ďťż
Klasa SPEC - silniki




Paweł Żelazo - Wto Lut 20, 2007 11:18 am
" />A może by tak już teraz dopuścić silniki bezszczotkowe do tej klasy.
W ofercie Novak'a jest taki silnik bezszczotkowy, który odpowiada silnikowi 19 zwojowemu. Może warto już teraz zmienić przepisy tak, aby w miarę zwiększania się oferty podobnych silników innych producentów można byłoby je używać w klasie Spec.
Proszę Was o opinie na ten temat, szczególnie "wybrańców ludu" ?
Tadeusz Żelazo




Paweł A. Szymański - Wto Lut 20, 2007 11:22 am
" />Ja jestem stanowczo za.
Dowolne silniki 17 zwojowe lub o większej liczbie zwoii.
I wybrana lista silników beszczotkowych.



Błażej Orłowski - Wto Lut 20, 2007 11:51 am
" />ja też jestem za.

ale czy to jest sens tak odrazu? zawodnicy pokupowali silniki za kilka set złotych i teraz znowu zmiana?

myśle że takie eksperymenty jak najbardziej ale juz po zakończeniu sezonu halowego!! niech już wszyscy w specu dojeźdzą na tych silnikach do finałów a potem jak najbardziej jestem za zmianą przepisów dla tej klasy.
pozdrawiam



Paweł Żelazo - Wto Lut 20, 2007 12:01 pm
" />Błażej Orłowski napisał:

">ale czy to jest sens tak odrazu?

Proponuję wprowadzić zmiany przy okazji wprowadzania nowych obowiązujących od sezonu letniego 2007.
Dodatkowo od roku postuluję wprowadzenie zapisu - silniki min. 17 zwojów. Rozszerzenie tego na silniki bezszczotkowe DAJE zawodnikom możliwość wyboru silników na jakich będą jeźdźili. Tak jest np. w klasie modified gdzie są używane zarówno szczotkowe jak i bezszczotkowe.
Tak więc Błażeju wszyscy mogliby spokojnie dojeźdźić aktualnie posiadane silniki i dopiero wtedy kiedy życie zmusi ich do zakupu nowego silnika - podejmą decyzję jaki silnik chcą kupić.
Tadeusz Żelazo




Błażej Orłowski - Wto Lut 20, 2007 12:12 pm
" />w takim wypadku tak
szczerze mówiąc nie wiem czy silniki bezszczotkowe będą dobrym pomysłem. do nich potrzeba odrazu inne regulatory i mówiąc krótko będzie to klasa bliższa modified.
myśle że najlepszym rozwiązaniem były by silniki 19 zwojowe lub 17 bez żadnych głupich ograniczeń kątowych itp.

pozdrawiam



Paweł Żelazo - Wto Lut 20, 2007 12:40 pm
" />Silniki bezszczotkowe - to faktycznie duży wydatek na początku. Oprócz silnika trzeba kupić i regulator. Ale walory eksploatacyjne z nawiązką rekompensują wydatek na jego zakup. Nie ma wymiany szczotek i sprężyn, nie ma toczenia komutatora. Jak policzysz te koszty i wygodę eksploatacji - docenisz bezszczotkowca.


">będzie to klasa bliższa modified.


O klasie decydują parametry silnika a nie jego konstrukcja.
Przypominam że chodzi o silniki odpowiadające swoimi parametrami silnikom 19 zwojowym. Czyli teoretycznie są to silniki słabsze od tych które teraz wolno używać.
Tadeusz Żelazo

PS. A co do klasy modified - to kupując do Spec odpowiedni regulator zmieniając klasę wystarczy kupić już tylko sam silnik.



Maciej Pierzchała - Wto Lut 20, 2007 2:56 pm
" />Czy w tej klasie (spec) w sezonie letnim beda dozwolone silniki z klasy DTM?



HPI Polska - Wto Lut 20, 2007 3:12 pm
" />Na targach w Norymberdze zdecydowanie dało się wyczuć trędy przyszłości.
To właśnie silniki bezszczotkowe i pakiety lipo.
Firma LRP już przygotowuje atrakcyjną ofertę zestawów bezszczotka + regiel.
Moim zdaniem sekcja niepotrzebnie boi się nowości, bo i tak rozwoju technologicznego nie zatrzymają a rynek szybko pokaże, co jest atrakcyjniejsze.
Warto zostawić wybór zawodnikom.

P.S.
Czytałem nowelizacje przepisów na sezon letni
Pojawił się zapis o wyprzedzeniu komutatora 24*
Więc będzie można korzystać z naszego silnika LRP57772 , LRP57770
Już działamy w temacie obniżenia jego ceny na polski rynek.



Błażej Orłowski - Wto Lut 20, 2007 3:20 pm
" />prosiłbym Pana Tadeusza Żelazo o podanie linków do danych silników bezszczotkowych które mogłyby być dostępne w klasie SPEC.
czytająć wyżej jest to silnik novaka. czy LRP też ma odpawiadający 19 zwojom silnik? jesłi nie to wprowadzanie jednego silnika bezszczotkowego mija się moim zdaniem z celem.
dochodzi też sprawa z sklepami modelarskimi w polsce. które podjeły by sie sprzedaży bezszczotkowców?
pozdrawiam



Paweł Wróbel - Wto Lut 20, 2007 3:52 pm
" />od sezonu letniego bede jezdzil w specu i wedlug mnie wprowadzenie silnikow bezszczotkowych to bardzo dobry pomysl.Brak klopotow z non stop palacymi sie silnikami i toczeniem komutatora co jeden bieg...
rowniez prosze o linka do takiego zestawu(silnik+regiel) i jesli to mozliwe podanie przyblizonej ceny.
Pozdrawiam!



Artur Dzierzęcki - Wto Lut 20, 2007 6:35 pm
" />Pawel, czy Tadeusz, ponieważ jesteście ,,prowodyrami,, w tym temacie, proszę Was żebyście dokladnie porównali parametry techniczne tych silników bezszczotkowych. Jeżeli uznacie że rzeczywiście nie będzie to ,,modified,, to może okazać się to ciekawą alternatywą w tej klasie.
Zrobicie to? Oczywiście to jest tylko moja prośba



Paweł Żelazo - Wto Lut 20, 2007 9:08 pm
" />http://www.teamnovak.com/

Jest tam napisane:

">SS10.5 Pro Brushless Motor is 10.5 turns, and similar to a 19-turn brush motor (#3410)

Czyli silnik bezszczotkowy Novak SS10,5 Projest 10,5 zwojowy, jest odpowiednikiem 19 zwojowego silnika szczotkowego ( numer katalogowy 3410 )

Specjalnie podałem przykład silnika firmy Novak, bo gdybym powołał się na ofertę firmy LRP - to pewnie pomysł byłby do d....

Ale może pewni panowie przyjmą do wiadomości to co napisał Paweł Szymański w innym miejscu tego forum - i tak pewnie wszystkie silniki produkowane są na tej samej linii produkcyjnej w Chinach.
Według mojego stanu wiedzy są trzy firmy które mają swoje konstrukcje w silnikach bezszczotkowych klasy 500. Reszta daje tylko swoje nalepki.

To że silniki bezszczotkowe pokażą się i w tej klasie - jestem tego pewien. Pozostaje pytanie - kiedy i kto będzie "autorem" tego rozwiązania.

Tadeusz Żelazo



Paweł A. Szymański - Śro Lut 21, 2007 11:34 am
" />Oczywiście zanim w SPEC-u pojawią się silniki bezszczotkowe to proponuję aby jedynym ograniczeniem dla silników szczotkowych była minimalna liczba zwoi 17.
Zrobiłem małe rozeznanie po rynku silników bezsczotkowych. Oto moje obserwacje.
Novak ma w swej ofercie dużą gamę silników. Do klasy SPEC proponował bym dwa silniki oznaczone jako 10.5 Turns (starszy model - 3401 oraz nowszy3410).
Dołączył bym też silnik 13.5 Turns - 3413.
Firma LRP ma w swej ofercie silniki ale wszystkie o mocy i parametrach znacznie przekraczających nasze oczekiwania.
Team Orion będzie miał w swej ofercie silnik oznaczony jako 10.5 ale będzie dostępny dopiero na wiosnę. Szczegóły na stronie 10 ich katalogu.
Jakie będą jego parametry dowiemy się wkrótce.
Tak jak LRP firma Trinity ma w swej ofercie silniki przekraczające swoimi parametrami nasze wymagania.
To samo z twórcami znanej Mamby - Castle Creation gdzie ich silnik w najsłabszej wersji jest dla nas za mocny.
I to samo z Dynamite C4 i Hackers C40
Na szczęście przychodzi tu z odsieczą kolejna europejska firma GM Racing która w swej ofercie ma dwa do trzech silników o parametrach mieszczących się w klasie SPEC.
Szczegóły w ich broszurce.
Oczywiście firma matka Graupner też ma w swej ofercie te same silniki.

Reasumując wygląda na to, że na dziś dostępna na rynku liczby silników bezszczotkowych jest wystarczająca aby nie pisać tu o monopolizacji.
A i przyszłość wygląda na taką, że tych silników będzie coraz więcej.

Proponuję na początku raczej stosować jak najmniej ograniczeń a klasa będzie się rozwijać dynamicznie.
Ja bym przyjął w klasie SPEC wszystkie silniki bezszczotkowe o parametrze Kv mniejszym od 4200.



Marek Pleskacz - Śro Lut 21, 2007 1:15 pm
" />
">Oczywiście zanim w SPEC-u pojawią się silniki bezszczotkowe to proponuję aby jedynym ograniczeniem dla silników szczotkowych była minimalna liczba zwoi 17.
Zrobiłem małe rozeznanie po rynku silników bezsczotkowych. Oto moje obserwacje.
Novak ma w swej ofercie dużą gamę silników. Do klasy SPEC proponował bym dwa silniki oznaczone jako 10.5 Turns (starszy model - 3401 oraz nowszy3410).
Dołączył bym też silnik 13.5 Turns - 3413.
Firma LRP ma w swej ofercie silniki ale wszystkie o mocy i parametrach znacznie przekraczających nasze oczekiwania.
Team Orion będzie miał w swej ofercie silnik oznaczony jako 10.5 ale będzie dostępny dopiero na wiosnę. Szczegóły na stronie 10 ich katalogu.
Jakie będą jego parametry dowiemy się wkrótce.
Tak jak LRP firma Trinity ma w swej ofercie silniki przekraczające swoimi parametrami nasze wymagania.
To samo z twórcami znanej Mamby - Castle Creation gdzie ich silnik w najsłabszej wersji jest dla nas za mocny.
I to samo z Dynamite C4 i Hackers C40
Na szczęście przychodzi tu z odsieczą kolejna europejska firma GM Racing która w swej ofercie ma dwa do trzech silników o parametrach mieszczących się w klasie SPEC.
Szczegóły w ich broszurce.
Oczywiście firma matka Graupner też ma w swej ofercie te same silniki.

Reasumując wygląda na to, że na dziś dostępna na rynku liczby silników bezszczotkowych jest wystarczająca aby nie pisać tu o monopolizacji.
A i przyszłość wygląda na taką, że tych silników będzie coraz więcej.

Proponuję na początku raczej stosować jak najmniej ograniczeń a klasa będzie się rozwijać dynamicznie.
Ja bym przyjął w klasie SPEC wszystkie silniki bezszczotkoweo parametrze Kv mniejszym od 4200.


Czesc Pawel,

Sa jeszcze inni producenci silnikow bezszczotkowych.
Aveox
Lehner
Kontronik
Feigao i wiele innych chinczykow.

Kierowanie sie parametrem Kv w ocenie przydatnosci silnika do tej klasy wydaje sie jednak niewlasciwe ze wzgledu na bardzo plaskie charakterystyki mocy i sprawnosci silnikow bezszczotkowych.
Silnik o kv=4200 moze byc tak samo przydatny jak silnik o kv=6400 czy wiecej. Obroty na kolach uzyskac mozna te same zmieniajac tyko przelozenia.
Nalezy raczej zwrocic uwage na moc silnika.
Jako przyklad moge podac bardzo stary silnik Aveox RC7.
Kv tego silnika to 4000 obr/volt ale moc przekracza 500W
Silnik ten nalezy, jakby to okreslil Pan Tadeusz Żelazo, do klasy 500 (cokolwiek to oznacza).
Ja bym tego silnika nigdy nie przyrownal do 17 zwojowego poniewaz jest od niego znacznie mocniejszy a w swoim czasie byl stosowany do bicia rekordow predkosci samochodow RC.

Silnikow bezszczotkowych ktore maja moc zblizona do 17 zwojowego nalezy raczej szukac w klasie 400 o mocach maksymalnych nie przekraczajacych 200W.

Pozdrawiam,

Marek



Paweł A. Szymański - Śro Lut 21, 2007 1:38 pm
" />Nie upieram się przy parametrze Kv na poziomie 4200 - to była pierwsza propozycja.
Im więcej znajdziemy potencjalnych kandydatów pośród szerokiej gamy producentów i silników tym lepiej. Moje wybory firm i produktów opierały się na silnikach przeznaczonych do samochodów a nie adaptowanych do tego celu. Jednak nie musimy się ograniczać do tego grona. Jednak trzeba by z rozwagą wybierać silniki, które by trafiły powiedzmy na listę dozwolonych w klasie SPEC.
Jednak zanim to nastąpi to odpowiedzmy sobie na pytanie:
Czy chcemy aby w klasie SPEC oprócz silników szczotkowych były bezszczotkowe.
Jak będzie decyzja to wtedy przejdziemy do tworzenia listy dozwolonych silników bezszczotkowych albo zasad ich doboru.
A więc wróćmy do meritum tego wątku - kto za a kto przeciw pomysłowi.



Paweł Wróbel - Śro Lut 21, 2007 9:30 pm
" />jak juz napisalem.
Jestem w 100% za poniewaz silnik bezszczotkowy daje nam wiecej czasu na inne prace przy modelu(brak toczenia itp.)
na dluzsza mete jest oszczedniejszy!
Mam nadzieje ze silniki bezszczotkowe jak najszybciej zostana wprowadzone do SPECA!
pozdrawiam
Powered by WordPress, ©