ďťż
MARZEC 2009
G@wron - 2009-03-01, 00:01 MARZEC 2009 G@wron - 2009-03-04, 21:21 http://skyliner-aviation.de/viewphoto.m ... picid=5495 Pierwszy A330-300 dla Vladivostok Avia, EI-CRK. Czy oni nie latali na LDZ-Rudka ? grztus - 2009-03-04, 23:36 Za moich czasów w Wawie nie kojarzę aby latali tym skrótem. G@wron - 2009-03-05, 09:50 Mam w pamięci ich Airbusa A320 na trasie Moskwa-Frankfurt. Tylko nie mogę sobie przypomnieć którędy dokładnie latał. Rekon - 2009-03-05, 20:52 Pierwszy Boeing 777F dla China Southern Cargo. http://www.airliners.net/photo/China-So ... 1494095/L/ grztus - 2009-03-05, 22:08 Wydarzenie wprawdzie ze stycznia, wczoraj jednak wyszedł biuletyn: 12-go stycznia 2009, podczas lotu testowego po pracach obsługowych (wynikających m.in. z zakończenia eksploatacji tej maszyny w EasyJet), na zachód od Norwich (Norfolk) w Wlk. Brytanii doszło do niezaplanowanego nurkowania Boeinga 737-700 (G-EZJK). Na pokładzie znajdowało się dwóch pilotów oraz dwie osoby z ramienia nowego przewoźnika, do którego miała trafić maszyna. Dowódcą maszyny był ten sam pilot, który w miesiącu poprzedzającym incydent (grudniu) pilotował tą samą maszynę do Southend na prace obsługowe. Podczas grudniowego lotu wykonywał on testy, aby określić prace konieczne do wykonania w trakcie obsługi, wśród nich znalazł się test polegający na odłączeniu hydrauliki steru wysokości i stwierdzeniu możliwości jego regulacji klapką odciążającą. Po lądowaniu dowódca przekazał szefowi technicznemu przyjmującemu samolot, wszystkie stwierdzone usterki. Wśród nich znalazła się uwaga dotycząca konieczności zmodyfikowania ustawień klapki odciążającej ster wysokości, której działanie jak się okazało, było na granicy limitów eksploatacyjnych. Przekazanie tej uwagi nastąpiło werbalnie (nie zostało odnotowane w dziennikach technicznych, gdyż działanie klapki mieściło się w limitach). Podczas odbioru samolotu przed oblotem po pracach w dniu 12stym stycznia, dowódca został poinformowany, że wszystkie czynności wykonano, w tym również zmieniono zakres wychyleń wspomnianej klapki odciążającej ster wysokości. Lot testowy odbywał się w MTA (Military Training Area). Rozpoczął się od serii prób na FL410, trwających około 45 minut. Następnie obniżono pułap do FL150 - wymaganego dla niektórych testów, w tym również próby z odłączoną hydrauliką steru wysokości (tak jak w grudniowym locie). Według instrukcji, próba ta odbywa się na poziomie FL150 z prędkością 250 węzłów IAS, przy wyłączonych autopilocie, automatyce ciągu oraz zabezpieczonych spojlerach (przełącznik w pozycji OFF), zaś samolot musi być wytrymowany. Po wykonaniu wszystkich pozycji z listy kontrolnej nastąpiła próba. Tuż po wyłączeniu zasilania sterów z układów hydraulicznych (przełączniki A i B FLT CONTROL w pozycję OFF) nastąpiło niekontrolowane opuszczenie nosa maszyny na kąt -2.8 stopnia, i nabranie prędkości opadania 3100 ft/min (stóp na minutę, około 17 metrów na sekundę). W tym czasie pilot z całych sił ściągał wolant "na siebie". Zadanie przerwano, piloci jednak nie załączyli hydrauliki, zgodnie z treningiem bowiem, należy najpierw obrócić samolot wokół osi podłużnej aby odciążyć ster wysokości, odpuścić stery i dopiero uruchomić układy hydrauliczne. Pilot przechylił maszynę na lewe skrzydło o kąt 91 stopni i uwolnił stery, wydając II pilotowi polecenie włączenia hydrauliki (FLT CONTROL). Nagranie z kokpitu mówi jednak, iż nie ma dowodów na to, by pozycja przełączników A i B została zmieniona. Kapitan obrócił samolot aby walczyć o zmniejszenie prędkości opadania, która w wyniku wcześniejszego przechylanie na skrzydło i ustawienia nosa na 30 stopni w dół, wynosiła już 21000 ft/min (blisko 115 metrów na sekundę ). Siły na sterach były ogromne, prędkość samolotu w tej fazie wynosiła 440 węzłów Ciąg silników został zmniejszony, próbowano też uruchomić hamulce aerodynamiczne, jednak te były zablokowane (przełącznik w pozycji OFF zgodnie z instrukcją do wykonywanej próby). W trakcie opadania pilot nadał wezwanie PAN PAN. Samolot udało się wyprowadzić z nurkowania na wysokości około 5600 stóp (około 1800 metrów), gdy tylko to nastąpiło, uruchomiono hydraulikę (FLT CONTROL A i B w pozycje ON). Jako, że przekroczono dopuszczalną prędkość i podejrzewano uszkodzenia struktury, wykonano dolot do lotniska z prędkością nie wyższą niż 250 węzłów. W opublikowanym wczoraj wstępnym raporcie wykazuje się, iż wszystkie prace techniczne wykonano, jednak z powodu nie wpisania do dziennika technicznego uwagi na temat klapki odciążającej, została ona zrekonfigurowana w przeciwną stronę, niż proponował pilot, co doprowadziło do przekroczenia limitów jej skutecznego działania i w konsekwencji niemożliwości wytrymowania samolotu w przypadku odłączenia hydrauliki steru wysokości. Na podstawie ustaleń AAIB. Grztus knx08 - 2009-03-06, 18:05 Kolejny Boeing 747 British Airways w malowaniu sojuszu One World http://www.airliners.net/photo/Oneworld-(British-Airways)/Boeing-747-436/1494285/M/ G@wron - 2009-03-06, 21:43 http://skyliner-aviation.de/photos/RA-96101.jpg Polet Flight dołączy do swojej floty Ił'a 96-400T będącego wcześniej w posiadaniu przez Atlant-Soyuz, RA-96101. Rekon - 2009-03-07, 09:55 Pierwszy Airbus A330 dla Finnair: http://www.airliners.net/photo/Finnair/ ... 1494748/L/ G@wron - 2009-03-08, 22:00 Nowy wzór malowania napisów na kadłubie otrzymał czarterowy przewoźnik z Turcji Pegasus Airlines http://skyliner-aviation.de/photos/TCAAH.jpg grztus - 2009-03-09, 09:53 Jutro na Okęciu odbędzie się prezentacja samolotu AWACS oraz naszych eFów i Suczek: KLIK mick - 2009-03-10, 07:21 Pierwsza wizyta B767 z wingletami w Europie: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6503105 Za kilka dni Austrian też będzie latał na jednym B767W. grztus - 2009-03-12, 22:08 Dzisiejsza wizyta "specjalnego" (pod każdym względem) AWACS-a na Okęciu: http://www.rnavspotters.pl/index.php?news=415 Rekon - 2009-03-12, 22:28 Boeing 773 wyleasingowany przez Gulf Air od Jet Airways: http://www.airliners.net/photo/Gulf-Air ... 1497550/L/ gezeb - 2009-03-14, 19:53 http://www.sfora.pl/Najwiekszy-samolot- ... bel-a3972- ciekawe ile w tym prawdy a ile medialnej papki ? grztus - 2009-03-14, 22:13 ciekawe ile w tym prawdy a ile medialnej papki ?Wystarczy, że poczekamy, aż "wreszcie" na rynek wkroczy B787, myślę, że może być jeszcze gorzej niż z A380. Z tego co widzę, dużo osób - nawet na forum lotnictwa - zapomina jak złożona jest taka konstrukcja, a także jakie były komplikacje przy wprowadzaniu innych modeli samolotów, podając za argument fakt, iż przy B777 nie było takich problemów. Szkoda tylko, że robią to bez sprawdzenia faktów: w samym tylko 2001 roku (a zatem 7 lat po pierwszym locie) było kilka awarii silników na pułapie, wycieki paliwa oraz awarie przedniej goleni podwozia - innymi słowy to samo, co aktualnie przytrafia się na A380 (jeśli dokładnie prześledzić historię awarii trzech siekierek, to naprawdę A380 wypada tu całkiem nieźle, polecam archiwum na http://www.jacdec.de/news_main.htm ). Do tego dochodzi nie do końca wyjaśniona kwestia odporności B777 na wodę w paliwie. Odpowiadając zatem na twoje pytanie: 30% / 70% - tak bym to podzielił (ostatecznie może 40/60). grztus - 2009-03-15, 18:05 Przeglądając dziś NOTAMY, trafiłem na ciekawe kwiatki: B5287/08 - PERMISSIONS FOR ENTRY INTO POLISH AIRSPACE WILL NOT BE GRANTED FOR THE FOLLOWING AIR CARRIER: MK AIRLINES -/BGB/- UNITED KINGDOM DUE TO UNFULFILLED CONDITIONS DESCRIBED IN AIP POLAND GEN 4.2. 31 DEC 09:54 2008 UNTIL 31 MAR 23:59 2009 ESTIMATED. CREATED: 31 DEC 09:57 2008 Podobnie kilka innych linii, jak np. Continental Airways (Rosja), Caboverde czy Ukraine Cargo Airways (a nawet Volare). Ale najbardziej zaskoczyły mnie te dwa B0091/09 - PERMISSIONS FOR ENTRY INTO POLISH AIRSPACE WILL NOT BE GRANTED FOR THE FOLLOWING AIR CARRIER: GULF AIR BAHRAIN B.S.C. -/GBA/- BAHRAIN DUE TO UNFULFILLED CONDITIONS DESCRIBED IN AIP POLAND GEN 4.2. 08 JAN 13:31 2009 UNTIL 08 APR 23:59 2009 ESTIMATED. CREATED: 08 JAN 13:32 2009 B0174/09 - PERMISSIONS FOR ENTRY INTO POLISH AIRSPACE WILL NOT BE GRANTED FOR THE FOLLOWING AIR CARRIER: ALEXANDER DYAKONOV - RUSSIA, REGISTER MARKS: P4RUS DUE TO UNFULFILLED CONDITIONS DESCRIBED IN AIP POLAND GEN 4.2. 15 JAN 07:36 2009 UNTIL 15 APR 23:59 2009 ESTIMATED. CREATED: 15 JAN 07:38 2009 A tego już całkowicie nie zrozumiałem B1039/09 - PERMISSIONS FOR ENTRY INTO POLISH AIRSPACE WILL NOT BE GRANTED FOR THE FOLLOWING AIR CARRIER: WHITE EAGLE AVIATION /WEA/ - REG/SPKTR - POLAND DUE TO UNFULFILLED CONDITIONS DESCRIBED IN AIP POLAND GEN 4.2. 12 MAR 00:00 2009 UNTIL 12 JUN 23:59 2009 ESTIMATED. CREATED: 10 MAR 13:21 2009 CARGO - 2009-03-15, 22:43 A380 Rzut oka na produkcje kolejnych Superjumbos - za A380 production forum MSN027 (F-WWSY) piąty A380 dla QF - VH-OQE Lawrence Hargrave - opuścił linię ostatecznego montażu (FAL) i jest gotowy do dalszych testów dynamicznych. Planowana data dostarczenia trzeci kwartał 09. MSN029 (F-WWSA) szósty dla QF - VH-OQF Charles Kingsford Smith - podobnie jak jego "nieco starszy brat" opuścił hangary FAL. Planowana data dostarczenia trzeci kwartał 09 <TU te dwa samoloty razem>. MSN023 (F-WWST) szóśty dla EK - A6-EDF - opuścił FAL i podobnie oczekuje na pierwsze loty, których można się spodziewać już w kwietniu. Planowana data dostarczenia czwarty kwartał 09. MSN017 (F-WWSN) piąty dla EK - A6-EDE - gotowy do "delivery flight", który będzie miał miejsce 24 kwietnia. Emirates uzgodnił z Airbusem, że w tym roku odbierze pięć, a nie jak to było zaplanowane wcześniej siedem A380. W listopadzie tego roku przewoźnik z Półwyspu Arabskiego planuje uruchomienie piątej trasy obsługiwanej przez Superjumbo, będzie to DXB-ICN (Międzynarodowy Port Lotniczy Incheon Seul). Thai Airways oficjalnie ogłosił, że ich pierwszy A380 zajmie się obsługą połączenia na trasie BKK - FRA, będzie to zapewne TG920/921. Pierwotnie TG w kwietniu 2004r. złożył zamówienie na 6 maszyn tego typu, jednak obecnie zamówienie skurczyło się do 4 maszyn, termin dostarczenia pierwszego samolotu to prawdopodobnie przyszły rok, planowo miał to być przełom 2008/2009. Lufthansa w oczekiwaniu na pierwszą "deliwerke" tj. pierwszy kwartał przyszłego roku, uruchomiła oficjalną stronę Lufthansa A380. <załadunek ogona MSN038 (F-WWSH) D-AIMA do Belugi TU>. CARGO - 2009-03-15, 23:55 Qatar Airways - jaki kryzys ??? Wydaje się, że ten duży przewoźnik z całkiem niewielkiego kraju nie boi się tak osławionego już kryzysu, który niczym "ośmiornica dopada swymi mackami" kolejnych dużych i małych przewoźników z całego świata. Receptą na sukces QR jest - bardzo słusznie - ekspansja. Głównym kierunkiem rozwoju Qatar Airways w obecnym roku mają stać się australijskie miasta MEL i SYD (start w listopadzie), kolejne nowe destynacje zapowiedziane przez przewoźnika to Goa(GOI) oraz Amritsar(ATQ) w Indiach. Dodatkowo uruchomione zostaną dwie nowe europejskie trasy, obecnie nie wiadomo dokładnie, które miasta z Europy są w kręgu zainteresowań QR (dla przypomnienia 30 marca rusza nowa trasa DOH-IAH, którą ma obsługiwać B772LR). W tym roku Qatar Airways ma odebrać łącznie 12 B777, w przeciągu ostatnich miesięcy do floty dołączyły dwa B772LR i jeden B773ER, można się spodziewać stopniowego "pozbywania się" A346, których efektywność jest wysoce niezadowalająca dla tego przewoźnika. Linie te do końca marca tego roku (wtedy mija ich rok obrachunkowy) planują przewieźć około 12 mln pasażerów. Obecna flota QR to 68 samolotów natomiast lista zamówionych maszyn opiewa <bagatela> na 147 tj. 30x787, 24x777, 80xA350, 5xA380 oraz 8xA321. jubell - 2009-03-16, 12:02 Przeglądając dziś NOTAMY, trafiłem na ciekawe kwiatki: (...) Podobnie kilka innych linii, jak np. Continental Airways (Rosja), Caboverde czy Ukraine Cargo Airways (a nawet Volare). Ale najbardziej zaskoczyły mnie te dwa (...) A tego już całkowicie nie zrozumiałem AIP 4.2 mówi o opłatach nawigacyjnych za przelot przez polską przestrzeń powietrzną... czyli wychodzi na to, że linie nie uregulowały należności z PAŻP. kiepstein - 2009-03-16, 14:03 Arabskie linie lotnicze Emirates, które mają już cztery największe samoloty na świecie - A380 - a zamówiły ich 58, uskarżają się na jakość tych maszyn - pisze "Spiegel" w wydaniu internetowym. Nadtopiona izolacja kabli, uszkodzone dysze silników i całe mnóstwo usterek - wymieniali przedstawiciele linii Emirates na spotkaniu kryzysowym z przedstawicielami Airbusa, zorganizowanym w połowie lutego. Drobne usterki co drugi dzień Arabskie linie poinformowały o konieczności odwołania dziewięciu startów A380 z powodu problemów natury technicznej. Zwrócili też uwagę, że drobne usterki zdarzają się w tych maszynach średnio co drugi dzień.Przedstawiciele Airbusa zapewnili, że traktują te uwagi bardzo poważnie oraz że firma robi wszystko, by jak najszybciej usuwać usterki. "Spiegel" dowiedział się, że Airbus zwiększył liczbę części zamiennych, magazynowanych w portach lotniczych, z których korzystają A380. Postanowiono też wzmocnić "siły szybkiego reagowania", opiekujące się największym samolotem pasażerskim na świecie. "Spiegel" przypomina, że na początku marca o problemach technicznych ze swymi trzema A380 informowały australijskie linie Qantas. W jednej z tych maszyn zaczął przeciekać zbiornik paliwa oraz pojawiły się kłopoty ze sterowaniem przedniego koła podwozia. W dwóch pozostałych wadliwie działały wskaźniki poziomu paliwa. Linie Qantas zamówiły 20 Airbusów A380. gazeta.pl Vader - 2009-03-16, 17:09 Gezeb wspomniał o tym, kilka postów wyżej kiepstein - 2009-03-16, 17:53 ech niedopatrzenie. Ale lepiej wklejać cały artykuł niż link który za jakiś czas może być nieaktywny. pozdrawiam :) Lotar - 2009-03-19, 18:00 Czeski rząd sprzedaje linie lotnicze Czech Airlines (CSA). Chętni mogą zgłaszać udział w przetargu do poniedziałku. Oficjalnie zainteresowanie zakupem czeskiego przewoźnika narodowego wyraziły jak na razie linie rosyjskie Aerofłot i francuskie Air France-KLM. I to one właśnie uchodzą za faworytów przetargu. Według informacji praskiego dziennika "Hospodarzske noviny", o CSA ubiegać się będzie dziewięć firm, a wśród nich Korean Air i China Southern. Kolejni chętni to podobno czeskie biuro podróży Czedok, którego właścicielem jest Odien z USA, oraz czeski przewoźnik czarterowy Travel Service z grupy Iceland Air. G@wron - 2009-03-19, 19:16 http://paineairport.com/images/kpae4835.jpg Polecam zobaczyć Parę ciekawych sztuk w tym B777F dla EK Sky Cargo ! http://paineairport.com/images/kpae4836.png knx08 - 2009-03-20, 09:32 W Everett praca wrze pełną parą... G@wron - 2009-03-21, 08:31 Emirates rozważa powrót B773ER do obsługi trasy EK201/2 (DXB-JFK-DXB). Zwolniona w ten sposób maszyna będzie obsługiwać od 1 czerwca trasę do Toronto 3 razy w tygodniu (EK241/242). CARGO - 2009-03-21, 22:44 Etihad Airways - zrównoważony rozwój w 2009r. Etihad Airways patrzy na obecny rok w podobny sposób jak jego główny rywal - Emirates. Wbrew globalnym trendom panującym na wielu lotniskach na całym świecie, przewoźnik z ZEA z bazą w Abu Dhabi(AUH) nie myśli o redukcji pojemności na swoich trasach, co więcej 18 marca zapowiedział, że w tym roku planuje 20% wzrost swojej działalności. Może się to przełożyć na rekordowe zyski liczone w miliardach dolarów, planowane jest zwiększenie częstotliwości lotów z 750 do 900 tygodniowo. Etihad wierzy, że w tym roku uda się im przewieźć 7 milionów pasażerów, co byłoby lepszym wynikiem o 15% w stosunku do 2008r. Do floty w obecnym roku ma dołączyć 11 samolotów - 2xA332, A333, 2xA346, 5xA320 oraz B773, jedna maszyna ma ją opuścić. Liczba nowych tras z AUH ze względu na światowy kryzys została ograniczona do pięciu: Melbourne, Istambuł, Atheny, Larnaca i Chicago(A345 od 2 września początkowo 3x w tygodniu a od października codziennie). Dodatkowo przewoźnik ten ma zwiększyć częstotliwość lotów, na swoich najbardziej obleganych trasach. CARGO - 2009-03-22, 00:05 Air India dołączy do Star Alliance dopiero za rok Narodowy przewoźnik z Indii dołączy do SA rok później niż to wcześniej planowano, nowa data wstąpienia do sojuszu to pierwszy kwartał 2010 roku. "Mentorem" wejścia AI do Star Alliance była Lufthansa, która była jedną z czterech lini założycielskich. Niemcy w 2004r. podpisali umowę o porozumieniu code-share z Air India. 18 miesięcy temu rząd indysjki zadecydował o połączeniu Air India oraz Indian Airlines. Proces połączenia obu przewoźników miał się zakończyć w 2008, jednak do tej pory wiele spornych kwestii dotyczących podstawowych decyzji, nie zostało rozwiązanych (min. czyj system informatyczny wybrać czy podział obowiązków). Ten sam rząd teraz jest obecnie zniesmaczony informacjami jakoby Jet Airways prowadził rozmowy z SA, chcąc zająć miejsce AI w sojuszu. Wcześniej Jet Airways ogłosił swoją neutralność względem wszystkich sojuszów, w zamian za podpisywanie dwóstronnych umów z konkretnymi przewoźnikami. Jednak gdy amerykański Federal Aviation Administration opóźnił code-share 9W z United Airlines, ten indyjski przewoźnik zwrócił się do swojego rządu z oficjalną skargą na opieszałość Amerykanów oczekując przy tym działań poprzez kanał dyplomatyczny. Czas pokaże, którzy przewoźnicy zasilą Star Alliance, może AI oraz 9W razem? PS. Air India to przewoźnik z siedzibą w Chhatrapati Shivaji International Airport - Bombaj, który należy do państwa indyjskiego. Obecnie linie te restrukturyzują swoje połączenia do USA oraz Europy a od 29 marca głównym hubem AI ma zostać Frankfurt nad Menem(FRA). Vader - 2009-03-22, 11:54 Pierwszy A330-300 dla Swiss'a HB-JHA. http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6511268 Gryni - 2009-03-22, 12:29 Pierwszy A330-300 dla Swiss'a HB-JHA. http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6511268 Numer seryjny 1000 G@wron - 2009-03-22, 19:33 http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6512635 N1610D, B763ER, Delta Air Lines. Pierwszy 767 z wingletami we flocie Delty. G@wron - 2009-03-23, 20:46 Kolejny leasing od AtlasJet dla Saudi Arabian. http://skyliner-aviation.de/viewphoto.m ... picid=5557 A330-200 ex. Eurofly (I-EEZA) Swego czasu latał w takim malowaniu http://www.airliners.net/photo/Eurofly/ ... 1109912/L/ Atlasjet oczekuje jeszcze jednego A332, miejmy nadzieję, że otrzyma standardowe barwy KKK i zwita nad Polskę. CARGO - 2009-03-24, 22:19 Prywatyzacja CSA - "smaczny kąsek" do kupienia Do kupienia jest 91,5% udziałów (wycenianych na około 160 mln euro) silnego obecnie narodowego przewoźnika Czech, oferującego spore możliwości rozwoju sieci połączeń w tej częsci Europy przyszłym potencjalnym nabywcom. Gdy 5 lutego proces prywatyzacyjny został otwarty, Aeroflot natychmiast wyraził swoje zainteresowanie przejęciem CSA. Formalnie Aeroflot by pozostać nadal w grze, musi znaleźć współudziałowca w tym przetargu, ponieważ prawo mówi, że firma z poza UE może nabyć nie więcej jak 49% udziałów. Na obecną chwilę 4 kompanie przeszły do dalszej rundy "walki" o CSA a są to: Air France-KLM, Aeroflot, konsorcjum Unimex (Travel Service) oraz prywatna grupa finansowa Odien. Podobno zainteresowanych było i jest więcej, możliwe że niedługo pojawią się kolejni oferenci. Proces prywatyzacyjny będzie przebiegał dwuetapowo: w pierwszym interesanci przedsatwiają swoje oferty pod kątem technicznym i logistycznym prezentując swoje założenia i intencje związane z przejęciem oraz plany dalszego rozwoju CSA, natomiast drugi etap będzie obejmował negocjacje cenowe a wartość sprzedaży akcji przewoźnika musi zostać finalnie zaakceptowana przez czeski rząd. Ostatecznie zwycięzce całej tej procedury przetargowej mamy poznać do 30 września tego roku. Co ciekawe kilku ministrów z NATO oraz UE wyraziło swoje obawy związane możliwym przejęciem CSA przez Rosjan z przyczyn ogólnie związanych z bezpieczeństwem. CARGO - 2009-03-24, 23:19 Nareszcie lepsze wieści dla Boeinga 747-8 Rozpoczeły się testy silnika o wdzięcznej nazwie "GEnx-2B", który ma w przyszłości napędzać B748. Podczas pierwszego lotu testowego trwającego 5 godzin maszyna z jednym GEnx-2B podzczepionym pod lewym skrzydłem, wzbiła się na wysokość FL400 badając przy tym zachowanie i pracę nowej jednostki napędowej. Ową maszyną był służący do testów General Electric historyczny samolot Boeing 747-121 o regu N747GE należący niegdyś do niestniejących już linii Pan American Airways. Poprzednio samolot ten był wykorzystywany do testów GEnx-1B oraz GE90-115B, które napędzają 787-8 oraz 777-300ER/200LR/F. Zdjęcia: porównaj wielkościowo nowy silnik ze starym oraz nowy silnik z człowiekiem 787-8 Dzisiejszego dnia pierwszy Dreamliner o numerze ZA001 opuścił hangar-lakiernie, ze świeżo pomalowanym kadłubem i skrzydłami został zaparkowany obok pierwszego wyprodukowanego 777F o regu N5020K w kolejnym hangarze, których przecież w Everett nie brakuje. Klika godzin przed tym na pokładzie Boeing 747-409(LCF) Dreamliftera przybył z Włoch "ogon" dla pierwszego Dreamlinera. W najbliższym czasie, pierwszy poskładany 787 rozpocznie testy na ziemi składające się z trzech etapów mających zweryfikować zgodność samolotu pod względem zainstalowanego nań software i hardware. Pierwsza faza testów będzie obejmować elementy zewnętrzne samolotu oraz sprawy związane z zasilaniem Dreamlinera. źródło tekstu i zdjęć FlightGlobal grztus - 2009-03-25, 00:06 ...ze świeżo pomalowanym kadłubem i skrzydłami został zaparkowany obok pierwszego wyprodukowanego 777F o regu N5020K w kolejnym hangarzeCzy na pewno "pierwszego"? Air France przecież ma już 777F, na płytach postojowych w Everett stoi kilka kolejnych - niemal gotowych maszyn tego typu? Chyba, że te o których piszę, to wersje z konwersji? CARGO - 2009-03-25, 07:00 ...ze świeżo pomalowanym kadłubem i skrzydłami został zaparkowany obok pierwszego wyprodukowanego 777F o regu N5020K w kolejnym hangarzeCzy na pewno "pierwszego"? Air France przecież ma już 777F, na płytach postojowych w Everett stoi kilka kolejnych - niemal gotowych maszyn tego typu? Chyba, że te o których piszę, to wersje z konwersji? CARGO - 2009-03-25, 19:24 Linie lotnicze na zakupach... Air India Rozmowy o sprzedaży A380 pomiędzy Airbusem a narodowym przewoźnikiem Indii zostały wczoraj wznowione. Podobne "targi" miały miejsce w 2007 roku ale wtedy nie zaowocowały żadnym zamówieniem. Airbus jeszcze kilka lat temu zakładał, że uda im się sprzedać do Indii około 10 Superjumbo, na obecną chwilę tylko 5 maszyn zostało zamówionych i to przez Kingfishera a samoloty te mają zostać dostarczone między 2010 a 2011 rokiem. Optymizm analityków Airbusa nie osłabł mimo kryzysu, przewidują oni, że na przestrzeni 20 lat rynek lotniczy w tym kraju będzie wykazywał zapotrzebowanie na około 1100 samolotów a ruch powietrzny będzie co 15 ulegał podwojeniu. Indie dla Airbusa to bardzo atrakcyjny kraj na tyle, że planuje tam poważne inwestycje w lotniczą infrastrukture. FedEx Zamówienie na 777F zostało zwiększone do 30 maszyn, przewoźnik jeszcze do niedawna wyrażał chęć na zakup pietnastu towarowych "potrójnych siódemek" z opcją na kolejne 15 maszyn. FedEx zdecydował się na wykorzystanie owej opcji tak więc obecnie lista zamówień na 777F zamyka się liczbą 30 maszyn plus kolejna opcja, również na 15 samolotów. Decyzja o zakupie kolejnych maszyn w USA spotkała się z szeroką falą krytyki, zwłaszcza w obliczu spadku przychodów w wyniku znacznego osłabienia się rynku lotów towarowych na całym świecie. Informacja o kupnie kolejnych 777F zbiegła się w czasie ze złymi wiadomościami dla pracowników FedEx - do maja przewoźnik planuje zwolnić blisko 1000 osób. Turkish Airlines Przewoźnik oficjalnie poinformował, że kupi pięć nowych Boeingów 777-300ER. Bliższe szczegóły owej transakcji jak na razie nie zostały podane. Prawdopodobnie samoloty te zasilą flotę Turkisha na przestrzeni czasu październik 2010 - luty 2011r. Obecnie przewoźnik korzysta z trzech 773ER wyleasingowanych od Jet Airways, które pierwotnie miały służyć jeszcze przez 6 miesięcy jednak umowa leasingowa została wydłużona o dwa lata. Zamówienie pięciu 773 może(ale nie musi) być cześcią wielkiego zamówienia, które ogłaszał Turkish w tamtym roku (ponad sto samolotów z czego 25 ma być szerokokadłubowcami). CARGO - 2009-03-25, 22:37 Zmiany w europejskiej przestrzeni powietrznej Obecnie w UE obowiązuje zintegrowany system zarządzania przestrzenią powietrzną oraz ruchem lotniczym - Single European Sky a dokładnie Single European Sky I (SES I), który został stworzony w 2000 roku a jego postulaty i założenia weszły w życie w 2004 roku. Obecny SES jest nieadekwatny do aktualnej sytuacji jaka panuje na rynku lotniczym w UE, po rozszerzeniu ruch powietrzny obejmuje razem 37 państw (państwa członkowskie plus stowarzyszone z UE podpisanymi umowami o wzajemnej współpracy), do 2020 roku ruch powietrzny w Europie ma ulec podwojeniu. Dlatego opracowany został SES II jako pakiet poprawek i uaktualnień do SES I, który ma znacznie poprawić funkcjonowanie SES. SES II mocno akcentuje sprawy związane z ochroną środowiska, dzięki nowym rozwiązaniom rynek lotniczy bedzie mógł zaoszczędzić 2-3 miliardy dolarów euro w przeciągu 10 lat, a emisja CO2 do atmosfery zmniejszy się o 16 mln ton. Mają zostać wprowadzone specjalne schematy bazujące na kryteriach ICAO dla jednostek zajmujących się obsługą przestrzeni powietrznej. Chyba najważniejszym elementem SES II staną się "Functional Airspace Blocks (FABs)" wydzielone duże strefy w przestrzeni powietrznej mające znacznie usprawnić ruch lotniczy (obecnie niebo nad Europą podzielona jest na 650 małych sektorów z 60 jednostkami nadrzędnymi , co w porównaniu np. do USA czyni obecny sposób zarządzania ruchem dwa razy droższy i mniej bezpieczny). Zastosowanie FABsów pozwoli na redukcje organów kontrolnych do zaledwie kilku, obecnie zaprojektowano 9 takich super jednostek, które powinny zacząć funkcjonować w czerwcu 2012r. W dalszej perspektywie planuje się scalenie owych bloków. SES II porusza także kwestie związane z bezpieczeństwem, Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) ma ustalić nowe standardy bezpieczeństwa na lotniskach, zharmonizowane zasady działania dla jednostek kontroli ruchu (ATM) oraz zarządzania przestrzenią powiętrzną (ANS). W wielkim skrócie SES II ma sprawić, że loty staną się krótsze(po możliwie jak najkrótszych drogach powietrznych), tańsze i bezpieczniejsze. Single European Sky II to dwie uchwały "Performance and sustainability of the European aviation system" oraz "Aerodromes, air traffic management and air navigation services", które zostały pozytywnie przegłosowane w Parlamencie Europejskim w Strasburgu. Postanowienia SES II staną się prawomocne w 20 dni po tym jak ministrowie transportu krajów członkowskich złożą pod nimi swoje podpisy. Rekon - 2009-03-26, 12:52 Kosmetyczne zmiany w malowaniu Alitalii http://www.airliners.net/photo/Alitalia ... 1503181/L/ CARGO - 2009-03-27, 20:59 Royal Jordanian Airlines - nowy samolot, nowe trasy Flota RJ powiększyła się o kolejnego Airbusa A319, tym samym zakończyła się modernizacja lotniczego taboru tego przewoźnika. Strategia wymiany samolotów na nowe maszyny rozpoczęła się w 2006 roku, od tego czasu do floty dołączyło blisko 20 nowych samolotów Airbusa oraz Embraera. Royal Jordanian ma także na jedenaście zamówionych 787 jako część zaplanowanego unowocześnienia floty samolotów do obsługi najdłuższych lotów (trwają już przygotowania do pierwszego testowego lotu ZA001 w Everett). Pierwszego kwietnia odbędzie się inauguracyjny lot na nowej trasie pomiędzy Ammanem i Brukselą. Natomiast 1 czerwca rusza kolejna nowa trasa, tym razem pomiędzy Ammanem a Benghazi (miastem w Libii), bezpośrednie połączenie będzie wykonywane 2 razy w tygodniu, loty na tej trasie zostały zawieszone na blisko 30 lat. Benghazi było pierwszym arabskim miastem dokąd zaczął latać RJ zaraz po rozpoczęciu działalności w 1963 roku. CARGO - 2009-03-27, 22:03 Air France-KLM Dzisiejszego dnia AF-KL poinformowało, iż dopełnili oni wszystkich formalności związanych z nabyciem 25% udziałów nowej Alitalii. Transakcja ta kosztowała spółkę francusko-holenderską 323 milionów euro, które zasiliły zasoby finansowe włoskiego przewoźnika, który powstał z połączenia w 2008 roku Alitalii oraz Air One. Air France-KLM 12 stycznia ogłosiła chęć zakupu 25% akcji a po spełnieniu wszystkich wymogów stali się poważnym udziałowcem i partnerem Włochów w sojuszu SkyTeam. AF-KL liczy na szerszy dostęp do włoskiego rynku poprzez ugruntowaną od lat pozycję narodowego przewoźnika z Włoch. Przewoźnik ten oficjalnie poinformował, że na koniec roku obrachunkowego 2008 tj. 31 marca spodziewa się kiepskich wyników finansowych. Straty mogą sięgnąć nawet 200 milionów euro, duży wpływ na ostateczny wynik finansowy w 2008 roku miały ceny paliwa oraz zmieniające się wskaźniki globalnej koniunktury w lotniczym świecie. Rok 2009/2010 również nie zapowiada się zbyt dobrze w związku z kryzysem a pomimo to przewoźnik myśli o kolejnych zakupach (obecnie konkurują min. z Rosjanami o przejęcie CSA w ramach sojuszu SkyTeam). Boeing 777-300ER F-GZND to nie byle jaka maszyna zarówno dla Air France jak i dla samego Boeinga. Otóż samolot ten to podobno 777-ódmy Boeing 777. Przewoźnik z Francji prezentuje na nim po raz pierwszy nowe, zmienione kosmetycznie logo (dotychczasowe malowanie liczyło sobie bagatela 40lat ). 14 czerwca w tym roku minie 15 lat od pierwszego lotu Boeinga 777. CARGO - 2009-03-27, 23:03 Potencjalny klient na kolejne Bombardiery C'series Kanadyjski producent poinformował, że największy przewoźnik ze Skandynawii może zostać realnym kandydatem do zakupu samolotów CSeries. Stało się to po tym jak Airbus i Boeing zapowiedzieli, że raczej nie uda im się dostarczyć dla SAS nowych oszczędnych i bardziej przyjaznych środowisku, samolotów wąskokadłubowych do połowy przyszłej dekady. Ludzie ze Skandynawii kochają i szanują naturalne środowisko tak bardzo, że przewoźnik ambitnie zapowiedział iż do 2020r. emisja C02 z jego strony zostanie ograniczona o 20%. Bez nowych samolotów i nowych silników wyznaczony cel może pozostać nieosiągnięty. Spece od wizerunku kreują SAS jako "najbardziej proekologiczną linię lotniczą na świecie" a decydenci nie mają zamiaru wycofywać się z przyjętego zadania. Obecna flota SAS oprócz nowoczesnych maszyn zawiera również przestarzałe MD-8/9X oraz 737, które muszą zostać wymienione na nowe samoloty pomiędzy 2014 a 2020 rokiem. Postępy prac nad następcami A320 oraz B737 wydają się być dla Skandynawów niezadowalające do tego stopnia, że jeśli nie nastąpi jakieś znaczące przyspieszenie w programie ich modernizacji to skierują swoją uwagę na nowe oszczędniejsze samoloty Bombardiera, które mają zacząć latać już w 2013r. SAS w tym roku oficjalnie ogłosił, że do końca tego roku w użytku pozostanie tylko 40% spośród starych "eMDeków". G@wron - 2009-03-27, 23:07 oo jeszcze Cseries, SAS to wzorowy przykład prowadzenia spójnej polityki flotowej mick - 2009-03-28, 05:37 Pierwszy europejski B767 z wingletami: OE-LAE Austrian Airlines http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6517186 G@wron - 2009-03-28, 11:19 Dziś został dostarczony pierwszy Boeing 777 Freighter dla Emirates Sky Cargo, maszyna nosi rejestrację A6-EFD. Kod: Zaznacz cały Boeing 777 -F1H 35606 766 A6-EFD Emirates SkyCargo delivery 27-28mar09 PAE-HKG-DXB CARGO - 2009-03-28, 23:28 Strategiczny sojusz pomiędzy TUI Travel i Air Berlin Dzisiejszego dnia kierownictwo Air Berlin oficjalnie ogłosiło, że w piątek późnym wieczorem doszło do zawarcia obustronnej umowy pomiędzy nimi a TUI Travel. W myśl tego wzajemnego porozumienia TUI Travel nabędzie 20% udziałów Air Berlin, który przejmie taki sam pakiet akcji TUI Travel. Umowa, która została zaakceptowana przez prezesów Air Berlin, TUI Travel oraz TUI AG ma zacząć obowiązywać od pierwszego października tego roku a do tego dnia obaj przewoźnicy będą normalnie funkcjonować. Natomiast od 01.10 Air Berlin przejmie wszystkie dotychczasowe trasy krajowe i będzie je firmował swoją marką i realizował według standardów AB. TUIfly będzie wykonywało tylko połączenia charterowe skupiając się na rynku lotów wykonywanych dla biur podróży. Umowa ta przewiduje transfer 17 samolotów pod skrzydła Air Berlin(długoterminowy wet-leasing) natomiast pozostałe 21 maszyn nie zmieni dotychczasowego właściciela i będzie służyć TUIfly do wożenia niemieckich turystów. Sojusz ten oznacza, że grupa TUI żegna się z rynkiem tanich linii lotniczych. W 2002 został utworzony budżetowy przewoźnik Hapag-Lloyd Express, w pięć lat później utworzono siostrzaną spółkę Hapagfly, koniec końców obie linie już nie istnieją i zostały scalone do grupy TUIfly. Porozumienie to musi zostać zaakceptowane przez niemieckie urzędy ds. wolnej konkurencji. Pierwszy europejski B767 z wingletami: OE-LAE Austrian Airlines http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6517186 Maszyna wracając z USA, już w austriackiej przestrzeni powietrznej była eskortowana przez bojowe samoloty Sił Powietrznych Austrii (mogło to wyglądać TAK). Były to wzajemne ćwiczenia, które miały sprawdzić gotowość obu partnerów na wypadek kryzysowych sytuacji w powietrzu. Przewoźnik wylicza, że z wingletami maszyna ta będzie mieć zwiększony zasięg o 670km a oszczędność paliwa w ciągu roku wyniesie około 1000 ton. Kolejne trzy 767 mają uzyskać "dodatkowe skrzydełka" z początkiem maja. |