ďťż
Przed kupnem Sable'a
Rigoberto - 2009-01-04, 13:30 Co powiedziecie na to? http://moto.allegro.pl/item515106457_me ... kazja.html W ogóle proszę o pomoc, chciałbym go kupić po przeglądzie we wtorek, ale nie wiem na co zwracać szczególną uwagę. Widziałem go wczoraj i zrobiłem próbną jazdę, stał ostatnie pól roku na zewnątrz, skończył mu się przegląd i OC. Wygląda nieźle, jeździ dobrze, koleś wygląda na porządnego. Na co jeszcze zwrócić uwagę? Na przegląd umówiłem się na wtorek Pozdrawiam szanowne grono, to moj pierwszy post tutaj GAZDA - 2009-01-04, 14:52 hej, poczytaj na forum sporo pisalismy, a co do tego sabla to moze bombowiec by cosik pomogl, bo tez jest z nowego targu.. brolcio - 2009-01-04, 20:11 Najważniejsze to: 1 zdrowa buda - oceń stan progów, dolne krawędzie drzwi, okolice tylnich błotników przy progu, kielichy MacPhersona i ogólny stan podłogi. 2 zdrowa skrzynia biegów - czy jest sucha, jak pracuje zaróno na ciepłym jak i zimnym silniku, kolor i "zapach" oleju 3 prcę silnika - czy pracuje równo na niskich obrotach, czy jest elastyczny i czy nie kopci - oceń stan oleju, warto rozgrzać silnik i dokładnie go posłuchać. 4 czy nie szumi przekłądnia kierownicza podczas skręcania kołami (typowa bolączka) 5 czy przełaczniki - zwłaszcza wilofunkcyjny (światła drogowe/mijania, kierunki, wycieraczki i spryskiwacz - robi często problemy) pracują poprawnie - jeżeli auto sporo stało to mogą pojawić się drobne problemy z elektryką (np z szybami , centralnym zamkiem itd) 6 czy nie ma luzów w zawieszeniu - zwłaszcza gumy w przednim zawiszeniu na wahaczach 7 warto ocenić stan płyny chłodniczego (zbiorniczek wyrównawczy) Innymi słowy oceń ogólny stan - to co opisałem to elementy, które warto sprawdzić. Rigoberto - 2009-01-04, 22:58 Dzięki wielkie za pomoc, cena jest raczej atrakcyjna, dlatego trzeba być czujnym. To mój pierwszy samochód, wcześniej tylko motor, więc każda rada się przyda, zwłaszcza przy takich nietypowych wozach. Pozdro RadAg! - 2009-01-04, 23:35 Moje zastrzezenia to: przebieg - nie jest podany. Druga sprawa to dlaczego skrzynia byla remontowana ( i tu znowu wazna jest onformacja o przebiegu)? Czesto bywa tak ze skrzynia po remoncie jest nadal do remontu dlatego ja bym sie przyjrzal skrzyni dokladniej. No i olej warto oblookac w skrzyni no i w silniku i plyn chlodzacy-czy uszczelka pod glowica jest OK. Cena jest dosc niska, ja za swojego wolam 7 tys., wiec wzbudza to troche podejrzenia ale moze faktycznie koles musi szybko sprzedac... michal_5000 - 2009-01-05, 00:08 Panowie - cena jest - moim zdaniem - rynkowa. Taurusy III generacji bywają nawet tańsze. Właściciel najwyraźniej jest realistą i tu bym raczej nie miał podejrzeń. Co do sprawdzenia - koledzy już napisali, ale jeszcze raz zwrócę uwagę na skrzynię. Zobacz jak pracuje w różnych sytuacjach (przy przyspieszaniu/zwalnianiu jadąc szybko/wolno, przy manewrach na parkingu, przy zatrzymaniach i ruszaniach ze świateł...). Postaraj się przejechać dłuższy kawałek szosą, a nie 5 minut - bywa że początkowo wydaje się ok, a w drodze powrotnej do domu nagle padlina... Na postoju poprzełączaj trochę wajchą - przy zmianie pozycji zwłaszcza z R i na R możlwe jest lekkie szarpnięcie, ale nie walnięcie jak dzwonem. Jadąc idealnie by było gdybyś nie czuł praktycznie momentu zmiany biegu. Możliwe jest lekkie "prześlizgnięcie", ale nie szarpanie. Wszelkie mocne szarpnięcia w czasie jazdy są niedopuszczalne - powinny natychmiastowo eliminować ten samochód. W silniku sprawdź czy trzyma temperaturę po dłuższym przejechanym kawałku, czy węże po nagrzaniu silnika nie dostają ciśnienia (nie są twarde jak kamień). Zobacz czy po odkręceniu korka oleju nie ma białej piany/masła (płyn chłodniczy) czy w płynie chłodniczym nie ma plam tłuszczu (oleju) i czy przy rozruchu nie "puszcza dyma" z rury wydechowej (wszystko to może być walnięta uszczelka/głowica). Silnik powinien pracować równo (obroty nie falują) tak na zimnym jak i na ciepłym. Zobacz czy nie wypada któryś cylinder (autem "telepie" co kilka chwil). Warto się wsłuchać czy nie ma metalicznego "klekotu" - co znaczy że do roboty jest dół silnika (wał korbowy) lub góra (rozrząd). Te dwie rzeczy są kluczowe. Reszta (zawieszenie, blachy...) prędzej czy później da się zrobić. PS. auto bardzo ładne, mam nadzieję że nie bedzie padliny i niedługo nam się pochwalisz. Rigoberto - 2009-01-05, 00:09 Właśnie nie wiem jeszcze czemu była remontowana, przebieg ma 200tys, przy czym obecny właściciel zrobił tylko 35tys przez ostatnich 6 lat. Zwłaszcza na początku, ostatnio częściej stał niż jeździł, bo gość pracuje w norwegii. Wcześniej przez rok jeździł po wrocławiu u pierwszego w Polsce właściciela. Obecny właściciel mówi, że sprawdzał przebieg przez komputer jak kupował 6lat temu i się zgadzał (wówczas ok 165tys). Rigoberto - 2009-01-05, 00:19 michal_5000, dzięki za dobry opis testu! Jak mówisz jeździłem chyba trochę za krótko, chociaż pierwsze wrażenie bardzo dobre. Nie ma cholera OC i gość trochę się boi jak za daleko jadę, ale sprawdzę dokładniej jeszcze. Razem uzbierało się tego, dzięki panowie, szukałem takiego topicu, ale coś nie mogłem znaleźć. P.S. Powtórzę za Michalem - mam nadzieje że nie będzie padliny i niedługo się pochwalę piotrekzet - 2009-01-05, 06:14 Dodam swoje trzy grosze - niepokoi mnie remontowana skrzynia. Niech facet pokaże jakieś dokumenty, co i kiedy było remontowane. I po co Jeśli facet boi suę dalej jechać to śmigaj po podwórku, do przodu i do tyłu, aż silnik się dobrze rozgrzeje, uruchomi termostat i wtedy zrób krótką rundkę, sprawdź jak przełącza biegi. Ale kawałek prostej będziesz potrzebował, bo 4 bieg wrzuci Ci pewnie koło 80, jak będziesz jechał bez przyspieszania. Sprawdź jeszcze kick down, czyli jedziesz np. 60, wciskasz gaz szybko do podłogi i ma zredukować bieg. Raczej dosyć szybko A ten przebieg to km czy mile? A, i takie być może banalne dla kogoś kto jeździł automatem, ale możesz nie wiedzieć - poziom oleju w skrzyni sprawdza się na odpalonym silniku piotrekzet - 2009-01-05, 06:18 A tak w ogóle to czy były silniki 3.0 200 koni? Wiem, że była limitowana seria 3.8 z taką ilością "kucyków" i to w windstarach, ale o takich sable nie słyszałem... brolcio - 2009-01-05, 16:48 Jest to Duratec - silnik konstrukcyjne pokrewny do tego z Mondeo i Jaguarów - typowy czterozaworowiec z podwójnym dolotem (krótkim i długim). RadAg! - 2009-01-05, 17:51 Z tym OC to moze byc tak specjalnie zeby nie jezdzic. W Polsce nie mozna sobie kupic OC na 1 dzien? Poza tym jedzcie na jakac wiejska droge i tyle...Trzeba autem pojezdzic zeby wszystko wyszlo. Min. 10km bym radzil. BoMBowiec - 2009-01-05, 20:18 Tworzycie tu gadki szmatki a ja znam to auto na wylot!!! Jest to Mercury Sable 3.024V Duratec - skrzynia AX4N. Maksymalny mozliwy wypas oprocz zmieniarki CD. Sliwkowa Skora, el. Szyberdach, Klima automatyczna, el. fotel, czujnik mrodku, swiatal dzienne DRL, grzalka silnika itd. Samochod nalezal do mojego sasiada, nim za alimenty nie odebral mu go synek, ktory go teraz sprzedaje. Auto sasiad zakupil w 2002r. (zaraz po tym jakmysmy kupili Taurusa), we Wrocławiu, w komisie. Auto mialo jednego wlasciciela przywiezione prawie nowe z Kanady (wersja Kanada - swiatla dzienne + grzalka silnika). Wg. Carfax nie mialo tam przygod. Auto w 2002r. wtedy mialo jakos teoretycznie licznikowo 165.000km (skora na fotelach nie zniszczona, natomiast wytarta kierownica - tyle ze to jakosc materialow Forda i jak duzo jezdzil po miescie to to mozliwe). Nikt nie sprawdzal przebiegu pod komputerem!!! Od tego czasu przez 3 lata zrobilo moze 10.000km. Pozniej rok praktycznie stalo. 2 lata jezdzi nim po okolicy synek - moze zrobil nim kolejne 10.000-15.000km. Auto na 99% bezwypadkowe. Malowany byl przedni zderzak bo miał mocno zrysowany naroznik. Do tego zapedzelkowane sa rysy na lewym boku i masce - zona sasiada mu poleciala gwozdziem!!! W 2003r. zmieniane byly przednie tarcze i klocki. Byly tez zapasowe tylne tarcze i klocki. W samochodzie niesprawy jest tempomat. Uklad kierowniczy nie pracuje najlepiej - pompa wspomagania. Skrzynia w tym aucie nigdy nie byla robiona!!! Pracuje w miare dobrze, ale nieidealnie - przy mocniejszym deptaniu szarpie. Auto cyka odklad zostalo kupione - albo uszczelki kolektora albo popychacze. Tylne swiatla przerobione - na wewnetrznym stopie/pozycji zrobiony osobny kierunek z tego tytulu pali sie komunikat o spalonej zarowce (lamp out) chociaz wszystko jest OK. Trzeba by pokombinowac z opornikami by komp widzial OK. Mlody twierdzi ze porobil konserwacje spodu, ze pozmienial wszystkie filtry i wszystkie plyny i oleje, ale ja bym w to nie wierzyl do konca. Do auta sa 2 komplety alufelg - orginal chrom + alusy. Oba komplety opon stare, chociaz bieznik jeszcze w miare OK moze byc. Po zakupie szykowal bym dodatkowe koszty: - wymiana olejow - silnik + skrzynia, wspomaganie, - filtrow - oleju, skrzyni, powietrza, paliwa - wymiana plynu chlodniczego i plynu hamulcowego - naprawa tempomatu - przeglad i czyszczenie klimatyzacji - regneracja/wymiana pompy wspomagania kierownicy, albo maglownicy - nowe porzadne opony zeby nie bylo strachu... - na pewno znajdzie sie cos w zawieszeniu do zrobienia - wyeliminowanie cykania silnika Za 5000zl mysle warto brac i sie nie zastanawiac. Dolozyc pare zlotych i bedzie fura tiptop. Nic lepszego w tych pieniadzach nie mozna kupic... PS. Na miejscu po spisaniu umowy mozesz wykupic OC w dowolnej firmie. A po przerejestrowaniu idziesz i ci zmieniaja tylko numery rejestracyjne. Nie wiem natomiast jak jest z zadluzeniem w placeniu poprzednich skladek, czy czasem nie przechodza na nowego wlasciciela. PS2. W Nowym Targu nie ma serwisu ktory ci doglebnie zbada to auto. Mozesz probowac u Liptaka w Bialce, albo w ASO Forda. Inni traktuja tu amerykany raczej jako zlo konieczne... RadAg! - 2009-01-05, 20:52 Skad wiesz ze to ten sam? BoMBowiec - 2009-01-05, 21:30 Skad wiesz ze to ten sam? No jak to skad wiem On to auto juz probuje dlugo sprzedac. Ponad rok temu to chcial 11000zl dostac. Jak bym dzis byl na kupnie wozu to bym go wzial pewnie za 5000zl. Wtedy chcialem dac 7000-8000zl nie bylo odzewu Na razie pobujam sie jeszcze jakis czas E34 w ktore tez wlozylem juz kupe hajsu, a mam je jeszcze zamiar troche odpicowac. Pozniej moze wroce do ameryki - chodzi po glowie BUICK Rigoberto - 2009-01-05, 22:51 Ja pierdziele BoMBowiec:):):):) Szacun pełen!!!!!! Takiej informacji bym się nie spodziewał nigdy w życiu! Chyba tylko od własnych rodziców:) Dzięki wielkie Tobie i Wszystkim, znasz go więc po prostu byłeś nie do pobicia i nawet Carfax by się wyłożył:) Z tą szarpiącą trochę skrzynią jak myślisz szybko trzeba będzie ją robić (przy założeniu normalnej jazdy bez przesadnego deptania)? Na ile szacowałbyś w sumie koszty z listy "do zrobienia" i czy nie ma problemu z częściami (chodzi głównie o pompę wspomagania albo maglownice i tempomat)? Jutro robimy mu przegląd w Nowym Targu, dostałem od znajomej Aśki z delikatesów na Kowańcu numer do niejakiego Lukasza Wilusza, taki młody chłopak, który ma tam serwis, ale nie pamiętam jak się ten serwis nazywa. Pozdrawiam, lepiej nie mogłem trafić BoMBowiec - 2009-01-05, 23:16 Wymiana plynow wszystkich olejow, plynow, filtrow ok. 400-600zl w zaleznosci w co pojdziesz. Przeglad klimatyzacji - wymiana czynnika, czyszczenie-odgrzybianie kanalow itp. - 200-400zl. Warto zrobic, bo klima tam dziala, a jak sie tego nie zrobi w koncu cos szlag trafi... Regeneracja pompy albo przekladni okolo 500-1000zl. Naprawa tempomatu - cholera wie co mu jest - moze np. rozlaczyly sie przyciski w kierownicy i nie dostaje sygnalu? A moze padl... Albo kupic uzywke, albo nowke za okolo pewnie 300zl w USA. To akurat najmniejszy priorytet. Skrzynia powinna pochodzic, jak nie bedziesz jezdzic ostro. Mozna jej dodatkowa chlodniczke zapodac bo chyba nie ma - 200zl. Znajomy ma Sable Kombi od 3 lat. Jemu miedzy 1-2 to szarpie mocno nawet przy delikatnej jezdzie i jezdzi juz tak do dzis - 60.000km Łukasz Wilusz? Nie kojarze... michal_5000 - 2009-01-06, 08:29 Haha, Bomb - ujezdzasz teraz E34?? Ja sprzedalem E38 i... zasadzam sie na drugie E38. Rigoberto - 2009-01-06, 17:57 Siemacie! No to zostałem dzisiaj właścicielem Sable'a j.w.! Dałem ostatecznie 5400 za woza + 700 za alusy letnie + 200 za przegląd (nie chcieli podbić za brak kierunków po bokach z przodu i przeciwmgielnego z tyłu). Pewnie można było się jeszcze targować ale nie miałem za bardzo siły dzisiaj:) Przy próbnych jazdach rano termostat się jakby wieszał na górnym zakresie czasami, potem opadało wskazanie, żeby znów się zawiesić pod HI. A w drodze powrotnej zapaliła się lampka LOW COOLANT, więc może ten termostat dobrze wskazywał? Pojechałem się przed chwilą przejechać i przed odpaleniem zaświeciła się SERVICE ENGINE SOON, zgasła i zapaliła się znowu LOW COOLANT. Serwis pewnie przez zbyt długi czas świecenia informacji z chłodnicy? Jestem jednak dobrej myśli i jutro postaram się zgasić lampki:) Płyn do chłodnicy jakiś specjalny? Zresztą nie będę się już głupio tutaj pytał, poszukam najpierw na forum. Wszystko dokładnie tak jak opisał BoMBowiec, za wyjątkiem może wspomagania, nie czułem jakichś problemów, ale to może dlatego że jestem mało wyczulony jeszcze. Doszły również przewody hamulcowe do wymiany bo pordzewiały dość kokretnie. Dziękuję wszystkim i pozdrawiam! Oby wóz fartowny był, Houk! brolcio - 2009-01-06, 18:29 Kontrolka "low coolant" nie ma nic wspólnego z SES - jest to tylko sygnał z czujnika umieszczonego w zbiorniczku wyrównawczym. Mam ten sam problem u siebie - poziom płynu jest OK, a w jedny z serwisów usłyszałem, że często się to zdarza błedna sygnalizacja z czujnika. cezar62 - 2009-01-06, 23:18 Płyn do chłodnicy jakiś specjalny? Oczywiście, że tak Ten silnik wymaga płynu o podwyższonej temperaturze wrzenia. Polecam amerykański "Prestone" http://www.prestone.pl/produkty/uklad-c ... plynu.html i to właśnie koncentrat. Jest zawsze w hipermarketach real,- w cenie około 60 zł za galon. Na Allegro jest to samo za około 50 zł (plus koszty wysyłki, rzecz jasna). Rigoberto - 2009-01-07, 02:18 Ten silnik wymaga płynu o podwyższonej temperaturze wrzenia. Polecam amerykański "Prestone" http://www.prestone.pl/produkty/uklad-c ... plynu.html i to właśnie koncentrat. . Dzięki, jutro kupię Ale chyba jeszcze czegoś nie wiem odnośnie grzania, coś słabiutko i wolno grzeje jak na kanadyjską wersję, a u mnie dzisiaj -22C! BoMBowiec, co do Łukasza Wilusza to się rąbnąłem, chodziło mi o Łukasza Worwę. piotrekzet - 2009-01-07, 05:56 Po pierwsz gratulacje Jeśli faktycznie masz mało płynu w chłodnicy a nie jest to awaria czujnika to będzie gorzej grzał. No i podstawowe pytanie co masz na myśli Dziś do dobrego grzania to z 10 minut pracy silnika. Kontrolka SES u mnie niedawno zaczęła gasnąć Jak kupowałem taurusa to świeciła non stop Autonaprawa jakaś się dokonała A tak na marginesie - od kiedy są wymagane kierunki po bokach z przodu i przeciwmgielne jeśli nie ma ich fabrycznie? Szerokiej drogi i dużych miejsc parkingowych brolcio - 2009-01-07, 19:45 Propo wymagań stacji diagnostycznych - z przodu kierunkowskazy powinny być widoczne patrząc na auto z boku (w Taurusie/Sable problem rozwiązują side-markery na zderzaku), wymagane jest światło przeciwmgielne z tyłu (fabrycznie nie ma w Taurusie/sable) piotrekzet - 2009-01-08, 07:51 Nigdy nikt nie przyczepił mi się do kierunkowskazów Nawet bez side markerów. Jeśli chodzi o przeciwmgielne - nie będę się spierał bo nie jestem pewien, ale jeśli nie ma fabrycznie to chyba nie musisz mieć. Dobrze byłoby sprawdzić w kodeksie drogowym. Kiedyś wymagano przeróbek kierunkowskazów i innych dziwnych rzeczy ale wiem, że sporo się pozmieniało. cezar62 - 2009-01-08, 09:16 Dziennik Ustaw nr 32, poz. 262 z dnia 2003-02-26 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Fragment dotyczący świateł przeciwmgielnych tylnych: § 12 ust. 1. Pojazd, z zastrzeżeniem ust. 2, wyposaża się w następujące światła zewnętrzne: /.../ 13) przeciwmgłowe tylne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa; /.../ ust. 2. Przepisów ust. 1: 1) pkt 12-15 nie stosuje się do pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r. oraz pojazdu Sił Zbrojnych; Pełny tekst Ustawy tutaj: http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty ... ?id=168621 piotrekzet - 2009-01-08, 10:03 I nie było już żadnych zmian? Ale wiedziałem, ze z tymi przeciwmgielnymi coś było cezar62 - 2009-01-08, 10:32 Link, który podałem jest do tekstu aktualnego, z obowiązującymi obecnie zmianami. Czyli światło przeciwmgłowe tylne musi być. Rigoberto - 2009-01-08, 21:55 Witam witam doświadczonych! Ja już mam nowy olej w silniku, byłem w fordzie i polecili mi żebym lał taki jaki rekomendują mimo wieku silnika czyli 5W30 (silnik 3.0 Duratec V6). No to zalałem, tyle że wlali mi swój fordowski z beczki i wymiana była za friko. Przy okazji blokowało mi coś tylne prawe koło od wczoraj, i co się okazało - klocki i tarcze z tyłu na wykończeniu! Jak im pokazałem pordzewiałe rurki do płynu hamulcowego to mechanik powiedział że do ich wymiany bedzie potrzebował min 1 dnia a najtańsza roboczogodzina kosztuje 140PLN. Chyba będę szukał kogoś innego... Ponadto już mam nowy płyn w chłodnicy, spryskiwaczu, naładowany akumulator i właśnie kupuję na amerykany.pl kilka rzeczy o których pisaliście. Badałem też dzisiaj grubość lakieru i są duże różnice zwłaszcza po lewej stronie czyli coś tam było walone pewnie i to chyba nieźle. Nie wiem jaki olej do skrzyni... amerykany.pl poleca ATF D3m Nic sensownego nie napisałem, ale tak się jakoś musiałem wygadać Pozdrowienia BoMBowiec - 2009-01-09, 22:29 Przeciez to auto ma kierunkowskazy boczne w zderzaku, a ze swieca tez jako boczne pozycje to juz takie male przewinienie... Gorzej bo przednie kierunki maja za maly rozstaw w mysl polskich przepisow. A tylnej przeciwmglowe w tym aucie bylo dyskretnie schowane gleboko pod tylnym zderzakiem. Wlacznik hebelek gdzies w dole ukryty ponizej plastiku deski - nad pedalami. Hmmm to ciekawe gdzie sie podzialy tylne tarcze i klocki do tego auta... jak mieli ode mnie w zapasie... Czyli od 3 lat nikt ich w aucie nie ruszyl Olej do skrzyni DEXRON III - kazdy ktory spelnia te specyfikacje. Polecam VALVOLINE ATF MAXLIFE. Moge Ci taki olej tanio zalatwic, a jest 100% oryginal. Nie wiem czy bywasz czesciej w Nowym Targu. Jak nie, to moge wyslac. Mam do tego auta chyba jeszcze tylne piasty w garazu i uszczelke pod glowice. Nie jestem pewien ale mozliwe tez ze filtr do skrzyni. Wspomaganie, uklad kierowniczy nie chodzi tam tak jak powinien. Mialem porownanie przesiadajac sie wowczas z naszego Taurusa. Przy czym tragedii tam nie bylo, ale u nas byla perfekcja Rigoberto - 2009-01-10, 16:22 Siemasz Bombowiec, podjadę do Nowego Targu niedługo (jak tylko zrobie OC:)) i wziąłbym od Ciebie te piasty i uszczelke. Filtry, olej do skrzyni i wspomagania ATF D3m juz kupilem na amerykany.pl. Tarcze hamulcowe do tylu i klocki tez. W schowku znalazlem komplet klockow ale do przodu. Napisze mejla jak będę miał już wszystkie konieczne rzeczy zrobione i się spotkamy w Nowym Targu w któryś weekend. Mam tam dużą ekipę która studiuje ratownictwo medyczne, ostatnio nawet byli pierwsi przy jakimś wybuchu gazu. Pozdro |