ďťż
Przeciazanie silnikow w DTMS
Maciej Pierzchała - Wto Kwi 18, 2006 1:51 pm " />Zawodnicy nie stosuja ogniw 2400 NiCd - bo nie starcza im pradu na wyscig. Tymczasem, prawidlowo skonfigurowany model spokojnie jezdzi na takim pakiecie okolo 10min. Chyba zalapalem o co chodzi. Wydaje mi sie ze to jest po prostu przeciazanie silnikow do bolu, co powoduje straszne zuzywanie sie silnika, bo ten niemilosiernie przeciazony szarpie gigantyczne prady powyzej 30A, grzeje sie, ale nie przegrzewa sie w 5 min, a oni dluzej nie jezdza, poza tym kazdy ma radiator jak smoka. Do nastepnego wyscigu ostygnie, rozbierze sie, wyczysci sie, przetoczy jak trzeba, dotrze na nowo i zalozy nowe szczotki. Tak wiec fachowa obsluga techniczna pozwala na uzytkowanie tych silnikow gdzie kazdemu przecietnemu maniakowi by sie dawno spalil na popiol. Co sadzicie o mojej teorii? PS. Jestem ciekaw na ile sensownych jazd starcza zawodnikowi typowy silnik trinity stock. W instrukcji pisze ze zywotnosc komutatora obliczona na 50 jazd (przy prawidlowej eksploatacji), ale ja watpie aby silnik pociagnal dluzej jak 3 zawody, myle sie ? Maciej Pierzchała - Wto Kwi 18, 2006 2:07 pm " />i tu takie poparcie obliczeniami : wezmy np takigo Green Machine Pro 3 Tuned silnik ma moc okolo 130W 130/7,2 = 18 Amper zasysa pakiet 2.4A NiCd / 18A * 3600s = 480sec = 8 min jazdy! widac wyraznie ze przeciaza sie silniki do mocy grubo powyzej 200W - uzywajac zabojczego przelozenia Andrzej Gawlik - Wto Kwi 18, 2006 3:37 pm " />ale takie "wykorzysywanie" silników owocuje prędkością na torze... Rafał Pajor - Wto Kwi 18, 2006 3:54 pm " /> ">i tu takie poparcie obliczeniami : wezmy np takigo Green Machine Pro 3 Tuned silnik ma moc okolo 130W 130/7,2 = 18 Amper zasysa pakiet 2.4A NiCd / 18A * 3600s = 480sec = 8 min jazdy! widac wyraznie ze przeciaza sie silniki do mocy grubo powyzej 200W - uzywajac zabojczego przelozenia no wiesz przy "dobrze" dobranych zębatkach to nawet i pol godziny mozna pojezdzic na 1700mAh [/u] Tomek Massalski - Wto Kwi 18, 2006 10:11 pm " /> ">i tu takie poparcie obliczeniami : wezmy np takigo Green Machine Pro 3 Tuned silnik ma moc okolo 130W 130/7,2 = 18 Amper zasysa pakiet 2.4A NiCd / 18A * 3600s = 480sec = 8 min jazdy! widac wyraznie ze przeciaza sie silniki do mocy grubo powyzej 200W - uzywajac zabojczego przelozenia Oj. A gdzie się zgubiła sprawność silnika? Moc podałeś wyjściową, a dane prądu tyczą się tego co na wejściu. W szczytowych punktach te silniki osiągają co najwyżej 70%. Średnio nie przekraczają na pewno 60 %. Maciej Pierzchała - Wto Kwi 18, 2006 10:45 pm " />No tak ale na wejsciu ma Pan ogniwa, wiec nie liczy sie to co silnik odda, tylko to co pobierze, a ile z tego pojdzie w kola a ile w cieplo, to juz inna historia, tak mi sie wydaje, przynajmniej jesli liczymy pobor pradu i czas jazdy. Wychodze z zalozenia ze na silnikach oznacza sie moc wejsciowa, bo gdyby bylo inaczej, to sprawnosc bylaby mniej wazna. Ale moge sie mylic, moze to moc wyjsciowa, czyli juz po odliczeniu strat. Jest Pan pewien ze na silnikach oznacza sie moc wyjsciowa? Jesli np na odbiorniku TV pisze moc 40W, to oznacza jaka moc pobiera urzadzenie, a nie jaka generuje, nieprawdaz? Stad mi sie nasunelo ze to musi byc moc wejsciowa na silnikach. Przemek Morawski - Wto Kwi 18, 2006 11:07 pm " />Z marketingowego punktu widzenia korzystniejsze jest podanie mocy pobieranej bo jest ona znacznie większa niż oddawana Tomek Massalski - Śro Kwi 19, 2006 8:22 am " /> ">Jesli np na odbiorniku TV pisze moc 40W, to oznacza jaka moc pobiera urzadzenie, a nie jaka generuje, nieprawdaz? Stad mi sie nasunelo ze to musi byc moc wejsciowa na silnikach. Jeśli na odbiorniku TV jest napisane, że pobiera moc 40W to pobiera 40W, a jeśli na silniku (powiedzmy w dokumentacji) samochodowym jest napisane, że ma moc 120KM to oznacza, że na wyjściu ma taką moc. Maciej Pierzchała - Śro Kwi 19, 2006 8:35 am " /> ">Jesli np na odbiorniku TV pisze moc 40W, to oznacza jaka moc pobiera urzadzenie, a nie jaka generuje, nieprawdaz? Stad mi sie nasunelo ze to musi byc moc wejsciowa na silnikach. Jeśli na odbiorniku TV jest napisane, że pobiera moc 40W to pobiera 40W, a jeśli na silniku (powiedzmy w dokumentacji) samochodowym jest napisane, że ma moc 120KM to oznacza, że na wyjściu ma taką moc. No tak ale skoro oznacza sie moc oddana na silnikach elektrycznych, to po co parametr dotyczacy sprawnosci ? Sorry ze tak draze, ale to istotne dla obliczen. Czy silniki spalinowe tez maja ten parametr podawany jako jeden z najwazniejszych? Wezmy np zasilacze. Niech beda komputerowe. Pisze na takim dajmy na to 300W. Teraz pytanie czy on te 300W pobiera czy oddaje? Wg mnie pobiera te 300W, a to co oddaje jest wyrazone w napieciu i pradzie. Na kazdym pisze jakie ma napiecie na wyjsciu i prad max. Moc jest podana jako wejscie, na wyjsciu mozna sobie hmm przeliczyc, i wyjdzie "sprawnosc" zasilacza, czyli stosunek mocy pobranej do mocy oddanej. Tomek Massalski - Śro Kwi 19, 2006 8:50 am " /> ">No tak ale skoro oznacza sie moc oddana na silnikach elektrycznych, to po co parametr dotyczacy sprawnosci ? Sorry ze tak draze, ale to istotne dla obliczen. Czy silniki spalinowe tez maja ten parametr podawany jako jeden z najwazniejszych? Dobrze, że drążysz. Silniki spalinowe mają pośrednio podawaną sprawność. Pośrednio, bo przez zużycie paliwa. Sprawność silników spalinowych jest przerażająco niska, więc nikt jej bezpośrednio nie poda. W warunkach produkcyjnych udaje się czasami dojść do sprawności 50%, ale tylk dla dieseli i tylko wtedy gdy mogą pracować w ograniczonym zakresie obrotów (lokomotywy, specjalistyczne ciężarówki). ">Wezmy np zasilacze. Niech beda komputerowe. Pisze na takim dajmy na to 300W. Teraz pytanie czy on te 300W pobiera czy oddaje? Wg mnie pobiera te 300W, a to co oddaje jest wyrazone w napieciu i pradzie. Na kazdym pisze jakie ma napiecie na wyjsciu i prad max. Moc jest podana jako wejscie, na wyjsciu mozna sobie hmm przeliczyc, i wyjdzie "sprawnosc" zasilacza, czyli stosunek mocy pobranej do mocy oddanej. Dobrze kombinujesz. Przemek Morawski - Śro Kwi 19, 2006 10:48 am " />W przypadku urządzeń elektrycznych ważna jest moc pobierana bo to ona decyduje czy urządzenie można podłączyć do istniejącej instalacji. Nie sądzę aby w przypadku elektrycznych silników modelarskich było inaczej. Tomek Massalski - Śro Kwi 19, 2006 11:04 am " /> ">Nie sądzę aby w przypadku elektrycznych silników modelarskich było inaczej. No to mielibyśmy pierwsze hamownie, które mierzą prąd. Nie wiem dokładnie jakimi urządzeniami mierzą moc producenci, ale jej wielkość jest zgodna z wartościami uzyskanymi na hamowniach. Niedowiarków zachęcam do spojrzenia na wykres http://www.rccaraction.com/rc/images/articles/tf_sv2/largechart.gif, który jest załącznikiem do artykułu http://www.rccaraction.com/rc/articles/dt_sv2.asp. Dla napięcia 4,9V, prąd chwilowy wynosi 64,8A co daje pobór 317W. Moc podana na wykresie to 221W co stanowi 70% poboru i zgadza się z opisaną sprawnością. Maciej Pierzchała - Śro Kwi 19, 2006 11:30 am " />Wyglada na to ze moc dla silnika elektrycznego podaje sie faktycznie wyjsciowa. Jeszcze sie upewnie na dniach. Cale moje obliczenia psu na bude Ale przynajmniej sie czegos czlowiek dowiedzial.. |