ďťż
Problem z silnikiem POMOCY!!!!!!




maciuś1 - Wto Mar 14, 2006 5:39 pm
" />Mam problem :/
Mam w ofnie silnik magnum 21cx i jak chce go odplaic ze star boxa to silnik niby odpala ale jak go zdejme ze start boxa to gasnie musze go długo pogazowac zeby niezgasł a dzisaj to juz mi sie normalnie stał cud próbuje odpalic silnik patrze a tu ODIEŃ z tłumika trzela co jakis czas :/ ... hehe . Czym moze bys spowodowany odień i problem z odpalaniem silnika ?? Wiecie ile moze ( mniej wiecej) musi byc obrotów paliwa wykreconych od maksymalnego wkręcenia w tym silniku albo ogólnie w 3,5 ccm ?? Bardzo prosze o pomoc :)
Moje gg - 3174887




Marek Gawel - Czw Mar 16, 2006 9:24 pm
" />Witam!

Iglice główną wykręca się w przedziale 2,5 do 3,5 obrotu, zależy od silnika i gaźnika.

Może się przyda - krótka notatka z:

Silniki nitro i ich obsluga
Czesc 1 - Opracowana na podstawie:
www.mytsn.com / Tech-Buch / Motor Tech-Book

"......Wskazowka: w czasie ustawiania gaznika zmian dokonywac stopniowo oraz malymi krokami.

Ustawianie gaznika

Przed ustawieniem gaznika silnik musi sie rozgrzac , ustawienia zaczynac po 15-20 sekundach pracy silnika

Krok 1: Iglica glowna

• Model podniesc i otworzyc calkowicie gaznik. Silnik powinien czysto zwiekszyc obroty do ok 80% maxymalnych po czym ma wystapic lekkie zjawisko przelania, (efekt pracy silnika 4-ro taktowego)
• Silnik kreci maksymalne obroty bez dymienia, otworzyc troche iglice glowna krecac przeciwnie do ruchu wskazowek zegara do momentu gdy przy ok 80% maxymalnych obrotow wystapi zjawisko efektu silnika 4-ro taktowego

• W przypadku gdy silnik jest przelany ( efekt pracy silnika 4-ro taktowego) w calym zakresie obrotow nalezy iglice glowna stopniowo, malymi krokami np max 1/12 obrotu wkrecac zgodnie z ruchem wskazowek zegara do mpmentu gdy przy ok 80% maxymalnych obrotow wystapi lekkie zjawisko przelania, (efekt pracy silnika 4-ro taktowego)

Krok 2: Ustawienie wolnych obrotow

Model podniesc, dac pelny gaz na okolo 2 do 3 sekund, zamknac gaz i przetestowac wolne obrota bezposrednio po zamknieciu gazu.

• W przypadku gdy silnik chce zgasnac nalezy podniesc obroty wkrecajac srobe wolnych obrotow zgodnie z ruchem wskazowek zegara

• W przypadku za wysokich wolnych obrotow srobe wolnych obrotow przekrecic w kierunku przeciwnym do ruchu wskazowek zegara w celu zmniejszenia obrotow.

Krok 3: Ustawienie skladu mieszanki wolnych obrotow

Podniesc model, dac pelny gaz na 2-3 sekundy na pelne obroty, zamknac gaz silnik zostawic na wolnych obrotach.

• W przypadku gdy silnik po 2-5 sekundach wolnych obrotow zmniejsza obroty, mieszanka jest za bogata ( za duzo paliwa ). Nalezy wkrecic troche iglice wolnych obrotow ( zgodnie z ruchem wskazowek zegara ) w celu zmniejszenia ilosci paliwa. Czynnosc powtarzac tak dlugo, az silnik po dodadniu gazu (2-3 sekundy) i nastepnie jego zamknieciu, bedzie stabilnie, spokojnie pracowal przez 20-30 sekund.

• W przypadku gdy silnik przez 2-5 sekund wolnych obrotow pracuje spokojnie i nastepnie jego obroty wzrastaja oznacza to ze mieszanka jest za uboga (za malo paliwa). Iglice regulujaca sklad mieszanki wolnych obrotow troche wykrecic (przeciwnie do ruchu wskazowek zegara) w celu poprawienia skladu mieszanki.

• W przypadku gdy slinik nie chce wogole pracowac na wolnych obrotach nalezy wykrecac iglice skladu mieszanki wolnych obrotow (przeciwnie do ruchu wskazowek zegara), lub wkrecac srobe ustawienia wolnych obrotow (zgodnie z ruchem wskazowek zegara) w celu zwiekszenia wolnych obrotow.

Zalecenie: Kazde przestawienie iglicy mieszanki wolnych obrotow wplywa na ilosc wolnych obrotow, w zwiazku z tym nalezy kazdorazowo za pomoca sroby ustalajacej wolne obroty ustawic ich wysokosc.

Po przeprowadzonych ustawieniach, i stabilnej pracy silnika we wszystkich zakresach model jest przygotowany do jazdy po torze.

Ustawienie modelu na trasie

Dokladne ustawienie iglicy glownej mozna dokonac tylko na trasie. Zaczynac nalezy od lekko przelanego silnika. Po napelnieniu zbiornika przejechac pare okrazen probujac maksymalnej predkosci kontrolujac prace silnika.Nelezy wkrecac iglice glowna , malymi krokami 1/12 obrotu (zgodnie z ruchem wskazowek zegara) dopoki model czysto przyspiesza i silnik osiaga maksymalne obroty i w koncowym momencie nie wystepuje efekt silnika 4-ro suwowego – lekkie przelanie. Po ustawieniu silnika na koniec nalezy iglice glowna wykrecic o 1/8 obrotu (przeciwnie do ruchu wskazowek zegara) .

Jazda na ubogim ustawieniu mieszanki (za malo paliwa) powoduje przegrzanie silnika oraz szybkie zuzywanie sie czesci a nawet uszkodzenie silnika. Szybka metoda kontroli temperatury to kropla wody na glowice silnika. Jezeli wyparuje w ciagu 3-5 sekund – temperature odpowiednia, jezeli wyparuje od razu – silnik za goracy. Nalezy od razu iglice glowna wykrecic o 1/8 obrotu (przeciwnie do ruchu wskazowek zegara). Kontrola temperatury silnika jest podstawowa czynnoscia kontrolna.

Na koncu nalezy delikatnie skorygowac ustawienie wolnych obrotow oraz iglicy mieszanki wolnych obrotow (patrz kroki 1 i 2 ).
Silnik prawidlowo ustawiony wydaje na wysokich obrotach mocny, „spiewajacy“ glos oraz malo widoczny oblok spalin wydobywajacy sie z rury rezonansowej.

Wskazowka: Zmiany ustawienia gaznika moga byc zalezne od pogody, paliwa, swiecy zarowej, rury wadechowej. Przy kazdej zmianie jednego z tych elementow nalezy iglice glowna wykrecic o 1/4; do 1/2; obrotu (ruch przeciwny do ruchu wskazowek zegara) i przeprowadzic dokladne ustawienie na trasie.

Przebieg startu silnika

Po napelnieniu zbiornika ustawic gaznik w pozycji wolnych obrotow i bez podgrzewania swiecy przeprowadzic 3-sekundowy „suchy“ start, co spowoduje dostanie sie paliwa do gaznika. Teraz grzalke swiecy nalozyc na swiece i silnik startowac. Silnik powinien od razu zaskoczyc. W przypadku gdy to nie nastepuje nalezy sprawdzic przewody paliwowe czy paliwo doszlo do gaznika. W przypadku jego braku zatkac palcem wylot rury wydechowej i przez 2-sekundy przeprowadzic ponownie „suchy“ start. W ten sposob powstale nadcisnienie w ukladzie wydechowym, poprzez przewod cisnieniowy rura wydechowa/zbiornik spowoduje wtloczenie paliwa przewodami paliwowymi do gaznika. Nastepnie podlaczyc grzalke swiecy i silnik wystartowac. Po uruchomieniu silnika przez minimalne uchylenie przepustnicy podniesc obroty i doprowadzic silnik do temperatury eksploatacyjnej. Proces ten w codziennym uzytkowaniu silnika jest jednym z najwazniejszych elementow. Wspolpracujace wewnetrzne czesci musza byc smarowane i uzyskac prawidlowa temperature, przed tym zanim silnik zostanie w pelni obciazony.

Zalanie i hydrauliczna blokada
Za duzo paliwa moze spowodowac zalanie silnika. Wynikiem tego moze byc wystudzenie „wygaszenie“ swiecy zarowej a nawet powstanie hydraulicznej blokady ( gdy za duzo paliwa dostanie sie ponad tlok i nie pozwoli mu na pelny ruch do gornego zwrotnego punktu).
W przypadku gdy to nastapilo NIE WOLNO SILNIKA STARTOWAC, moze to spowodowac znaczne uszkodzenie silnika.
Nalezy odkrecic i usunac swiece zarowa, przepustnice gaznika uchylic calkowicie. Przykryc szmata silnik i wprowadzic silnik w obroty na pare sekund np. na starterze. Spowoduje to wyrzucenie paliwa z silnika przez otwor swiecy. Przeprowadzic kontrole swiecy na grzalce, swiece wkrecic i wystartowac ponownie silnik...."

Na podstawie -> www.mytsn.com

Pozdrawiam



Tomasz Ostrowski - Czw Mar 16, 2006 10:51 pm
" />
">
Krok 2: Ustawienie wolnych obrotow

Model podniesc, dac pelny gaz na okolo 2 do 3 sekund, zamknac gaz i przetestowac wolne obrota bezposrednio po zamknieciu gazu.

• W przypadku gdy silnik chce zgasnac nalezy podniesc obroty wkrecajac srobe wolnych obrotow zgodnie z ruchem wskazowek zegara

• W przypadku za wysokich wolnych obrotow srobe wolnych obrotow przekrecic w kierunku przeciwnym do ruchu wskazowek zegara w celu zmniejszenia obrotow.

Krok 3: Ustawienie skladu mieszanki wolnych obrotow


wydaje mi się, że w pkt 2 bardziej trafne będzie "obrotów biegu jałowego" niż "wolnych obrotów"
a w pkt 3 zamiast "wolnych obrotów" napisał bym "niskich obrotów"



Marek Gawel - Pią Mar 17, 2006 2:53 pm
" />
">
a w pkt 3 zamiast "wolnych obrotów" napisał bym "niskich obrotów"


a ja bym napisal "obrotów biegu jałowego"
Czy naprawde jest to istotne , czy ważna jest przekazywana wiedza?

Pozdrawiam




Tomasz Ostrowski - Pią Mar 17, 2006 4:12 pm
" />
">
a w pkt 3 zamiast "wolnych obrotów" napisał bym "niskich obrotów"


a ja bym napisal "obrotów biegu jałowego"
Czy naprawde jest to istotne , czy ważna jest przekazywana wiedza?

Pozdrawiam

IMO jest
jak już coś piszemy, starajmy sie pisać najlepiej jak można

staram sie to stosować także w stosunku do siebie ...



Marek Gawel - Pią Mar 17, 2006 4:39 pm
" />
">
...staram sie to stosować także w stosunku do siebie ...


Racja, dlatego tez ten tekst staralem sie jak najmniej "przekrecic".
Przy przekladzie mozna pisac dokladnie w odniesieniu na przekladany jezyk lub doslownie, i jezeli to ktos robil to wie jak trudno jest te dwie rzaczy pogodzic.
Jest pewne, ze zamiast pisac posty nic nie znaczace w tym temacie byloby lepiej napisac cos np. o roznych swiecach, ich wplywie na prace silnika., zwiazku temperatury swiecy z zawartoscia nitra i pojemnoscia skokowa.
Proponuje ?

Pozdrawiam



Tomasz Ostrowski - Pią Mar 17, 2006 4:44 pm
" />
">
...staram sie to stosować także w stosunku do siebie ...


Racja, dlatego tez ten tekst staralem sie jak najmniej "przekrecic".
Przy przekladzie mozna pisac dokladnie w odniesieniu na przekladany jezyk lub doslownie, i jezeli to ktos robil to wie jak trudno jest te dwie rzaczy pogodzic.
Jest pewne, ze zamiast pisac posty nic nie znaczace w tym temacie byloby lepiej napisac cos np. o roznych swiecach, ich wplywie na prace silnika., zwiazku temperatury swiecy z zawartoscia nitra i pojemnoscia skokowa.
Proponuje ?

Pozdrawiam

pisz
chętnie poczytam



Marek Gawel - Pią Mar 17, 2006 5:10 pm
" />Witam


">pisz, chętnie poczytam

Czyzbym zoatal sam?

A wiec zaczynam ...

Jaka swieca zarowa ?

Swieca zarowa to dla silnika mikroenergia i prawidlowa cieplota decyduje o optymalnej pracy oraz uzyskania pelnej mocy. Tematu swiecy nie wolno nie doceniac.
Dobranie swiecy nie jest prostym zadaniem i nie tylko dla poczatkujacych. Dlatego postanowilem zebrac pare faktow, porzedstawic zasady w wspolzaleznosci.

Rodzaje budowy:
Dwa rodzaje budowy swiec.
Tzw. Normalna posiada cylindryczna, gwintowana czesc i jest wkrecana z miedziana uszczelka.
W tym typie wystepuja dwie odmiany: krotka i dluga (nalezy bezwzglednie stosowac zalecana dlugosc swiecy).

Turbo swieca jest stozkowo zakonczona i nie wymaga stosowania uszczelek, i moze byc uzywana tylko w silnikach z takzwana „turbo komora“(otwor dla swiecy jest takze stozkowo zakonczony).

Kryteria doboru swiecy:
im mniej metanolu
Im wieksza pojemnosc
Im wyzsza kompresja
Im wyzsze obroty
Im zimniejsze powietrze

tym zimniejsza swieca.

Moze zechcesz uzupelnic??

Pozdrawiam



Marek Gawel - Pią Mar 17, 2006 8:27 pm
" />Witam !

I cos dalszego na temat swiec.....

Czesc metanolu - jednostka temperaturowa
80% i wiecej - swieca goraca
70% - 80% - swieca srednia
60% - 70% - swieca zimna
do 60% swieca bardzo zimna

Wplyw:

zimna swieca - Wplywa na pozniejszy zaplon

Za zimna swieca

Slabe przyspieszanie, mniejsza predkosc, gorsze wolne obroty, nie w pelni spalone paliwo (silnik pluje z rury)
Silnik gasnie lub traci wiecej niz 300 obrotow po odjeciu zarzenia
Silnik kreci do maksimum przy podlaczonym zarzeniu, ale gasnie po jego odlaczeniu
Silnik spada z maksymalnych obrotow i pracuje na przelaniu lub zatrzymuje sie
Silnik nie pracuje w regularnym 2-takcie, jakby troche przelany. Ciezki do wystartowania, slaby odglos z rury przy rozruchu
Nieznaczna lub zadna reakcja przy rozruchu. Silnik pracuje jakby na pelnym paliwie
Po udanym rozruchu silnik wydaje nierownomierny odglos pracy

Za goraca swieca

Wczesny zaplon, wysoka temperatura, wzery w denku tloka oraz w komorze spalania, zacinajacy sie, jakajacy odglos przy pelnym gazie
Przy rozruchu silnik "oddaje" w przeciwnym kierunku
Przy bogatej mieszance, lub w srodkowym polozeniu gaznika nie regularna praca silnika
Odglos pracy wysoki i gdaczacy
Silnik jest wolniejszy lub zatrzyma sie z powodu przegrzania
Przy maksymalnych obrotach odglos pracy rownomierny, ale zauwaza sie przesuniety drugi odglos w rodzaju smazenia jaj lub wody w bardzo goracym oleju lub tluszczu. Wystepuje to z powodu za malej ilosci powietrza, za dlugiej swiecy (komora spalania za mala) lub za duzo nitra
Wystepuje za wczesny zaplon i przeciaza tlok

Cdn........... .

Pozdrawiam



Tomasz Ostrowski - Pią Mar 17, 2006 9:58 pm
" />ja już się nie odzywam, ale ty pisz dalej



Marek Gawel - Pią Mar 17, 2006 10:33 pm
" />Witam !


">ja już się nie odzywam, ale ty pisz dalej

OK Toost !! Zapomnijmy o tym co niepotrzebne. Modelarstwo to naprawde fajna sprawa.
To narazie bedzie koniec odnosnie swiec. Moze ktos znajdzie jeszcze cos ciekawego.

........Wyglad swiecy:
Lekko szara swieca moze dalej bardzo dobrze pracowac, jednak jak ktos chce miec calkowita pewnosc nalezy zalozyc nowa swiece. Nie ma potrzeby zmian i np. uzyskania wiecej mocy, swiece zachowac lub ponownie wkrecic. Silnik pracuje niezadowalajaco, lepiej zalozyc nowa swiece, zanim zacznie sie zmieniac ustawienia !
• Spirala i dno swiecy mokre, spirala swiecaca. Mieszanka zawiera za duzo paliwa, lub odleglosc pomiedza tlokiem I glowica za duza (za duza komora spalania). Osiagana moc do 85%:
• Dno swiecy zaczyna schnac, spirala zaczyna lekko szarzec. Bardzo blisko optymalnego ustawienia ok 95% mocy.

Dziekuje.

O ile pomoglo to atorowi tego tematu bede bardzo zadowolony. Wszyscy jezdzacy dluzej spalinowymi wiedza, iz temat silnik,ustawienia i wszystko razem do kupy to temat rzeka ( po paru latach wie sie "co w trawie piszczy"). Kazdy z nas ma cos jeszcze dla siebie.

Pozdrawiam serdecznie i zycze powodzenia
Powered by WordPress, ©