ďťż
Mamba
lugi666 - Wto Kwi 17, 2007 4:52 pm " />WItam mam takie pytanie jaką mocą dysponuje mamba 5700?? Maciolus - Wto Kwi 17, 2007 5:59 pm " />Taka jaka jej zasilanie Zestawy mamby osiagaja do 1000W lugi666 - Wto Kwi 17, 2007 7:17 pm " />ale to pewnie wersja 7700. Przyjmijmy że zasilanie wynosi 7.2V nimh Maciolus - Wto Kwi 17, 2007 7:53 pm " />Zeby osiagnac moc 1000W Twoj pakiet musialby oddawac prawie 140A pradu bez spadku napiecia. W przypadku NiMh (zaraz ponownie rozpetam dyskusje z pilotami "spawarek") jest to niemozliwe. Realna moc na dobrym pakiecie NiMH 7,2 V to pewnie okolo 400W. Inaczej rzecz sie ma z LiPo i silnikiem np 5700. Tutaj na pakiecie 3S (11,1V) wyciagniecie 1000W jest kwestia "zaledwie" 90A. Takie prady potrafia oddac niektore z dzisiejszych lipoli. Jedno jest pewne. Mamba NIE BEDZIE ogranicznikiem mocy w Twoim modelu Marek Pleskacz - Wto Kwi 17, 2007 8:52 pm " /> ">...Jedno jest pewne. Mamba NIE BEDZIE ogranicznikiem mocy w Twoim modelu Probujesz nas zapewnic ze pakiet SubC 7,2V nie jest w stanie zniszczyc Mamby Max? Czy jak sie komus to uda zaplacisz mu za zniszczenia? Maciolus - Wto Kwi 17, 2007 8:59 pm " /> ">Probujesz nas zapewnic ze pakiet SubC 7,2V nie jest w stanie zniszczyc Mamby Max? Czy jak sie komus to uda zaplacisz mu za zniszczenia? Przeciez niczego takiego nie napisalem. Moje wywody i sugestie maja wylacznie na celu przestawienie sposobu myslenia z "jaka moc ma moj silnik" na "ile pradu potrafia dac moje akumulatory". To drugie podejscie jest zdecydowanie trafniejsze z punktu widzenia technologii brushless. Marek Pleskacz - Śro Kwi 18, 2007 9:22 am " /> ">Probujesz nas zapewnic ze pakiet SubC 7,2V nie jest w stanie zniszczyc Mamby Max? Czy jak sie komus to uda zaplacisz mu za zniszczenia? Przeciez niczego takiego nie napisalem. Moje wywody i sugestie maja wylacznie na celu przestawienie sposobu myslenia z "jaka moc ma moj silnik" na "ile pradu potrafia dac moje akumulatory". To drugie podejscie jest zdecydowanie trafniejsze z punktu widzenia technologii brushless. W takim razie mam pytanie. Skad ta pewnosc ze silnik Mamby Max jest w stanie dostarczyc 1000W mocy? zbig - Śro Kwi 18, 2007 9:32 am " />Według specyfikacji Mamby: 500W ciągłej mocy, 2000 chwilowej. Marek Pleskacz - Śro Kwi 18, 2007 9:41 am " /> ">Według specyfikacji Mamby: 500W ciągłej mocy, 2000 chwilowej. A co to znaczy "ciaglej"? Mam powazne watpliwosci czy ten malutki motorek wytrzyma nawet 15 minut przy 500W poboru mocy. Popatrz na mase grota lutownicy 250W. Jest on znacznie wiekszy niz ten silnik a nagrzewa sie do 300 stopni w kilkanascie minut. Czy chcesz lutowac dach przy pomocy tego silnika cobra - Śro Kwi 18, 2007 11:02 am " />Tylko, że grot od lutownicy zamienia 100% dostarczonej energii w ciepło, a silnik bezszczotkowy jednak ponad 80% mocy oddaje na wał. Na ciepło pozostaje mniej niż 20%, więc chyba lutowć się nie da. Rafał Piesio @ work - Śro Kwi 18, 2007 11:28 am " /> ">Tylko, że grot od lutownicy zamienia 100% dostarczonej energii w ciepło, a silnik bezszczotkowy jednak ponad 80% mocy oddaje na wał. Na ciepło pozostaje mniej niż 20%, więc chyba lutowć się nie da. ...co oznacza, że przy mocy 1000 Wat oddawanej przez silnik właśnie między 200 a 250 Wat idzie w ciepło (a przy założeniu, że 1000 Wat to moc pobierana - równo 200 Wat idzie w ciepło) - czyli tyle, co w potężnej lutownicy (ja korzystam z 20 czy 40-watowej...). samym pędem modelu czy nawet z 3 cm wiatraczkiem ciężko te 200 czy 250 Wat ciepła rozproszyć.... zbig - Śro Kwi 18, 2007 11:38 am " />Dokładnie o to chodzi. 20% z 500W to 100W - sporo, ale jeśli auto jedzie powiedzmy 60-80 km/h i jest przepływ powietrza wokół silnika, to nie jest żaden problem tyle ciepła odprowadzić. Moje samoróbki bezszotkowe do samolotu mają 60 gramów i mają 200W mocy pobranej - proporcje znacznie gorsze niż w mambie. Nigdy nie miałem problemów w ich grzaniem, nawet w wolno latajacym modelu (30-40km/h). Oczywiście jeśli silnik nie będzie miał przepływu powietrza, usmaży się w ciagu kilku minut. Błażej Zagozda - Śro Kwi 18, 2007 11:44 am " />zapominacie panowie o jednej waznej sprawie... moc w granicach makymalnych potrzebna jest tylko przy ruszeniu pojazdu z miejsca, przyspieszaniu, czy pokonywaniu wzniesien... jak juz sie do jakiejs predkosci sie go doprowadzi to utrzymanie jej pochlania znacznie mniej energii... praktycznie tylko do pokanania sa opory toczenia i powietrza... jak ktos ma w aucie 1:1 komputer pokazujacy chwilowe spalanie to mozna zauwazyc, ze na plaskiej, rownej, drodze przy stalej, okreslonej predkosci samochod znacznie mniej pali... pozdrawiam cobra - Śro Kwi 18, 2007 11:46 am " />No oczywiście wskazane jest wspomaganie odprowadzania tak dużych ilości ciepła z silnika poprzez jakiś radiator. zbig - Śro Kwi 18, 2007 11:56 am " />Pojęcie maksymalna moc ciągła nie jest precyzyjne, bo zależy nie tylko od chłodzenia, ale również np. od napięcia zasilania czy punktu pracy na krzywej obciążenia. A więc trzeba to odczytywac mniej więcej tak: W warunkach w jakich producent testował silnik (pewnie dobranych optymalnie), silnik pracował z mocą dostarczoną 500W przez długi czas. Conajmniej na tyle długi, ze temperatura silnika się ustabilizowała, a silnik nie uległ żadnemu uszkodzeniu. Czy w konkretnym modelu da się to powtórzyć? Na to pytanie można odpowiedzi udzielić tylko empirycznie. Nie znalazłem krzywej sprawności Mamby, ale tej wielkości silniki osiągają spokojnie sprawności powyżej 80% (choć raczej nie w punkcie maksymalnej mocy). A więc bez porzadnie zdjętych charakterystyk możemy sobie spokojnie długo i namiętnie gdybać. Marek Pleskacz - Śro Kwi 18, 2007 12:26 pm " /> ">Dokładnie o to chodzi. 20% z 500W to 100W - sporo, ale jeśli auto jedzie powiedzmy 60-80 km/h i jest przepływ powietrza wokół silnika, to nie jest żaden problem tyle ciepła odprowadzić. Moje samoróbki bezszotkowe do samolotu mają 60 gramów i mają 200W mocy pobranej - proporcje znacznie gorsze niż w mambie. Nigdy nie miałem problemów w ich grzaniem, nawet w wolno latajacym modelu (30-40km/h). Oczywiście jeśli silnik nie będzie miał przepływu powietrza, usmaży się w ciagu kilku minut. Nalezy jednak zauwazyc ze moc dla sprawnosci 80% jest znacznie mniejsza od tych 500W. Z danych technicznych innych silnikow BL (o podobnej wielkosci - masie) wynika ze dla mocy maksymalnej sprawnosc spada nawet ponizej 50%. Wyniki podobnego silnika zasilanego z 6 cell: Virtual Test Stand Outputs Aveox 36/15/1.5 Prop RPM: 3296 RPM Current: 142.9 Amps Voltage into Motor: 2.2 Volts Power Input: 316 Watts Power Output: 129 Watts Efficiency of Motor Only: 40.8% Current at Max Motor Efficiency: 31.4 Amps 1.25 Cell Volts 4.5 Cell mhom 10 Esc mhom Ja widac z wynikow taki silnik nigdy nie odda 500W z 6 cell- wczesniej sie stopi w kilka sekund. Zauwazcie jaka sprawnosc ma ten silnik przy takim obciazeniu. Rowniez warto zauwazyc ze przy maksymalnej sprawnosci silnik odda tylko 230W. Marek Pleskacz - Śro Kwi 18, 2007 12:32 pm " /> ">Pojęcie maksymalna moc ciągła nie jest precyzyjne, bo zależy nie tylko od chłodzenia, ale również np. od napięcia zasilania czy punktu pracy na krzywej obciążenia. A więc trzeba to odczytywac mniej więcej tak: W warunkach w jakich producent testował silnik (pewnie dobranych optymalnie), silnik pracował z mocą dostarczoną 500W przez długi czas. Conajmniej na tyle długi, ze temperatura silnika się ustabilizowała, a silnik nie uległ żadnemu uszkodzeniu. Czy w konkretnym modelu da się to powtórzyć? Na to pytanie można odpowiedzi udzielić tylko empirycznie. Nie znalazłem krzywej sprawności Mamby, ale tej wielkości silniki osiągają spokojnie sprawności powyżej 80% (choć raczej nie w punkcie maksymalnej mocy). A więc bez porzadnie zdjętych charakterystyk możemy sobie spokojnie długo i namiętnie gdybać. Nadal nie ma odpowiedzi na pytanie co oznacza "obciazenie ciagle" Jestem pewny ze nie ma to nic wspolnego z przemyslowym cialym obciazeniem. W warunkach modelarskich niektorzy producenci (Aveox) okreslaja prace ciagla jako czas pracy na bateriach Sub C o pojemnosci 2000mAh. Ten silnik, Mamba Max, nigdy nie wytrzyma 500W obciazenia przez czas dluzszy niz moze 2-3 minuty i to przy dobrym chlodzeniu. Dluzsze obciazanie poprostu go usmarzy. Przy takim obciazeniu temperatura nigdy sie nie ustabilizuje. Ten silnik ma po prostu za mala powierzchnie aby oddac cieplo tracone. Maciolus - Śro Kwi 18, 2007 5:40 pm " /> ">W takim razie mam pytanie. Skad ta pewnosc ze silnik Mamby Max jest w stanie dostarczyc 1000W mocy? A na przyklad ze strony producenta: http://www.castlecreations.com/support/ ... guide.html Marek Pleskacz - Śro Kwi 18, 2007 5:52 pm " /> ">W takim razie mam pytanie. Skad ta pewnosc ze silnik Mamby Max jest w stanie dostarczyc 1000W mocy? A na przyklad ze strony producenta: http://www.castlecreations.com/support/ ... guide.html Uwierze jak podadza parametry silnika albo wykres sprawnosci. Bez tego to tylko marketing. zbig - Śro Kwi 18, 2007 8:16 pm " /> ">Z danych technicznych innych silnikow BL (o podobnej wielkosci - masie) wynika ze dla mocy maksymalnej sprawnosc spada nawet ponizej 50%. Wyniki podobnego silnika zasilanego z 6 cell: Virtual Test Stand Outputs Aveox 36/15/1.5 Prop RPM: 3296 RPM Current: 142.9 Amps Voltage into Motor: 2.2 Volts Power Input: 316 Watts Power Output: 129 Watts Efficiency of Motor Only: 40.8% Current at Max Motor Efficiency: 31.4 Amps 1.25 Cell Volts 4.5 Cell mhom 10 Esc mhom No to nie są chyba porównywalne parametry, to jakiś ekstremalny przykład użycia tego silnika w "spawarce" F3A prąd 142,9A ale napięcie na silniku tylko 2,2V (więcej nie dał pewnie pakiet), stąd moc tylko 316W Takie parametry wejściowe uzyskasz przy 10V (pakiet 3S) i prądzie 32A (320W) w takich warunkach dużo mniejsze silniki osiągają 75-80% sprawności. Zwróć uwagę, że Mamba może być zasilana właśnie z pakietu 3S, wówczas 500W mocy wejściowej uzyskasz już przy 50A A dla takich prądów sprawność na pewno nie spadnie do 40% Popatrz choćby na silniki Axi, które przy podobnych mocach maja sprawnośc > 76%. A są to silniki niskoobrotowe (o dużej ilości zwojów i tym samym rezystancji uzwojenia) Marek Pleskacz - Śro Kwi 18, 2007 8:23 pm " /> ">No to nie są chyba porównywalne parametry, to jakiś ekstremalny przykład użycia tego silnika w "spawarce" F3A prąd 142,9A ale napięcie na silniku tylko 2,2V (więcej nie dał pewnie pakiet), stąd moc tylko 316W Takie parametry wejściowe uzyskasz przy 10V (pakiet 3S) i prądzie 32A (320W) w takich warunkach dużo mniejsze silniki osiągają 75-80% sprawności. Zwróć uwagę, że Mamba może być zasilana właśnie z pakietu 3S, wówczas 500W mocy wejściowej uzyskasz już przy 50A A dla takich prądów sprawność na pewno nie spadnie do 40% Popatrz choćby na silniki Axi, które przy podobnych mocach maja sprawnośc > 76%. A są to silniki niskoobrotowe (o dużej ilości zwojów i tym samym rezystancji uzwojenia) Sugeruje dokladnie przeczytac orginalne pytanie ktorego autor pyta o moc silnika zasilanego z 6 cell NiMH (7.2V) zbig - Śro Kwi 18, 2007 8:50 pm " />W takim razie jeśli przy zasilaniu 3S było 500W, to przy 6xNixx mówimy o mocy rzędu 350 W. Sprawność też niestety spadnie, pewnie do jakichś 70%, o ile pakiet wydoli prądowo i nie siądzie do 2,2V (jak w Twoim przykładzie). Swoją drogą silnik oddaje maksymalną możliwą moc przy sprawności 50% (to prosta matematyka). Przy mniejszych sprawnościach moc na wale silnika spada, więc nie ma sensu eksploatować silnika przy 40%. Tak czy inaczej zgadzam się z KiT-em, że to nie silnik będzie ograniczeniem mocy, tylko zasilanie. Marek Pleskacz - Śro Kwi 18, 2007 9:19 pm " /> ">W takim razie jeśli przy zasilaniu 3S było 500W, to przy 6xNixx mówimy o mocy rzędu 350 W. Sprawność też niestety spadnie, pewnie do jakichś 70%, o ile pakiet wydoli prądowo i nie siądzie do 2,2V (jak w Twoim przykładzie). Swoją drogą silnik oddaje maksymalną możliwą moc przy sprawności 50% (to prosta matematyka). Przy mniejszych sprawnościach moc na wale silnika spada, więc nie ma sensu eksploatować silnika przy 40%. Tak czy inaczej zgadzam się z KiT-em, że to nie silnik będzie ograniczeniem mocy, tylko zasilanie. Wlasnie o to mi chodzilo zeby pokazac ze na 6 celach ten silnik nigdy nie zobaczy 500W. Co wcale nie znaczy ze szlak go nie trafi przy probie wycisniecia z niego tych 500W mocy (o 1000W juz nie wspomne). W moim przykladzie podalem zalozenia parametrow zasilania przy ktorych program dokonal obliczen. Wyniki tych obliczen sa czysto teoretyczne poniewaz ESC predzej sie wylaczy z powodu braku napiecia zasilania (2.2V ) To nie KIT tylko Maciolus sugerowal ze ograniczenie jest po stronie zasilania i ja sie z nim zgadzam tylko nie chcialem aby pytajacy doszedl do wniosku ze te 6 cell mu silnika nie zniszcza niezaleznie od obciazenia. Pytajacy powinien wiedziec gdzie znajduje sie punkt najwyzszej sprawnosci aby w tym punkcie uzytkowac swoj silnik. W przypadku Mamby Max 7700 trudno powiedziec gdzie jest punkt najwyzszej sprawnosci poniewaz producent nie podaje parametrow silnika. (jedynie to marketingowe 1000W ktore nic nie znaczy) |