ďťż
Pakiet LiPo czy jednak NiMh




b_mol - Pon Wrz 13, 2010 5:53 am
" />Witam

Naczytałem się sporo o Li-Po i innych aku i zastanawiam się czy w moim przypadku warto je kupić.
Mam model HSP XSTR Buggy (silnik klasy 540). Oczywiście zaraz po kupnie modelu okazało się że jego NiMh 1800mAh to zdecydowanie za mało, więc dokupiłem 4600 NOSRAM. Jednak to również za mało frajdy z jazdy. Dlatego zastanawiam się nad kupnem kolejnych pakietów 2.

Do rzeczy.
Wiem, że LiPo:
a) są mniej trwałe na uszkodzenia mechaniczne (dlatego potencjalnie myślę o LiPo w hard case),
b) wymagają specjalnej ładowarki z balancerem (zakupiłem ostatnio ECO SIX),
c) wymagają większej troski o zakres napięć - "nie za mało napięcia" i "nie przeładować",
d) w moim przypadku rygiel nie ma odcięcia napięcia więc będę musiał kupić kontroler z np. buzzerem by nie spowodować zbytniego rozładowania aku podczas jazdy.
e) mają większą wydajność prądową - można z nich pobierać większe prądy, co w przypadku silników bezszczotkowych ma znaczenie.

Jednak nie znalazłem informacji, jaką z zastosowania LiPo mogę mieć korzyść będąc posiadaczem silnika "szczotkowego"???

Czy dobrze rozumuję, że:
1) silnik będzie miał lepsze osiągi?
2) napięcie spada wolniej i w końcowym czasie jazdy nagle spada, co przełoży się na to, iż przez większość czasu jeździ się na LiPo tak jak na w pełni naładowanym NiMh? nie ma efektu, że jadę coraz wolniej i wolniej...
3) muszę dokupić chłodzenie silnika i rygla bo pewnie mi się przegrzeją...?
4) skoro LiPo lepiej magazynują energię, to czy np. na LiPo 5000Mah będę dłużej jeździł niż na 5000mAh NiMh? Jeśli tak to o ile dłużej (oczywiście szacunkowo)?

Z góry dzięki za każdą odpowiedź.




razorjack - Pon Wrz 13, 2010 8:23 am
" />ad.c - masz już zaawansowaną ładowarkę, więc nie ma co się martwić przeładowaniem, za to będziesz mógł ładować lipo szybciej (np. prądem 2C - po szczegóły patrz na specyfikację pakietu)
ad.d - albo inny regiel z odcięciem (ale to kolejny wydatek), albo jakiś buzzer gdy napięcie spadnie poniżej dopuszczalnego poziomu (już chyba od ~15pln)

ad.1 silnik będzie miał lepsze osiągi ze względu na wyższe napięcie i możliwość pobrania większego prądu
ad.2 mniej więcej tak to będzie
ad.3 na pewno trzeba będzie uważać żeby nie spalić jednego i drugiego, może odpowiednie chłodzenie (wiatraczki) wystarczą, a może nie
ad.4 na obu będziesz jeździł tyle samo, bo oba mają taką samą pojemność, z tym magazynowaniem chodzi o to że lipo 5Ah jest znacznie mniejsze i lżejsze od NiMH 5Ah

sam mam podobny model i prędkość jest dla mnie za mała i myślę czy nie włożyć mu lipo, ale nie chcę spalić od razu całości



b_mol - Pon Wrz 13, 2010 4:59 pm
" />Dzięki za odpowiedź! Jak się zdecyduję to na pewno opiszę jakie dało efekty.

PS: Na razie to chyba mi padł silnik, bo ledwo się kręci. Ale jeszcze muszę to sprawdzić.



b_mol - Wto Wrz 21, 2010 5:16 pm
" />Wybaczcie, że piszę pod swoim postem, ale nie potrafiłem się dopatrzeć ikonki EDIT

Zakupiłem pakiet LiPo firmy BQY (li-po 7,4v 4000mAh/15C(60A),momentowy-20C(80A))
http://allegro.pl/li-po-lipo-pakiet-7-4 ... 33982.html
poglądowe zdjęcie z netu poniżej
http://www.sella.co.nz/general/toys-mod ... es/6cyrys/

Okazuje się , że po naładowaniu pakietu (ECO SIX, ładowane programem z balancerem) mój HSP XSTR jeździ na nim około 4 min, a buzzer informujący o rozładowaniu pakietu piszczy cały czas
Wiem że 15C to nie dużo, ale 60A powinno starczyć by zasilić silnik HPI SATURN 20T.

Sprzedawca twierdzi, że (cytuję):
- ...szczotki szybko rozładowywują lipo, jest duuuża róznica, na bezszczotce pojezdzisz długo, wiem bo miałem e-savage na szczotkowym silniku i makabra po wymianie silnika jest ok.
- ...bezszczotki biorą mniejsze obciążenie jak szczotka...
- ...do szczotki nie nadaje sie lipo...

Proszę o poradę. Kto ma rację i czy to w ogóle możliwe?
A może z pakietem coś nie tak...?




Gensior - Wto Wrz 21, 2010 9:51 pm
" />Ja powiem tyle, u mnie E-Firestorm na silniku 15T z pakietem LiPo 5000mAh śmigał 50-60min.

">- ...do szczotki nie nadaje sie lipo...
Tak, tylko jeżeli już LiPo nie nadaje się do szczotki dlatego, że skraca żywotność silnika, a nie dla tego, że pakiety będą rozładowywały się 100% szybciej niż powinny.

Wydaje mi się, że to przez pakiet, jest nawet podobny do pakietów o których na forum już było, przy pierwszym ładowaniu napuchły i gdyby jeszcze trochę się poładowały mogło by być bum.
Lepiej nie kupować pakietów no name, jeżeli chcesz tani dobry pakiet patrz na firmę Turnigy lub Zippy.



b_mol - Śro Wrz 22, 2010 6:00 am
" />
">Ja powiem tyle, u mnie E-Firestorm na silniku 15T z pakietem LiPo 5000mAh śmigał 50-60min.
rozumiem, że miałeś tam oryginalny silnik szczotkowy 15-zwojowy Fireball?
Jeśli tak, to pozostaje tylko wina pakietu...



razorjack - Śro Wrz 22, 2010 7:03 am
" />masz zaawansowaną ładowarkę eco6, możesz nią przetestować pakiet. zrób pełen cykl rozładowania (zobacz ile mhA wyciągnie z pełnego pakietu),
a potem naładuj i zobacz ile wejdzie (ew. jeszcze raz rozładuj ładowarką żeby zobaczyć ile odda).
jakie napięcie ma pakiet po naładowaniu ?



b_mol - Śro Wrz 22, 2010 8:03 am
" />Wczoraj tak zrobiłem.
Po jeździe (około 3 min) samochód zaczął przerywać - czyli objaw jak przy znacznym spadku napięcia.
Włączyłem proces rozładowania (do 6V) i wyszło z niego około 3400mA. Następnie włączyłem proces ładowania i weszło około 4800mA (przypomnę, że pakiet ma 4000mAh). Dzisiaj rano właczyłem samochód by zobaczyć czy to coś dało, no i pojeździłem 2 min, po czym model zaczął reagować na skręcanie lub gaz (taki objaw mam na NiMh gdy jest bliski rozładowania).

Jedyne co zauważyłem przy rozładowaniu, to fakt, że jedna z cel mocniej się rozładowała (różnica około 0,3V), natomiast przy ładowaniu (zawsze z balancerem) zawsze wyrównuje cele do 4,20-4,19.

Prąd rozładowania jest rzędu około 0,7-1 A. Przy pełnym gazie bez obciążenia pobierany prąd przez silnik to około 3A (dodam, że mierzę amperomierzem na prąd stały a z tego co wiem do silnika są wysyłane impulsy, ale innem możliwości pomiaru nie miałem.

Jak dla mnie wygląda na to, iż ten pakiet nie ma deklarowanej (15C=60A) wydolności prądowej. Przy obciążeniu silnikiem napięcie mu gwałtownie spada do poziomu, który uniemożliwia jazdę. Dodam, że te 2-3 min jazdy to nie żadna rewelacja. Wręcz rozczarowany jestem. Jeździ jak NOSRAM 4600 przy około 50-60% rozładowania.



b_mol - Śro Wrz 22, 2010 9:24 am
" />Zapomniałem zapytać: pakiet z jaką obciążalnością prądową powinien wystarczyć? np. Turynge 5000 mAh 20C/max 30C (100A)?
Czy lepiej więcej C?



razorjack - Śro Wrz 22, 2010 11:17 am
" />jeśli napięcie na pakiecie mocno spada przy mocniejszym obciążeniu (np. 10-20A), to faktycznie jest coś nie tak z pakietem (skoro deklarowane ma dopuszczalne 15C obciążenia)
ale może wypowiedzą się bardziej doświadczeni użytkownicy.



b_mol - Nie Paź 03, 2010 8:14 pm
" />Piszę, gdyż może się przydać na przyszłość.
Zakupiłem kolejny pakiet Turnigy 5000 20C. Buzzer działa prawidłowo (na początku jazdy piszczy jakieś 10 sek a potem już jest ok).
Teraz samochód dostał skrzydeł. Czas jazdy to 30min na terenie off-road!!! NOSTRAM 4600 = czas jazdy 12 min.

PS: Niestety po 2 jazdach coś się stało z reglem (myślę, że to o niego chodzi). Niby auto jeździ, ale strasznie długo się rozpędza i nie osiąga już takich prędkości (bez względu na używany pakiet). Po prostu brak przyspieszenia



BolFrank - Pon Paź 04, 2010 8:55 am
" />
">Niestety po 2 jazdach coś się stało z reglem (myślę, że to o niego chodzi). Niby auto jeździ, ale strasznie długo się rozpędza i nie osiąga już takich prędkości (bez względu na używany pakiet). Po prostu brak przyspieszenia

Kolego sprawdz sprzeglo poslizgowe (slipper clutch) na pewno jest zbyt malo dokrecone i model nie ma kopa, a jak tak zostawidsz to je spalisz! ustaw je dobrze i bedzie ok pozdrO
Info:
http://www.youtube.com/watch?v=YW7can6WjRw
http://www.youtube.com/watch?v=FbjH1Y5V ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=DZlAu8xs ... re=related



b_mol - Wto Paź 05, 2010 8:24 am
" />Dzięki za zainteresowanie BolFrank.

Niestety mój model nie jest aż tak zaawansowany i posiada zwykła przekładnię bez sprzęgła
Natomiast wymieniłem silnik (miałem zapasowy) i okazało się, że wszystko gra jak należy!!!
Okazuje się, że chyba przegrzałem silnik i teraz pracuje nierówno, czyli posiada dużo wolnijsze obroty, a czasami (po paru/parunastu sekundach) wchodzi na wyższe.

Tak więc wydaje mi się, że problem rozwiązany



dyzio121193 - Pią Lis 05, 2010 11:35 pm
" />Może trochę za późno ale co do twojego silnika, jak ja zaczołem jeździć na LiPo 4800 35C to mój silnik miał takie same objawy. Po rozebraniu silnika i oczyszczeniu go z brudu dopatrzyłem się 2 kondensatorów ceramicznych 104 (100nF) były one spalone na czarno, po ich wymianie i złożeniu silnika wszystko było ok. Pozdrawiam Dyzio
Powered by WordPress, ©