ďťż
Naprawdę nikt nie łączył pakietów równolegle?




Adrian Lutyński - Nie Lis 25, 2007 11:34 am
" />Kurde chce to zrobic i nie wiem czy sie nie uszkodza, celem jest uzyskanie wiekszej pojemnosci no i troche pradu tez.




sumpirowicz - Nie Lis 25, 2007 11:49 am
" />witaj,
jeżeli chcesz sprawdzić, czy nic złego się nie stanie - spróbuj naładować pakiety do pełna i po odłączeniu od ładowarki połączyć obydwa pakiety minusami, a pomiędzy plusy wpiąć woltomierz - jeżeli pokaże jakieś napięcie różnicowe (prawie na pewno tak) to nie powinieneś łączyć pakietów równolegle. Jeżeli to napięcie jest stosunkowo niewielkie to spróbuj wpiąć pomiędzy plusy rezystorek 10-Omowy i obserwuj zachowanie różnicy napięć między plusami. Jak zjedzie do zera - połącz plusy pakietów.
Od tej pory masz jeden pakiet
Niestety, takie połączenie odbędzie się kosztem żywotności cel - na pewno w trakcie rozładowywania i ładowania będą pojawiały się prądy wyrównawcze, więc najlepszą metodą jest zakup pakietu od razu o odpowiednio dużej pojemności...
pozdrawiam
Sławek



Adrian Lutyński - Nie Lis 25, 2007 12:17 pm
" />Jak mam sprawdzić różnicowe napięcie? Tylko wpiąć woltomierz i jeśli coś pokaże to właśnie ejst to? A skąd wziąść aku 8000mAh?:) Albo większe?:) Ale w formie cel do rozmieszczenia w 3 miesjach w modelu?



sumpirowicz - Nie Lis 25, 2007 12:27 pm
" />Tak, tylko wpiąć woltomierz pomiędzy plusy.
8Ah to faktycznie sporo jak na cele NiMh, więc proponuję się rozejrzeć za Li-xx, a zwłaszcza za A123 - są super i te możesz łączyć równolegle do woli
pozdrawiam
Slawek




Adrian Lutyński - Nie Lis 25, 2007 12:47 pm
" />Ale tam są zasłyszane emocje związane z wybuchaniem itd itp?



KiT - Nie Lis 25, 2007 1:20 pm
" />A123 nie wybuchają wcale. Li-xx różnie to bywa, generalnie zasilanie dla odpowiedzialnych ludzi, źle znoszą towarzystwo "wiedzących lepiej".

Nie lubią i płoną:

- zwarć;
- przeładowania;
- uszkodzeń mechanicznych

nie lubią i tracą, żywotność, pojemność, wydajność:

- głębokich rozładowań;
- przegrzań;
- dużych prądów rozładowania.



Adrian Lutyński - Nie Lis 25, 2007 1:35 pm
" />Piękni ejasno i czytelnie, niech bozia wynagrodzi Do jakiego pradu więc są odpowiednie?



sumpirowicz - Nie Lis 25, 2007 7:36 pm
" />Dla każdej celi/pakietu Li-xx jest podana maksymalna obciążalność trwała i chwilowa, np. trwałe obciążenie 20C oznacza, że przy pojemności 3,3Ah pakiet bez problemu można obciążyć prądem 20 * 3,3 = 66 A.
Dla przykładu - blaszaczek (Johnson 540J) ma prąd zwarcia na poziomie 65A, więc taki pakiet dla niego będzie wystarczający. Złożenie równoległe cel daje obciążalność dwukrotnie większą, co powoduje, że możemy zejść do silników 17-zwojowych dla silników szczotkowych.
Wypadałoby się jeszcze zapopatrzyć w regulator, który ma zabezpieczenie napięciowe dla Li-xx.
Albo od razu pomyśleć o zestawie bezszczotkowym
pozdrawiam
Sławek



Adrian Lutyński - Nie Lis 25, 2007 8:03 pm
" />Pięknie, teraz powiedz właśnie gdzie i po ile są takie ogniwa, czy są w normalnym rozmiarze no i skąd będę wiedział ile A mogę pobrać-mnożymy x ile takich samych jest równolegle podłączonych??



Wojciech Forysiak - Nie Lis 25, 2007 8:09 pm
" />
">.
Wypadałoby się jeszcze zapopatrzyć w regulator, który ma zabezpieczenie napięciowe dla Li-xx.


Są też osobne układy odcięcia. Ma może ktoś z czymś takim doświadczenie ? Nie kłuci się to z regulatorem ?

Pozdrawiam



sumpirowicz - Nie Lis 25, 2007 8:10 pm
" />Ile amperów - to wynika z pojemności, np. jeżeli pakiet ma pojemność 3,3Ah to bieżesz 3,3A i mnożysz razy wydajność prądową (razy 20 dla wydajności 20C)... Jeżeli łączysz równolegle to wydajność mnożysz razy liczbę cel połączonych równolegle.
Link do sklepu z ogniwami Li-xx:
http://www.rcskorpion.pl/index.php?cPath=137_147
Jeszcze o tym w tym wątku nie rozmawialiśmy, ale to wydaje się oczywiste - do różnych typów akusów potrzebna jest odpowiednia ładowarka
pozdrawiam
Sławek



Adrian Lutyński - Nie Lis 25, 2007 8:14 pm
" />ładowarka wiem, czaję się na ALC8500, chciałem 7000 ale nie ma wlasnie lipo. A ile cykli znosi takie ogniwo takk naprawdę?



zbig - Nie Lis 25, 2007 8:48 pm
" />Zależy jak mocno je obciążasz. Jeśli w granicach maksymalnej wydajności, to z 50 cykli , obciążane słabiej wytrzymają 150 lub trochę więcej. Ale nie nastawiałbym się na zbyt dużo. Moje pakiety litowe do samolotów zwykle nie wytrzymują jednego roku. Zdecydowanie trwalsze są ogniwa cylindryczne np. Koniony, które mam już kilka lat.
Dużo lepiej jest z A123, te powinny pociągnąć nawet do 500 cykli - według deklaracji producenta, bo sam jeszcze ich nie używałem.
Dopiero zaczynam przygodę z LiFePo4 ale Yuntonga - dwa pakiety do dwóch TwinDaggerów, zobaczymy jak się będą sprawować.

No i do litowych obowiązkowy jest balancer (niektóre ładowarki mają już go wbudowany)



Adrian Lutyński - Nie Lis 25, 2007 8:53 pm
" />Kurde obciazenie male ni ebedzie, 2 silniki szczotkowe, nawet po 27t to juz troche daja... A co powoduje ze NiMH ani NiCd nie mozna łączyć równolegle a lipo tak?



Defender - Pon Lis 26, 2007 9:49 am
" />NI-CD napewno można łączyć równolegle, jednak momo wszystko maja małą pojemnosćw stosunku do nowoczesnych ogniw.



KiT - Pon Lis 26, 2007 11:46 am
" />Inaczej rozpoznawany jest koniec ładowania przez ładowarkę w przypadku róznych typów ogniw i dlatego nie jest zalecane ich łączenie równolegle dla
NiMh.

Dla Li-xx stosuje się to nagminnie i to zarówno w konfiguracji 2S2P jak i 2P2S. Jak do tej pory bez większych sensacji.



Defender - Pon Lis 26, 2007 12:09 pm
" />No wiadomo, ale różnych ogniw się nie powinno łączyć równolegle , zawsze ten sam typ.



zbig - Pon Lis 26, 2007 3:35 pm
" />Możliwość Łączenia ogniw LiPo zarówno podczas ładowania jak i rozładowania wynika z ich charakterystyki.
Zwróć uwagę, ze końcowe napięcie ładowania LiPo jest zawsze 4,2V z dokładnością do 50mV. A dla pakietów NiXX napięcie końcowe nie dość że zależy od prądu ładowania i temperatury, to jeszcze od stanu ogniw. Po podłączeniu takich pakietów jeden bedzie "ładował" drugi, aż napięcia się wyrównają.
ładowanie połączonych NiXX też jest ryzykowne, bo ładować nie będą się równo i -deltaV jednego pakietu może zostać "stłumiona" przez napięcie drugiego pakietu i ładowarka nie skończy procesu.
Tak więc jeśli łączyć NiMh, to tylko tego samego typu, w podobnym stanie i tylko do rozładowywania.



Adrian Lutyński - Pon Lis 26, 2007 3:45 pm
" />A NiCd można? Bo są wciąż dostępne w sprzedaży...



Adrian Lutyński - Pon Lis 26, 2007 6:18 pm
" />Chyba źle do tematu podchodzę, łatwiej może być założyć EVX Novaka z emaxxa i obsłuży nie dość że 2 silniki to jeszcze 2 pakiety I pewnie lepiej niż obecny carson



Defender - Pon Lis 26, 2007 6:39 pm
" />Tak naprawdę to zależne od temperatury są wszystkie akumulatory, tylko że NI-CD i NI-MH ładuje się niszcząc je wykrywając przeładowanie, a LI-ION ładuje się poniżej granicy przeładowania bo są mniej odporne.

Dawniej łączono ogniwa NI-CD jak i NI-MH równolegle bez żadnych problemów, napięcie się na nich wyrównało i można było zacząć ładowanie. Oczywiscie NIXX też można by ładować tak jak LI-ION ale wtedy nie dało by się skorzystać z pełnej pojemności akku, dla NI-CD napiecie to wynosi 1,4V a dla NI-MH 1,45v , ładowanie będzie trwać dłużej a pojemność spadnie o 10-20%, akumulator LI-ION też może być ładowany do max. ale grozi to jak wiadomo wybuchem wiec pojemność napisana na akumulatorze LI-ION jest już zmniejszona w stosunku do max możliwości akku który nie jest stanem bezpiecznym. Generalnie NIXX wytrzymuje stan przeładowania dlatego ładujemy go na max pojemnosci a LI-ION nie moze być przeładowany dlatego ładujemy stałym napieciem bo nie można skorzystać bezpiecznie z całej pojemności akku.



zbig - Pon Lis 26, 2007 6:44 pm
" />Z NiCD jest dokładnie tak tak samo jak z NiMH. Jak masz takie same pakiety, to ładuj osobno, a potem do jazdy możesz połączyć równolegle. Możesz też najpierw połączyć minusy, a potem plusy przez amperomierz (na zakresie 10A) i przekonać się jaki prąd popłynie i jak szybko zmaleje do powiedzmy 0,2A.



Adrian Lutyński - Pon Lis 26, 2007 6:48 pm
" />WIec zaraz, mogę łączyć czy nie?NiMH ? Czy uszkodzą sie czy nie? Bo w sumie tylko szkoda by mi je uszkodzić. Ładować oczywiście będę osobno, martwi mnie moment połączenia i użytkowania, czy osiągną większą pojemność i prąd.



Wojciech Forysiak - Pon Lis 26, 2007 7:02 pm
" />Kolego a po co się tak upierasz z tym łączeniem ? Napisz lepiej co chcesz z tym zrobić...

Pozdrawiam



Adrian Lutyński - Pon Lis 26, 2007 7:05 pm
" />Potrzebuję więcej pojemności/prądu do clod bustera aby dłużej/lepiej jeździł. Miejsca jest dość, nośności też.



Defender - Pon Lis 26, 2007 8:37 pm
" />Jestem na 100% przekonany ze użycie nawet 3 czy 4 pakietów połączonych równolegle , nowych i nie ładowanych jest bezpieczne i praktyczne, tylko nie wiem co zrobi ładowarka jak będzie ładować np. 10Ah akumulator czy nie uzna że jest stan przeładowania itp..



Adrian Lutyński - Pon Lis 26, 2007 9:03 pm
" />do ładowania będę rozłączał, tu nie mam wątpliwości.



KiT - Pon Lis 26, 2007 9:05 pm
" />A dlaczego niby ładowarka ma je ładować wszystkie razem?

Szczerze mówiąc poszedłbym w inne rozwiązanie w silniki o małym Kv dużym momencie a mniejszym prądzie, zaś większe obroty wymusiłbym większym napięciem zasilania. W końcu taka sama moc to zawsze jest I x U jak nie możemy zwiększyć pojemności to zwiększmy U a zmniejszmy I dla tej samej pojemności długość jazdy wzrośnie.



Defender - Pon Lis 26, 2007 9:40 pm
" />Super pomysł - wieksza sprawność silnika i mniejsze grzanie regulatora.



KiT - Pon Lis 26, 2007 10:00 pm
" />No z tą sprawnością to tak nie do końca. Na pewno mniejszy prąd.



Adrian Lutyński - Pon Lis 26, 2007 10:22 pm
" />Silniki to Tamiya Superstock type R,
Usable voltage: 7,2 - 8,4V
Torque at best efficiency: 225g-cm
R.P.M. at no load: 28.000rpm (7,2V)
R.P.M. at best efficiency: 22.000rpm (7,2V)
Current drain at best efficiency: 12,5A (7,2V)
Best efficiency: 70% (7,2V)
Turns: 23 single

więc momenu w sumie im nie brakuje, szalu nie ma, ale jest ok, a wiekszy niz 550 nie wejdzie.
Powered by WordPress, ©