ďťż
porównanie silników
Bartek76 - Wto Gru 20, 2005 11:32 pm " />http://www.rojna.pl/index.php?d=produkt&id=677 to jest pierwszy silnik. Jego moc to 138W, 27500 obrotów, i 2x19zwoi. Opierajac się na tym co pamiętam ze studiów to pobór prądu bedzie wynosił ok 19A. http://www.rojna.pl/index.php?d=produkt&id=966 a to jest drugi silnik. Jego moc to również 138W, lecz obroty to ok 39000!!!!!! i tylko 2x10 zwoi. Pobór pradu również ok 19A. Oczywiście taki pobór będzie przy pełnej jego sprawnoscim, a przy zmianie kierunku jazdy nawet podwoić na setne sek. Oba silniki są łożyskowane i rozbieralne. I mam regla Tamiya TEU-101BK wedle wszystkiego co piszą, na silniku 19 zwojowym ten regiel będzie pracował, a na 10 zwojowym już nie, ma się spalić. Choć ja juz go obciażałem 40A i troszke sie zagrzał (ok 80 stopni na radiatorze) ale nie spalił. Może ktoś mi to wytłumaczy dlaczego tak jest. Wypytywałem w pracy moich kolegów (elektrycy) i każdy twierdzi że to cos nie tak. Bo jeżeli mamy mniej zwoi to silnik bedzie sie mógł szybciej kręcić , ale moc jest uzależniona od oporności tego uzwojenia. I tutaj kłania sie prawo Ohma. NIe bede się już rozpisywał, myśle że temat naświetliłem. Podobny post zamieściłem na forum Rojna, ale odzewu nie było żadnego. Myśle że tutaj ktos mnie utwierdzi w tym co mysle, albo sprostuje moje myślenie. POZDRAWIAM Bartosz S. Tomasz Ostrowski - Śro Gru 21, 2005 7:27 am " />Regulator TEU wytrzymuje prąd chwilowy 60A, więc te 40 go nie uszkodzi. Co do silników to weź pod uwagę sprawność na poziomie 70% oraz to, że groźne dla regulatora są prądy chwilowe, a nie ciągłe. Przy starcie silnik pracuje na zwarcie, podobnie przy gwałtownej zmianie kierunku obrotów, a prądy zwarciowe są pewnie wyższe niż te 19A. ... też jestem ciekawy jak zachowa się regiel z tymi silnikami. Bartek76 - Śro Gru 21, 2005 8:25 am " />jeszcze jedno: Czy ktoś mógł by zmierzyć prąd jaki pobiera jakiś inny silnik niż RC540, który ma podana moc. Najlepiej żeby to był silnik z małą ilością zwoi; np 2x17, 2x15. Pomiar można wykonac na jałowo, bez obciążenia, tylko autko w powietrzu. Chciałem porównać z tym co mi wyszło z moich pomiarów. Zwykly miernik z zakresem 10A pokazuje nawet i 15A tylko chwilke. Nie należy go trzymać za długo bo się spali. Czekam na jakieś wyniki. POZDRAWIAM Bartek76 - Pią Gru 23, 2005 12:11 pm " />No co jest Panowie nikt z Was nie uczył sie fizy. Każdy wierzy tylko temu co pisza instrukcje. zero inwencji własnej Mariusz Szopa - Pią Gru 23, 2005 1:46 pm " />Taki pomiar nic Ci nie da. Ciebie interesowałby prąd, jaki pobiera silnik w czasie rozpędzania od zera do prędkości max (w funkcji prędkości). Z tych danych można byłoby stwierdzić czy dany regulator wytrzyma obciążenia. Bardzo rzadko w samochodzie silnik pobiera taki prąd jak podał producent. Trzeba pamiętać, że jazda modelem charakteryzuje się bardzo dużą dynamiką (duże zmiany prędkości). Przy rozpatrywaniu poboru prądu nie brano również pod uwagę sztywności akumulatora. Jak więc widzisz dane podane przez producenta trzeba traktować jako orientacyjne i teoretycznie. Z praktyki, aby było to prostsze przy doborze regulatora przyjęto kryterium ilości zwojów. Tego się trzymaj. andropow - Pią Gru 23, 2005 2:27 pm " /> ">to jest pierwszy silnik. Jego moc to 138W, 27500 obrotów, i 2x19zwoi. Opierajac się na tym co pamiętam ze studiów to pobór prądu bedzie wynosił ok 19A. Oj to albo masz slaba pamiec albo niewiele uczyli uwzgledniajac jego maxymalna sprawnosc, pobor ciagly minimum 27A przy maxymalnej mocy. Bartek76 - Pią Gru 23, 2005 2:30 pm " />fajnie że ktos odpisał. Ale to nie tak do końca jest jak piszesz. Może i producebt pisze teorie, ale silniki 11 zwojowe maja przeważnie ok 200W. Jest to liczone z prawa ohma. Majac podany opór uzwojenia obliczamy jego moc. Im mniejszy opór tym wiekrza moc. Więc wystarczy ze te silniki 10Zwojowe maja uzwojenie z drutu o wiekrzej oporności a juz ich moc spada. A co do obrotów to jak wirnik jest za duzy to i obrotów nie osiagnie , poprostu rozleciał by się. Siła odśrodkowa nie pozwoli takiej masie sie rozpedzić do tak wielkich obrotów. Więc oznaczenie uzwojenia pomaga jak najbardziej, ale przy braku wiedzy teoretycznej zmusza nas do niepotrzebnych wydatków. Popatrz sobie na te dwa silniki: 1.http://www.rojna.pl/index.php?d=produkt&id=1003 2.http://www.rojna.pl/index.php?d=produkt&id=965 oba maja po 13 uzwojeń, obroty prawie identyczne, łożyskowane, rozbieralne, czy sklasyfikował byś je jednakowo? POZDRAWIAM Bartek76 - Pią Gru 23, 2005 2:35 pm " /> ">to jest pierwszy silnik. Jego moc to 138W, 27500 obrotów, i 2x19zwoi. Opierajac się na tym co pamiętam ze studiów to pobór prądu bedzie wynosił ok 19A. Oj to albo masz slaba pamiec albo niewiele uczyli uwzgledniajac jego maxymalna sprawnosc, pobor ciagly minimum 27A przy maxymalnej mocy. I=P\ U => I= 138W\7,2V => 19,1A a jak spadnie sprawność to przy tym poborze pradu nie bedzie tej mocy. :sprawność jest to stosunek pracy wykonanej (lub energii oddanej) do pracy pobranej (lub energii pobranej) Mariusz Szopa - Pią Gru 23, 2005 4:05 pm " /> ">Majac podany opór uzwojenia obliczamy jego moc. Im mniejszy opór tym wiekrza moc. Więc wystarczy ze te silniki 10Zwojowe maja uzwojenie z drutu o wiekrzej oporności a juz ich moc spada. To dobre, nie wiedziałem, że w silnikach modelarskich stosuje się druty z innych materiałów niż miedź. Im mniejsza ilość zwoi tym stosuje się drut o większej średnicy a co za tym idzie jego oporność jest mniejsza. Dodatkowo jeszcze długość nawiniętego drutu jest mniejsza. Więc nie ma siły, im mniej zwoi tym mniejsza oporność. Ważną rzeczą w silnikach jest również siła magnesów, one też mają wpływ na pobór prądu oraz obroty. Im silniejsze magnesy tym obroty niższe (przy takim samym wirniku). ">A co do obrotów to jak wirnik jest za duzy to i obrotów nie osiagnie , poprostu rozleciał by się. Siła odśrodkowa nie pozwoli takiej masie sie rozpedzić do tak wielkich obrotów. Siła odśrodkowa jest drugorzędna, ważniejsze jest wyważenie wirnika oraz łożyskowanie. Możesz mi wierzyć 30 mm średnicy to jest mały wirnik. ">Popatrz sobie na te dwa silniki: 1.http://www.rojna.pl/index.php?d=produkt&id=1003 2.http://www.rojna.pl/index.php?d=produkt&id=965 Jak już wspomniałem, silnik to nie tylko wirnik, potrzebny jest jeszcze stojan (w naszym przypadku magnesy). Bartek76 - Pią Gru 23, 2005 4:55 pm " />no dobra wszystkiego może nie wziąłem pod uwage, ale ten silnik co ma 132W (jak sie okazało musi mieć silniejsze magnesy) i 40000 obrotów powinien współpracować z reglem TEU 101BK, czy nie ? Bo ja juz nic nie wiem. Jeżeli ktos mi powiedział (sprzedawca w sklepie modelarskim) że 19 zwoji nie zaszkodzi, a 19 zwojowy silnik ma podobne parametry jak ten http://www.rojna.pl/index.php?d=produkt&id=967 tylko różnią się obroty to co sfajcze czy nie. Odpowiedz krótko jak dasz rade Mariusz Szopa - Pią Gru 23, 2005 5:05 pm " />Ja na pewno Ci nie zagwarantuję, że regulator wytrzyma. To, że te dwa silniki, dla swojej maksymalnej sprawności, mają takie same prądy, to nie znaczy, że przy rozruchu pobiorą tyle samo prądu. Jestem przekonany, że 11T weźmie tego prądu o wiele więcej. Bartek76 - Pią Gru 23, 2005 5:51 pm " />jakie silniki mi polecisz, żeby było oki. Bo na RC540, to nie jazda, tuleje sie zacieraja no i nie ma obrotów. Regla mam Tamiya TEU 101BK, z więkrzym radiatorem. Poradź coś tylko cena nie za duza i łożyska obowiazkowo. A może by tak kupic http://www.rojna.pl/index.php?d=produkt&id=704 cos takiego i założyc łożyska Mariusz Szopa - Pią Gru 23, 2005 6:16 pm " />Wiem, że niektórzy na TEU 101BK pędzą silniki 19T. Ja osobiście nie mam tego regulatora. Jeśli to ja miałbym kupować brałbym V10 spec4 19x2. andropow - Sob Gru 24, 2005 1:34 am " />A czy wziales pod uwage ze na stronie moze byc byc blad i ten silnik nie ma 138 ale 183W? ">=P\ U => I= 138W\7,2V => 19,1A a jak spadnie sprawność to przy tym poborze pradu nie bedzie tej mocy. :sprawność jest to stosunek pracy wykonanej (lub energii oddanej) do pracy pobranej (lub energii pobranej) Chlopie moc silnika jest podawana na wyjsciu nie na wejsciu, wiec musisz uwzglednic sprawnosc silnika i nie maxymalna tylko ta ktora posiada podczas maxymalnej mocy, a sprawnosc ta nie jes o wiele wyzsza niz 50%, popatrz sobie na wykresy silnikow. Pozatym 2 sprawa akus pod obciazeniem 30A przez jaki czas da 7,2V Bartek76 - Sob Gru 24, 2005 8:33 am " />nie będe sie z Wami spierał. Po prostu kupie silnik i sprawdze, a jak mi wyjdzie, albo nie to i tak napisze o tym na forum. POZDRAWIAM I ŻYCZE WESOŁYCH ŚWIĄT Mariusz Szopa - Sob Gru 24, 2005 8:47 am " />Nie czytałem Twojego podpisu zbyt dokładnie. Dopiero teraz do mnie dotarło. Dla pewności: chcesz kupić dwa silniki 11T (jeśli nawet 19T) i sterowć je z jednego TEU 101BK? yetus - Sob Sty 07, 2006 3:32 pm " /> ">Chlopie moc silnika jest podawana na wyjsciu nie na wejsciu, wiec musisz uwzglednic sprawnosc silnika i nie maxymalna tylko ta ktora posiada podczas maxymalnej mocy, a sprawnosc ta nie jes o wiele wyzsza niz 50% W związku ze związkiem pojawia się pytanie. Czy są silniki o większej sprawności i jaką spotkaliście największą? Pozdrawiam Krzysiek Jaskot - Sob Sty 07, 2006 3:45 pm " />Tak, silniki bezszczotkoe posiadają większą sprawność niż klasyczne silniki komutatorowe. |