ďťż
Liga Micro 2009-2010 - projekt przepisów




Marek Kusiakiewicz - Wto Cze 16, 2009 7:27 pm
" />Witam,

Poniżej projekt ograniczeń w poszczególnych klasach.

KLASA E-18 MICRO STANDARD
- model w skali 1:18 z napędem elektrycznym
- napęd 2wd lub 4wd
- opony gumowe
- zasilanie 5 cel 1,2v (6v)
- silnik szczotkowy klasy 180 nierozbieralny

KLASA E-18 MICRO OPEN

- model w skali 1:18 z napędem elektrycznym
- napęd 2wd lub 4wd
- opony piankowe lub gumowe o maksymalnej szerokości 18mm
- zasilanie max. 6 cel 1,2v (7,2v) lub 2 cele Li-PO (7,4v)
- silnik szczotkowy lub bezszczotkowy klasy do 380 włącznie

KLASA E-18 MICRO 2WD
- model w skali 1:18 z napędem elektrycznym
- napęd 2wd
- opony piankowe lub gumowe o maksymalnej szerokości 25mm
- zasilanie 4 cel 1,2v (4,8v)
- silnik szczotkowy lub bezszczotkowy klasy do 380 włącznie

KLASA E-18 MICRO TRUCK
- model terenowy w skali 1:18 z napędem elektrycznym
- napęd 2wd lub 4wd
- opony gumowe lub piankowe
- zasilanie max. 6 cel 1,2v (7,2v)
- silnik szczotkowy lub bezszczotkowy klasy do 380 włącznie

Do ładowania akumulatorów Li-PO wymaga się używania torby ochronnej.
Brak torby ochronnej lub jej nieużywanie w czasie ładowania akumulatorów - dyskwalifikacja zawodnika z zawodów.
Podział na kategorie wiekowe SENIOR i JUNIOR tylko w klasie E-18 Micro Standard.

Zmiana liczenia eliminacji do finałów danych zawodów:- dotychczas liczył się najlepszy wynik z przejechanych eliminacji na zawodach
- zmiana na: przy 3 jazdach eliminacyjnch - liczymy 2 najlepsze wyniki, przy 4 - również 2, przy 5 - 3 najlepsze wyniki
Zmiana ma na celu jazdę na maksymalny wynik w każdej eliminacji.

Reszta zapisów pozostałaby bez zmian.

Poddaję to pod ogólna dyskusję bo zaczyna być coraz mniej czasu na dogranie szczegółów, zwłaszcza przy założeniu że mamy ruszyć z jazdą od października.




Jakub Kusiewicz - Wto Cze 16, 2009 7:56 pm
" />Witam!

Z przepisami jak najbardziej się zgadzam tylko gdzie można zakupić torbę do ładowania LI-PO ?

Pozdrawiam
Kuba



Marek Kusiakiewicz - Wto Cze 16, 2009 8:08 pm
" />np. www.modele.sklep.pl, www.hpi.pl



Grzegorz Kopertowski - Wto Cze 16, 2009 10:22 pm
" />
">
KLASA E-18 MICRO OPEN

- model w skali 1:18 z napędem elektrycznym
- napęd 2wd lub 4wd
- opony piankowe
- zasilanie max. 6 cel 1,2v (7,2v) lub 2 cele Li-PO (7,4v)
- silnik szczotkowy lub bezszczotkowy klasy do 380 włącznie

KLASA E-18 MICRO 2WD
- model w skali 1:18 z napędem elektrycznym
- napęd 2wd
- opony piankowe lub gumowe o maksymalnej szerokości 25mm
- zasilanie 4 cel 1,2v (4,8v)
- silnik szczotkowy lub bezszczotkowy klasy do 380 włącznie


Zastanowiłbym się czy jest sens dopuszczać 2WD ze sztywną osią do Open`a, dzięki takim przepisom, zawodnicy z 2WD kupują drugiego Scalpela (o ile będzie zakazany start jednym modelem w dwóch klasach) i startują 2X w można powiedzieć tej samej klasie. 2WD moim zdaniem powinny jeździć tylko w 2WD.

Dlatego do Opena wprowadziłbym zapis:
- wymagane niezależne zawieszenie dla wszystkich kół, zabronione stosowanie sztywnej tylnej osi.
- max. szerokość opon 20mm

Przy takim zapisie nie będzie kombinacji z dostosowaniem Scalpel`a czy innego podobnego konstrukcyjnie modelu do Open`a. Dopuszczając 2WD do Open`a może się okazać, że jeżeli chce się osiągać dobre wyniki to trzeba mieć 2 podwozia i używać tego, które będzie się lepiej sprawowało na danym torze, tak jak już kiedyś pisałem/mówiłem to jak łączenie Modified i E-12 a na tak szalony pomysł chyba jeszcze nikt nie wpadł.

PS. Akumulatory Lipo dowolne czy tylko w twardej obudowie?




Marek Kusiakiewicz - Śro Cze 17, 2009 7:24 am
" />Wszystko się zgadza.
W projekcie jest dopisek - "Reszta zapisów pozostałaby bez zmian."

Więc porównaj przepisy z zeszłego sezonu z propozycja i zobaczysz co się zmieniło



Michał Pastusiak - Wto Cze 30, 2009 9:00 pm
" />Witam, jeśli dopuszczamy Li-Po (z czym się zgadzam) myślę że należało by dopuścić również Li-Ion . Bezpieczniejsze i leprze obudowy to duży plus.
W trakach również max 2 cele Li-Po lub Li-Ion , z resztą propozycji się zgadzam.



Marek Kusiakiewicz - Śro Lip 01, 2009 6:31 am
" />Co do trucków i ogniw:

- wyłacznie Li-PO (tendencja w świecie)
- trucki: dla niektórych i 4 cele tam to za wiele nie mówiąc o Li-PO



Łukasz Kaczmarczyk - Śro Lip 01, 2009 8:05 am
" />Proponuje dopuścić do klasy standard silnik Graupner Speed 300 6V.
Prosze o wypowiadanie się osób zainteresowanych startami w tej klasie.



Marek Kusiakiewicz - Śro Lip 01, 2009 8:25 am
" />Łukasz,

Pomyśl przez chwilę zanim zaczniesz pisać o takim silniku w klasie standard.
Jeździłem w openie na 5 celach na tym silniku.
Przypominam że klasa standard nie jest klasą dla wyjadaczy (z założenia)

Jak chcesz szybciej śmigać w standardzie - to przejdź do opena z tym silnikiem i zacznij jeździć na celach.



Artur Dzierzęcki - Śro Lip 01, 2009 11:47 am
" />
">
KLASA E-18 MICRO OPEN

- model w skali 1:18 z napędem elektrycznym
- napęd 2wd lub 4wd
- opony piankowe
- zasilanie max. 6 cel 1,2v (7,2v) lub 2 cele Li-PO (7,4v)
- silnik szczotkowy lub bezszczotkowy klasy do 380 włącznie

KLASA E-18 MICRO 2WD
- model w skali 1:18 z napędem elektrycznym
- napęd 2wd
- opony piankowe lub gumowe o maksymalnej szerokości 25mm
- zasilanie 4 cel 1,2v (4,8v)
- silnik szczotkowy lub bezszczotkowy klasy do 380 włącznie


Zastanowiłbym się czy jest sens dopuszczać 2WD ze sztywną osią do Open`a, dzięki takim przepisom, zawodnicy z 2WD kupują drugiego Scalpela (o ile będzie zakazany start jednym modelem w dwóch klasach) i startują 2X w można powiedzieć tej samej klasie. 2WD moim zdaniem powinny jeździć tylko w 2WD.

Dlatego do Opena wprowadziłbym zapis:
- wymagane niezależne zawieszenie dla wszystkich kół, zabronione stosowanie sztywnej tylnej osi.
- max. szerokość opon 20mm

Przy takim zapisie nie będzie kombinacji z dostosowaniem Scalpel`a czy innego podobnego konstrukcyjnie modelu do Open`a. Dopuszczając 2WD do Open`a może się okazać, że jeżeli chce się osiągać dobre wyniki to trzeba mieć 2 podwozia i używać tego, które będzie się lepiej sprawowało na danym torze, tak jak już kiedyś pisałem/mówiłem to jak łączenie Modified i E-12 a na tak szalony pomysł chyba jeszcze nikt nie wpadł.

PS. Akumulatory Lipo dowolne czy tylko w twardej obudowie?

Osobiście jestem zwolennikiem specjalizacji i startu zawodnika w jednej klasie. Startowanie w kilku jest obniżaniem swojego poziomu . Żeby tego uniknąc wystarczy startowe od klasy a nie od zawodnika. Okaże się które klasy są sztucznie utrzymywane dla ,,zabicia czasu,,.



Szymon Madziara - Śro Lip 01, 2009 1:18 pm
" />Według mnie start w kilku klasach jest szansą pośmigania bo niektórzy jeżdżą tylko w mikro. Startowe takie jak zawsze od zawodnika.



Artur Dzierzęcki - Śro Lip 01, 2009 1:39 pm
" />
">Według mnie start w kilku klasach jest szansą pośmigania bo niektórzy jeżdżą tylko w mikro. Startowe takie jak zawsze od zawodnika.
Dla mnie nie jest to żaden argument. Skoro stać Cie na drugi model i jego utrzymanie to powinno Cię stać na opłacenie startowego, zapewnienie serwisu itp. Jeżeli jesteś w stanie spełnić te wszystkie warunki to nikt Ci nie będzie bronił startu w 2,3 czy nawet 4 klasach. Każda dodatkowa klasa to nie tylko przyjemnośc zawodnika , ale także więcej pracy dla sędziego i organizatora. Idą ciężkie czasy, żeby nie okazało sie że nas po prostu nie będzie stać na organizowanie zawodów. Sam poważnie się zastanawiam czy organizować zawody Ligi Mikro, czy GP ( bez Trucków)



Marek Kusiakiewicz - Śro Lip 01, 2009 6:39 pm
" />Zgadzam sie z Arturem.



Michał Woszczek - Pią Lip 03, 2009 12:17 am
" />
">Zgadzam sie z Arturem.

tym bardziej, że ten temat już był omawiany. Popieram.

Poza tym o tej kwestii już pisaliśmy w zeszłym roku. Przypomnę. Nikt nie zabrania startować w kilku klasach, ale za każdą trzeba osobno zapłacić. Tak jest na cały świecie, dokładnie rzecz ujmując- zawodnik płaci za każdy wystawiony model do zawodów. Jeżeli są osoby, które startują tylko w lidze micro- tym bardziej nie widzę problemu, ich koszty i tak są nie współmiernie niskie do kosztów ponoszonych przez zawodników ścigających się cały rok w różnych klasach.

Poza tym jest jeszcze jeden aspekt- dla zawodnika to tylko 30 pln więcej, dla organizatora szansa na lepsze zawody pod każdym kątem- nagrody, tor itp.

I nie piszcie, że nie każdego stać, bo jest tak jak pisze Artur, a do tego to są ZAWODY a nie wyścigi wokół latarni pod marketem.

Pozdro. Wrocek coś wymyśli, żeby było tłusto, jak w zeszłym sezonie

Artur,

co do klasy Truck, to NIESTETY ale powinniśmy ją mieć, są zawodnicy, którzy jeżdżą tylko w tej klasie, nie możemy ich pominąć. Z drugiej strony jeśli nie będzie odpowiedniej frekwencji, to szkoda czasu i pieniędzy organizatora.

Dlatego proponuję utworzenie przez wakacje "spisu powszechnego"- niech zawodnicy i osoby chętne do startów napisza w jakich klasach chcą jeździć. Będzie szansa na przy najmniej określenie potencjału każdej z klas przed sezonem.

Co do przepisów w Truckach to ja osobiście bym tą klasę spowolnił... I tak jest rzeźnia na maxa i dectruction derby razem wzięte.



Jakub Kusiewicz - Pią Lip 03, 2009 7:44 am
" />Może Silnik 380 lub bezszczotka i 4 aalbo 5 cel? NIMH ? To ją powinno może trochę spowolnić.

Pozdrawiam
Kuba



Przemek Morawski - Pią Lip 03, 2009 4:32 pm
" />Co ma na celu wprowadzenie LiPo do open-a? Przyspieszenie tej najszybszej klasy? Jak zapanować nad Truck-ami? W bardzo prosty sposób, sędziowanie bardzo rygorystyczne z dyskwalifikacjami włącznie już od pierwszego biegu eliminacyjnego a nie dopiero w finale. Dodatkowo to o czym pisałem już nie raz, zamiast jednej czy dwóch karkołomnych przeszkód kilka łagodniejszych, zmuszających do zwolnienia modelu.



Maciej Nowak - Pon Lip 06, 2009 11:02 pm
" />Co do klasy Truck, to wypowiem też swoje zdanie. Otóż jestem z tych co startują tylko w trucku, poza tym startowałem tylko w poprzednim sezonie i to po raz pierwszy (mam nadzieję, że to nie dyskredytuje od razu mojego głosu, jako żółtodzioba). Z moich obserwacji wynikało jednoznacznie, że Trucki nie są mile widziane na zawodach. Dla mnie stała się to klasa wiodąca, podstawowa, w innej nie startowałem, ani całą zimę niczym innym jak truckiem nie jeździłem. Nie wiem z kąd taka niechęć do tej klasy. Powiem tak jest destrukcja- bo niestety nie wszyscy co startują są mega wymiataczami, jeżdżą też dużo młodsi i zazwyczaj wychodzi (jak się puści juniorów i seniorów) że jest rozwałka. Szybsi (seniorzy) przebijają się przez gąszcz gruzów i wkurzają się na wolniejszych (juniorów) że im zawadzają, a wolniejsi prowadzą zaciętą walkę ze sobą (nie zawsze zważając na innych). Otóż problem ten nie ujawnia się w czasie biegów eliminacyjnych, gdy na torze nie jedzie więcej niż 6 modeli (no przynajmniej tak było we Wrocławiu, że było po 6 w grupie i jechało się miło). Dopiero gdy nadejdzie finał... jest zabawa puśćmy razem 12 modeli na mały tor + zawodników przedstawiających bardzo zróżnicowany poziom umiejętności i każmy jechać razem. PRZEPRASZAM zapomniałem jeszcze o dwóch przeszkodach terenowych które znacząco "ułatwiają" czystą jazdę. Pod żadnym pozorem nie należy dzielić Trucka na juniorów i seniorów, bo wielu młodych jeździ lepiej niż ja mimo, że jestem seniorem... ale proszę jeśli klasa standard pojedzie 6 a nie 8 minut to znajdzie się miejsce dla finału B trucka. Jestem też zdania, że specjalizacja (którą poniekąd wymusi podwójna opłata startowa) pozwoli na jazdę w trucku tylko tym, którzy chcą się akurat w tej klasie ścigać, a nie traktować ją jako "zapchajdziurę" pomiędzy biegami klasy w której się naprawdę ścigają.Oczywiście w pełni popieram przedmówcę- Sędziowie (mogli by częściej zerknąć na tor), przeszkody da się przeżyć (choć na finale na jedynej hopie ciężko było aby dwa modele jadące obok naraz ją pokonały- przynajmniej takie było moje wrażenie). Co do spowolnienia klasy, to prawda jest taka, że trucki są prawie tak szybkie jak open (chodzi tylko o prędkość) lecz nadmiar mocy wręcz przeszkadza, mocne silniki, dają przewagę- tylko komu, królem prostej w trucku się nie zostanie. Pełna dowolność jak chodzi o silnik jest słuszna. Dobierasz to na czym najlepiej się jedzie czyli taki silnik, który nie ogranicza twoich możliwości ani ich nie przerasta (chyba Pan Morawski śmigał na blaszaku 300 i objeżdżał mnie choć mam zestawik BL, który mi bardzo przypasował- każdy ma swój inny typ i styl jazdy i do tego dobiera motor ). Reasumując według mnie przepisy trucka są ok. Miło zaskoczyła mnie wiadomość o rozważaniu dopuszczenia pianek, bo te opony mają diametralnie różną charakterystykę od slicków 1:10 i są dostępne w "normalnym" rozmiarze do klasy 1:18 przystosowanym (trzymają też lepiej ). A pokombinował bym coś z tym finałem .

ps: Nie wiem czy mi się zdawało, ale z imprezy na imprezę destrukcja była coraz mniejsza.

Pozdrawiam



Przemek Morawski - Wto Lip 07, 2009 6:53 am
" />A może da się zrobić tak aby w finałach trucków nie było na torze więcej niż powiedzmy 6 modeli?



Marek Kusiakiewicz - Wto Lip 07, 2009 7:13 am
" />Da sie zrobić - z tym nie ma problemu.



Mateusz Purgał - Wto Lip 07, 2009 7:56 am
" />
">A może da się zrobić tak aby w finałach trucków nie było na torze więcej niż powiedzmy 6 modeli?
i wtedy istanialby final a i final b bo ostatnio kiepsko z frekfencją było...ale fajny pomysł- jestem za. Co do pianek to wypowiedziałem się jako pierwszy na koniec Ligi- powinny być- tak samo jak są na świecie.

Co do hop to po prostu trzeba nauczyć się latać i ustawić odpowiednio zawieszenie i dać coś co mam z tyłu

Pozdrawiam



Marek Kusiakiewicz - Wto Lip 07, 2009 8:44 am
" />Panowie,

Swego czasu byłem na zawodach w Czechach - Branka u Opavy. Spowolnienie klasy TRUCK zrobione było dużą ilością małych przeszkód na torze: np. 3 skocznie o wysokości ok. 20-30cm w odległości 1,5m od siebie, tralka na torze.
To sprawiało że prędkośc nie miała znaczenia bo wybicie się na pierwszj skoczni źle powodowało karkołomne lądowanie.

Może to - oprócz ilości modeli na torze - jest droga do normalności tej klasy?



Przemek Morawski - Wto Lip 07, 2009 8:57 am
" />Już rok temu pisałem, malutkie hopki rozsiane po całym torze plus jedna-dwie większe przeszkody. Po takiej większej przeszkodzie lądowanie na sztucznej trawie czy dodatkowym kawałku wykładziny aby zapobiec niszczeniu wykładziny.



Mateusz Purgał - Wto Lip 07, 2009 10:23 am
" />ja nawet wrzuciłem (rok temu) filmik z takimi przeszkodami. Również jestem za. Ponadto nie uważam, żeby ta klasa była nienormalna...trzeba się po prostu nauczyc wymijac, omijac i nie jechać "na pałę"- o to recepta.



Michał Pastusiak - Śro Lip 08, 2009 8:40 pm
" />W Truckach więcej mniejszych przeszkód i mniej aut w biegu plus surowsze sędziowanie i myślę że będzie ok. Więc spokojnie można pozwolić im śmigać na Li-XX max 2 cele . Nie chodzi mi o szybkość modelu tylko komfort użytkowania .jeśli mogą jeździć na piankach to czemu nie na Li-XX .



Michał Woszczek - Czw Lip 09, 2009 9:40 am
" />
">Już rok temu pisałem, malutkie hopki rozsiane po całym torze plus jedna-dwie większe przeszkody. Po takiej większej przeszkodzie lądowanie na sztucznej trawie czy dodatkowym kawałku wykładziny aby zapobiec niszczeniu wykładziny.

I wtedy ma sens podwójna opłata za klasę, prawda? Bo organizator musi te przeszkody wystrugać.

Co do 6 modeli- jestem za. Góra 7, bo niektóre tory są duże.

Pianki- jestem za.

Dodatkowo, można rozważyć zapisy w przepisach odnośnie jazdy fair. Np. że nie wolno wyprzedzać przy najazdach na hopki, itp. Pod karą dyskwalifikacji z biegu. Tylko tak drastyczne kary, zapisane, ostudzą zawodników ze skurczem palca wskazującego na cynglu.



Grzegorz Kopertowski - Czw Lip 09, 2009 11:36 am
" />http://www.youtube.com/watch?v=huuoaJ-rabM
Fajny przykład toru dla Trucków, można go przejechać płynnie bez gwałtownego hamowania, jak to ma miejsce na naszych torach. Ustawianie hopki na prostej powoduje szarpaną jazdę i sporo wypadków, przeważnie to właśnie przy tej hopce jest najwięcej roboty dla serwisantów. Na filmie, który podałem wyżej, widać hopki z lądowaniem, które wymuszają poprawną jazdę. Dodatkowym problemem w 1/18 off-road jest to, że istnieje tylko klasa "open" nie ma czegoś takiego jak "standard" ale w Lidze Micro myślę, że nie ma sensu dzielić i tak nielicznej klasy, lepiej niech zostanie tak jak jest. Za granicą 1/18 off-road startują w różnych klasach na osobnej imprezie tylko dla terenówek, tor jest przygotowany jeden nie trzeba ciągle ustawiać i zdejmować przeszkód, ale na takie coś w Polsce raczej nie było by chętnych. Co z zapisem odnośnie 2WD w Openie?, nie wiem czy szykować Scalpela do Opena
Aha- ile można mieć maksymalnie opon w modelu ?
Powered by WordPress, ©