkish Airlines aspiruje do stania się jednym z czołowych graczy na europejskim rynku. Po przejęciu BH Airlines ma prowadzić dalszą działalność pod dotychczasową nazwą, siedziba kierownictwa firmy pozostanie w Sarajewie. Według optymistycznych prognoz BH Airlines ma powiększyć obecną flotę oraz rozszerzyć sieć oferowanych połączeń tak by zostać dominującym przewoźnikiem w obszarze półwyspu Bałkańskiego. Aktualna flota przewoźnika z Bośni i Harcegowiny to dwa ATR72-210, do których dołączyć mają dwa B737. CARGO - 2008-12-29, 00:20 Boeing 737 "Re-Generation" Według informacji pochodzących z kilku niezależnych źródeł, Boeing Company w wielkiej tajemnicy pracuje nad przyszłymi ulepszeniami samolotu, które mogą dać początek nowej generacji B737. Pewne zmiany we wnętrzu obecnych maszyn najnowszej generacji mogą pojawić się w stosunkowo niedługim czasie. W trakcie trwania Farnborough Air Show (czerwiec 2008) FlyDubai podpisał zamówienie na 50 nowych 737-800, przewoźnik ten ma się stać pierwszym odbiorcom 737 o nieco zmienionym wnętrzu kabiny pilotów (kiedy trafią pierwsze maszyny do przewoźnika? Nie wiadomo, planowo miało to być we wrześniu 2009 ale pojawiły się opóźnienia). Kilka dni temu, największy amerykański tani operator lotniczy - Soutwest Airlines, podpisał umowę z producentem o unowocześnieniu 150 737-300. Maszyny po rekonfiguracji będą posiadały m.in. nowe 15,4" panele z awioniką umożliwiające lot z wykorzystaniem RNP (Required Navigation Performance), pierwsze samoloty mają zostać dostarczone w 2011 roku. Przewiduje się, że czwarta generacja 737 może pojawić się w dojrzałej postaci dopiero około 2020 r. Dla B737 przyszłej generacji bardzo wiele będzie zależało od tego jakie silniki zostaną zastosowane w tych maszynach, do wyboru są: Leap-X CFM oraz PW1000G P&W, pierwsza konstrukcja ma zakończyć certyfiakcję w 2016 a druga w 2013 roku. Dla przykładu zastosowanie jednostki napędowej Pratt & Whitney pociąga za sobą konieczność zaprojektowania m.in. nowych skrzydeł czy wyższego podwozia. W chwili obecnej postęp prac na 737 "Re-Generation" zależy od dwóch czynników. Pierwszy to możliwości kadrowe producenta, aktualnie większość pracowników Boeinga, koncentruje swój wysiłek wokół mocno spóźnionych programów B787 i B748. Drugim czynnikiem jest to co zaprezentuje konkurencja, a dokładniej Airbus w swoim "ulepszonym A320" <patrz post G@wrona - A320 uzbrojony w winglety strona 5>. |