ďťż
LISTOPAD 2008




CARGO - 2008-11-01, 22:22
Pierwszy A330 dla AirAsia X

AirAsia X (D7) - tani malezyjski przewoźnik z siedzibą w Kuala Lumpur należący do AirAsia Group- odebrał swojego pierwszego Airbusa A330-300 reg 9M-XXA (dokładnie mówiąc to drugi A330 w ich flocie - samolot o reg 9M-XAA jest w "leasingu" od września 2007). To dopiero pierwsza maszyna z 25 zamówionych, które mają obsługiwać loty na trasach łączących Kuala Lumpur z północną Azją, Europą czy Bliskim Wschodem. Linie te wcześniej zastanawiały się nad zakupem B777 ale jak widać wygrał Airbus. Przewoźnik ten uzyskał od malezysjkiego rządu zgodę na wykonywanie 36 międzynarodowych lotów. Na marzec 2009 roku planuje się otwarcie nowego połączenia do Londynu-Stansted (STN-KUL), które ma być wykonywane przez Airbus A340-300 (także leasing, data otrzymania samolotu to styczeń 2009).




CARGO - 2008-11-03, 10:08
Air Sylhet



Utworzone w 2007r. brytyjskie linie line lotnicze Air Sylhet, planują na grudzień tego roku rozpoczęcie swej działalności. Sylhet to nazwa regionu geograficznego , z którego pochodzi bengalski biznesmen, założyciel tych lini. Ich oferta jest skierowana do muzłumańskich pasażerów. 4 grudnia mają zostać otwarte regularne połączenia pomiedzy Londyn-Stansted(2x w tygodniu)-Dubaj , Manchester(raz w tygodniu)-Dubaj, z międzylądowaniem w Wiedniu. Firma ta planuje otwarcie w późniejszym czasie także lotów z Wielkiej Brytanii do Jeddah(Arabia Saudyjska) oraz Bangladeszu (również z międzylądowaniem w Wiedniu). Loty mają być obsługiwane początkowo na wyleasingowanych Airbusach A320-200 a w przyszłości do floty przewoźnika mają dołączyć Airbusy A330



CARGO - 2008-11-03, 17:44
Drugi A340-500 dla Kingfisher Airlines(IT)

W niedługim czasie indyjski przewoźnik z siedzibą w Bangalore odbierze drugiego z 3 zamówionych Airbusów A340-541. Maszyna ta będzie mieć rejestracje VT-VJB i ma latać na trasie LHR-BLR.



G@wron - 2008-11-03, 18:23
Wcześniejszy poszedł w leasing




CARGO - 2008-11-05, 00:43
Mexicana będzie latać do Europy

Od 17-stego stycznia 2009 roku Mexicana(MX) otwiera swoje pierwsze regularne połączenie z Europą tzn. Mexico City - London/Gatwick , dwa razy w tygodniu, wylot z Meksyku w środę i sobotę o 14.00 a przylot do Wielkiej Brytanii o 6.55 następnego dnia. Powrót w czwartek i w niedziele, lądowanie w Mexico City o 10.30 lokalnego czasu. Lot ten ma być obsługiwany przez Boeing 767-200E(jeden z dwóch zamówionych). Lokalnym konkurentem w walce o europejski rynek będzie Aeromexico(AM), który regularnie lata do takich miast jak: Barcelona, Madryt, Paryż czy Rzym( i obiektywnie mówiąc ma o wiele ładniejsze malowanie ).



G@wron - 2008-11-05, 06:39

[b]Lot ten ma być obsługiwany przez Boeing 767-200ER(jeden z dwóch zamówionych).

Będą to samoloty do tej pory służące w naszym locie SP-LOA i LOB



CARGO - 2008-11-05, 20:15
Uzbekistan Airways kupuje nowe samoloty

Narodowy uzbecki przewoźnik z siedzią w Taszkiencie, poinformował, że 30 października podpisał umowę z Boeing Company o zakupie 4 Boeingów 767-300ERs ( obecnie ma ich 5 z czego jeden służy rządowi Uzbekistanu), które mają zostać dostarczone w 2012 i 2013 roku. Dodatkowo flota powiększy się także o 4 nowe Airbusy A320, które mają trafić do eksploatacji w 2013 i 2014 roku (daje to razem 10 zamówionych Airbusów A320 - 6 maszyn zostało zamówionych wcześniej i mają być dostarczone w 2011 i 2012 roku). Warto przypomnieć, że Uzbekistan Airways ma także zamówione dwa Boeingi 787-8.



CARGO - 2008-11-05, 22:36
Kolejne opóźnienia w produkcji Boeinga 787

Kolejny raz docierają do nas złe wieści odnośnie pierwszych testowych lotów Dreamlinera. Niedawno zakończony strajk czy pojawiające się problemy w procesie produkcyjnym, spowodują dalsze odkładanie w czasie pierwszych testów w powietrzu tej maszyny. Boeing nie jest w stanie podać nowej daty dostarczenia B787 do pierwszego odbiorcy - All Nippon Airways. Według ostatnich i mało realistycznych planów pierwszy samolot tego typu ma trafić do ANA w trzecim kwartale 2009 roku. Pesymistyczne prognozy mówią nawet o dwuletnim opóźnieniu względem założonej daty. To już pewne, że maszyna nie wzbije się w powietrze do lotów testowych w tym roku. Kosztownym błędem w czasie produkcji samolotu może okazać się niewłaściwe zamontowanie wkrętów, niektóre z nich po instalacji okazały się zbyt długie inne natomiast zbyt krótkie, problem ten został wykryty dwa tygodnie temu w czasie testów przeprowadzanych w fabryce w Everett. Oznacza to konieczność wymiany znacznej ilości elementów budujących samolot (konieczna do reinstalacji ilość nie jest dokładnie znana ale na budowę B787 przypada około 300tys. wkrętów) - niestety spowoduje to najprawdopodobniej potrzebę przeprowadzenia testów statycznych od nowa.



CARGO - 2008-11-06, 09:14
Nowe malowania samolotów Turkmenistan Airlines


Drugi z czterech Boeingów 757-200 jakie przewoźnik ma we flocie, został pomalowany w nowe zielone barwy. Natomiast Boeingi 737 ( EZ-A007 i EZ-A005 zostały przemalowane w ten sam sposób już na początku roku.



CARGO - 2008-11-06, 14:08

[b]Lot ten ma być obsługiwany przez Boeing 767-200ER(jeden z dwóch zamówionych).

Będą to samoloty do tej pory służące w naszym locie SP-LOA i LOB



mick - 2008-11-06, 18:09
Znane sa terminy przekazania dwóch kolejnych A380 dla Emirates:
15.11.2008 A6-EDC
20.12.2008 A6-EDD (lub E)

Od 1.12.2008 lot EK1/2 DXB-LHR-DXB będzie obsługiwał A380. Lądowanie w Londynie 11.45 LT, start powrotny 13.45 LT (czyli u nas 12.45 i 14.45 +/-90-120min na przelot).
Jeżeli nie będzie opóźnień dostaw to od 1.02.2009 również lot EK412/413 DXB-SYD-DXB będzie obsługiwany przez superjumbo.



CARGO - 2008-11-07, 19:02
Zmiany w rozkładach

Cargolux(CV)
Wczoraj nastąpiło otwarcie nowego połączenia tego przewoźnika, Luksemburg - Tbilisi, CV7984 będzie latał w każdy czwartek obsługiwany przez B747-400F, LUX 21:00 TBS 04:10 . Na tej trasie Cargolux ma przewozić głównie sprzęt potrzebny do dalszego rozwoju przemysłu paliwowego Gruzji.

British Airways(BA)
Od 29 marca przyszłego roku BA nie będzie latać na trasach:
Londyn Heathrow - Dhaka (BA145 B777)
Londyn Heathrow - Kalkuta (BA147 B777)
Londyn Gatwick - Genewa
Londyn Gatwick - Zurych
Natomiast na trasie Londyn Heathrow - Dubaj nastąpi zwiększenie częstotliwości lotów z obecnych 20 do 21 tygodniowo (BA107 B744, BA105 B767, BA109 B777)

Qatar Airlines(QR)
Linie nie planują w letnim rozkładzie 2009 obsługi połączenia Doha - Londyn na B777
30 marca 2009 roku będzie miało miejsce rozpoczęcie lotów na trasie Doha - Houston na B777-200LR



CARGO - 2008-11-08, 16:06
Pierwszy Dash 8-400 dla węgierskiego przewoźnika

Bombardier Dash 8-400 o regu HA-LQA to pierwsza maszyna tego typu we flocie MalĂŠv Hungarian Airlines(MA). Wcześniej samolot ten należał do SAS Group i posiadał rejstracje OY-KCD.



G@wron - 2008-11-08, 21:17
Śliczności, ale ten czas szybko leci

Pierwszy Embraer dla KLM,

http://www.rnavspotters.pl/index.php?news=335



kiepstein - 2008-11-09, 19:33
Inna fotka E190 KLM:
http://www.airliners.net/photo/KLM-City ... 1420304/M/



Gryni - 2008-11-10, 15:39
Startuje KBP-KTW

Wizz Air Ukraina uruchamia pierwsze niskokosztowe połączenie między Polską i Ukrainą.
Będą to trzy loty w tygodniu, począwszy od 3 stycznia 2009 r.



CARGO - 2008-11-10, 21:15
Air Baltic leasinguje F50

Na potrzeby zimowego kalendarza, łotewski przewoźnik wypożyczył(wet-leased) Fokkera 50, którego reg to SE-LEB. Samolot ten należy do do szwedzkich linii Skyways(JZ) i zapewne posłuży do obsługi lokalnych tras oferowanych przez airBaltic(BT).



CARGO - 2008-11-10, 21:39
Atlas Inter wystartuje w marcu 2009 r.

Nie przez pomyłkę przywołuje tu Royal Air Maroc(AT) - RAM, otóż przewoźnik ten planuje na marzec przyszłego roku start nowej i zależnej od siebie taniej linii - Atlas Inter. "Na dniach" ma zostać ogłoszony przetarg na 8 turbośmigłowych maszyn, które będą mogły zabrać na pokład do 70 pasażerów, chociaż działalność planują rozpocząć na wyleasingowanym samolocie. Mimo zależności od RAM, ten lokalny przewoźnik ma być samodzielną spółką wykorzystującą markę "Royal Air Maroc". RAM tłumaczy swoją decyzję oszczędnościami, chęcią obniżenia rocznych strat (6mln $), które linie ponoszą wykonując regionalne loty.



CARGO - 2008-11-10, 22:29
Kolory Northwesta znikną w niedługim czasie

Jako pierwszy "pod pędzel" trafi największy samolot we flocie Nothwest Airlines(NW) - Boeing 747-400, który zostanie przemalowany , jak i inne pozostałe maszyny, w barwy Delty(DL). Samolot ten będzie prawdopodobnie latał na trasie Atlanta - Tokio. Informacje o głośnym przejęciu pojawiły się już w kwietniu tego roku, jednak dopiero po 6 miesiącach amerykańskie Ministerstwo Sprawiedliwości zaakceptowało umowę o połączeniu NW i DL(29 październik) i to właśnie ta data formalnie uważana jest za dzień, w którym powstała największa linia lotnicza świata. Pomimo tego faktu Northwest jeszcze przez kilka miesięcy będzie prowadził działalność jako niezależny operator do momentu gdy certyfikaty (zezwolenia itp.) obu tych linii nie zostaną ujednolicone.



CARGO - 2008-11-10, 23:22
To się nazywa współpraca ...

Dopiero dziś dotarła do nas wiadomość z 29 października o ciekawej sytuacji jaka miała miejsce w przestrzeni powietrznej. Załoga Boeinga 747-400, wykonująca lot o numerze QF26, napotkała poważny problem w postaci niedziałającego radaru pogodowego. Na szczęście z pomocą przyszła im załoga Boeinga 777-200 Air New Zealand(NZ) także zmierzająca do lotniska w Auckland (NZ88), zapewniając nieszczęśnikom informacje o pogodzie z własnego radaru. W tak szczęśliwej konfiguracji obie maszyny dotarły bezpiecznie do celu.

Qantas zwraca się do swoich pasażerów, zarówno tych w powietrzu jaki i na lotniskach, aby uczcili dzień 11 listopada - 90 rocznicę zakończenia I wojny światowej- dokładnie o 11:00 lokalnego czasu, minutą ciszy (Wielka Wojna 1914-1918r. kosztowała życie 60 tys. Australijczyków, zmobilizowanych zostało 413 tys. -dane szacunkowe).



G@wron - 2008-11-10, 23:37

Kolory Northwesta znikną w niedługim czasie

Jako pierwszy "pod pędzel" trafi największy samolot we flocie Nothwest Airlines(NW) - Boeing 747-400, który zostanie przemalowany , jak i inne pozostałe maszyny, w barwy Delty(DL). Samolot ten będzie prawdopodobnie latał na trasie Atlanta - Tokio. Informacje o głośnym przejęciu pojawiły się już w kwietniu tego roku, jednak dopiero po 6 miesiącach amerykańskie Ministerstwo Sprawiedliwości zaakceptowało umowę o połączeniu NW i DL(29 październik) i to właśnie ta data formalnie uważana jest za dzień, w którym powstała największa linia lotnicza świata. Pomimo tego faktu Northwest jeszcze przez kilka miesięcy będzie prowadził działalność jako niezależny operator do momentu gdy certyfikaty (zezwolenia itp.) obu tych linii nie zostaną ujednolicone.

744 DL...
Ale mimo wszystko NWA bardzo żal.



CARGO - 2008-11-10, 23:55
Jakie maszyny wybierze Virgin Atlantic Airways?

Opóźnienia w produkcji B787 (16 zamówionych B789) zmusiły tego brytyjskiego przewoźnika do poszukiwania 12 "zastępczych samolotów", które miałyby dołączyć do obecnej floty od 2011 roku. Virgin Atlantic Airways(VS) prowadzi rozmowy zarówno z producentami samolotów (Airbus i Boeing) jak również z firmami trudniącymi się ich leasingiem. Aktualnie flotę VS tworzy: 6xA340-300, 19xA340-600, 13xB747-400 plus do tego 6 zamówionych A380-800.



CARGO - 2008-11-11, 23:26
Lufthansa nie kupi SAS Group

Flagowy niemiecki przewoźnik porzuca plany przejęcia skandynawskich linii lotniczych, głównym powodem tej decyzji są finansowe problemy Spanair(JK),spółki która należy właśnie do SAS Group. W tej sytuacji skandynawski przewoźnik pozostaje bez inwestora, który mógłby przejąć tą grupę. Nie tak dawno temu pojawiły się informacje, że w grudniu tego roku dojdzie do przejęcia. LH była jedyną linią zainteresowaną kupnem SK - która próbowała sprzedać nierentowną linie Iberii, jednak do tego nie doszło. Spanair przyjął i wprowadził program ratowniczy, który pozwolił na zaoszczędzenie 114mln $ na rok, jednak operacyjny bilans za 9 miesięcy tego roku to 81mln $ straty. Lufthansa teraz planuje skupić swą uwagę na Austrian Airlines oraz Alitalii (a do końca tego roku ma wykupić pakiety większościowe w Eurowings(EW), a do końca stycznia przyszłego roku w BMI.



CARGO - 2008-11-12, 00:07
SAS chce się pozbyć Bombardierów Q400

Skandynawski sojusz lotniczy postanowił pozbyć się wszystkich 27 Bombardierów Q400 z swojej floty do końca czerwca przyszłego roku. 12 z 27 tego typu maszyn zostało uziemione po serii problemów przy lądowaniu w tym roku, spośród tych dwunastu maszyn trzy miały różne usterki już w momencie dostawy do przewoźnika. Dziesięć samolotów po wprowadzeniu poprawek ma trafić, do norweskiego Widerøe, de facto członka gupy SAS. To właśnie problemy z Q400 skłoniły skandynawskie linie do zastąpienia ich CRJ900 nowej generacji, pierwsza maszyna tego typu ma dołączyć do floty jeszcze w tym miesiącu. SAS Group z powodzeniem poszukuje rozwiązań mających obniżyć koszty działalności, a decyzja o pozbyciu się kłopotliwych maszyn niewątpliwie wpisuję się w tą strategię oszczędności. Wprowadzenie nowych CRJ do floty, uczyni firmę bardziej konkurencyjną względem innych porównywalnych linii lotniczych.



CARGO - 2008-11-12, 00:31
Zmiany w rozkładach

Skandynawski SAS zapowiedział na 29 marca 2009 wznowienie połączenia Sztokholm - Malta, lot ma wykonywać B738 dwa razy z tygodniu w czwartek SK1845 ARN 06:05 - MLA 09:55 oraz w niedziele rónwież SK1845 ARN 16:20 MAL 20:10. Loty powrotne to SK1846, czwartek MLA 10:50 - ARN 14:45 , niedziela MLA 21:05 - ARN 01:00+1 .

Znane są także trasy, które będą obsługiwać nowe CRJ900NG <o których była mowa post wyżej - SAS chce się pozbyć Bombardierów Q400>w przyszłym roku. Spośród różnych miast, dla nas szczególnie ważne będą połączenia:
Kopenhaga - Gdańsk (SK755, SK759, SK753)
Kopenhaga - Warszawa (SK751, SK2751)
Kopenhaga - Kijów (SK1738)



CARGO - 2008-11-12, 21:57
Czy B747-8 czeka podobny los, który spotkał B787?

Boeing Company na swojej konferencji prasowej, podał wiadomości odnośnie kondycji finansowej przedsiębiorstwa, mówiąc w dużym skrócie nie są to dobre wiadomości. Zyski firmy w porównaniu z analogicznym okresem 2007 roku spadły o 38%, a przyczyniły się do tego głównie strajk oraz problemy z dostawcą wyposażenia samolotów. Dlatego zamiast planowo dostarczonych 119 maszyn Boeing dostarczył tylko 84, co oznacza mniejsze zyski i zapewne nie pozostanie bez wpływu na produkcje Boeinga 747-8. Co gorsza, sam program produkcji następcy B744 okazuje się droższy niż to wcześniej zakładano i harmonogram zaplanowanych dostaw do odbiorców jest obecnie pod sporą presją. <opóźnienia >



CARGO - 2008-11-12, 22:41
Linie lotnicze na zakupach

Chilijski LAN(LA) podpisał umowę z Boeingiem o zakupie czterech nowych B767-313ER, opiewającą na 636mln $. Maszyny mają być dostarczone w 2012 roku. Decyzje o tych zakupach, przewoźnik podjął w wyniku opóźnień w dostawach B787 (18 x B788 i 8 x B789), które miały planowo dołączyć do ich floty w 2011 r.

<no to teraz coś na drugą nóżkę >

Air Arabia(G9), pierwsza tania linia lotnicza z ZEA, zwiększyła swoje dawne(koniec 2007 r.) zamówienie z 34 do 44 Airbusów A320. Obecnie przewoźnik eksploatuje 16 tego typu maszyn. Ta prężnie rozwijająca się budżetowa linia planuje otwarcie drugiej bazy w Casablance na początku przyszłego roku, tym samym powstanie siostrzana spółka Air Arabia Maroc. Nowo powstała spółka wystartuje z dwoma lub trzema A320 we flocie. Dodatkowo Air Arabia przewiduje rozwój swojej działalności w kierunku Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki.



CARGO - 2008-11-12, 23:14
Inter Airlines wstrzymuje swoją działalność

Tureckie Inter Airlines(6K), to niestety nie pierwsze i nie ostatnie linie lotnicze, które padły ofiarą światowego kryzysu i wysokich cen paliwa. Szef tych linii zapowiada wznowienie lotów w niedalekiej przyszłości. Przewoźnik zwolnił w ostatnim miesiącu 49 pracowników, wczoraj podjął decyzje o dalszych zwolnieniach - pracę straci 90 osób w tym piloci, serwisanci i pracownicy obsługi. Inter Airlines zostały założone w 1999 roku, w kwietniu 2002 r. rozpoczęły działalność początkowo na B738 a obecnie we flocie znajdują się trzy Airbusy A321.



CARGO - 2008-11-13, 00:06
Nowe połączenia Delty

Największa linia lotnicza świata ogłosiła dzisiaj, 15 zupełnie nowych połączeń, które mają wystartować w lecie przyszłego roku.
Loty do Azji to: SLC-NRT, JFK-NRT, ATL-NRT, NRT-SGN a także zwiększenie częstotliwości do 2 lotów dziennie z ATL do NRT .
Loty do Europy i na Bliski Wschód to: JFK-GOT, JFK-VLC, JFK-PRG (trzy razy w tygodniu na B763ER), JFK-ZRH(sezonowo), i tu podobnie - dodany został drugi lot na trasie JFK-TLV
Loty do Afryki : ATL-NBO, ATL-JNB, ATL-MLW, ATL-ABV, ATL-LAD, ATL-SSG, ATL-CPT, JFK-LOS .
<Piszę o tym dlatego, że to WAW ( na B763) pojawiała się we wcześniejszych spekulacjach na temat nowych europejskich celów Delty. Skoro nie teraz to może w bliskiej przyszłości, Bądźmy dobrej myśli !>



CARGO - 2008-11-13, 15:30
Będzie narodowy strajk francuskich pilotów

Związki zawodowe francuskich pilotów podjęły jednogłośnie decyzję o ogłoszeniu czterodniowego strajku. Ma się rozpocząć minutę po północy w piątek (14listopada) i potrwać do północy w poniedziałek (17 listopada). Związkowcy chcą wyrazić swój protest w związku z planami podniesienia wieku emerytalnego z obecnych 60 do 65 lat. Strajk głównie uderzy w Air France(AF), która już przeprasza swoich pasażerów za zaistniałe niedogodności a zarazem ostrzega przed poważnymi zakłóceniami w rozkładzie lotów. Przewiduję się, że akcja protestacyjna spowoduje anulowanie w piątek, nawet połowy lotów długo- i średnio- dystansowych, więcej odwołanych lotów może być w kolejnych dniach strajku. Strajk może dotyczyć nawet 800 lotów nie tylko AF ale także innych przewoźników, tj. Brit Air(DB), CityJet(WX), CCM(XK), Regional(VM) oraz Airlinair(A5). Wszyscy zainteresowani pasażerowie, powinni śledzić stronę AF gdyż tam będą zamieszczane aktualne informacje o lotach, które się odbędą a które zostały odwołane.



CARGO - 2008-11-13, 15:59
Grecy pomogą Rosjanom w budowie nowego samolotu

Do podpisania umowy o międzynarodowej współpracy doszło w czasie wizyty rosyjskiego ministra przemysłu w Grecji (kooperować ze sobą mają głównie rosyjski Irkut oraz grecki Hellenic Aerospace Industry). Rosjanie mają nadzieję <cel pierwszy>, że Grecy pomogą im w dotarciu do europejskiego rynku, na którym mogliby się znaleźć nabywcy na wielozadaniowy samolot Be-200 -samolot ten m.in. pomagał w gaszeniu pożarów w Grecji w 2007 roku. Drugim strategicznym celem zawartego porozumienia jest pomoc przy budowie i rozwoju podzespołów do samolotu MC21. W produkcję tej maszyny zaangażowane są: Ilyushin, Tupolev oraz Yakovlev, samolot ten ma mieć zasięg do 5500km i ma zastąpić wysłużone i przestarzałe Tu-154, który to nadal przewozi 80% wszystkich rosyjskich pasażerów. MC21 ma w 2012 r. trafić do użytku, co ważne ma kosztować 20mln $ mniej niż porównywalny rozmiarami Boeing 737-700.



CARGO - 2008-11-14, 21:02
Uaktualniona "czarna lista" UE

Dzisiejszego dnia została zaktualizowana tzw. "czarna lista" linii lotniczych, które nie mają prawa do przewozów w Unii Europejskiej. Wykaz ten składa się z dwóch części: pierwsza(A) to spis linii, którzy posiadają bezwzględny zakaz lotów do UE , druga(B) to spis linii, którzy mogą latać do UE ale pod pewnymi warunkami (tzn. są wyszczególnione samoloty co do typu i rejestracji , na których dany przewoźnik może latać do UE). Najczęściej operator trafia na niechlubną listę gdy, Komisja Europejska w porozumieniu z organami bezpieczeństwa lotniczego Państw Członkowskich, ma jakiekolwiek zastrzeżenia odnośnie poziomu bezpieczeństwa świadczonych usług. Po raz pierwszy na liście, znalazły się wszystkie linie lotnicze z Angoli oraz Siem Reap Airways International(FT) z Kambodży. Zakaz dotyczących wszystkich przewoźników z danego kraju oprócz Angoli mają także takie państwa jak Indonezja, Kirgistan, Sierra Leone, Gabon(za wyjątkiem Gabon Airlines(GY) B i Afrijet(6F) B) czy Suazi, które zostały "zabanowane" już wcześniej. Co ciekawe na liście nadal pozostają trzej przewoźnicy zza naszej wschodniej granicy tj. Volare Aviation Enterprise(F7), Ukrainian Mediterranean Airlines(UF) oraz Ukraine Cargo Airways(6Z).



CARGO - 2008-11-14, 23:11
Źle się dzieje w Boeing Company


B777F - trzymiesięczne opóźnienia w dostawach 777F dla Air France (zamówienie 19 maja 2005 roku na 5 tego typu Boeingów). Dwie maszyny mają zakończyć loty testowe w grudniu tego roku, natomiast do końca pierwszego kwartału 2009 r. potrwa montaż trzeciej. Główny powód opóźnień to zakończony nie tak dawno strajk pracowników.

B748 - od 6 do 9 miesięcy opóźnień w dostawach 748F (Freighter) dla Cargoluxa (planowo koniec 2009 r. a obecnie trzeci kwartał 2010), od 3 do 6 miesięcy opóźnień w dostawach 748I (Intercontinental) dla Lufthansy (planowo koniec 2010 a obecnie drugi kwartał 2011 roku). Główny powód opóźnień to błędy w czasie projektowania samolotu(zbyt ciężkie skrzydło) czy problemy z dostawcami.< czytaj-> "Czy B747-8 czeka podobny los, który spotkał B787?">

B737 - konieczność wymiany jednego z drobnych elementów budujących kadłub samolotu, ponieważ te już zamontowane nie posiadają powłoki antykorozyjnej. Wadliwe elementy znajdują się w 737, które zostały wyprodukowane w okresie od sierpnia 2007 do października 2008 roku(wg. strony Boeinga w tym czasie dostarczono 394 maszyny ). Problem ten nie jest na tyle poważny, że mógłby zagrozić bezpieczeństwu pasażerów,a korozja może pojawić się dopiero po dłuższym okresie użytkowania maszyny zwłaszcza w krajach o wilgotnym klimacie. Odpowiedzialny za taki stan rzeczy jest Spirit AeroSystems z Kansas, który zajmuję się produkcją kadłubów 737( główny powód całej tej nieszczęsnej sprawy - niedopatrzenie ) . Boeing nie odniósł się do kwestii przyszłych zakłóceń w produkcji i dostawach tego samolotu.

<o opóźnieniach B787 lepiej już nie wspominać ... >



CARGO - 2008-11-15, 11:10
Wspomnień czar - Hapag-Lloyd

Pierwszy B738 Hapag-Lloyd w barwach retro, cała maszyna posiada konfiguracje pierwszej klasy i ma przewozić pasażerów z całego świata. Tak wygląda typowe malowanie tego przewoźnika.



CARGO - 2008-11-16, 11:45
Ekologia w modzie, nawet w lotnictwie

3 grudnia będzie miał miejsce dwugodzinny testowy lot z wykorzystaniem biopaliwa. Boeing 747-400 (Rolls-Royce RB211)należacy do Air New Zealand, wystartuje tego dnia z Auckland a jeden z czterech silników będzie zasilany specjalną mieszaniną, w proporcji 50 na 50 tradycyjne paliwo A1 z syntetyczną ropą B50 pozyskaną z rośliny Jathropa (łac. Tuba-Tuba <zdjęcie>). Taki lot będzie możliwy dzięki ścisłej współpracy Air New Zealand, Boeing, Rolls-Royce oraz Honeywell Company. Zastosowanie tego biodiesla pozwala na zwiększenie zasięgu samolotu o 4% ponieważ kaloryczność tego paliwa jest o 4% wieksza w porównaniu do tradycyjnego paliwa. IATA za cel postawiła sobie i producentom aby do 2022 r. samoloty wykorzystywały paliwa wydajniejsze o 25% niż te używane obecnie, w dalszej perspektywie czasowej (50lat) samoloty powinny charakteryzować się zerową emisją zanieczyszczeń do atmosfery.

Będzie to drugi taki testowy lot - pierwszy miał miejsce w lutym tego roku i był wykonywany na B747 Virgin Atlantic a użytym wtedy biodieslem był olej z palm i kokosów (nie muszę dodawać, że zakończył się pełnym sukcesem).



CARGO - 2008-11-16, 16:26
Austrian Airlines zostanie sprzedany Lufthansie

Holding OIAG wybrał Lufthansę, jako partnera do dalszych negocjacji na temat sprzedaży swoich udziałów (41.6%) w Austrian Airlines. Proces sprzedaży trwa nadal, pewne jest to, że nabywcą będzie niemiecki przewoźnik a do ustalenia pozostaje cena akcji, które ma w swoim posiadaniu holding. 5 grudnia rada OIAG ma debatować nad ofertą LH. Rząd austriacki przedłużył termin sprzedaży do 31 grudnia na prośbę S7, został także poproszony przez holding o wsparcie dla narodowych linii - ma przejąć część długów przewoźnika (ok. 500mln €). Tym samym Air France-KLM (nie złożyli swojej oferty w wyznaczonym czasie) oraz S7 (nie spełnili wymagań przetargu) przegrały rywalizację o austriackiego przewoźnika. Zaraz po ogłoszeniu tej decyzji S7 wyraziły swoje niezadowolenie, w wiadomościach rosysjkich pojawiły się oskarżenia o nieuczciwe promowanie niemieckiego przewoźnika, z racji jego przynależności do sojusz Star Alliance, do którego należy również Austrian Airlines.



CARGO - 2008-11-16, 18:33
17sty Boeing 737 dla Ukraine International Airlines

Ukraiński przewoźnik odebrał kolejnego, siedemnastego już B737, tym razem to 737-400 i posiada rejestracje UR-GAX. Maszyna ta została wyleasingowana na 5 lat od irlandzkiego Aer Cap (udziałowiec UIA), wcześniej ten samolot latał dla Hemus Air i posiadał numer rejestracyjny LH-HVA. Nowy nabytek ma obsługiwać głównie loty czarterowe, od 7 listopada przewozi pasażerów na trasie Lwów - Sharm-el-Sheik lub Hurghada. W obecnym roku UIA(PS) przewiozła w okresie styczeń-październik 1.4mln pasażerów, oznacza to wzrost o 17% w stosunku do roku 2007. W październiku wzrósł także procent wykorzystania miejsc w samolotach UIA z 64.4% (2007 r.) do 70%(obecny rok). Co ważne linie planują dalszy rozwój, w przeciągu 6 lat ilość samolotów we flocie ma ulec podwojeniu a w przyszłym roku UIA będzie użytkować 737-800, tym samym będą pierwszym ukraińskim przewoźnikiem wykorzystującym maszynę tego typu.



G@wron - 2008-11-17, 21:48
Austrian dodał winglety do swojego pierwszego 737-700
zdjęcie



CARGO - 2008-11-19, 20:49
Wiadomości z Indii

Kingfisher Airlines(IT)
Właściciel Kingfisher Airlines - Vijay Mallya - indyjski multimilioner m. in. właściciel teamu F1 Force India , pragnie sprzedać 25% udziałów (w akcjach) przewoźnika zagranicznemu inwestorowi. Głównym powodem takiej decyzji jest chęć poprawienia kiepskiej kondycji finansowej, deficytowych obecnie linii, które celowo opóźniają odbiór zamówionych maszyn. Malaya zaapelował do indyjskiego rządu o zmiany w przepisach, które to umożliwiłyby zakup udziałów indyjskich linii lotniczych przewoźnikom z poza Indii. Najbardziej zainteresowane przyszłą ofertą są takie linie jak British Airways, Singapore Airlines oraz Virgin Atlantic.

Jet Airways(9W)
Niedawno uruchomione połączenie Bruksela - Bangalore (9W131 na A330 ) zniknie z rozkładu od 12 stycznia 2009 roku.
Codzienny lot na trasie Bombaj - Bruksela - Newark (9W228 na B773) będzie od 21 stycznia przyszłego roku obsługiwany przez A332.



CARGO - 2008-11-19, 22:19

Austrian dodał winglety do swojego pierwszego 737-700
zdjęcie


Podobnie zrobił Jettime <którego kilka razy widziałem w wakacje tego roku>. Czarterowy przewoźnik z Danii odebrał swojego B733 - reg. OY-JTC - po zamontowaniu wingletów. Na taką samą "operację" czekają trzy pozostałe maszyny tego typu z floty Jettime'a.

Kilka słów przypomnienia o samych wingletach i ich roli.
Po raz pierwszy testowe loty z wingletami wykonano w USA w 1977r (U.S. Air Force na LearJet 28), udowodniły one, że zastosowanie wingletów pozwala na zwiększenie zasięgu samolotu (w tym przypadku nawet o 6.5%) oraz poprawia stateczność kursu. Dodatkowo co bardzo ważne, zmniejszają siłę zawirowań powietrza ciągnących się za lecącym samolotem, które powstają w czasie lotu na końcówkach skrzydeł. Gdy inny samolot przeleci przez takie zawirowania to w wyniku turbulencji może dojść nawet do utraty kontroli nad maszyną.
Wyróżniamy 2 zasadnicze typy, pierwszwe to tzw. "wingtip fences" stosowane m.in. w A310/A300/A318/A319/A320/A321/A380 , drugie to właściwe winglety tzw. "blended winglets" stosowane m.in. w A330/A340, MD11, B737NG/B757/B744, CRJ200, ERJ190, TU-204 a od nie tak dawna także w B767(winglety o wysokości 3.4m ). Nowym typem wingletów mają być tzw. "raked winglets" <winglety pochylone> których użycie planuję się m.in w A350, B748/B787/B777. Według wyliczeń Boeinga od momentu wprowadzenia wingletów dla B737 oraz B757 zaoszczędzono 1.2miliarda galonów (5.45mld l) paliwa. Obecnie 95% Boeingów 737 NG posiada winglety montowane seryjnie w czasie ich produkcji.



grztus - 2008-11-19, 23:16
Winglety jak winglety, ale gdy okazało się że dodanie dwóch płytek na obudowie silników zwiększa siłę nośną przy starcie o 10%, wszyscy aerodynamicy oniemieli... (było to w DC-10, który początkowo miał chyba zbyt długi rozbieg).



mick - 2008-11-20, 15:11
Mody na malowania retro ciag dalszy:
A320 Air France F-GFKJ
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6416992



CARGO - 2008-11-21, 18:16
Kilka wiadomości z Rosji

Wiemy już jak się będzie nazywał nowy sojusz lotniczy z Rosji - Rosavia - będzie on następcą niedawno rozwiązanego AiRUnion. Podobnie jak dawny sojusz, w skład Rosavi wejdzie dwunastu rosyjskich lokalnych przewoźników m. in. KrasAir, Domodedovo Airlines, Atlant-Soyuz Airlines czy Samara Airlines. Obecny cel stawiany przed nowym sojuszem to walka z S7 o drugą pozycję w kraju, w przyszłości Rosavia ma być groźnym rywalem dla Aeroflotu. Rosavia będzie dysponować pokaźną flotą około 250 maszyn, jednak są to w większości samoloty przestarzałe wymagające wymiany (planuje się zakup domowych Sukhoi Superjet).

To się nazywa "nietypowy ładunek" - Air Bridge Cargo (należący do grupy Volga-Dnepr) poinformował niedawno, że przewiózł w B744 105 rasowych wyścigowych koni. Loty odbywały się od 24 października do 10 listopada z Amsterdamu do Rosji pod czujnym okiem specjalnie przeszkolonego personelu zgodnie z wytycznymi IATA. Natomiast Ił 76TD-90VD należący do Volga-Dnepr Airlines przetransportował 3 delfiny białe (Beluga). Zwierzęta podróżowały w specjalnych kontenerach wypełnionych wodą, 6 listopada w locie z Władywostoku do Tokio, do swojego nowego domu - oceanarium Yokohama.

Na trzeciego grudnia (planowo 20 listopada) została przesunięta data inauguracyjnego lotu (SU837/838) pierwszego A330 we flocie Aeroflotu na trasie Moskwa - Sankt Petersburg.



CARGO - 2008-11-21, 20:18
Zmiany w rozkładach lotów

Emirates
Od 2 stycznia 2009, prawie przez miesiąc, bo do 31 stycznia, połączenie Dubaj - Londyn będzie obsługiwał drugi A380. Będzie to lot EK3 (DXB14:30 LHR18:15) oraz powrotny EK4(LHR20:00 DXB6:45), który obecnie wykonuje B777-300ER. Od 1 lutego ten A380 będzie latał na trasie Dubaj - Sydney - Auckland.

Korean Air
Od 10 grudnia KE będzie latał dwa razy w tygodniu (środa i niedziela) na nowej trasie Seul - Milan - Rzym - Seul (KE949 ICN13:55 MXP18:00 wylot 19:50 FCO21:00 na B772). Połączenie Seul - Rzym zostanie zredukowane do jednego lotu tygodniowo (piątek) KE927 ICN16:40 - FCO21:00 na B772. Loty powrotne KE928 FCO22:30 ICN17:35+1 oczywiście na B772.



CARGO - 2008-11-21, 20:19
Nowy przewoźnik ze Szwecji

18 listopada Tor Air odebrał swój pierwszy samolot B737-400 SE-RJA. Maszyna ta została wyprodukowana w 1993 roku i wcześniej latała dla Air One, Virgin Blue of Australia i Turkish Airlines. Tor Air został założony wiosną tego roku, linie mają się specjalizować głównie w lotach czarterowych, planują leasingować swój samolot na potrzeby biur podróży czy inych przewoźników. Firma stawia sobie ambitne cele, w przyszłym roku planują dodać do swej floty drugi samolot, w 2010 mają kontynuować rozwój swojej działalności i stać się dominującym w Skandynawii przewoźnikiem oferującym czartery oraz leasing (wet lease).

<PS Sterling Airlines być może za niedługo wznowi działalność , umowa o kupnie lub przejęciu Sterlinga jest podobno bardzo bliska finalizacji. Rozmowy pomiędzy właścicielami a duńskim inwestorem powinny się zakończyć "na dniach".>



CARGO - 2008-11-21, 23:09
South African Airways planuje wymienić całą flotę

South African Airways(SA) ogłosił plany wymiany wszystkich samolotów z obecnej floty do roku 2020, oraz plany niewielkiego powiększenia floty. W połowie przyszłego roku SA ma podjąć decyzję o wyborze dostawcy 50 nowych maszyn. Większy nacisk SA kładzie na wymianę tych największych samolotów, myśląc także o możliwościach przyszłego rozwoju połączeń do odległych miast, sześć A342 ma zostać zastąpione przed końcem 2013 roku bo wtedy dobiega końca ich umowa leasingowa. W pierwszej części wymiany (2010-2015 r.) przewoźnik ma zakupić A330 oraz A340 <to tylko propozycje, samoloty Boeinga też są brane pod uwagę>, a w drugiej (2015-2020 r.) A350 lub B787, które zastąpią trzy A343 i sześć A346 (zakup A380 został na razie wykluczony). Odnośnie mniejszych samolotów, to ich dostawy przewoźnik planuję rozpocząć w 2010 lub 2011 roku, i tu powód taki sam jak wyżej, kończą się umowy o leasing 17-stu B738. South African Airways ma zamówionych piętnaście Airbusów A320, które powinny dołączyć do floty od 2010 r. Nikt nie ukrywa, że faworytem rywalizacji Airbus vs Boeing o SA jest europejski producent, ale przewoźnik z RPA ma nadzieje, że Boeing nie powiedział ostatniego słowa i może zaoferuje coś specjalnego co przyciągnie ich większą niż dotychczas uwagę.



G@wron - 2008-11-21, 23:19
742F N746CK dołączy do floty Kalitty, jest to ex JAL Cargo, JA811J.



G@wron - 2008-11-22, 12:46
"Top Gear" pobił rekord Guinnessa



CARGO - 2008-11-22, 18:30
Bardzo nietypowe "incydenty" lotnicze, prawie jak z filmu

20 listopada obywatelka Szwecji znajdująca się na pokładzie MD-11(OH-LGB) wykonującego lot AY90 (BKK-HEL) urodziła szczęśliwie zdrową córeczkę. Maszyna z 227 pasażerami na pokładzie, znajdowała się na Kazachstanem na wysokości około 11km w momencie gdy dwoje doktorów przy asyście dwóch pielęgniarek odebrali poród. Załoga samolotu nawiązała satelitarne połączenie z centrum medycznym znajdującym się na ziemi, z którym w razie potrzeby może się połączyć każdy samolot Finnair'a. Pilot MD-11 w pewnym momencie podjął decyzję o lądowaniu awaryjnym w Moskwie, ale poród przebiegł bez żadnych komplikacji i samolot mógł lądować rozkładowo w stolicy Finlandii, gdzie ambulans czekał na szczęśliwą mamę i młodą pasażerkę. Finnair złożył serdeczne gratulacje na ręce rodziców oraz obdarował rodzinę biletami powrotnymi do Bangkoku.

Nieco więcej strachu zapewne "najedli się" pasażerowie(a było ich wtedy 150) B763 należącego do Air Canada w czasie lotu z Toronto do Londynu. W pewnym momencie pierwszy pilot musiał usunąć z kabiny drugiego pilota, który akurat przechodził załamanie nerwowe, gdyż ten uniemożliwiał mu dalsze pilotowanie maszyny. Nieszczęśnika posadzono w jednym z foteli i od tego momentu znalazł się pod troskliwą opieką lekarza, który się znajdował na pokładzie samolotu. Jedyny pilot zwrócił się z dramatycznym pytaniem do wszystkich pasażerów czy jest ktoś na pokładzie kto ma jakiekolwiek doświadczenie lotnicze tak by pomógł mu wykonać lądowanie awaryjne. Nikt z pasażerów nie odpowiedział poza jedną ze stewardess, która w przeszłości posiadała licencje na pilotaż awionetek. I tak przy asyście stewardessy pilot szczęśliwie wylądował awaryjnie na irlandzkim lotnisku w Shannon.

<"WELL DONE" Gratulacje dla mamy i załogi MD-11 oraz dla dzielnej stewardessy>



grztus - 2008-11-22, 19:23
B747-200 Star Airlines Z3-CAA wszedł właśnie do służby:



CARGO - 2008-11-22, 20:55
Latanie na bardzo wysokim poziomie

Szwajcarski luksusowy przewoźnik Comlux Aviation złożył zamówienie na kolejnego Aibusa A320 Prestige, który ma pomóc w zaspokojeniu rosnącego popytu pasażerów na latanie w luksusowych warunkach, zwłaszcza pasażerów z Bliskiego Wschodu. Daje to w sumie 9 zamówionych ekskluzywnych maszyn tj. cztery A318 Elite, dwa Airbusy ACJ (A319), dwa A320 Prestige oraz jeden A332 Prestige. Obecnie Comlux przewozi VIP-y z całego świata na pokładzie dwóch A318 Elite oraz jednego Airbus Corporate Jetliner (ACJ).
<Kilka razy w tym roku ACJ Comluxa pojawiał się na 984 , więcej zdjęć ze środka luksusowych samolotów możecie znaleźć TU>

Al Jaber Aviation (AJA) z ZEA, to nowy przewoźnik dla VIP-ów, który planuje rozpoczęcie działalności w lutym 2009 roku. Niedawno firma potwierdziła zamówienie na kolejne dwa Airbusy ACJ, co razem daje zamówienie na 6 prestiżowych maszyn - cztery A318 Elite oraz dwa ACJ. Docelowa flota przewoźnika ma zawierać 21 samolotów, wspomniane już Airbusy jak również 16 Embraerów - pięć Embraer Lineage 1000, dwa Embraer Legacy 600 oraz osiem Embraer Legacy 450/500. Wartość tej "kolekcji" to coś koło 1mld $ . AJA za główny cel stawia sobie stanie się światowym liderem w wykonywaniu czarterów dla ludzi z bardzo zasobnym portfelem, a rynek tego typu usług znajduje się obecnie w fazie dynamicznego rozwoju.
<więcej zdjęć możecie znaleźć TU>



CARGO - 2008-11-22, 21:47
Negocjacje w sprawie przejęcia AeroGal przez Avianca

Narodowy kolumbijski przewoźnik-Avianca(AV) planuje kupić największą ekwadorską linie lotniczą-AeroGal(2K), trwają rozmowy w tej sprawie. Prawdopodobnie Avianca nabędzie praw do 80% własności AeroGala a pozostałe 20 zostanie w posiadaniu obecnych właścicieli, to jest rodziny Sommerfieldów, obecny szef linii to Gabriela Sommerfeld, która pozostanie po przejęciu na tym stanowisku. Pewne kroki w związku ze scaleniem obu linii zostały już podjęte a mianowicie VIPSA(tj. lokalny przewoźnik należący do Avianca) jest zarządzany przez ekwadorski AeroGal. Nie tak dawno AeroGal odebrał swojego pierwszego B757 należącego wcześniej do Avianca, gdyż poprzedniemu właścicielowi skończyła się umowa leasingowa. Decyzja o "zwarciu szyków" została głównie podjęta w obliczu rosnącej konkurencji ze strony LAN Ecuador(XL). Dodatkowo połączenie z AeroGal, spowoduje, że Avianca będzie mogła zaoferować międzynarodowe loty, których dotychczas nie miała w swoim rozkładzie co pomoże w rywalizacji z LAN o rynek południowoamerykański.



CARGO - 2008-11-23, 22:31
Norwegian Air Shuttle(DY) odebrał pierwszego MD-82 reg. SE-RFD z malowaniem "norwegian.com". Nie tak dawno temu samolot ten wyglądał tak i latał dla FlyNordic, którego wykupił w 100% Norwegian stając się tym samym największą tanią linią lotniczą Skandynawii. Natomiast kolejny ex-FlyNordic MD-82 reg. SE-RDR posiada barwy Norwegiana z napisem "norwegian.se".

<MD-80 w malowaniu FlyNordic często pojawiały się w sezonie urlopowym na UN133>



CARGO - 2008-11-23, 23:49
Wataniya Airways wystartuje w lutym 2009

Wataniya Airways to kolejny luksusowy przewoźnik w tym regionie świata, w dniu 08.02.2009 będzie miał miejsce ich pierwszy lot z Kuwejtu do Dubaju. Swoją działalność pragną rozpocząć wykorzystując 2 wyleasingowane Airbusy A320(w konfiguracji 2 klas - Premium oraz First). Jak sami piszą na swojej stronie ich działalność ma się skupić na potrzebach kuwejckiego rynku, bezpośrednimi konkurentami w walce o lokalnego klienta będą narodowe linie Kuwait Airways oraz budżetowy przewoźnik Jazeera Airways. Wataniya Airways będzie latać do DXB dwa raz dziennie każdego dnia w tygodniu, z początkiem roku zostaną ogłoszone kolejne docelowe miasta <bardzo prawdopodobne jest jakieś miasto w Egipcie>. Bazą tych linii będzie niedawno wybudowany prywatny Royal Terminal na kuwejckim lotnisku, do którego pasażerowie będą przywożeni i rozwożeni limuzynami należacymi do Wataniya Airways.



Rasog - 2008-11-24, 21:35
Off topic- Cargo świetna robota!



CARGO - 2008-11-24, 23:07
Nowe malowanie El Al (niestety)

Izraelski El Al zaprezentował swoje najnowsze malowanie na nowym nabytku, piątym B744 reg. 4X-ELE, który wcześniej służył Singapore Airlines i miał rega 9V-SPB. Niestety dla nas spotterów jest to zła wiadomość, najnowsze barwy izraelskiego przewoźnika to niestety przewaga koloru białego , zniknęły gdzieś ładne błękitne i srebrne paski od spodu kadłuba, oraz srebrna "wstążka" na stateczniku ( na pocieszenie są małe paski na wingletach, których wcześniej nie było ), zresztą porównajcie to sobie sami, przed i po. Najprawdopodobniej nowe malowanie to efekt oszczędności związanych ze zużyciem paliwa.


Off topic- Cargo świetna robota!
@Rasog Dziękuję bardzo za uznanie Słysząc takie słowa aż się chcę pisać !
Pozdrawiam



kiepstein - 2008-11-25, 15:28
W Kaowicach już lądował B767 El Al w nowym malowaniu,15 listopada :
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6415868



CARGO - 2008-11-25, 21:12
Nowy przewoźnik z Wietnamu

Indochina Airlines to pierwszy całkowicie prywatny przewoźnik z Wietnamu, oprócz niego loty na lokalnym wietnamskim rynku oferuje <dobrze nam znany> Vietnam Airlines(VN) oraz Jetstar Pacific(BL) (tu 18% udziałów posiada australisjki Qanatas). Nowe linie chcą konkurować z rywalami głównie poprzez niższe ceny. Powstanie oraz start Indochina Airlines to odpowiedź na szybko rozwijający się rynek podróży lotniczych w Wietnamie (z 13 do 17% rocznie wzrosła liczba wietnamskich pasażerów, którzy wybrali transport lotniczy). Dziś miała miejsce inauguracja ich działalności, przewoźnik ten oferuje 4 połączenia dziennie pomiędzy Ho Chi Minh <dawniej Sajgon> - Hanoi oraz 2 połączenia dziennie na trasie Ho Chi Minh - Da Nang <czwarte co do wielkości miasto w Wietnamie>. Flota Indochina Airlines to obecnie dwa wyleasingowane B737-800.



CARGO - 2008-11-25, 22:22
AirAsia X KUL-STN znamy szczegóły

Regularne loty na trasie Kuala Lumpur - Londyn Stansted rozpoczną się od 11 marca 2009 roku. Będzie to 5 połączeń tygodniowo:
D72002 poniedziałek KUL01:00 - STN08:00
D72006 środa i sobota KUL09:50 - STN16:50
D72008 czwartek i niedziela KUL17:00 - STN00:00+1

Loty powrotne:
D72003 wtorek STN09:30 - KUL05:30+1
D72007 środa i sobota STN18:10 - KUL14:10+1
D72009 poniedziałek i piątek STN01:25 - KUL21:25

Wszystkie te loty będzie obsługiwać A340-300 (ex-Air Canada).



CARGO - 2008-11-25, 23:25
ACG konkurencją dla LH Cargo?

Niedawno powstały przewoźnik Air Cargo Germany (ACG) planuje wystartować w drugiej połowie stycznia przyszłego roku. Towarowe loty mają wykonywać dwa wyleasingowane B747-400SF, których właścicielem formalnie jest China Airlines (obecnie są w Izraelu, gdzie przechodzą proces zmiany konfiguracji z wersji pasażerskiej na towarową). Początkowo mają wykonywać loty na żądanie (czartery), a od kwietnia będą latać według ustalonego rozkładu na trasie Hahn - Moskwa - Szanghaj <nie mylić Frankfurt-Hahn z Frankfurtem n. Menem, od którego jest odległy o 130km> a kolejną trasą, która ma ruszyć w przyszłym roku jest Hahn - Istambuł - Hong Kong. Dalszy rozwój firmy zależy od tego jak się dalej będzie zmieniał rynek lotniczych przewozów towarowych, przy optymistycznych założeniach dodane mogą zostać kolejne połączenia, do Indii czy Ameryki Łacińskiej, a do floty byłby dodany kolejny samolot. Szefowie ACG zdają sobie sprawę, że przyjdzie im konkurować o klienta z LH Cargo, w porównaniu do tak wielkiego gracza ACG to niewielki przewoźnik na początku trudnej drogi, który powalczy niższymi cenami (m.in. dlatego wybrali HHN a nie FRA), które to nie będą się wiązały z niższym poziomem świadczonych usług.



mick - 2008-11-26, 16:07
Kolejne ciekawe specjalne malowanie - tym razem Boeing 737-700 Transavia PH-XRA:
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6421422



CARGO - 2008-11-26, 20:45
Nowa marka Lufthansy

"Lufhtansa Italia" z bazą w Milanie, to nowe linie lotnicze, które wystartują na początku przyszłego roku. Inauguracyjny lot będzie miał miejsce 2 lutego na trasie Milan - Paryż, uruchomione zostaną także inne połączenia z Milanu do Brukseli, Budapesztu, Bukaresztu oraz Madrytu. W marcu mają ruszyć loty do Londynu i Lizbony. Nowo powstały przewoźnik będzie wykonywał loty na sześciu Airbusach A319 <tu po przemalowaniu, napis "Italia" został celowo zasłonięty>, które wcześniej należały do Germanwings. Decyzja o powstaniu nowej marki LH, nie oznacza, że niemiecki gigant rezygnuje z walki o udziały w nowej Alitalii, wręcz przeciwnie pokazuje jak bardzo zależy im na włoskim rynku lotniczym. Malowanie nowych linii będzie się różniło od standardowych barw LH tylko dodatkowym napisem "Italia".



CARGO - 2008-11-26, 23:36
Shanghai Airlines Cargo(F4) uruchomi z końcem tego roku, nowe połączenie (jeden lot na tydzień) na trasie Xian - Szanghaj - Frankfurt - Bombaj - Xian. Dokładne godziny wylotów i lądowań nie zostały jak na razie podane, wiadomo jedynie, że wylot z Xian będzie się odbywał w każdy poniedziałek (zapewne na MD-11).

Nowy B747-400F reg. OO-CBC dla Cargo B Airlines jest już prawie gotowy do odbioru, będzie to pierwsza tego typu maszyna we flocie przewoźnika z Belgi (jak dotąd Cargo B używa dwóch B747-200F). Zdjęcie tego samolotu zostało zrobione w Everett gdzie maszyna przechodzi ostatnie testy. Właścicielem tego samolotu jest Nippon Cargo Airlines (NCA) <widać z przodu kadłuba nazwę samolotu-"NCA Artemis"> i zgodnie z umową leasingową ma trafić do Cargo B Airlines. 27 października tego roku, jeden z tych dwóch B742 - OO-CBA miał "nieprzyjemną przygodę" na płycie brukselskiego lotniska w czasie startu. Maszyna po 2 godzinach od zdarzenia powróciła do Brukseli gdzie szczęśliwie awaryjnie lądowała, a obecnie pozostaje uziemiona.



CARGO - 2008-11-27, 00:27
Lufthansa Cargo przejmie Jade Cargo International

LH Cargo wykupi pakiet większościowy od dotychczasowego właściciela, a zarazem założyciela - Shenzhen Airlines. Do tej pory Lufhansa Cargo posiadała 25% udziałów w Jade, a po transakcji będzie posiadać ponad 75% co pozwoli im na swobodne zarządzanie chińskim przewoźnikiem. Na szczęście marka Jade Cargo nie zniknie mimo, że stanie się częścią i własnością grupy LH Cargo. Niemcy dokładnie przyjrzą się obecnej sieci połączeń i nie wykluczone, że zdecydują się na przesunięcie lotów z Shenzen do Szanghaju. Nowy właściciel mówi o przyszłym roku, że będzie to bardzo trudny okres dla rynku lotniczego - ekstremalny test dla całej branży, w wyniku, którego dojdzie do kolejnych przejęć a najsłabsi gracze przestaną istnieć.
<no to JADE poJECHAŁO >



Blank - 2008-11-27, 08:01
Kurcze CARGO, wymiatasz.
Informacje pojawiają sie częściej niż w dobrym serwisie.
Naprawdę świetna robota !!



Gryni - 2008-11-27, 16:51

Kurcze CARGO, wymiatasz.
Informacje pojawiają sie częściej niż w dobrym serwisie.
Naprawdę świetna robota !!


Dobrze mieć kogoś takiego w swoich szeregach .



G@wron - 2008-11-27, 20:30
Katastrofa A320 Air New Zealand, jedna osoba nie żyje.

http://wiadomosci.onet.pl/1870627,12,item.html



CARGO - 2008-11-27, 21:19
Malev na skraju bankructwa?

Narodowy przewoźnik z Węgier ma poważne kłopoty, głównie z powodu problemów finansowych Malev(MA) może w niedługim czasie ogłosić bankructwo. Do roku 2007 MA był całkowicie państwowym przewoźnikiem, ponieważ Węgrzy posiadali 99.5% udziałów. W wyniku prywatyzacji linie zostały sprzedane,a cały pakiet akcji kupił AirBridge Zrt - węgierski holding należący do Borisa Abramovicha(KrasAir). Węgierskie linie trafiły do rosyjskiego właściciela, który obiecał bardzo duże inwestycje, mające zapewnić bezpieczeństwo finansowe i umożliwić przyszły rozwój linii. Wzrost cen paliwa zmusił Malev m.in. do wstrzymania lotów na długich trasach, zwolnień pracowników i odłożenia w czasie planów ekspansji na wschód. Obecnie przewoźnik z Węgier ma spore długi, celowo opóźnia wprowadzenie do użytku wyleasingowanych Q400, które nadal czekają w Kopenhadze. Ale najpoważniejszy problem Malev ma z włascicielem B.Abramovichem, który pozostał bez środków na dalszą działalność,i to z tego powodu 1 listopada KrasAir ogłosiła wstrzymanie działalności. Czarne scenariusze przewidują, że MA może ogłosić bankructwo by "powstać niczym Feniks z popiołów" jako dochodowy przewoźnik lub MA może zostać przejęty przez, któregoś z dominujących w Europie przewoźników.


Kurcze CARGO, wymiatasz.
Informacje pojawiają sie częściej niż w dobrym serwisie.
Naprawdę świetna robota !!


Dobrze mieć kogoś takiego w swoich szeregach .



CARGO - 2008-11-27, 23:29
Kolejny Boeing 737-700 reg. PH-BGF dla KLM. Początkowo samolot ten miał trafić do przewoźnika w listopadzie tego roku ale data jego dostawy została przesunięta na pierwszy kwartał 2009 roku. Maszyna ta będzie nazwana "Grote Zilverreiger" - tzn. "Czapla biała".

Narodowy przewoźnik z Rumunii - TAROM - otrzyma swojego pierwszego z trzech B737-800, który dołączy do floty przed końcem roku. Maszyna została wyprodukowana w tym roku i 26 czerwca trafiła do formalnego właściciela tj. Air Berlin reg. D-ABKB. Samolot ten będzie latał dla TAROM z rejestracją YR-BGP <rysunek> przez 5 lat na zasadach umowy leasingowej("dry-lease").

AirAsia X zastanawia się nad zakupem 25 maszyn dalekiego zasięgu. W kręgu ich zainteresowań pozostają A350 oraz B787. Możliwe, że do floty w niedługim czasie dołączą dwa A340 jednak na stosunkowo niedługi okres użytkowania. Faworytem rywalizacji A350vsB787 jest Airbus ze względu na dotychczasową bardzo dobrze układającą się współpracę pomiędzy europejskim producentem a największą tanią liną lotniczą Azji.



CARGO - 2008-11-28, 00:17
"Nowe szaty" Mexicany

Mexicana zaprezentowała odmieniony "imaż", to zdecydowana zmiana na lepsze . Przewoźnik ma nowe logo a niektóre z jego maszyn zostały przemalowane w, moim skromnym zdaniem, całkiem ładne barwy. Tak wyglądają odmienione A320 oraz F100 (należący do lokalnego Mexicana Click). LOT-owski B767 podobno jest w trakcie przemalowywania. A tak sobie wyobrażają internauci A330, który w niedługim czasie ma dołączyć do floty Mexicany by obsługiwać trasę Meksyk - Madryt.



Darek Rz - 2008-11-28, 08:37

Kurcze CARGO, wymiatasz.
Informacje pojawiają sie częściej niż w dobrym serwisie.
Naprawdę świetna robota !!

Witam

Dołączam sie do pochwał i oby tak dalej -Brawo CARGO

pozdrawiam



jubell - 2008-11-28, 09:09

(...) LOT-owski B767 podobno jest w trakcie przemalowywania. Mowa o ex. SP-LOA. SP-LOB przyleciał wczoraj (27.11) z SNN do WAW. Aktualnie stoi pod hangarami i jest cały biały. Prawdopodobnie tak jak LOA będzie miał kilka oblotów i odleci do Mexicany. Teoretycznie LOB ma być na stanie Mexicany od 01.12, ale wydaje mi się, że to trochę mało czasu, żeby doprowadzić go do odpowiedniego stanu.



CARGO - 2008-11-28, 21:51
Pierwszy lot chińskiego ARJ21

Dzisiejszego dnia miał miejsce pierwszy lot ARJ21-700. Samolot wzbił się w "dziewiczy rejs" z lotniska Dachang w Szanghaju, lot trwał 61 minut, odbywał się na wysokości około 2.5km i zakończył się pełnym sukcesem, wszystkie sprawdzane elementy i układy działały bez zarzutu. Producenci ARJ21 pracują w pocie czoła by samolot uzyskał niezbędny chiński certyfikat, dopuszczający maszynę do użytku. Niemniej ważnym celem dla producenta pozostaje terminowe(do końca roku 2009) dostarczenie pierwszego egzemplarza do odbiorcy - Shandong Airlines.
ACAC ARJ21 Xiangfeng <tak brzmi jego pełna nazwa> - to pierwszy całkowicie chiński odrzutowiec, który został zaprojektowany i wyprodukowany w ChRL. Pomimo tego program produkcji jest wspierany przez wiele amerykańskich i europejskich firm z branży (np. Antonov zaprojektował winglety). Nieprzypadkowo ARJ21 przypomina nieco MD-90, Chińczycy podpisali umowę licencyjną o wykorzystaniu do budowy swojego samolotu narzędzi oraz instalacji, które służyły do produkcji maszyn McDonnell Douglas. ARJ21-700 może zabrać na pokład do 95 pasażerów, jego zasięg to 3700km. Obecnie producent ma 156 potwierdzonych zamówień na tą maszynę.
<zdjęcia TU>


Dołączam sie do pochwał i oby tak dalej -Brawo CARGO

pozdrawiam

@ Darek Rz Dziękuję i Pozdrawiam



CARGO - 2008-11-28, 23:39
Air Timor to nazwa pierwszych w historii linii lotniczych ze Wschodniego Timoru(rząd tego kraju będzie posiadał 10% udziałów). Nowy przewoźnik rozpocznie działalność drugiego lutego 2009 roku, współpracując z australijskim SkyAirWorld, który "pożyczy" mu E190 na rok i przeszkoli nową załogę. Air Timor zaoferuje połączenia z Dili(stlolica) do Darwin oraz Denpasar, konkurentami dla nowej linii będą tacy przewoźnicy jak Air North i Merpati.

SAS planuje nabycie 34% udziałów w Estonian Air, które posiada aktualnie estoński rząd. Obecnie do SAS należy 49% udziałów i jeśli dojdzie do sprzedaży akcji to przewoźnik ze Skandynawii będzie posiadał kontrolny pakiet udziałów w Estonian Air. Po przejęciu SAS ma zamiar poważnie doinwestować narodowego przewoźnika z Estonii.

Cathay Pacific Airways będzie negocjował z Boeingiem umowy w celu opóźnienia o 3 lata dostaw zamówionych wcześniej samolotów. Przewoźnik ma zamówione takie maszyny: 10 x 748F, 4 x 744ERF oraz 21 x 773ER, które miały terminowo trafić do floty do końca roku 2011.

Brytyjski Monarch Airlines domalował na swoim B757 G-MONJ napis - "THE CAPTAIN'S CHOICE TOUR". Samolot ten będzie wykonywał specjalne("Around The World") loty zaplanowane w zimowym kalendarzu przewoźnika.



CARGO - 2008-11-29, 16:20
Kryzys na lotnisku Suvarnabhumi (BKK) trwa nadal

Od kilku dni na najważniejszym lotnisku w Tajlandii - Suvarnabhumi International Airport - jest bardzo niespokojnie. Port lotniczy został zablokowany przez rozwścieczony tłum antyrządowych protestantów. Wszystkie wyloty wczorajszego dnia zostały wstrzymane, uczestnicy antyrządowych demonstracji przejęli kontrolę także na drugim lotniskiem Don Muang, który obsługiwał głównie ruch krajowy. Protestanci ogłosili, że każda z linii lotniczych, która chce wylądować na lotnisku BKK musi prosić ich o zgodę. Oznacza to setki turystów uwięzionych na lotnisku, którzy nie mogą wyruszyć w powrotny lot. Dzisiejszego dnia policja starła się z tłumem, policjanci próbowali ograniczyć napływ do Suvarnabhumi kolejnych protestantów ale w wyniku konfrontacji musieli opuścić punkt kontrolny na drodze prowadzącej do lotniska. Zdecydowana większość przewoźników została zmuszona do zmiany docelowego lotniska, w większości ruch z BKK został przeniesiony do U-Thapao (UTP), portu lotniczego odległego o 140km od stolicy Tajlandii. Zrobiły tak m.in takie linie jak: MH, SQ, 9W, CX, VN, KE, NH, VV, AF, OS, GF, WY i wiele innych. Niektóre loty do BKK zostały odwołane np. wczorajszy wieczorny lot Finnair'a. Błyskawicznie w związku z tą kryzysową sytuacją zadziałał Etihad Airways ogłaszając dodatkowe loty ratunkowe po setki uwięzionych pasażerów, którzy nie mogą powrócić do Abu Dhabi. Loty są wykonywane przez B777 na trasie AUH - UTP - AUH. Wszystkich pasażerów udających się do Tajlandii, niepewnych czy i dokąd ich lot się odbędzie, prosi się o śledzenie na bieżąco specjalnych komunikatów na stronach poszczególnych przewoźników.



grztus - 2008-11-29, 23:27
Ciekawa wzmianka na temat incydentu z Kamerunu (24.11.2008):
All passengers were evacuate without serious injuries. The 757 was later removed to the tarmac where it is awaiting repairs. At the time of the incident, the aircraft carried out a Hadj flight carrying muslim pilgrims stranded at Goroka to Saudi Arabia. It is understood that the numbers of passengers on board exceeded the number of available seats, a practice that was exceptionally granted by Cameroon Civil Aviation Authority because the flight was oirginaly planned with a larger Boeing 747.



CARGO - 2008-11-30, 00:45
Drugi Tu-214 dla Transaero Airlines

28 listopada Gorbunov Kazan Aircraft Production Association (KAPO) przekazał przewoźnikowi drugiego już Tupoleva Tu-214. Samolot ten otrzymał inny niż początkowo zakładany(RA-64513) numer rejestracyjny - RA-64549. Pierwszy Tu-214 trafił do Transaero w kwietniu 2007 roku. Zgodnie z zawartą w lutym 2005 r. umową leasingową rosyjski przewoźnik miał otrzymać w okresie 2005-2007 dziesięć Tu-214 na czas pięciu lat <ciekawe kiedy dostarczą pozostałe 8 maszyn, terminowo to powinno wyglądać tak: 2005 - 1, 2006 - 4, 2007 - 5>. Tu-214 to jeden z wariantów Tu-204, choć technicznie to dwa takie same samoloty. Maszyny te różnią się miejscem produkcji: Tu-214 w Kazaniu przez KAPO a Tu-204 w Uljanowsku przez Aviastar-SP. Kolejna różnica jest taka, że Tu-204 ma dwa wyjścia awaryjne a Tu-214 ma trzy. Oprócz Transaero Tu-214 użytkują tacy przewoźnicy jak Dalavia (5 maszyn) oraz Rossiya (3 maszyny).


(...) LOT-owski B767 podobno jest w trakcie przemalowywania. Mowa o ex. SP-LOA(... )



CARGO - 2008-11-30, 23:16
Czy Airbus "wydoli" z dostawami A380?

Europejski producent samolotów z Tuluzy nadal wierzy, że plan dostarczenia dwunastu A380 w tym roku, jest możliwy do wykonania. Pracownicy Airbusa pracują ciężko by osiągnąć zamierzony cel, który wydaje się jak najbardziej realny. "Walka z czasem" będzie trwać do ostatnich dni tego roku i wtedy też okaże się jaki będzie rezultat, czy dwunasty A380 trafi do odbiorcy w Q4/2008 czy Q1/2009. Początkowo Airbus zakładał, że w obecnym roku dostarczy 13 maszyn, jednak rzeczywistość pokazała, że liczba ta musi zostać zredukowana do 12. Plan dostaw w 2009 r. także został zmniejszony z 25 do 21 samolotów. Dla przypomnienia w tym roku, do dzisiejszego dnia, Airbus dostarczył 9 maszyn: 5-SQ, 3-EK, 1-QF. Czekają nas jeszcze planowo 3 dostawy - 2 dla QF oraz 1 dla EK.
Air France, będzie czwartym z kolei przewoźnikiem mającym we flocie Superjumbo, samolot ma trafić do AF w październiku 2009, LH ma otrzymać swojego pierwszego A380 nie wcześniej jak styczniu 2010 roku. Francuzi niedawno otwierali nowiutki hangar specjalnie dla przyszłej super maszyny.
<TU zdjęcia z testów w hangarze>



CARGO - 2008-11-30, 23:50
Enerjet otrzymał niezbędne licencje

Kanadyjski nowy operator z siedzibą na lotnisku Calgary International Airport, otrzymał wczoraj dwie bardzo ważne licencje - Air Operators Certificate (AOC) oraz Air Operators License (AOL), obie wydane przez Urząd Transportu w Kanadzie. Pierwszy certyfikat to potwierdzenie, że przewoźnik spełnił surowe wymogi stawiane bezpieczeństwu pasażerów oraz obsługi technicznej działalności, natomiast AOL mówi o finansowej odpowiedzialności prowadzonych usług lotniczych. Bez spełnienia tych formalności Enerjet nie mógł realnie wystartować ze swoim biznesem. Nowy przewoźnik ma się specjalizować w lotach czarterowych na terenie Kanady oraz USA, głównie dla biur podróży. Działalność, która ma ruszyć w styczniu przyszłego roku ma obsługiwać B737-700 C-GOEJ.



CARGO - 2008-12-01, 01:01
Hybrydy, Hybrydy, komu Hybrydę?

<we wszystkich przypadkach chodzi o malowania a nie o typ samolotu>

Saudi Arabian Airlines + Onur Air = A321-131 TC-OAK

Garuda Indonesia + Flygobespan = B767-300 G-CDTP

Bimman Bangladesh + Kabo Air = B747-200 5N-MAD

Taki się akurat złożyło, że wszystkie samoloty hybrydy obsługują tegoroczny ruch związany z muzułmańskim świętem Hadżdż- pielgrzymką do Mekki. Bardzo wielu przewoźników dodało mnóstwo czarterowych lotów do i z Jeddah (JED), najbliżej Mekce położonego lotniska. Na te kilkanaście dni JED staje się jednym z najważniejszych i najbardziej zatłoczonych lotnisk na świecie.

Caribbean Airlines wyleasingowało Boeinga 737-8K2 należącego do holenderskiej Transavii. Efektem tego jest samolot PH-HZN w pełnym malowaniu holenderskiego przewoźnika z napisem "Caribbean Airlines" na kadłubie.

Natomiast Safi Airways "wziął w leasing" Boeinga 737-322, który jest własnością Jordan Aviation. Rezultat podobny do przykładu podanego wyżej, JY-JAD w barwach Jordan Aviation z tytułem "Safi Airways".
Powered by WordPress, ©