ďťż
Przepisy dla klas E-18 Micro na sezon 2008/2009




Marek Kusiakiewicz - Wto Lut 19, 2008 9:40 am
" />Witam,

Czas zacząć dyskusję nad poprawą przepisów dla klas E-18.

Oto moje sugestie:

Micro Open

- pakiet 5 cell (zamiast 6) - przypływ ludzi z klasy standard
- czas jazdy - bez zmian - czyli 6 minut

Micro standard

- ze względu na dużą frekfencje i wydłużający sie czas zawodów przy rozegraniu 4 eliminacji - skrócenie czasu jazdy do 6 minut (z 8 minut)
- po ostatniej kontroli we Wrocławiu - bezwzględne przestrzeganie NIEROZBIERALNOŚCI SILNIKÓW (żadnych tłumaczeń). Konsekwencja złapania zawodnika na jeździe z rozbieranym silnikiem - dyskwalifikacja z zawodów.

Micro 2WD

- likwidacja klasy - zezwolenie na jazdę modelami 2WD w klasie OPEN.

Micro Truck

- bez zmian

Zapraszam do dyskusji.




Zaremba Lesław - Wto Lut 19, 2008 11:34 am
" />
">...

- pakiet 5 cell (zamiast 6) - przypływ ludzi z klasy standard
- czas jazdy - bez zmian - czyli 6 minut...Zapraszam do dyskusji.


Szczerze mówiąc nie widzę zależności matematycznej ani żadnej innej logicznej,5 cel z ilością zawodników w Openie.
Wielu zawodników z czołówki jeżdzi właśnie na 5 celach przy obecnych przepisach,co dowodzi,że ręka też ma znaczenie a nie ilość prądu na pokładzie.Open to open...po co się cofać.



barankiewicz grzegorz - Wto Lut 19, 2008 11:59 am
" />Poszedł bym nawet dalej i dopuścił bym do tej klasy li-pole, ewentualnie zmienił zapis o napięciu do 7.4V. Możliwość wyboru 5 cel, 6 cel lub 2 li-pole. Koszta zakupu tych rodzajów pakietów podobne.
pozdrawiam



Marek Kusiakiewicz - Wto Lut 19, 2008 12:09 pm
" />Grzesiu, z całym szacunkiem - jak chcemy wyścigu zbrojeń - prosze bardzo.
Byłem w zeszłym sezonie za Li-PO. Pojechałem do czech na zawody.... i przeszło mi.

Ale mozna sie zastanowic nad tą zmianą.




Szymon Madziara - Wto Lut 19, 2008 12:22 pm
" />Wedlug mnie lipo nie ma sensu ale nie jezdze w openie, moze zaczne w noym sezonie i wtedy bede mogl wyrazic swoje pelne zdanie. Co do skrocenia jazde STD jestem za, poniewaz zyskujemy na samych eliminacjach okolo godziny. Pojawiaja mi sie jeszcze dwa pytania:

1. Czy jezdzimy w lato? Hale w szkolach stoja puste, bo o asfalcie to nie ma raczje co myslec.
2. Czy klasa 2WD bedzie miala osobna klasyfikacje? Pojawily sie plyty 6cio celowe wiec z tego wniosek ze mozna smigajac z Openem jezdzic na 6 celach wedlug przepisow.



Lech Rabórski - Wto Lut 19, 2008 12:31 pm
" />moim zdaniem OPEN, to OPEN.
to nie jest klasa budżetowa jak STANDARD, gdzie powinno sie patrzec na kieszen zawodnikow. tutaj, jezeli ktos ma umiejetnosci jezdzic na 6 celach i szybkich silnikach, to niech jezdzi.
ostatnie zawody we wroclawiu pokazaly, ze zawodnik jezdzacy na 5 celach jechal tak samo jak zawodnik na 6, wiec moim zdaniem nie powinno sie ograniczac tej klasy.



barankiewicz grzegorz - Wto Lut 19, 2008 12:38 pm
" />Marku ta klasa i tak jest już wyścigiem zbrojeniem. Będzie możliwość wyboru, cena lipola spada , dobrej klasy pakiety są w cenie pakietu 6 celowego. Wytrzymałość sporo dłuższa, napięcie niższe jak pakietach 6 celowych. Czyli żadne ryzyko. Traktujmy to jak każde inne zródło zasilania.



Zaremba Lesław - Wto Lut 19, 2008 1:20 pm
" />
">Marku ta klasa i tak jest już wyścigiem zbrojeniem. Będzie możliwość wyboru, cena lipola spada , dobrej klasy pakiety są w cenie pakietu 6 celowego. Wytrzymałość sporo dłuższa, napięcie niższe jak pakietach 6 celowych. Czyli żadne ryzyko. Traktujmy to jak każde inne zródło zasilania.

Na lipolki myślę,że jeszcze jest czas.Bo to potrzebny kurs saperski do obsługi...Poza tym jednak nie wszyscy mają ładowarki i regulatory obsługujące lipole...Ale 6 cel powinno zostać.



barankiewicz grzegorz - Wto Lut 19, 2008 1:50 pm
" />Leszku, rok na nich śmigam i Filip morze potwierdzić ze chata jeszcze jest.
Co do regli to każdy obsłuży, jedynie może zniszczyć lipola jeśli zejdziemy poniżej 6 v. Może uda nam się sprawdzić to w niedziele.



Michał Woszczek - Wto Lut 19, 2008 2:09 pm
" />moim zdaniem powinniśmy się zastanowić nad dopuszczeniem LioPo, czyli np. wprowadzić przepis o maks dopuszczalnym napieciu (jak sugeruje Grzes). Wyscigu zbrojen nie przewiduję, tym bardziej, że parametry aku s a zbliżone. Kto będzie śmigał na 5, 6 czy LiPo jego sprawa, tak jak jest to teraz.

Było kilka imprez, gdzie zawodnicy jadący na 5 celach niczym nie ustępowali innym, ba nawet osiągali lepsze wyniki.

Z innych zmian dopuściłbym stosowanie w openie amorków olejowych.

Co do standarda- Marek ma na stanie tester silników, mierzący max obroty i pobór prądu bez obciążenia, wystarczy, że przy najbliższej okazji wszystkim zawodnikom z np. pierwszej dziesiątki zmierzymy parametry silnika. Ustalimy w ten sposób widełki dla motorów. Jeśli podczas zawodów okaże się, że są zawodnicy robiący po kilka kółek więcej lub wyraźnie szybsi sprzętowo- na pomiar.

Co do rozbierania silników- zakaz, dopuszczalna tylko wymiana szczotek i toczenie komutatora nie ruszając obudowy.

Trucki bez zmian.

2WD połączyć z openem i zrobić wspólną klasyfikację. Przepisy ujednolicić i zastanowić się nad możliwością stosowania 6 cel w 2WD. Osobną klasyfikację może sobie zastrzec zaintreresowany wspieraniem danej klasy dystrtbutor (jeśli taki jest).

I miło by było gdyby więcej osób się w tej kwestii wypowiedziało.

Pozdrawiam



Marek Pleskacz - Wto Lut 19, 2008 2:49 pm
" />
">...Z innych zmian dopuściłbym stosowanie w openie amorków olejowych...

Witam,

Wydawalo mi sie ze nie byly w openie zabronione.
Chyba ze cos przeoczylem.

Pozdrawiam.



Przemek Morawski - Wto Lut 19, 2008 3:10 pm
" />Zawodnik jeżdżący na Lipo przy założeniu że umie jeździć będzie miał dużą przewagę bo:
- Lipo są lżejsze od NiMH
- mają większą wydajność prądową
Poza tym jeśli już Lipo to powinny obowiązywać pewne zasady bezpieczeństwa jak w 1:10.

Co do 2WD to dlaczego uważacie że tę klasę trzeba zlikwidować?



Artur Dzierzęcki - Wto Lut 19, 2008 3:11 pm
" />
">Wedlug mnie lipo nie ma sensu ale nie jezdze w openie, moze zaczne w noym sezonie i wtedy bede mogl wyrazic swoje pelne zdanie. Co do skrocenia jazde STD jestem za, poniewaz zyskujemy na samych eliminacjach okolo godziny. Pojawiaja mi sie jeszcze dwa pytania:

1. Czy jezdzimy w lato? Hale w szkolach stoja puste, bo o asfalcie to nie ma raczje co myslec.
2. Czy klasa 2WD bedzie miala osobna klasyfikacje? Pojawily sie plyty 6cio celowe wiec z tego wniosek ze mozna smigajac z Openem jezdzic na 6 celach wedlug przepisow.


6cel?
To na naszych torach już na 4 jest niesterowalne!

Co do LiPo- nieprawdą jest że są one niebezpieczne, od dlugiego czasu ja i inni koledzy stosujemy je w spalinkach( oleju i brudzie) i nic się nie dzieje i nie będzie dzialo. W openie startują przecież ludzie rozumni.
Ograniczenie do 5 cel zmniejszy popędy i skończą się ,,mistrzowie prostej,, którzy czasami zapominają skręcić ale nadal będą dominacje akku tych ,,lepszych,, czyt. selekcji. Dopuszczenie LiPo zmniejszy masę modelu przez co poprawimy wiele czynników trakcyjnych modelu i niejednokrotnie więcej w kieszeni zostanie.
Moim zdaniem albo ograniczyć do 5 cel, albo dopuścić możliwość stosowania LiPo



Artur Dzierzęcki - Wto Lut 19, 2008 3:13 pm
" />
">
Co do 2WD to dlaczego uważacie że tę klasę trzeba zlikwidować?


Bo tory nie są przystosowane do tych modeli, jazda jest męczarnią a nie wyścigiem a nie da się narzucić organizatorom ,,stól,, z dywanu



barankiewicz grzegorz - Wto Lut 19, 2008 3:48 pm
" />Przemku, jak Artura napisał, jest nas kilka osób które przetestowały lipole w spalinach, mieszkanie jak wcześniej pisałem jeszcze mam i Artur tez wiec w powietrze nie wylecieliśmy. Choć nie bylem u niego dawno.
Co do 2wd, 4 zawodników przez cały sezon, wyglądało to troszkę komicznie, wystarczyło ze jeden poległ w w eliminacjach , a cała zabawa traciła smaczek. Mam propozycje jeśli na zawody przyjedzie około 7-8 zawodników modelami 2Wd i podobna ilość w openie, można zrobić podział na te klasy. Jeśli biedzie trzech jadą z openem. Tylko niech będzie w zapisie aby nie brać pod uwagę listy zgłoszeniowej, tylko obecności w dniu zawodów. Ale tu musiał by sie wypowiedzieć Marek , czy może robić na szybkiego listy startowe w dniu zawodów. Propozycja.



Przemek Morawski - Wto Lut 19, 2008 4:14 pm
" />Ok, niech 2WD jeżdżą razem z Openem ale niech mają swoją oddzielną klasyfikację. Zresztą dokładnie tak jest w przepisach na ten rok. Likwidować klasę po w sumie jak na razie 6-ciu eliminacjach? Bez sensu. Poza tym zobaczcie co dzieje się w podobnej klasie E12. Klasa była na wymarciu a obecnie startują dwie grupy eliminacyjne. Dajcie czas 2WD, nie przekreślajcie jej już na samym starcie.



Marek Kusiakiewicz - Wto Lut 19, 2008 4:35 pm
" />Grzesiek, jestem w stanie zrobić listy startowe w ciagu kilku minut. Robi sie to szybko i bez bólu.

Co do 2WD - jest nas 4 raze z Drahomirem Cevelą. Jestem za połaczeniem tych 2 klas w jedną - OPEN. Żadnych osobnych klasyfikacji.



Zaremba Lesław - Wto Lut 19, 2008 4:40 pm
" />Jeżeli chodzi o klasę 2WD to klasa sama się uśmierciła. Skoro na zawodach starują cztery modele i tylko dzięki uprzejmości kolegi z Czech, nie ma sensu wprowadzać oddzielnej klasyfikacji, bo wiąże się to z kosztami zakupu pucharów (pmiętajmy, że Liga Micro jest samofinansująca, a dystrybutor nie jest zainteresowany propagowanie tej klasy), a równiż stratą czasu startowego dla innych klas. Więc moim zdanie albo razem z Open'em albo wcale.
Co do lipoli to, wyższe napięcie w rękach tych "mistrzów prostej" da nie jednej lamperii szanse "skosztowania" smaku modelu.



Przemek Morawski - Wto Lut 19, 2008 4:51 pm
" />Marek, pamiętasz swoja reakcję na dopuszczenie Scalpela do klasy Open przepisami (martwymi) ogłoszonymi przez LOK? Mam ją gdzieś w archiwum GG Skąd ta nagła zmiana stanowiska? Co do słów Lesława o wspieraniu klas przez dystrybutorów to śmiem twierdzić że zbyt duży wpływ dystrybutorów na organizację zawodów jest zgubny czego przykładem niech będzie sytuacja w klasach E10 oraz spalinowych off-road gdzie dzięki "uprzejmości" i "trosce" dystrybutorów dochodzi do konfliktów w środowisku modelarskim rc car. Nagradzanie tylko "swoich" ludzi, rezerwowanie hoteli tylko "swoim" ludziom, organizowanie zawodów tylko dla "swoich" ludzi... Do niczego dobrego to nie doprowadzi.



Artur Dzierzęcki - Wto Lut 19, 2008 5:23 pm
" />
">Jeżeli chodzi o klasę 2WD to klasa sama się uśmierciła. Skoro na zawodach starują cztery modele i tylko dzięki uprzejmości kolegi z Czech, nie ma sensu wprowadzać oddzielnej klasyfikacji, bo wiąże się to z kosztami zakupu pucharów (pmiętajmy, że Liga Micro jest samofinansująca, a dystrybutor nie jest zainteresowany propagowanie tej klasy), a równiż stratą czasu startowego dla innych klas. Więc moim zdanie albo razem z Open'em albo wcale.
Co do lipoli to, wyższe napięcie w rękach tych "mistrzów prostej" da nie jednej lamperii szanse "skosztowania" smaku modelu.


Zgadzam się z Tobą Lechu , ale 6 cel ma wyższe napięcie szczytowe niż 2 LiPo - 9,18V do 8,44V. Więcej z nich nie wykrzesamy, więc może jednak ograniczyć do 5 cel?
Jeszcze jednym pomyslem może być nakazanie w openie opon gumowych, pomysl może wydawać się idiotyczny ale:
- większa dostępność opon na rynku
- ,,power,, będzie tylko przeszkadzal, zacznie się większy nacisk na precyzję jazdy a nie na speed-a
- większa żywotność opon- obniżenie kosztów
- możliwe że bezszczotki okażą się zbędne - również koszty bo na 5 celach szczotka nie dostanie tak w d....
To tylko propozycja, ot tak mi się pomyslalo, nie trzeba tego brać na poważnie



Szymon Madziara - Wto Lut 19, 2008 6:15 pm
" />
">Zgadzam się z Tobą Lechu , ale 6 cel ma wyższe napięcie szczytowe niż 2 LiPo - 9,18V do 8,44V. Więcej z nich nie wykrzesamy, więc może jednak ograniczyć do 5 cel?
Jeszcze jednym pomyslem może być nakazanie w openie opon gumowych, pomysl może wydawać się idiotyczny ale:
- większa dostępność opon na rynku
- ,,power,, będzie tylko przeszkadzal, zacznie się większy nacisk na precyzję jazdy a nie na speed-a
- większa żywotność opon- obniżenie kosztów
- możliwe że bezszczotki okażą się zbędne - również koszty bo na 5 celach szczotka nie dostanie tak w d....
To tylko propozycja, ot tak mi się pomyslalo, nie trzeba tego brać na poważnie


Pomysl 5 cell w openie wydaje mi sie bardzo dobry. Pozatym Lipo daja nie tylko przewage wydajnosci pradowej ale i tez znaczaca przewage wagowa. Jezeli wprowadzac lipo to tez ograniczenia min. wagi modelu. Ale nie wydaje mi sie to jakos potrzebne. Opony gumowe czemu nie Klasa ta stanie sie bardizje wymagajaca pod wzgledem umiejetnosci zawodnika chociaz nie sadze aby czolowka ulegla zmianie . Pozatym zeby przejsc wtedy ze STD do opena wystarczy zmienic silnik.



Igor Budziński - Wto Lut 19, 2008 7:04 pm
" />Ja jestem piąty do 2wd.



Paweł Michalski - Wto Lut 19, 2008 9:28 pm
" />Uważam że, ograniczenie ilości akumulatorów do 5 w Openie nie wpłynie na poprawę frekwencji w tej klasie. Jak ktoś chce jeździć na "5" to proszę bardzo, model jest łatwiejszy w prowadzeniu i tylko nieznacznie wolniejszy na prostej. Na pięciu celach regularnie jeździ Wojtek i Rafał, reszta raczej na sześciu, choć nie zawsze. Ja wolę 6 celek, bo wtedy mam większą frajdę z jazdy i tak jest zaprojektowany model.

Lipolki - obawiam się, że to już przesada, wyższe napięcie plus większy wydatek prądowy równa się większa moc, dodatkowo mniejsza masa a co za tym idzie większe prędkości, przyspieszenia i większe zużycie modelu. Czy ktoś sprawdzał, w wyścigu, jak się model zachowuje z takim pakietem ?


">...6 cel ma wyższe napięcie szczytowe niż 2 LiPo - 9,18V do 8,44V...
Na napięciu "szczytowym" się nie jeździ. Model na dwóch LiPo będzie zdecydowanie szybszy niż na zwykłych sześciu celach.

">Jeszcze jednym pomyslem może być nakazanie w openie opon gumowych...
...To tylko propozycja, ot tak mi się pomyslalo, nie trzeba tego brać na poważnie

I całe szczęście, że nie trzeba tego brać na poważnie.

Odnośnie standarda i 2WD zgadzam się z Markiem.



barankiewicz grzegorz - Wto Lut 19, 2008 9:38 pm
" />Pawle ja próbowałem, a może uda się przetestować z innymi modelami w niedziele. Będę miał porównanie na torze. Pozdrawiam.



Grzegorz Nóżka - Wto Lut 19, 2008 11:07 pm
" />Jeszcze jednym pomyslem może być nakazanie w openie opon gumowych, pomysl może wydawać się idiotyczny ale:
- większa dostępność opon na rynku
- ,,power,, będzie tylko przeszkadzał, zacznie się większy nacisk na precyzję jazdy a nie na speed-a
- większa żywotność opon- obniżenie kosztów
- możliwe że bez szczotki okażą się zbędne - również koszty bo na 5 celach szczotka nie dostanie tak w d....
Zgadam sie z Arturem.
Jestem za 5 celami, bo oszczędza się model i nie tyko swój, ale i innych. Za 5 celami przemawia jeszcze fakt, że tak jeżdżą Czesi i zawsze jak sprawdzą że u nas jest 6cel to raczej nie będą chcieli do nas jeździć na zawody.
Co do silników w standard jestem za sprawdzaniem wydajności, możliwością rozebrania silnika w celu naprawy. po teście silnika widać będzie czy jest lepszy czy nie odbiega od normy. W tych silnikach często sie wytapia tylna panewka, lub padaja gwinty, dlaczego by je od razu wyżucać. Opony gumowe jestem za może nie będą tak szybko schodzić jak pianki.



Zaremba Lesław - Śro Lut 20, 2008 6:44 am
" />
">...
- ,,power,, będzie tylko przeszkadzał, zacznie się większy nacisk na precyzję jazdy a nie na speed-a
- większa żywotność opon- obniżenie kosztów
- możliwe że bez szczotki okażą się zbędne - również koszty bo na 5 celach szczotka nie dostanie tak w d....
.


Grzesiu z takim punktem widzenia ,to po co grzebiesz przy silniku w Openie ...



Grzegorz Nóżka - Śro Lut 20, 2008 7:39 am
" />To co zacytowałeś, to akurat słowa Artura z którymi sie zgadzam.
Dlaczego sądzisz że ja grzebię w silnikach w openie, bo mój model jest szybki? Ja nie grzebię w silnikach 300. Mam dwa silniki które kupiłem z modelem i są bdb. Prawdopodobnie jeden był w rękach dobrego modelarz, ale ja ich nie poprawiam.
Poza tym jaki by nie był silnik 300 to na 5celech i tak jest wolniejszy od 6-celowego modelu.



Zaremba Lesław - Śro Lut 20, 2008 7:59 am
" />Porozmawiaj z Wojtkiem Bukryjem,który jeżdzi na 5 celach i sobie to chwali (w bezpośredniej konfrontacji wypadasz bladziej).Co do silnika to masz strasznego farta .Kolejne zawody Twój silnik jest szybszy niż Pawła Mamba,a pamiętać trzeba,że 300 Graupnera jest na 6 v,a więc jego destrukcja następuje znacznie szybciej.W standardzie sama wymiana szczotek Ci nie wystarcza ,musisz rozbierać,a tu trafiła się taka "lala" z drugiej ręki,która starcza na tyle zawodów w Open i jeszcze ma takiego powera.Chętnie poznałbym nazwisko tego modelarza,który ma takiego farta,że w jego ręce dostają się tylko tak dobre silniki.Gdybym nie kupował silników 300 to mógłbym uwierzyć.
Może od tego modelarza dostałeś poprostu receptę na poprawę,ale ten sam modelarz powinien Ci zasugerować właśnie 5 cel.Narowisty koń potrzebuje dobrej ręki...



Grzegorz Nóżka - Śro Lut 20, 2008 8:25 am
" />Nie używam, najlepszego silnika do ciągłej jazdy. Dopiero drugie zawody używam 6cel, dlatego model jest tak szybki i myslę, że za szybki. Silniki sie szybciej zużywają. Do tej pory jeździłem na 5celach, dlatego silniki tak długo żyją, musicie spróbować.
Do silników standarda sie nie przyczepiaj i nie pisz bzdur, bo silnik był naprawiany, nie tuningowany. W porównaniu do parametrów silników moich modelarz (jak je sprawdzałem) miał osiągi średnie, napewno nie najlepsze.



Zaremba Lesław - Śro Lut 20, 2008 9:05 am
" />
">...
Do silników standarda sie nie przyczepiaj i nie pisz bzdur, bo silnik był naprawiany, nie tuningowany. W porównaniu do parametrów silników moich modelarz (jak je sprawdzałem) miał osiągi średnie, napewno nie najlepsze.


Grzesiu a czy Graupnery też remontujesz,bo one też kosztują,a sypią sie bardziej niż HPI(sprawdzone w 6 godzinnym wyścigu).
Rozbieranie to rozbieranie,a nie bzdury...



Darek Mołodecki - Śro Lut 20, 2008 9:16 am
" />
">Grzesiek, jestem w stanie zrobić listy startowe w ciagu kilku minut. Robi sie to szybko i bez bólu.

Co do 2WD - jest nas 4 raze z Drahomirem Cevelą. Jestem za połaczeniem tych 2 klas w jedną - OPEN. Żadnych osobnych klasyfikacji.


pawel juz te ma scalpela i go szykuje go na łodz



Zaremba Lesław - Śro Lut 20, 2008 10:51 am
" />To jest propozycja na nowy sezon,a wynika z tego,że 4 zawodników w klasie nie daje oczekiwanej satysfakcji sportowej,a jest obciążeniem finansowym i czasowym dla organizatorów.

Co do zmian w przepisach to moje zdanie jest takie,że drastyczne zmiany 5 cel,Lipo,czy gumowe opony w Openie podziałają odwrotnie niż zamierzony efekt .
1).5 cel przez niektórych czołowych zawodników jest stosowana i nie deskredytuje to ich wyników-więc po co zmieniać,
2)Lipole dla zawodników doświadczonych może nie stanowią problemów,ale co z tymi mniej doświadczonymi.Na zawodach Ifmar czy Roar dopuszczono Lipole pod warunkiem posiadania ceramicznego pojemnika do ładowania,a Norwegia czy Finlandia wstrzymała starty elektryków wogóle(przez niebezpieczne "wodorki",
3)gumowe opony w Open to tak jak propozycja "gum" do Ic-10.Można by podobne argumenty przytoczyć jak podał Artur,ale co powiedzą zawodnicy...

W Standardzie też nic bym nie zmieniał.
Wniosek jest jeden w pewnych kwestiach należy przepisy sprecyzować i konsekwentnie egzekwować.
Założeniem dotychczasowej sytuacji była samokontrola i dyscyplina zawodników.Życie zweryfikowało tę sytuację.

Jeszcze raz podkreślam,wszelkie drastyczne zmiany stają się powodem zniechęcenia i marazmu,a co w konsekwencji ,paradoksalnie do uśmiercania...poszczególnych klas.



Przemek Morawski - Śro Lut 20, 2008 11:05 am
" />Trzy puchary są dużym obciążeniem dla organizatora? Bez przesady. Poza tym jak na razie tylko Marek jest za zlikwidowaniem klasy 2WD, może niech wypowie sie reszta zawodników startujących w tej klasie oraz ci którzy zamierzają w niej startować bo to w sumie propozycja na następny sezon. Bo równie dobrze możnaby pomyśleć nad zlikwidowaniem Opena bo coraz mniej osób w nim startuje, jest to klasa droga, trzeba kupić puchary, zajmuje czas itp. itd. Oczywiście jestem przeciwny utrzymywaniu klas za wszelką cenę ale dopóki ludzie w 2WD chcą jeździć (a na razie tak jest) to klasa powinna pozostać, przecież to dopiero jej początki. W truckach na początku też startowało 4-5 zawodników a dodatkowo nie wszyscy dojeżdżali do mety.



Zaremba Lesław - Śro Lut 20, 2008 11:22 am
" />
">Trzy puchary są dużym obciążeniem dla organizatora? Bez przesady... Poza tym jak na razie tylko Marek jest za zlikwidowaniem klasy 2WD, może niech wypowie sie reszta zawodników startujących w tej klasie oraz ci którzy zamierzają w niej startować bo to w sumie propozycja na następny sezon. Bo równie dobrze możnaby pomyśleć nad zlikwidowaniem Opena bo coraz mniej osób w nim startuje, jest to klasa droga, trzeba kupić puchary, zajmuje czas itp. itd.

Przemku zapewne po pierwszych zorganizowanych przez Siebie zawodach będziesz świadom tego,że każda złotówka się liczy.Jeśli w Openie jest 8 zawodników ,to oni składają się wpisowym na pucharki dla 3 zwycięzców tej klasy.W sytuacji 3 czy 4 zawodników ta kwota nie wystarcza.
Zrób zawody a zobaczysz,że 50-100 zł przy imprezie samofinansującej to dużo,gdzie budżet jest naprawdę napięty.Do tego dochodzi sytuacja,że bez klasy 2 WD z Wrocławia wszyscy rozjechali by się trochę wcześniej.Poza tym ten model nie ma konkurencji za wyjątkiem Konstrukcji P.Janka Matukina,ale on woli Standart.



Artur Dzierzęcki - Śro Lut 20, 2008 11:24 am
" />
">To jest propozycja na nowy sezon,a wynika z tego,że 4 zawodników w klasie nie daje oczekiwanej satysfakcji sportowej,a jest obciążeniem finansowym i czasowym dla organizatorów.

Co do zmian w przepisach to moje zdanie jest takie,że drastyczne zmiany 5 cel,Lipo,czy gumowe opony w Openie podziałają odwrotnie niż zamierzony efekt .
1).5 cel przez niektórych czołowych zawodników jest stosowana i nie deskredytuje to ich wyników-więc po co zmieniać,
2)Lipole dla zawodników doświadczonych może nie stanowią problemów,ale co z tymi mniej doświadczonymi.Na zawodach Ifmar czy Roar dopuszczono Lipole pod warunkiem posiadania ceramicznego pojemnika do ładowania,a Norwegia czy Finlandia wstrzymała starty elektryków wogóle(przez niebezpieczne "wodorki",
3)gumowe opony w Open to tak jak propozycja "gum" do Ic-10.Można by podobne argumenty przytoczyć jak podał Artur,ale co powiedzą zawodnicy...

W Standardzie też nic bym nie zmieniał.
Wniosek jest jeden w pewnych kwestiach należy przepisy sprecyzować i konsekwentnie egzekwować.
Założeniem dotychczasowej sytuacji była samokontrola i dyscyplina zawodników.Życie zweryfikowało tę sytuację.

Jeszcze raz podkreślam,wszelkie drastyczne zmiany stają się powodem zniechęcenia i marazmu,a co w konsekwencji ,paradoksalnie do uśmiercania...poszczególnych klas.


Odniosę się tylko do kwestii akku.
1. Jeżeli już stosować worki ochronne to są one dostępne w większości sklepów modelarskich w kraju a ich cena nie powala na kolana
2. Akku LiPo są TAŃSZE od cel NiMH (np LRP) i są dostępne w większości sklepów modelarskich
3. Skoro nie ograniczać ilości cel do 5 to dlaczego nie dopuścić LiPO? Coś tutaj podśmierduje
4. Pakiety LiPO stosowane do modeli 1/18 mają pojemność okolo 1500mAh, natomiast te do 1/10 są duuuuużo większe w gabarytach, pojemności i prądach , stąd te zaostrzone zasady bezpieczeństwa.
Moim zdaniem albo ograniczyć do 5 cel albo dopuścić LiPO w Openie.
Plywają , latają, kretują, sprzedają w zabawkach takie akku a tutaj robią się problemy w klasie gdzie ścigają się zawodnicy na wysokim poziomie . A fe!!



Zaremba Lesław - Śro Lut 20, 2008 11:35 am
" />
">... Coś tutaj podśmierduje
4. Pakiety LiPO stosowane do modeli 1/18 mają pojemność okolo 1500mAh, natomiast te do 1/10 są duuuuużo większe w gabarytach, pojemności i prądach , stąd te zaostrzone zasady bezpieczeństwa.
Moim zdaniem albo ograniczyć do 5 cel albo dopuścić LiPO w Openie.
Plywają , latają, kretują, sprzedają w zabawkach takie akku a tutaj robią się problemy w klasie gdzie ścigają się zawodnicy na wysokim poziomie . A fe!!


Ale jeśli przeczytasz uważnie to chodzi o zwerbowanie młodzieży mniej doświadczonej.Czy Lipo są tańsze to ja się nie wypowiem.Tyle co wiem to to że trzeba mieć ładowarkę przystosowaną do Lipoli(czytałeś może polską instrukcję ładowarki ICE ,tam opis ładowania wzbudza grozę),balanser,no i należało by mieć regulator który zabezpieczy przed głębokim rozładowywaniem,bo tanie mogą się stać drogie.
Ale może ja się boję dlatego,że w wojsku nie byłem

ps.albo Lipo,albo 5 cel tego nie rozumiem,czym to uzasadniasz,bo brzmi jak szantaż Nie może być tak jak było.Przecież dla Ciebie i tak wykładzina jest najważniejsza,to ona najbardziej Cię zniechęca...



Artur Dzierzęcki - Śro Lut 20, 2008 11:47 am
" />Fakt, może lepiej się skupić nad polepszeniem jakości torów. Co do tego werbowania to nie sądzę żeby 5, czy 6 czy LiPo bylo decydującym czynnikiem. To nie byl szantaż, tylko moje zdanie. Życie zweryfikuje, do zobaczenia w openie.



Zaremba Lesław - Śro Lut 20, 2008 12:23 pm
" />Artur tu chodzi też o podejście do bezpieczeństwa na zawodach.Jeśli istnieje choć cień niebezpieczeństwa należy jego unikać.Lipole chyba nie są jeszcze tak powszechne i znajomość zagrożeń nie do końca znana.
Myślę,że jeszcze przyjdzie moment na Lipo...
Myślę,że po tym cyklu mikroligi powinniśmy się skupić nad negatywnymi sytuacjami i je starać eliminować poprzez uściślanie przepisów.
Tu np.uwaga do Grzesia,która leży mi na sercu od paru dni;we Wrocławiu podest stał za blisko toru,ale był podestem,a nie parapetem...



barankiewicz grzegorz - Śro Lut 20, 2008 2:30 pm
" />Drodzy koledzy temat zaczyna się robić lekko nudny, jedni swoje drudzy swoje. Najlepszy będzie kompromis, 5 cel spowolnienie klasy open (są plusy i minusy tego pomysłu), 6 cel zostaje tak jak teraz, lipole obawy o bezpieczeństwo ( rozwiązanie: nakaz posiadania i stosowania balanserów w takcie ładowania i rozładowania w czasie trwania zawodów, oraz worków ochronnych) mamy sprawę bezpieczeństwa załatwioną. Wybór pakietów zostawmy zawodnikom.
Moje zdanie jak nazwa klasy wskazuje pełne otwarcie i możliwość sprawdzenia "nowości". Jeśli się sprawdzą będzie można zastanowić sie nad stosowaniem w innych klasach , jeśli nie to wylecą z obiegu. Potraktujmy opena jako poligon doświadczalny.
Pozdrawiam



Jakub Stolarski - Śro Lut 20, 2008 3:12 pm
" />No cóż, chyba czas żebym coś napisał skoro stanowię 25% wszystkich zawodników w 2WD
Mi sie dobrze jeździ w 2WD i chciał bym żeby ta klasa ciągle jeździła sama dla siebie ale rozumie może sie to nie podobać 95% innych zawodników którzy muszą wracać do domu w środku nocy.
Jak trzeba to trudno, ja tam nie mam nic przeciwko startom z openem(nawet w ramach jednego rankingu) ale wtedy niech tylnionapędowców dotyczą dokładnie takie same zasady jak czteronapędowców żeby nie był tak że jak ktoś ma x-raya to śmiga na 6 celach a jak ma scalpela to musi śmigać na 4...
Tylko nie jestem pewien czy takie rozwiązanie coś da? Nie kojarzę teraz ile dokładnie osób jeździ w openie ale prawdopodobnie jeśli się połączy te dwie klasy to i tak będzie je trzeba podzielić na 2 grupy eliminacyjne czyli nic tym sposobem nie zyskamy. Poza tym rozumie że do klasy 2WD i Open może zgłosić sie łącznie 11 osób. W tedy w eliminacjach dzielimy wszystkich na 2 grupy i śmigamy, a w finale wywalamy 1 osobę, ale co jeśli będzie 13-14 zawodników? W eliminacjach wiadomo, ale co z finałami? Wywalimy 3-4 osoby? Jeśli nie to znów nic nie zyskamy bo będziemy musieli puścić 2 finały.... i znów nić nie zyskujemy.
Likwidacja 2WD nie za bardzo ma sens jeśli w openie startuje więcej niż 6 osób...

Pozdrawiam



Zaremba Lesław - Śro Lut 20, 2008 3:25 pm
" />A może poobserwować większych braci np. z 1/10, a nie wychodzić przed szereg stając się łaciatym szczurem doświadczalnym.

P.S. Chyba musimy poczekać, aż głos zabierze szersze grono zawodników.



Przemek Morawski - Śro Lut 20, 2008 4:45 pm
" />Leszku, organizowałem zawody w Pabianicach więc wiem ile co kosztuje, dlatego napisałem że te 3 puchary niewiele zmieniają koszt całej imprezy.
Co do wypowiedzi Kuby to zgadzam się z nim w 100%. Wyrzucając 2WD z zawodów nic nie zyskamy. A jeśli 2WD ma jeździć w Open to niech ma równe szanse czyli jeśli ktoś potrafi jeździć niech jeździ albo na bezszczotce czy na 5 czy nawet 6 celach. Jest to jakieś wyjście z sytuacji.



Artur Dzierzęcki - Śro Lut 20, 2008 5:16 pm
" />Może rzeczywiście zostawić jeszcze 2WD, jeżeli mialyby startować w punktacji razem z Openem 6 cel to powinny mieć dopuszczone 6 cel ( fakt że to może być samobój). Na dobrym torze ten model powinien mieć przewagę w rękach dobrego zawodnika.

Nie będę się upieral przy LiPO, natomiast 5 cel jest dobrym rozwiązaniem, a jak ktoś lubi ,,przeciąg na prostej,, to polecam otwarte drzwi



Marek Kusiakiewicz - Śro Lut 20, 2008 5:29 pm
" />Przemek, ale o to chodzi. Właczenie 2WD do opena na wszelkich prawach. Ograniczenie TYLKO stosowanej szerokości opon w wózkach 4WD, tak żeby nikt nie próbował założyć walców od scalpela.



Zaremba Lesław - Śro Lut 20, 2008 5:38 pm
" />
">... Wyrzucając 2WD z zawodów nic nie zyskamy. A jeśli 2WD ma jeździć w Open to niech ma równe szanse czyli jeśli ktoś potrafi jeździć niech jeździ albo na bezszczotce czy na 5 czy nawet 6 celach. Jest to jakieś wyjście z sytuacji.

Za chwilę pojawi się Nanda,LRP i Asso Rally to dla nich też trzeba będzie zrobić odrębne klasy w których będzie jeżdzić po 4 zawodników...



Zaremba Lesław - Śro Lut 20, 2008 5:55 pm
" />
">...

Nie będę się upieral przy LiPO, natomiast 5 cel jest dobrym rozwiązaniem, a jak ktoś lubi ,,przeciąg na prostej,, to polecam otwarte drzwi


Artur,a może zamiast "grzebać" przy ,bateriach przestać grzebać przy motorkach.Modele Grześków Barankiewicza i Nóżki były we Wrocławiu o wiele szybsze na prostej, od Filipa,a wyposażone były w silniki od jakiegoś tajemniczego modelarza .



Artur Dzierzęcki - Śro Lut 20, 2008 6:47 pm
" />
">...

Nie będę się upieral przy LiPO, natomiast 5 cel jest dobrym rozwiązaniem, a jak ktoś lubi ,,przeciąg na prostej,, to polecam otwarte drzwi


Artur,a może zamiast "grzebać" przy ,bateriach przestać grzebać przy motorkach.Modele Grześków Barankiewicza i Nóżki były we Wrocławiu o wiele szybsze na prostej, od Filipa,a wyposażone były w silniki od jakiegoś tajemniczego modelarza .

Taaa , zgadnij od którego
Ja się dostosuję do tego co uchwalicie.



Szymon Madziara - Śro Lut 20, 2008 6:52 pm
" />Moze porpostu zaniesli silniki do wrozki

Co do 5 cell wydaje mi sie ze klasa stanie sie ciekwasza, ale to tylko moje zdanie.

Czy nada jest inna? Jest chyba wielkosci Xraya, czy HPI wiec moze jezdzic w czy to w STD czy w Openie. Problem jest z LRP. Z wypoowiedzi osoby ktora trzymala ten model w rekch wyraznie mozna wywnioskowac ze ten model nie jest standardowym mikro. Jest wiekszy.



Artur Dzierzęcki - Śro Lut 20, 2008 7:01 pm
" />Nanda NRX-18 jest tej samej wielkości co Xray i HPi



Zaremba Lesław - Śro Lut 20, 2008 7:10 pm
" />
">...
Czy nada jest inna? Jest chyba wielkosci Xraya, czy HPI wiec moze jezdzic w czy to w STD czy w Openie. Problem jest z LRP. Z wypoowiedzi osoby ktora trzymala ten model w rekch wyraznie mozna wywnioskowac ze ten model nie jest standardowym mikro. Jest wiekszy.


A można wiedzieć kto miał szansę trzymać go w rękach.Przecież jest podane ,że jest to skala 1:18.aA co z Asso Rally ta sama skala ,ale szerszy...O co klasa będzie ciekawsza na 5 celach?Będzie teoretycznie łatwiejsza,ale czy o to chodzi?

Ps.Artur też brałeś motorki od tego modelarza?



barankiewicz grzegorz - Śro Lut 20, 2008 7:16 pm
" />Leszku, jeśli mamy skończyć z "grzebaniem" przy silnikach to inni powinni zrezygnować z wszelkich rodzajów bezszczotek i silników 370 oraz pakietów selekcjonowanych. Co wy na to? Dopuszczamy jeden silnik na cały dzień zawodów. Tylko czy to ma sens?



Szymon Madziara - Śro Lut 20, 2008 7:58 pm
" />Panie Leslawie. Moje posty sa tylko wyrazeniem mojego zdania, tylko mojego i zdolnego do przyjecia zasadnej krytyki. Ja uwazam ze klasa stanie sie poprostu ciekawsza technicznie i jak Pan to ujal bez mistrzow prostej . Nie jezdizlem nigdy w Openie ale sie przymierzam do startu w Lodzi. Wtedy podziele sie moja opina w pelni. Pozatym 5cell bedzie oszczedniejsze dla silnikow. Z drugiej strony nasuwa sie ze jak Open to Open .

Nie wiem czy osoba ktora ogladala ten model nie poczula by sie urazona. W kazdym raznie podobno jest wiekszy niz standardowe modele.



Przemek Morawski - Śro Lut 20, 2008 8:40 pm
" />W sumie Shark też jest większy od Xraya czy Asso a to też niby 1:18. Do tego Shark ma silnik klasy 380, którego nie da się założyć do innych podwozi. Myślę, że powinno się ograniczyć silniki w Truck do 370 bo wystarczy położyć obok siebie silnik z Sharka i z innego modelu Truck i różnicę widać gołym okiem.



Paweł Bielerzewski - Śro Lut 20, 2008 8:50 pm
" />Witam,
Wypowiem sie jako kolejne 25% klasy 2wd Myśle że na likwidacje 2wd jest jeszcze za wcześnie, ponieważ jest to dopiero jej pierwszy sezon. Przy sprzyjających okolicznościach na zawodach w łodzi może być już 6 modeli, z czsem klasa ta powinna się rozwinąć. Nie uważam też żeby 3 pucharki były poważnym obciążeniem dla organizatora.
Moze moje poglądy będą nie popularne ale jeśli już likwidować jakąś klasę to trucki (pomimo ilości modeli)....takie modele nie powinny jeździć po dywanie na tak wąskich torach....

Co do opena, ograniczenie do 5 cel, silnik 300 i gumowe opony to może być ciekawe, a już napewno korzystnie wpłynie na rywalizacje, ograniczenie kosztów i powinno przyciągnąć do tej klasy więcej zawodników z klasy standard (może wtedy sam się skusze ).
Nie widze sesu wprowadzania lipo.

Jeśli chodzi o standard to oczywiście całkowity zakaz rozbierania silników.
Uważam też że należałoby zastanowić się nad wprowadzeniem jednego silnika, innego niż hpi 45T, jest za drogi do tej klasy a jego żywotność przy zachowaniu maksymalnych osiągów jest zbyt krótka. Może ktoś już testował jakieś silniki? My też będziemy szukali jakiegoś zamiennika...



Szymon Madziara - Śro Lut 20, 2008 10:26 pm
" />Jestem w fazie testow silnika Oriona. Nazywa sie Orion Elite. Link:
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wt ... LXBEF5&P=7
Pierwsze testy beda w Lodzi na zawodach.Ale silnik niestety w polsce niedostepny i nie wiadomo jak z zywotnoscia. Co do zywotnosci Hpi jezdze na jednym od poczatku sezonu. Czyszcze komutator, wymieniam szczotki, myje i smaruje i niezauwazylem znaczacego spadku mocy. Owszem jet wolniejszy od nowki ale nie mam pieniedzy zeby zmieniac silniki co zawody.



Igor Budziński - Śro Lut 20, 2008 11:24 pm
" />Co do opena zawsze myslalem ze Open to klasa otwarta i jesli ktos potrafi jezdzic na 6 cellach i BL to powinien moc to testować na torze podczas zawodow, sugeruje zeby nie zmieniac przepisow bo tak czy tak osoba ktora bedzie chciala jezdzic na 5 ogniwach bedzie to robila a wieksze V nie zawsze znaczy wyższe miejsce w rankingu,

Apropo modeli asso rc18r sharka 18s <chyba> jeszcze pozostaje kwestia kyosho inferno half eight <skala 1:16 i dwu biegowa skrzynia> nie sadze zeby trzeba bylo robic osobne klasy dla tych modeli bo mozna je dopuscic do opena i standartu bo nie wydaje mi sie zeby przewaga w prowadzeniu modelu byla az tak wielka, oczywiscie moge sie mylic, nalezaloby to sprawdzic w praniu i wtedy modyfikowac przepisy.

Co do 2wd ciekaw jestem ile przybedzie zawodnikow do tej klasy poniewaz ja specjalnie kupilem model na zawody <wymienilem 10 na 18 a tu takie rozczarowanie chca zlikwidowac klase ktora na dobra sprawe jeszcze nie zdazyla sie urodzic>

pozdrawiam Igor <jesli w jakis sposob ktos poczuje sie urazony moim postem bardzo przepraszam, post ten mial na celu wyrazenie mojego WŁASNEGO zdania na zawarty w watku temat>



Zaremba Lesław - Czw Lut 21, 2008 6:32 am
" />Klasy 2 WD nikt nie chce likwidować po złości .Z tą inicjatywą wystąpił Marek ,który w rankingu jest pierwszy.4 czy 10 zawodników w 2 WD to około 1,5 godziny zawodów więcej.

W dalszym ciągu nikt nie uzasadnił konkretnie słuszności 5 cel.Każdy pisze o oszczędnościach,tz.martwi się o czyjąś kieszen?Występują pakiety 6 celowe Redy czy LRP,to znaczy,że ktoś jeśli je kupi to ma odlutować jedną celę ,wyrzucić ,żeby było tanio.
Widzę,że Wszyscy chcą spowolnić Opena,a nie lepiej równać w górę,a nie w dół...



Grzegorz Nóżka - Czw Lut 21, 2008 9:46 am
" />Uzasadnienie do 5cel w open. Nie chodzi o czyjaś kieszeń lecz nas wszystkich, na 5 celach model jest wystarczająco szybki żeby sie fajnie po ścigać. Na 6celach jest na pewno szybszy, ale jeśli zostawimy 6cel to na pewno ci co jeżdżą na 5celach są wolniejsi. Model na 5 celach oszczędza silnik napięcie 6volt, oszczędza opony, które w cale nie są tanie bo trzeba na zawody kupić dwa kpl. przy 6celach, nie mówiąc o łożyskach w modelu. Pakiety można polutować z po jedyńczych cel LRP. Zabawa na 5celach prawie taka sama, o oszczędzamy na oponkach i silniki 300 sie nie palą, bo nie są tak obciążone. TO jest moje zdanie



Paweł Bielerzewski - Czw Lut 21, 2008 9:52 am
" />co do silnika oriona, to raczej odpada ze względu na brak dostępności,
trzeba zastanowić się nad silnikami dostępnymi od ręki w kraju....chyba że ktoś będzie je sprowadzał

.....dokładnie.....2wd jeszcze nie zdążyło się urodzić....a nie umarło....

Nie chcemy na siłe spowalniać opena tylko uatrakcyjnić wyścigi i zachamować wyścig zbrojeń, który już wykończył kilka klas w tym kraju.



barankiewicz grzegorz - Czw Lut 21, 2008 10:50 am
" />A ja zaproponuje sznurek i niech zawodnicy popylają przed modelem ciągnąc go za sobą, będzie tanio, śmiesznie i atrakcyjnie, a na dodatek zdrowo. Dla tych którym jest za szybko w openie proponuje standart.
Miłej przepychanki dalej.
KONIEC



Zaremba Lesław - Czw Lut 21, 2008 12:35 pm
" />
">.... Model na 5 celach oszczędza silnik napięcie 6volt, oszczędza opony, które w cale nie są tanie bo trzeba na zawody kupić dwa kpl. przy 6celach, nie mówiąc o łożyskach w modelu. Pakiety można polutować z po jedyńczych cel LRP. Zabawa na 5celach prawie taka sama, o oszczędzamy na oponkach i silniki 300 sie nie palą, bo nie są tak obciążone. TO jest moje zdanie

Grzesiu to uzasadnienie jest dobre,ale dla utrzymania klasy Standart.Jeśli Open to wszystko musi być otwarte,koszty też.Jakieś klasy budżetowe,czy oszczędnościowe były przerabiane.
Jeśli masz problemy z jazdą to sukcesywnie zaczni od "czystego"Graupnera 300 na 5 celach,potem jak stwierdzisz,że panujesz nad modelem,dodaj sobie celkę i poćwicz,a jak już uda Ci się przejechać 6 minut bez spektakularnych dzwonów i wysadzania rywali pogadaj z "modelarzem" o silniku.Tak będzie lepiej i poprawniej,a nie na zasadzie- mi nie wychodzi to wszystkich w dół... i TO jest moje zdanie.
Do Romana
Przecież da się poprawnie jeżdzić na 6 celach...i czy uważasz ,że wyścigi w Openie nie są atrakcyjne?Jeśli tak to dlaczego?
Filip Jeżdzi na 6 celach od samego początku i daje sobie radę więc o co chodzi?



Paweł Bielerzewski - Czw Lut 21, 2008 7:54 pm
" />
">.... Model na 5 celach oszczędza silnik napięcie 6volt, oszczędza opony, które w cale nie są tanie bo trzeba na zawody kupić dwa kpl. przy 6celach, nie mówiąc o łożyskach w modelu. Pakiety można polutować z po jedyńczych cel LRP. Zabawa na 5celach prawie taka sama, o oszczędzamy na oponkach i silniki 300 sie nie palą, bo nie są tak obciążone. TO jest moje zdanie

Grzesiu to uzasadnienie jest dobre,ale dla utrzymania klasy Standart.Jeśli Open to wszystko musi być otwarte,koszty też.Jakieś klasy budżetowe,czy oszczędnościowe były przerabiane.
Jeśli masz problemy z jazdą to sukcesywnie zaczni od "czystego"Graupnera 300 na 5 celach,potem jak stwierdzisz,że panujesz nad modelem,dodaj sobie celkę i poćwicz,a jak już uda Ci się przejechać 6 minut bez spektakularnych dzwonów i wysadzania rywali pogadaj z "modelarzem" o silniku.Tak będzie lepiej i poprawniej,a nie na zasadzie- mi nie wychodzi to wszystkich w dół... i TO jest moje zdanie.
Do Romana
Przecież da się poprawnie jeżdzić na 6 celach...i czy uważasz ,że wyścigi w Openie nie są atrakcyjne?Jeśli tak to dlaczego?
Filip Jeżdzi na 6 celach od samego początku i daje sobie radę więc o co chodzi?

zgadzam się, to jest dobre uzasadnienie, dorzuce tylko jeszcze że dużo ludzi ma węglowe podwozia na 5 cel.....a wymiana tania nie jest. Tu nie chodzi o to co i komu wychodzi a komu nie tylko o to czy kogoś stać na jeżdżenie w danej klasie,jest paru zawodników o odpowiednich umiejętnościach do klasy open ale koszty są masakryczne...open openem ale nie może też być wolnej amerykanki bo wtedy wygrywa się głównie kasą, open powinien być z założenia klasą szybszą od standarda i dla bardziej doświadczonych zawodników a nie dosłownie "openem"

Pewnie że sie da jeździć poprawnie na 6 celach ale nie o to chodzi, nie twierdze że teraz wyścigi w openie nie są atrakcyjne ale napewno można je uatrakcyjnić między innymi po przez ściągnięcie większej ilości zawodników...chyba większa frajda jest z pokonania np 20 zawodników niż 4 no i trzeba też dbać o równe szanse....
[a woogóle to chyba znowu ktoś nas pomylił, nas jest dwóch :) ]



Zaremba Lesław - Czw Lut 21, 2008 8:30 pm
" />
">...są atrakcyjne ale napewno można je uatrakcyjnić między innymi po przez ściągnięcie większej ilości zawodników...chyba większa frajda jest z pokonania np 20 zawodników niż 4 no i trzeba też dbać o równe szanse....
[a woogóle to chyba znowu ktoś nas pomylił, nas jest dwóch :) ]


Tu Ci wyszło fajne uzasadnienie dla klasy 2 WD,tak mimochodem...Przy czterech zawodnikach dopiero jest rywalizacja,zwłaszcza kiedy trzech dotrwa do konca wyścigu.X-ray Pro jest na 6 cel,jest to nowa konstrukcja i to jest kierunek,ale jeśli zawodnicy łapią pięć srok za ogon to może im brakować na jedną klasę ale z klasą...
Open w kazdej dyscyplinie jest dla dobrych,żadne ograniczenia i to daje szansę równą dla wszystkich.Za chwilę dojdziemy do wniosku,że w Openie mogą startować modele z przed 5 lat,żeby było taniej.Tanio jest w Standardzie i tym ,którym tam jest trudno nie znajdą miejsca w Openie.
Artur D.nie jeżdził w mikrusach dużo,ale kiedy się pojawił z wizytą,odgrywał znaczącą rolę.To świadczy ,że ręka jest ważna ,a nie ograniczenia.Taki zawodnik opanuje i 6 cel i silnik bezszczotkowy i silnik 370.Open wyznacza poprzeczkę dla Standardowców...i z tym się trzeba pogodzić.Czołówka Opena reprezentuje wyrównany poziom i chyba nie oczekuje podcinania skrzydeł...

ps.jedyną rzeczą jaką uważam można przedyskutować to Lipo w Openie-ja narazie jestem przeciw.



Adam Różycki - Czw Lut 21, 2008 8:47 pm
" />Witam wszystkich dyskutantów,

Chociaż nie jestem aktywnie zaangażowany w tematykę mikro i w elektryki w ogóle to jednak Wasza dyskusja słoniła mnie do poszukania rozwiązań przyjętych za naszą zachodnią granicą, a konkretnie w Berlinie, gdzie liga mikro też się całkiem dobrze rozwija. Przyjęcie podobnych rozwiązań umożliwiałoby, że tak powiem, międzynarodowe rozgrywki, a jak pokazuje praktyka w klasach spalinowych, koledzy zza Odry są tym bardzo zainteresowani - ale do rzeczy. Znalazłem przepisy i podaje je do wiadomości wszystkich... może zabrzmi to nieco naiwnie ale prostota przyjętych rozwiązań jest imponująca, oto one:

REGULAMIN MICRO-CHALLENGE

1:18 Standard
Podwozie on-road w skali 1:18
Silniki serii 300 (Graupner Speed 300, Xray Micromotor 370 etc)
Akumulatory NiMH 5 Cell
Opony gumowe lub piankowe, max. 18mm szer.
Karoseria dowolna
Czas biegów - 7 min

1:18 Modified
Podwozie on-road w skali 1:18
Silnik bez ograniczeń, dopuszczone silniki bezszczotkowe
Akumulatory bez ograniczeń
Opony bez ograniczeń
Karoserie bez ograniczeń
Czas biegów - 7 min

1:18 Offroad
Podwozie Off-road w skali 1:16 bis 1:18
Silnik bez ograniczeń, dopuszczone silniki bezszczotkowe
Akumulatory bez ograniczeń
Opony bez ograniczeń
Karoserie bez ograniczeń
Czas biegów - 7 min

... to wszystko



Paweł Michalski - Czw Lut 21, 2008 9:02 pm
" />
">ps.jedyną rzeczą jaką uważam można przedyskutować to Lipo w Openie-ja narazie jestem przeciw.

AMEN - podpisuję się pod tym



Zaremba Lesław - Pią Lut 22, 2008 6:54 am
" />
">Witam wszystkich dyskutantów,...

... to wszystko


Wniosek nasuwa się jeden,że Ci którzy chcą zmienić Opena ,chcą go doprowadzić do zachodniego Standarda,tak,żeby Polacy ciągle byli 5 lat za murzynami z Ugandy...
Walka o europejski poziom chyba te osoby nie interesuje,pewnie myślą,że nie będzie nam Niemiec...my wolniej ale po swojemu.



Marek Kusiakiewicz - Pią Lut 22, 2008 8:59 am
" />Jeżeli Li-PO w openie to trzeba ustalić minimalną wagę modelu równając ja do modeli z akku 6 cell NiMH.
Z oponami nic nie kombinować.

2WD - mozna przyjąć że jest za wczesnie na jej likwidację lub właczanie je do opena. Można przyjąc do przepisów jeszcze jedno kryterium dla tej klasy: poniżej 5 zawodników - eliminacje w tej klasie nie sa rozgrywane, zawodnicy jeżdżą w klasie open i tam sa klasyfikowani.

Standard - poprawa zywotności silnika to ograniczenie przełożeń do np. max. 16/42. Czas jazdy - 6 minut.

Truck - bez zmian.



Grzegorz Nóżka - Pią Lut 22, 2008 11:01 am
" />W standard zostawił bym czas na 8min lub na 7min i wyrównał z openem żeby można było porównać różnice w tych dwóch klasach. Co do przełożen jak ustawisz to w HPI ? A może zastosować silnik 280 graupner jest nie rozbieralny, dostępny, trwały i tańszy od 180 45T i myślę że nie dużo szybszy. Jego budowa nie pozwala na żadne ingerencje.



Artur Dzierzęcki - Pią Lut 22, 2008 11:55 am
" />To proponuję już lepiej nic nie kombinować, do jakiej wagi będziecie się odnosić? IB czy GP, czy selekcji?? Mikro z olowiem- dajcie spokój.

Widzę Lechu że Twoja metoda dyskusji to zdyskwalifikowanie rozmówcy - ja to tak odbieram gdy widzę jak odpisujesz Grzesiowi Nóżce. Grześ dobrze pisze i pewne jego pomysly są dobre. Napisaleś że glupotą jest odejmowanie jednej celki od zakupionego pakietu i tutaj wyszlo szydlo z worka. Nie każdy ma dostęp do akku tych na których Filip śmiga, ba, powiem więcej- są one niedostępne w sklepie a cena.... . Silnik o którym pisaleś otrzymal również Filip, lecz cóż- nie podpasowal mu .Resztę pozostawiam bez komentarza
Drugim silnym oponentem wprowadzenia 5 ogniw jest Pawel M. Rozumiem kolegę że ,,power,, daje frajdę, ale większą daje umiejętność precyzyjnej jazdy i uważam że nadmiar mocy przeszkadza jeżdzić a dodatkowo przeszkadza innym o czym pisal Grześ.

Zmiany mają coś wnieść wartościowego i poprawić wszystkim zawodnikom starty, jeżeli nic treściwego nie wnoszą to zostawmy to tak jak jest ale może się okazać że w przyszlym sezonie tory do opena będą musialy mieć wymiary jak do 1/10.



Darek Mołodecki - Pią Lut 22, 2008 2:12 pm
" />trzeba pomyslec o amortyzatorach ten nowy lrp ma olejowe



Zaremba Lesław - Pią Lut 22, 2008 2:18 pm
" />
">Widzę Lechu że Twoja metoda dyskusji to zdyskwalifikowanie rozmówcy - ja to tak odbieram gdy widzę jak odpisujesz Grzesiowi Nóżce. Grześ dobrze pisze i pewne jego pomysly są dobre. Napisaleś że glupotą jest odejmowanie jednej celki od zakupionego pakietu i tutaj wyszlo szydlo z worka. Nie każdy ma dostęp do akku tych na których Filip śmiga, ba, powiem więcej- są one niedostępne w sklepie a cena.... . Silnik o którym pisaleś otrzymal również Filip, lecz cóż- nie podpasowal mu .Resztę pozostawiam bez komentarza....

Artur tu przesadziłeś,nie startujesz na mikrolidze to wielu rzeczy nie wiesz.Filip jeżdzi na pakietach,które sprzedaje Michał ze sklepu na długiej Firmy Redy.O pakietach ,o których piszesz (pewnie LRP) to były one ogólnie dostępne na stronie,nawet Ty je kupiłeś i jeszcze paru zawodników.A więc nie podkręcaj tematu.Przeczytaj przepisy zacytowane przez Adama,a pochodzące z Kraju na który teraz masz mocno zwróconą głowę.Jak wygląda tam Open?



Artur Dzierzęcki - Pią Lut 22, 2008 2:32 pm
" />Zapewniam Cię że tor na taką klasę nie wygląda jak ten z Kobierzyc i Czerwonaka. Coś jeszcze trzeba dodać? A w sprawie akku to ja swoje wiem. Kończę dyskusję bo znowu Twoje zwroty w formie ,,zwróconej głowy,, są nie na miejscu i NIC nie wnoszą treściwego.



Zaremba Lesław - Pią Lut 22, 2008 2:54 pm
" />
">Zapewniam Cię że tor na taką klasę nie wygląda jak ten z Kobierzyc i Czerwonaka. Coś jeszcze trzeba dodać? A w sprawie akku to ja swoje wiem. Kończę dyskusję bo znowu Twoje zwroty w formie ,,zwróconej głowy,, są nie na miejscu i NIC nie wnoszą treściwego.

Artur Ty wnosisz takie treści,że Open za szybki ,trzeba odjąć celę,a z drugiej strony przekręcasz chłopakom motory,żeby było szybciej.Jakiś brak konsekwencji.Filipowi przekręciłeś,ale ja zabroniłem mu jeżdzić bo mam zasady,że coś jeśli jest nierozbieralni to się nie grzebie .Są silniki z modyfikowalnymi tyłami i taki można sobie kupić,żeby pokręcić "dupką".
A te 5 cel to tak jak byś chciał Niemców przekonać do motorów trzyportowych,a nie pięcio,bo modele są za szybkie.
Co do cel to Wojtek Bukryj ma przyrząd do selekcjonowania baterii i napewno robi dla siebie to dobrze.I co z tego wynika.

Właśnie w tym fakcie ,że zapatrzyłeś się na zachód nie widzę nic złego i sugeruję podobne zachowanie w kwestii mikrusów...Tam Standart jeżdzi na 300 graupnerach.

Ps.czytaj moje posty dwa razy.



Artur Dzierzęcki - Pią Lut 22, 2008 2:59 pm
" />
">Zapewniam Cię że tor na taką klasę nie wygląda jak ten z Kobierzyc i Czerwonaka. Coś jeszcze trzeba dodać? A w sprawie akku to ja swoje wiem. Kończę dyskusję bo znowu Twoje zwroty w formie ,,zwróconej głowy,, są nie na miejscu i NIC nie wnoszą treściwego.

Artur Ty wnosisz takie treści,że Open za szybki ,trzeba odjąć celę,a z drugiej strony przekręcasz chłopakom motory,żeby było szybciej.Jakiś brak konsekwencji.Filipowi przekręciłeś,ale ja zabroniłem mu jeżdzić bo mam zasady,że coś jeśli jest nierozbieralni to się nie grzebie .Są silniki z modyfikowalnymi tyłami i taki można sobie kupić,żeby pokręcić "dupką".
A te 5 cel to tak jak byś chciał Niemców przekonać do motorów trzyportowych,a nie pięcio,bo modele są za szybkie.
Co do cel to Wojtek Bukryj ma przyrząd do selekcjonowania baterii i napewno robi dla siebie to dobrze.I co z tego wynika.

Właśnie w tym fakcie ,że zapatrzyłeś się na zachód nie widzę nic złego i sugeruję podobne zachowanie w kwestii mikrusów...Tam Standart jeżdzi na 300 graupnerach.

Ps.czytaj moje posty dwa razy.

W openie można wszystko robić z silnikami więc nie podważaj mojej osoby pisząc o zasadach, znam je i kieruję się nimi również w życiu. Można szybko, ale trzeba mieć gdzie.
Pozdrawiam i kończę dyskusję



Paweł Bielerzewski - Pią Lut 22, 2008 5:33 pm
" />Koledzy, nie możemy się narazie porównywać z Niemcami, nie te pięniądze i nie te tory jak słusznie Artur zauważył...najpierw wyrównajmy te dwie kwestje a potem przepisy. Wolałbym nie widzieć co działo by sie w standardzie poza czołówką na silnikach 300

Grzesiu, a tego graupnera 280 można przykręcić do plastikowego mocowania w xray'u i do hpi bez przeróbek ? Jak z jego żywotnością?



Zaremba Lesław - Pią Lut 22, 2008 5:42 pm
" />
">Koledzy, nie możemy się narazie porównywać z Niemcami...

Dlaczego mamy się nie porównywać do Niemców.Paweł ,ockni się jesteśmy w Europie całą gębą.NRD już nie ma ,ba nawet granic już nie ma.Czy my mamy być zaściankiem Europy,mamy się wstydzić,że jesteśmy Polakami.Musimy się cieszyć i dążyć do rozwoju.Czy tor we Wrocławiu był zły.Zobacz jak Niemcom spodobało się Kłodzko,jak Andy Moor był zadowolony z zawodów w Łodzi,po czym często jeżdzi się w Czechach.Trzeba szlifować umiejętności,a nie na zasadzie jak zwolnicie opena to ja przejdę.Nie tędy droga.Tak ja myślę i oczywiście nie każdy musi się z tym zgadzać.



Paweł Bielerzewski - Pią Lut 22, 2008 6:01 pm
" />Napisałem już dlaczego nie powinniśmy się porównywać z Niemcami.
Ta dyskusja ma służyć dostosowaniu przepisów do realiów w jakich się ścigamy a nie jakimś filozoficznym dyskusja na temat "..Czy my mamy być zaściankiem Europy,mamy się wstydzić,że jesteśmy Polakami..".........
Jak im się podobało to bardzo dobrze....domyślam się że to przez to że na naszych zawodach jak narazie jest inna atmosfera. ale tory napewno nie są takie jak trzeba. Mi osobiście tor we Wrocławiu się nie podobał i z tego co wiem nie tylko mi. Ktoś już wcześniej pisał że nie chodzi o spowolnienie opena tylko głównie o koszty i wyrównanie poziomu...a z resztą nie będe się powtarzał, swoje zdanie już przedstawiłem.
Poza tym uważam że dyskusja nad przepisami powinna się odbywać na żywo a nie w internecie.



Adam Różycki - Pią Lut 22, 2008 6:27 pm
" />
">Napisałem już dlaczego nie powinniśmy się porównywać z Niemcami.
....


... a czy dla tych, którzy chcieliby się porównywać będzie jakaś oddzielna klasa ?



Paweł Bielerzewski - Pią Lut 22, 2008 8:21 pm
" />
">Napisałem już dlaczego nie powinniśmy się porównywać z Niemcami.
....


... a czy dla tych, którzy chcieliby się porównywać będzie jakaś oddzielna klasa ?

...tak, przypuszczam że Niemcy nie mają nic przeciwko zagranicznym zawodnikom na swoich zawodach... Kolego Adamie, czy zamieżasz startować w micro w następnym sezonie ?



Grzegorz Nóżka - Pią Lut 22, 2008 9:42 pm
" />Nie znam tych silników, na tyle żeby pisać o ich trwałości. Porównując do 300 na 6 voltach długo się sprawuje, więc to tez musi podobna budowa lecz tył z tworzywa (szczotko trzymacz). co do mocowania w xray-u wchodzi po przewierceniu do plastiku 300, to 280 łatwiej wejdzie, lecz trzeba dokonać przeróbki, w hpi też można przerobić. Podałem jako przykład trzeba by rozważyć.



Szymon Madziara - Pią Lut 22, 2008 9:42 pm
" />Obawiam sie ze jak STD bedize jezdzil na tanich silnikach stanie sie to samo co z budzetowa klasa 540. Silniki na 3 biegi i na allegro. Sam uwazam ze te silniki HPI sa niezle i zytotne. Nie widze sensu ich zmieniania. Na mabuchach model snuje sie jak smrod po gaciach. Proponuje zrobic po zawodach w Lodzi zebranie dla chetnych osob do dyskusji.



Grzegorz Nóżka - Pią Lut 22, 2008 9:50 pm
" />silniki mogą zostać, ale domniemane przeróbki weryfikować pomiarem silnika zaraz po wyścigu, albo przed dać do kontroli i oznakować taki silnik.



Szymon Madziara - Pią Lut 22, 2008 9:54 pm
" />Moze na poczatku sezonu sprawdzamy silniki i walimy jakies plomby. Pozniej jak ktos ma nowy zglasza sedziemu i jest spawdzenie, i plomba.



Paweł Bielerzewski - Pią Lut 22, 2008 10:21 pm
" />jeśli trzeba przerabiać model do tych 280 to myśle że to nie przejdzie, jak nic nie znajdziemy konkretnego to trzeba będzie zostawić te hpi tylko kontrola po wyścigu i będzie ok, może jeszcze dystrybutor zejdzie troche z ceny.... :)



Szymon Madziara - Pią Lut 22, 2008 10:37 pm
" />Na pewno skoro od roku twierdzi ze nie ma szczotek do tego silnika a stany maja je caly czas



Igor Budziński - Pią Lut 22, 2008 10:45 pm
" />Apropo silnikow Team Orion Elite do standartu jak tylko pojawia sie na TH moge je sprowadzic praktycznie po kosztach

pozdrawiam Igor Budziński



Grzegorz Nóżka - Pią Lut 22, 2008 11:15 pm
" />z ceny to raczej nie zejdą bo porównując do importowanych cena jest podobna. Ale trzeba załatwić dostęp (lub sprowadzić szczotki). silniki oriona 180 to najprawdopodobniej te same silniki tylko inna naklejka, bo takie już widziałem. Pomyślcie nad 280 w mocowaniu aluminiowym do xray-a jest do nich rozstaw gotowy.



Igor Budziński - Pią Lut 22, 2008 11:19 pm
" />oriony elite to 180 przypominajace czeskiego diabla
oriony core to to samo co hpi 45t <nawet tylna panewka pada tak samo>



Grzegorz Nóżka - Pią Lut 22, 2008 11:32 pm
" />NO dokładnie pomyliłem je.
Sprawdziłem silnik 280 6v kosztuje 19,90, to tyle co teraz szczotki HPI. Myślę że warto dokupić mocowania alu do xray-a lub nawiercić dwa otwory w mocowaniu(z plastiku), to i tak taniej wyjdzie niż jazda na hpi, a prędkość myślę że będzie większa.
http://modele.sklep.pl/index.php?cPath=27_54



Adam Różycki - Sob Lut 23, 2008 7:49 am
" />
">Napisałem już dlaczego nie powinniśmy się porównywać z Niemcami.
....


... a czy dla tych, którzy chcieliby się porównywać będzie jakaś oddzielna klasa ?

...tak, przypuszczam że Niemcy nie mają nic przeciwko zagranicznym zawodnikom na swoich zawodach... Kolego Adamie, czy zamieżasz startować w micro w następnym sezonie ?

... za zaproszenie do Niemiec dziękuję, a co do startów w następnym sezonie to mój syn chciał, ale wobec takiej "zachęcającej" postawy da sobie spokój



barankiewicz grzegorz - Sob Lut 23, 2008 8:23 am
" />Adamie przemyśl jeszcze raz ta decyzje, miło było by pościgać się z Kubusiem w openie. Z + i - da radę. Podniesie poziom i raczej nie biedzie chciał spowalniania tej klasy.
Pozdrawiam i do zobaczenia w Munzig.



Szymon Madziara - Sob Lut 23, 2008 9:24 am
" />Boje sie ze jeslli silniki beda tak tanie to zrobi sie cos takiego jak w 540. Silnik na 3 biegi i do kosza ablo na allegro. Wtedy miejsca w kolejnosci zasobnosci portfelow



Zaremba Lesław - Sob Lut 23, 2008 9:49 am
" />
">... Mi osobiście tor we Wrocławiu się nie podobał i z tego co wiem nie tylko mi. Ktoś już wcześniej pisał że nie chodzi o spowolnienie opena tylko głównie o koszty i wyrównanie poziomu...a z resztą nie będe się powtarzał, swoje zdanie już przedstawiłem...

Tor we Wrocławiu był techniczny i wymagał od zawodników umiejętności.No może jest to uzasadnienie żeby zwolnić klasy...,ale tylko dla tych którzy nie potrafią jeżdzić...

A wyrównać chcesz poziom do ostatniego najsłabszego?Wydaje mi się ,że w sporcie trzeba zawsze równać w górę...
Co możesz powiedzieć o kosztach opena skoro nie jeżdzisz...
Może wężmy się za klasę Standart bo Marka podopieczni nie nadążają za czołówką,a więc na początek proponuję 3 max 4 cele silniczki 180 no i koła plastikowe,żeby nie rozwijać nadmiernych prędkości.Wtedy zrówna się szanse i ta młodzież może Was dogoni...A będzie tanio jak barszcz...

Ps.Jeszcze zastanowiłbym się nad aparaturami proporcjonalnymi.Te nieproporcjonalne mogą być zdecydowanie tańsze i jeszcze bardziej wyrównać szanse...



barankiewicz grzegorz - Sob Lut 23, 2008 12:11 pm
" />Mały apel. Przepisy w poszczególnych klasach, niech ustalają zawodnicy startujący w nich, a nie osoby nie zainteresowane, które wystartują albo nie. Jeśli będziecie zainteresowani startem to dostosujecie sie do przepisów, ale nie morze być tak, ze osoby nie jeżdżące ustalają przepisy tym którzy juz jeżdżą, bo morze sie okazać ze nie będzie miał kto wystartować. Wy nie wystartujecie i inni zrezygnują ze starów. Oczywiście sugestie z waszej strony są mile widziane, ale nie mogą być głównym źródłem do ustalania przepisów.
Pozdrawiam
p.s.
Marku jako autorytet oraz jako jeden z głównych organizatorów ligi, zbierz do kupy wszystkie pomysły, sugestie w tym temacie i postaraj sie przedstawić konkretne przepisy na następny sezon.



Paweł Bielerzewski - Sob Lut 23, 2008 2:27 pm
" />
">... Mi osobiście tor we Wrocławiu się nie podobał i z tego co wiem nie tylko mi. Ktoś już wcześniej pisał że nie chodzi o spowolnienie opena tylko głównie o koszty i wyrównanie poziomu...a z resztą nie będe się powtarzał, swoje zdanie już przedstawiłem...

Tor we Wrocławiu był techniczny i wymagał od zawodników umiejętności.No może jest to uzasadnienie żeby zwolnić klasy...,ale tylko dla tych którzy nie potrafią jeżdzić...

A wyrównać chcesz poziom do ostatniego najsłabszego?Wydaje mi się ,że w sporcie trzeba zawsze równać w górę...
Co możesz powiedzieć o kosztach opena skoro nie jeżdzisz...
Może wężmy się za klasę Standart bo Marka podopieczni nie nadążają za czołówką,a więc na początek proponuję 3 max 4 cele silniczki 180 no i koła plastikowe,żeby nie rozwijać nadmiernych prędkości.Wtedy zrówna się szanse i ta młodzież może Was dogoni...A będzie tanio jak barszcz...

Ps.Jeszcze zastanowiłbym się nad aparaturami proporcjonalnymi.Te nieproporcjonalne mogą być zdecydowanie tańsze i jeszcze bardziej wyrównać szanse...

.."No może jest to uzasadnienie żeby zwolnić klasy...," ..to nie może być uzasadnienie ponieważ nikt nie próbuje uzasadniać zwalniania klas tylko ograniczenie kosztów (inna sprawa że jedno z drugim się wiąże) itd.....

Wiem co nieco o kosztach bo wystartowałem pare razy w poprzednim sezonie a poza tym jeżdże już kilknaście lat więc wiem w czym rzecz....

a myślałem że to miała być poważna dyskusja......bez komentarza



Paweł Bielerzewski - Sob Lut 23, 2008 2:33 pm
" />Grzesiu,
silnik jak najbardziej ok przy tej cenie i mi to pasuje.....tylko ze ja już mam mocowanie alu a ono kosztuje ponad stówe więc myśle że nie wszyscy którzy go jeszcze nie mają będą zachwyceni nowym zakupem przy okazji obniżania kosztów nawet jeśli faktycznie uda się przykręcić go do plastiku to tem motor chyba jest większy i cięższy więc nie wiem czy to mocowanie go utrzyma....myśle że najpierw tzreba by to sprawdzić "w boju"



Marek Kusiakiewicz - Sob Lut 23, 2008 3:01 pm
" />Moje początki z micro to był silnik 280 w plastikowym mocowaniu. Nie jest on na tyle mocny żeby plastik nie wytrzymał.

Modelem z tym silnikiem na zawodach w Warszawie - jednych z pierwszych micro - byłem trzeci W Czechach też sie nieźle śmigało

Myśle że mozna ten silnik dorzucic do przepisów. Ale ten jeden konkretny - 280 Graupner 6V. Wtedy każdy wybierze cos dla siebie.

Będzie wybór: wiekszy silnik + alu mocowanie (ciężar) + niska cena silnika czy też mały, lekki silnik + mocowanie plastikowe + wieksza cena silnika.

Moge pomierzyc oba silniki i dać znać jak to wyszło.



Igor Budziński - Sob Lut 23, 2008 4:14 pm
" />rozsadnie byloby wprowadzic ograniczenia co do ilosci silnikow bo przy cenie 19zł za silnik na pewno znajdzie sie paru amatorow z bardziej zasobnym portfelem ktorzy beda wymieniac silnik co zawody lub nawet pare razy w czasie ich trwania



Paweł Bielerzewski - Sob Lut 23, 2008 5:45 pm
" />Marku,
najlepiej będzie właśnie porównać oba silniki na przyżądzie i wtedy zdecydować, jeśli różnica będzie niewielka to może faktycznie nie jest to zły pomysł.



Paweł Michalski - Sob Lut 23, 2008 7:19 pm
" />
">Myśle że mozna ten silnik dorzucic do przepisów. Ale ten jeden konkretny - 280 Graupner 6V. Wtedy każdy wybierze cos dla siebie.

Są trzy wersje tego silnika: podstawowa 280 6V, 280 6V RACE i 280 6V SPORT. Z tego co pamiętam, to z wyglądu różnią się tylko nalepką, natomiast parametrami - zdecydowanie.
Model na podstawowej 280 był wolniejszy niż na "czeskim diable" (blaszana 180). 280 RACE to całkiem inna para kaloszy, mimo że jego obroty maks. to tylko 15600 (a "diabła"- 24000), model jest na nim szybszy i lepiej przyspiesza. Silniki trzeba porównać w modelu na torze. Pomiar obrotów i prądu jaki pobiera silnik w przypadku tak różnych silników (180 i 280) nic nie da.


">Drugim silnym oponentem wprowadzenia 5 ogniw jest Pawel M. Rozumiem kolegę że ,,power,, daje frajdę, ale większą daje umiejętność precyzyjnej jazdy ....
Pozwól Arturze, że to ja będę decydował co mi sprawia większą przyjemność.

Wszyscy twierdzą, że Open jest bardzo drogi. OK - ja raz wydałem kasę na Mambę (silnik + regiel) i trzeci sezon na niej śmigam, 300 zł na trzy lata zabawy to chyba nie fortuna (a silnik dalej sprawny). Myślę, że silniki do standarda będą droższe na przestrzeni trzech lat. Opony - przednie wystarczają mi na jedne zawody, tylne na trzy imprezy, czyli jakieś 28 zł. Baterie - co jakiś czas coś tam dokupuję ale układ mamba i 6 cel nie wymaga jakichś specjalnych selekcjonowanych i najnowszych - "powera" mam i tak pod dostatkiem - DLATEGO JESTEM ZA 6 CELAMI.



Grzegorz Nóżka - Nie Lut 24, 2008 10:50 am
" />Tak jak Marek powiedział, na początku jeździło sie na plastikowym mocowaniu z 300 i dawało rade, 280 jest mniejszy i lżejszy. Mocowanie alu można kupić za około 50-60zł u Rajdusa lub z Rcmat-u, a pozatym większość już ma takie alu mocowanie. Co do ilości silników to już teraz ci zamożniejsi maja po 5 silników HPi. Silnik Graupner 280 na 6v na pewno po jednych zawodach nie będzie się różnił od nowego 280, one są żywotne i nie dużo ktoś zyska jak będzie je zmieniał za często.



Marek Kusiakiewicz - Nie Lut 24, 2008 6:44 pm
" />Odnosnie graupnera 280:

Proponuję dopuścic jego najmocniejsza wersję tz. SPORT. Cena silnika: 19,90 PLN.

Przy dopuszczeniu tej wersji silnika do klasy standard, nie będzie problemów ze sprawdzaniem jaka to wersja silnika jest w modelu. Ta jest najwyżej w hierarchii 280-tek graupnera.

Prosze o op0inie na ten temat WYŁACZNIE zawodników jeżdżacych w klasie standard.



Szymon Madziara - Nie Lut 24, 2008 7:46 pm
" />Jestem za bo to obnizy koszty znaczaco, moze byc wiecej zabawy i przyjemnosci z jazdy takim modelem. Nawet Jesli jest szybszy to kalsa STD moze troche przyspieszyc. Ciekawia mnie te niemieckie przepisy.



Łukasz Kaczmarczyk - Nie Lut 24, 2008 8:45 pm
" />tez bylbym za dopuszczeniem sporta. i jeszcze jest multiplex permax 280, ktorego mozna sprawdzic. niby 1000 obrotow mniej, ale duzo wieksza sprawnosc(tak podaje modele.sklep.pl, wydaje mi sie ze sprawdzaja na nominowanym napieciu). i bylyby mniejsze problemy przy sprawdzaniu silnikow.



Michał Woszczek - Pon Lut 25, 2008 12:19 am
" />Fiu, fiu, fiu,

Dwa tygodnie człowiek był odcięty od świata, wracam, a tu prawdziwa bitwa...

Prawda jest taka, że micro należy do Nas- modelarzy, powinniśmy tak dostosować przepisy, żeby większość była zadowolona- i tak wszystkim po kolei nie dogodzimy.

W jednym z postów Artur przyjął słuszną postawę, że się dostosuje, sugeruję taką samą, aczkolwiek każda uwaga powinna być wzięta pod rozpatrzenie.

Skrupulatnie zagłębiłem się w lekturę tematu. Nie obrażając, urażając ani negując nikogo uważam, że warto spiąć sprawy kluczowe i poddać je po prostu głosowaniu/ dyskusji.

Moje zdanie jest takie:

1. nie umniejszając nic silnikom HPI45T- brakuje do nich szczotek, są drogie i to trzeba powiedzieć otwarcie, 280SPORT jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Ich cena jest przyzwoita, nie będzie żalu w wyrzuceniu do kubła po kilku zawodach, przy 5 celach w Standardzie powinny służyć długo. Mocowanie silników- nie jest to zbyt duży wydatek...

2. OPEN- podobają i się przepisy z Niemiec- bez ograniczeń. W tym miejscu jednak kilku kolegów zmartwię (sorki). Zastanawiałem się ważąc wszystkie za i przeciw i osobiście uważam, że mimo wszystko klasa jest dla wielu osób zbyt droga. Spowodowane jest to faktem, że do tej pory "królował" Xray- a ten do tanich w eksploatacji nie należy... Na szczęście będzie Nanda, LRP i Asso, stanowiące idealną alternatywę.

Nie chodzi mi o sztuczne obniżanie poziomu poprzez stosowanie słabego sprzętu. Konkretnie mówię o pakietach Lipo, które mimo wszystko wprowadzą lekki zamęt i rozpoczną wyścig zbrojeń.

Proponuję 5 lub 6 cel NiMh tak jak jest to do tej pory, LiPo rozważyć, aczkolwiek przyszły sezon jeszcze bym odpuścił.

Biorąc pod uwagę nowe modele- amorki olejowe- TAK, i zapis w przepisach:
- Dopuszczone modele w skali 1/18: Xray m18 (pro), Asso Rc18T, LRP, Nanda NRX oraz każdy model którego max wymiary to... Lista może zostać rozszerzona w trakcie sezonu za zgodą zawodników startujących w klasie E-18 OPEN.

Opony: myślę, że nie powinniśmy robić ograniczeń. Jak ktoś chce jeździć na gumach- jego sprawa. Czyli bez ograniczeń

Zastanowiłbym się także nad zmianą nazwy klasy, żeby zachęcić zawodników zagranicznych (jeśli w innych krajach ta klasa nazywa się inaczej).

Trucki- bez zmian- jest ok, aczkolwiek nadal będę konsekwentnie trzymał się stanowiska, żeby było więcej przeszkód terenowych i żeby były trudniejsze- to ma byc off road.

2WD- razem z Openem, chyba, że przed rozpoczęciem sezonu będzie powiedzmy 7-8 zawodników, dla 3-4 szkoda prądu na osobną klasę.

Pozdrawiam



Jakub Kusiewicz - Pon Lut 25, 2008 5:59 am
" />To czy w Ozorkowie będzie mozna jezdzic na graupnerze 280 race??



Przemek Morawski - Pon Lut 25, 2008 7:40 am
" />Nie, propozycję są na następny sezon 2008-2009.



Paweł Bielerzewski - Pon Lut 25, 2008 6:20 pm
" />faktycznie dopuszczenie najwyższego modelu tego graupnera rozwiązałoby problem rozróżniania tych silników, pytanie tylko o ile jest on szybszy on hpi i czy młodzież sobie z nim poradzi...



Zaremba Lesław - Pon Lut 25, 2008 7:13 pm
" />
">faktycznie dopuszczenie najwyższego modelu tego graupnera rozwiązałoby problem rozróżniania tych silników, pytanie tylko o ile jest on szybszy on hpi i czy młodzież sobie z nim poradzi...

To się odejmie celę i będzie wyrównane i uatrakcyjnione....



Paweł Bielerzewski - Pon Lut 25, 2008 7:54 pm
" />
">faktycznie dopuszczenie najwyższego modelu tego graupnera rozwiązałoby problem rozróżniania tych silników, pytanie tylko o ile jest on szybszy on hpi i czy młodzież sobie z nim poradzi...

To się odejmie celę i będzie wyrównane i uatrakcyjnione....

....a może żagiel zamiast silnika....



Zaremba Lesław - Pon Lut 25, 2008 8:07 pm
" />
">faktycznie dopuszczenie najwyższego modelu tego graupnera rozwiązałoby problem rozróżniania tych silników, pytanie tylko o ile jest on szybszy on hpi i czy młodzież sobie z nim poradzi...

To się odejmie celę i będzie wyrównane i uatrakcyjnione....

....a może żagiel zamiast silnika....

No widzisz Paweł ,a tak bardzo chciałeś wsadzić żagiel w .... Opena i uszczęśliwić 5 celami...



Marek Kusiakiewicz - Wto Lut 26, 2008 9:00 am
" />Paweł,

Silnik ten ma mniej obrotów niż HPI. Powinien być mocniejszy lub na tym samym poziomie.

Cena gra tutaj kluczową rolę. Jak sobie ktoś nie da rady z prędkością - to ma 2 wyjścia:

- zejśc z przełożeniem
- zmienić silnik,
- odjąć jedna celeę z pakietu

He,he - i wyszły trzy możliwości



Paweł Bielerzewski - Wto Lut 26, 2008 11:32 am
" />
">Paweł,

Silnik ten ma mniej obrotów niż HPI. Powinien być mocniejszy lub na tym samym poziomie.

Cena gra tutaj kluczową rolę. Jak sobie ktoś nie da rady z prędkością - to ma 2 wyjścia:

- zejśc z przełożeniem
- zmienić silnik,
- odjąć jedna celeę z pakietu

He,he - i wyszły trzy możliwości


ok a hpi wycofujemy całkowicie czy będzie dopuszczony?



Marek Kusiakiewicz - Wto Lut 26, 2008 11:51 am
" />Trzeba sie zastanowic.



Tomasz Dolata - Pią Mar 14, 2008 5:26 pm
" />to co z tymi przepisami ?



Wojtek Dopierała - Wto Mar 25, 2008 9:51 am
" />co do wypowiedzi o wycofaniu 180 to uważam że można by było napisać w przepisach
"dowolny silnik szczotkowy klasy 280"
a 180 wycofać



Przemek Morawski - Wto Mar 25, 2008 10:45 am
" />A dlaczego 180 wycofać? Przecież właśnie taki silnik jest w zestawach i dla początkujących jest on w sam raz i nie chodzi mi o HPI 45T tylko zwykły Mabuchi 180..



HPI Polska - Wto Mar 25, 2008 12:51 pm
" />1. Nie wiem jak jest w innych modelach, ale Micro RS4 jest standardowo wyposażony w Mambucha 180.

2. Zasilane przygotowane jest pod 4 luźne paluszki AA lub pakiet 5xAA.

3. Silnik 180 jest bezpieczny pod względem rozmiarowym. Mieści się w każdym modelu 1:18. Większy silnik niekoniecznie.

4. Mabushi 180 jest masowo stosowany w różnych urządzeniach, nie tylko w modelach i z pewnością teraz i w przyszłości nie będzie problemu z jego dostępnością.

5. Mabuch Jest tani w zakupie.

6. Historia pokazała ze zarówno Czeski Diabeł jak i standardowy Mabuch (obydwa 180) szybko się zużywały przy zasilaniu 6V – 5 cel.

7. Na różnych imprezach pokazowych nasze mikro przechodzą przedziwne testy. Zauważyliśmy, że zasilanie z 4 cel, czyli 4,8V jest optymalne dla tych silniczków. Oczywiście model jest nieco wolniejszy, ale również lżejszy o jedną celę.

8. Niższe napięcie ma istotny pływ na żywotność silnika Mabushi 180 i modelu wersji standard. Przeniesienie napędu też nie jest przeciążone, co z kolei ma wpływ na koszty eksploatacji w czasie sezonu.

9. Dziś są już w sprzedaży paluszki AA o pojemności 2700. Przy użyciu czterech cel 4,8V modelem Micro Rs4 na standartowym silniku Mabushi jeździ się 45 min.

Wymieniając te względy zadaję sobie, więc pytanie - czy warto szukać dziury w całym ?.
Jedynym minusem jest kwestia prędkości modelu na prostej. Myślę natomiast, że modyfikując model - obniżając jego wagę zyskacie więcej oszczędności. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż wydawanie kasy na tuning opcjonalny przeniesienia napędu, który jest niezbędny przy mocniejszych silnikach.

Oczywiście przepisy to wasza decyzja, ale nie jestem pewien czy zmiana silnika w standardzie na coś mocniejszego i większego jest celowa.
Ze swojej strony sugeruję rozważenie koncepcji:
Zejścia do 4 cel,
Stosowania typowych silników Mabushi 180.
Modyfikacji modelu pod kątem jego wagi.



Przemek Morawski - Wto Mar 25, 2008 1:09 pm
" />Darek, jazda na silniku 180 zasilanym 4 celami dla kogoś kto już troszkę jeździ jest po prostu nudna i żadne cuda z waga modelu tu nie pomogą. Owszem, ktoś kto zaczyna starty w e18 std powinien zacząć od takiej konfiguracji a jak już nauczy się jeździć to dołożyć piątą celę, zmienić przełożenia, odchudzić model i zmienić silnik na mocniejszy. Wtedy będzie gotów do przejścia do opena. Gdybyś był zawodnikiem jeżdżącym mikro standard to byś o tym wiedział

PS. Co z eliminacją mikro w Łodzi?



HPI Polska - Wto Mar 25, 2008 2:06 pm
" />
">Darek, jazda na silniku 180 zasilanym 4 celami dla kogoś kto już troszkę jeździ jest po prostu nudna i żadne cuda z waga modelu tu nie pomogą. Owszem, ktoś kto zaczyna starty w e18 std powinien zacząć od takiej konfiguracji a jak już nauczy się jeździć to dołożyć piątą celę, zmienić przełożenia, odchudzić model i zmienić silnik na mocniejszy. Wtedy będzie gotów do przejścia do opena. Gdybyś był zawodnikiem jeżdżącym mikro standard to byś o tym wiedział

Zdaję sobie z tego sprawę i napisałem o tym powyżej.
Jednocześnie wszyscy wiemy, że modele w wersji standard są tanie a co za tym idzie nieprzystosowane do większych przeciążeń.
Poglądy dotyczące wyścigów raczej tego nie zmienią.

Pytanie, które dziś sobie zadaję brzmi inaczej.
Dla kogo ma być przeznaczona klasa standard i jakie ma za sobą pociągać koszty w skali roku. ?

Moja wypowiedź to jedynie sugestia.
Jeśli chcecie większe silniki nie ma sprawy tylko, co wówczas zostanie z klasy standard. ?
Dla doświadczonych zawodników dedykowany jest Open.
Natomiast jak widać z frekwencji koszty w Openie stanowią jednak spora barierę.
Warto wziąć to pod uwagę.



Przemek Morawski - Wto Mar 25, 2008 2:49 pm
" />Osobiście jeździłem w Openie fabrycznym Xrayem M18 bez jakiegokolwiek tuningu poza aluminiowym mocowaniem silnika aby można było 300-tkę założyć. Nic w modelu się nie zużyło, nie uszkodziło. Do standardu na pewno nie trzeba tuningować przeniesienia napędu. Jeśli chodzi o silniki 280 to po pierwsze kosztują one poniżej 20zł, mają dużą trwałość i mają mniejsze obroty od HPI 45T. Zresztą pomysł wprowadzenia 280-tek do standardu zyskał już aprobatę zawodników i myślę że nie ma co dalej ciągnąć tego tematu.



Zaremba Lesław - Wto Mar 25, 2008 5:53 pm
" />
">... Zresztą pomysł wprowadzenia 280-tek do standardu zyskał już aprobatę zawodników i myślę że nie ma co dalej ciągnąć tego tematu.

Na razie co do 280 to padła propozycja i z tego co wiem te silniki mają być testowane na 6-godzinnym wyścigu w Murowanej ,przed finałem ligi.



HPI Polska - Wto Mar 25, 2008 9:59 pm
" />Drogi Przemku - przedstawiłem swój punkt widzenia.
Jeśli większość zdecyduje o wprowadzeniu nowych silników nie ma sprawy. Dziwię się tylko temu, co piszesz, bo niedawno (na poprzedniej stronie) sam obruszyłeś się jak ktoś napisał o wycofaniu 180-tek.
Zdecyduj się, jakie masz zdanie, bo wygląda jakby nagle wiatr zmienił kierunek.

O przyszłości silników i klasy zdecyduje pewnie większość zawodników startujących w standardzie. Zanim zapadnie decyzja warto natomiast rozważyć różne warianty, aby nie okazało się, że zamiast pomóc klasie będzie tylko problem.



Grzegorz Nóżka - Wto Mar 25, 2008 10:42 pm
" />Silnik 280, będzie raczej wolniejszy niż model z 45T, wskazują na to różnice w obrotach uzyskiwanych przez te dwa rodzaje silników. Silnik 180 standard powinien zostać. Darku nie myśleli byśmy o zmianie silników gdyby nie brak szczotek i samych silników hpi 45T(nie mówiąc o cenie). Chcielibyśmy dokonać zmiany silnika, ale bez znacznej różnicy prędkości modeli standard, czy to w górę czy w dół. Zastosowanie czterech paluszków nie dostosowane jest do wszystkich modeli standard i to na pewno się nie sprawdzi. Silnik 280 choć nie będzie dużo szybszy od zwykłej 180, to na pewno trwalszy i to przemawia na jego korzyść.



Przemek Morawski - Śro Mar 26, 2008 12:36 am
" />Drogi Darku, piszę to co myślę i żadne wiatry nie mają na to wpływu Uważam, że obok silnika 280 nie może zabraknąć poczciwej 180-tki właśnie dlatego aby początkujący mieli na czym uczyć się jeździć. Choć przyznam, że narzucenie wyłącznie 180-tki Mabuchi z limitem maks. 5 cel jest również jakimś wyjściem. Ale 4 celom w standardzie mówimy stanowcze NIE



Michał Woszczek - Śro Mar 26, 2008 1:02 am
" />Panowie,

Nie ma co bić piany. Fakty są takie, że 45T po mału odchodzi, o czym świadczy choćby brak szczotek.

280 RACE jest jego dobrym zamiennikiem (choć wszelkie propozycje są mile widziane), choćby z tego powodu, że zbliża klasy do siebie nie powodując wzrostu kosztów, a nawet je zmniejszając. To czy zawodnicy z klasy Standard poradzą sobie z tym motorkiem pokaże wyścig 6-cio godzinny POD WARUNKIEM, żE WIELE OSóB BęDZIE MIAłO OKAZJę GO PRZETESTOWAć.

Chodzi mi o to, żeby ten konkretnie wyścig skierowany był do jak największej ilości teamów ( nie do 4-6 stale startujących), ale tu potrzebne jest wsparcie od strony promotorów. Sam osobiście z Filipem Zarembą (synem Lesława- i nigdy nie chciałem go zabić- tak dla informacji innych ))) ) testowałem Micro RS4 na silniku 280 race i dawał radę- zupełnie serio.

Uważam, że zawodnicy z klasy standard spokojnie, bez większych modyfikacji będą w stanie ścigać się na takim silniku (bądź jego słabszej i zarazem tańszej wersji). Zarówno modele "iksrej" jak i HPI mają w tym momencie wyrównane szanse- obydwa wózki pociągną 280. Co do innych silników- wątek był poruszany już w ty temacie: Nie możemy się cofać względem Europy- klasy jak całe modelarstwo powinny iść z duchem czasu. 5 cel i 280 (reglamentowane, nierozbieralna, bez kręcenia dupek, znaczy się SERYJNE) stawia wszystkich na równi a oszustwa łatwo wykryć. Standard staje się klasą szybszą, ale nie na tyle szybką, żeby początkujący sobie nie poradzili. Poza tym zapis MAX 5 CEL pozwala zastosować mniej niż 5...

Przemku, nie ma innej 180 (szczotkowej) godnej 45T. Jak zapewne wiesz czeski diabeł i tym podobne parametrami znacznie odbiegają i krótko mówiąc są stratą czasu... Do przodu Panowie, do przodu.

Pozdrawiam



Marek Byrczak - Sob Kwi 26, 2008 6:23 pm
" />Małe pytanie. Będzie organizowana liga w sezonie letnim ?



Marek Kusiakiewicz - Sob Kwi 26, 2008 10:48 pm
" />Wliminacja w maju - 17-tego w Katowicach i finał w czerwcu 28 w Murowanej Goślinie.

Potem przerwa - no chyba że zrobimy wyscig - jak w ubiegłym roku - 12 godzin.

Kolejna edycja ligi micro od września-października



Michał Telatyński - Pią Cze 06, 2008 11:15 pm
" />Czy w finale może wystartować osoba która nie była na żadnych eliminacjach?



Marek Kusiakiewicz - Sob Cze 07, 2008 7:24 pm
" />tak



Jan Pawlak - Wto Sie 19, 2008 9:21 pm
" />czy wiadomo już może coś na temat nowego sezonu? Jakies propozycje, terminy?
Co z przepisami technicznymi?



Grzegorz Kopertowski - Wto Sie 19, 2008 9:34 pm
" />Tu jest temat również o przepisach na przyszły sezon:
http://www.rcauto.pl/forum/viewtopic.ph ... c&start=75
Powered by WordPress, ©