ďťż
Przyszłość klasy 540.




Jakub Golonka - Sob Sty 09, 2010 5:34 pm
" />Witam,
czytam tematy na forum o klasie 540 i tak sobie myśle jaka jest przyszłość tej klasy?
Sam w niej staruje i chciałbym wiedzieć na co moge liczyć.
Jaka jest szansa na wprowadzenie LiFe oraz bezszczotek? (o LiFe jest ostatnio głośno )




Jarek Grydyk - Sob Sty 09, 2010 6:26 pm
" />Kuba jak by to dobrze przemyśleć to LiFe to dobre rozwiązanie bo obniży to cenę klasy za to bezszczotka raczej nie a wręcz przeciwnie . Jeśli BL zostanie wprowadzone to wtedy będzie jeszcze więcej kombinowania oraz oczywiscie znowy będzie wyścig zbrojeń i czasami się okaże że wygra ta osoba która miała jedynie sprzęt z najwyższerj półki a ten który ma umiejętności ale za to mniej kasy i możliwości w zakupie sprzętu dostanie się najwyżej do finału B .



Jakub Golonka - Sob Sty 09, 2010 6:36 pm
" />Szczerze to bezszczotka mi tak samo nie odpowiada tzn. myśle, że pakować to do takiej klasy to bezsens.
Jeśli wprowadzą LiFe, będę zadowolony bo mam dość tych selekcji

Ja chciałbym poprostu wiedzieć co myśla o tym inni ludzie.



Jarek Grydyk - Sob Sty 09, 2010 7:47 pm
" />Jak ktoś chce BL to niech idzie do speca i po problemie i tam ma LiFe i LiPo w tym momencie




Tomasz Wójcik - Sob Sty 09, 2010 7:56 pm
" />Myślę, że tak naprawdę większość zawodników w klasie 540 byłaby za wprowadzeniem LiFe. Kilka osób na tym forum już o tym pisało (ja też) ale święta jakoś wszystkich wyciszyły. Ja również nie jestem za wprowadzeniem BL - a dyskusja - która na tym forum na ten temat była - tylko mnie w tym głęboko utwierdziła. Zresztą jestem zdania, że o silnikach można jeszcze długo dyskutować, sprawdzać je, tworzyć różne konfiguracje akumulatorowo - regulatorowo - silnikowe i wprowadzić w przyszłości z opowiednim uprzedzeniem zawodników (lub nie wprowadzać - wg mnie jeszcze lepiej). Samo zaś zasilanie LiFe (2s) można wprowadzić o wiele szybciej, oczywiście równolegle z dotychczas obowiązującym (5 cel NiMH). Sprawa wydaje mi się oczywista, ale jakiś marazm widzę w tej materii.
Zachecam zawodników/rodziców z tej klasy by wreszcie się wypowiedzieli na ten temat!



Jakub Golonka - Nie Sty 10, 2010 11:55 am
" />Ja i Jarek jesteśmy zawodnikami w klasie 540
Myślałem razem z tatą i wprowadzenie LiFe miało by sens ale wydaje mi się, że Ci co śmigali by na NiMh nie mają dużych szans.

Pozdro.



Przemek Morawski - Nie Sty 10, 2010 12:17 pm
" />Nie ma co myśleć tylko wystarczy zobaczyć czy LiFe ma przewagę nad NiMH W klasie SPEC. Odpowiedź jest taka, że nie ma. Nawet w Modified NiMH radzą sobie z LiPo i LiFe.



Tomasz Wójcik - Nie Sty 10, 2010 2:46 pm
" />
"> wprowadzenie LiFe miało by sens ale wydaje mi się, że Ci co śmigali by na NiMh nie mają dużych szans.

1. odsyłam do tego, co wyzej napisał Pan Przemek.
2. wielokrotnie już były porównywane pakiety NiMH z LiFe i nikt nie udowodnił wyższości, czy też niższości któregoś z nich. Gdyby było inaczej to nie miałoby sensu wprowadzanie tych zasilań równolegle



Jakub Golonka - Nie Sty 10, 2010 2:49 pm
" />Tak, no też racja z w Modi wygrały NiMh



Tomasz Wójcik - Nie Sty 10, 2010 2:51 pm
" />Jeszcze na udowodnienie tego, co napisałem wyżej odsyłam :
http://janomat.citymedia.pl/Batteries/l ... life_2.png

Porównanie NiMH, LiPo i LiFe



Zaremba Lesław - Nie Sty 10, 2010 5:05 pm
" />Przemek Morawski jest kłamcą,bo na Swoich aukcjach napisał zdanie:

">Wydajność ogniw NiMH w zasadzie kończy się na... 30A.
W ten sposób wprowadza w błąd .
Tak więc powoływanie się na jego zdanie jest mało wiarygodne...



Grzegorz Ogonowski - Nie Sty 10, 2010 6:25 pm
" />A co z tą wydajnością prądową, że NIMH kończy się na 30A a LiFe to 135A wydajności ciągłej? Co to za parametr? Móglby ktoś ten temat rozwinąć, ewentualnie podać gdzie na forum można o tym poczytać?

P.S. Jeśli to dla wszystkich jasne to jakby ktoś na PM mógłby mi napisać będę wdzięczny. O to samo spytałm w innym miejscu.



Zaremba Lesław - Nie Sty 10, 2010 7:38 pm
" />To nie jest kłótnia.Jestem ojcem zawodnika.Poświęciłem dużo czasu i pieniędzy przez te prawie 8 lat zawodów.Cieszę się,że trafiłem na ludzi,którzynam pomogli ,uczciwie,podzielili się Swoją wiedzą bez pazerności.I szlag mnie trafia jak widzę ludzi,którzy robią mętlik w głowach innym ,informacjami na poziomie "NiMh skonczyły się na 30 A -kup moje bateryjki".
Jak bym przeżywał Deja vu z wczesną ATA-ą.
Tutaj daje się weznaki brak Klubów gdzie zawodnik czy jego opiekun spotkałby się z uczciwą poradą i pomocą,a nie padał ofiarą megalomanów zawikłanych w małe interesiki..



Przemek Morawski - Nie Sty 10, 2010 7:42 pm
" />Konkrety Zaremba, konkrety, jaką ciągłą wydajność prądową ma ogniwo NiMH?



Marek Kusiakiewicz - Pon Sty 11, 2010 10:29 am
" />Ehhh, miałem nic nie pisać ale wtrące swoje trzy grosze:

Jeździłem w klasie 540 na 6 i na 5 celach. W obu przypadkach należało dobrac odpowiednio przełożenia.
Pakietów nie miałem selekcjonowanych, jeździłem na RC Hobby (takie niebieskie 4200mAh). Jeżeli jednak chciałem zrobić w ostatni biegu wynik - prawdą jest że pozczałem selekcje od Filipa Zaremby i efekt był ZAWSZE widoczny.

To było kiedyś.

Teraz byłem przeciwnikiem ogniw LI-PO. Dlaczego? Uważałem że pradu starczy w pakietach NI-MH w STOCK-u (Czechy - duzy, kręty tor).
Starczało ale nawet selekcje dawały niewiele jak regulator był nie do tej klasy.

Teraz śmigam na LI-PO - jeden pakiet na całe zawody. Prądu w nim że po biegu mogę sobie grzałka wodę zagotować i jeszcze zostanie (silnik 10,5 , regulator LRP SPX, pakiet LI-PO SMC 5000 25C)
Ale jak to we wszystkim jest też inna strona medalu. Model z LI-PO trzeba DOWAŻYĆ.

Model z LI-FE też.

Kwestia pakietów LI-FE i LI-PO:

Każdy zachwala ale NIKT nie napisze że pakiet ładowany prądem np. 2C straci na wydajności ok.20% po kilkunastu cyklach.
Nikt nie pisze że do ładowania takich pakietów trzeba mieć odpowiedni zasilacz.

Wszyscy "Mądrale" piszą jakimi to prądami mozna pakiet ładować, jakim rozłądowywać. Ale napiszcie że potrzebna jest dobra ładowarka i mocny zasilacz. Bo co z tego że na łądowarce ustawisz prąd łądowania 10A jak zasilacz masz przerobiony z PC i raptem prąd 5-6A.

Nikt nie napisze że z pakietami LI-PO i LI-FE trzeba ostrożnie przy ładowaniu.

Każdy chwali pod niebiosa. Napiszcie jak ładować pakiety, jakie środki ostrozności zachować.

Te posty czytają POCZATKUJĄCY. Oni nie mają o tym bladego pojęcia. Ich opiekunowie też.

Dam Wam przykłąd z jednych zawodów (o pojęciu w modelarstwie) opiekuna który widząc że z modelu wypadł transponder, wrzucił go do modelu ot tak - jak sie wrzuca papierek do kubła.
I jak taki opiekun może bezpiecznie obchodzić sie z akku LI-PO lub LI-FE? Przecież na dzień dobry czytając "mądre" posty podepnie pakiet i wysadzi go w powietrze.

Dlatego uczulam wszystkich aby pisali również o bezpieczeństwie przy obsłudze pakietów.

A tak na marginesie pytanie: DLACZEGO w DHI CUP rozgrywanych w ten weekend nie dopuszczono ogniw LI-FE do zawodów?



Zaremba Lesław - Pon Sty 11, 2010 11:31 am
" />
">Konkrety Zaremba, konkrety, jaką ciągłą wydajność prądową ma ogniwo NiMH?

Szanowny Przemusiu
Skoro nie chce Ci się sięgnąć do zasobów wiedzy zdobytej na lekcjach fizyki ( bo zakładam że taki przedmiot miałeś Przemusiu w szkole ) to przypomnę Ci o przekazywanej na tych lekcjach wiedzy.
W klasie Mod w czasie 5 minutowego biegu z akumulatora wychodzi ponad 4000 mAh. Czyli 4 Ah. Biorąc pod uwagę że 5 minut to 1/12 godziny oznacza to tylko i wyłacznie że w tych 5 minutach średnia wartość zużytego prądu to 48 A.
A sa tory i biegi że brakuje prądu do końca biegu przy pakietach ponad 5000 mAh.A to oznacza że tedy średni prąd oscyluje w granicach 60 A.
Ale w opisanym wyżej przypadku uwidacznia wyzszość NiMh. Akumulator "słabnie" wczesniej i zawodnik ma mozliwośc zmiany techniki jazdy aby bieg ukończyć na "oparach" energii. Przy Li - ... model po prostu stanie, bo zasilanie odetnie regulator.
Na torach dywanowych mozna śmiało przyjąć że max pobór prądu to góra 20 % czasu biegu. I co najmniej tyle samo jest hamowania. To pozwala wysnuć tezę że max pobór to co najmniej 2 x wartość średnia a to daje już około 100 A.
Po drugie. Jeżeli tweirdzisz , że 30 A to wszystko co wycisnie się z NiMh to dlaczego rozładowywarka Much More rozładowuje prądem 30 A. Co prawda impulsowo, ale czas rozładowania to 90 procent impulsu. Zarzynają akumulatory "katując je" max pradem?
A jeżeli nawet max ciągły prąd ogniw NiMh to 30 A to prawdą jest że przy 5 celowym pakiecie o max. napięciu 7,4 V moc jaką uda się wyciągnąć z pakietu to 222 W. Biorąc pod uwagę że sprawność silników to 90-92 % wychodzi na to że wystarczy do Mod silnik o mocy około 200 W. Szkoda że o tym nie wiedzą zawodnicy jeżdżący w Mod i wsadzają silniki ponad 800 W. Po co?????????????
Ps.wczoraj zakończyły się zawody DHI Cup i tam o Li-Fe nikt nie słyszał....



Michał Abramowicz - Pon Sty 11, 2010 12:06 pm
" />To jeszcze zdefiniuj "ciągłe", bo według mnie to jest tak,
bierzesz źródło prądu, zapinasz obciążenie (np opornik, żarówka) i na amperomierzu masz wartość ile to tego
prądu płynie.

Ciągłe, a "impulsowe" to dwie różne sprawy, w reglach mamy do czynienia bardziej z prądami impulsowymi pobieranymi z
pakietu niż "ciągłymi".

Obydwaj mieszacie pojęcia.

m.



Tomasz Wójcik - Pon Sty 11, 2010 12:31 pm
" />Szanowni Panowie,
razem z Grzegorzem Ogonowskim czekamy na definicję wyrażenia: " ciagła wydajność prądowa".
Mnie uczono w ten sposób: jest to wartość prądu , jakim można rozładowywać ogniwo nie prowadząc do jego uszkodzenia (w domyśle w krótszym lub dłuższym czasie).
Może kiepskie szkoły kończyłem, ale przyjmując, że ta definicja jest poprawna, to wszelkie wypowiedzi o "średnim prądzie", "średniej wartości prądu" itp są w tym kontekscie raczej skazane na niepowodzenie.

Takie zdanie:

">A jeżeli nawet max ciągły prąd ogniw NiMh to 30 A to prawdą jest że przy 5 celowym pakiecie o max. napięciu 7,4 V moc jaką uda się wyciągnąć z pakietu to 222 W.
jest z punktu widzenia fizyki ( w kontekscie, o którym mowa) wręcz majstersztykiem.


">Ciągłe, a "impulsowe" to dwie różne sprawy, w reglach mamy do czynienia bardziej z prądami impulsowymi pobieranymi z pakietu niż "ciągłymi".

Moim zdaniem tak, a wręcz napisałbym, że chodzi o wartości chwilowe pradu.

Oczywiście jeśli "moja" definicja jest niepoprawna proszę o sprostowanie, a ja się wycofuję z wszystkiego, co napisałem.



Zaremba Lesław - Pon Sty 11, 2010 12:57 pm
" />



Paweł Żelazo - Pon Sty 11, 2010 1:18 pm
" />Fragment stosownego ogłoszenia

">Ciągła wydajność prądowa na poziomie 135A a chwilowa 180A jest wystarczająca nawet dla bardzo prądożernych zestawów bezszczotkowych. Wydajność ogniw NiMH w zasadzie kończy się na... 30A

Może najpierw autor tego ogłoszenia sprecyzuje czego te 30 A dotyczy.

I drugi wątek.
Skoro ciągła wydajność LiFe z ogłoszenia to 135A a jego pojemność ( nominalna ) to 4500 mAh to po jakim czasie pakiet zostanie całkowicie pozbawiony zgromadzonej energii. Konkurs bez nagród.

I uwaga ogólna.
Może najpierw aktywny udział w zawodach, zdobywanie doświadczenia w eksploatacji sprzętu a dopiero potem głoszenie jedynie słusznych teorii.

Tadeusz Żelazo

Ps. w rozładowywarce 30 A to prąd ciągły ( no prawie ) z drobna przerwą na regeneracje akusów. Aby ich nie przegrzać, bo prądowo dacą sobie radę znakomicie. A przegrzanie to najgorsze zabójstwo dla ogniw. Bez względu czy bedzie to NiMh, LiPo czy LiFe.
I nikt przy zdrowych zmysłach nie rozładowuje ogniw ich max. prądem. Nawet w Polsce.



Zaremba Lesław - Pon Sty 11, 2010 1:35 pm
" />No właśnie....Szkoda,że na stronie przeznaczonej dla modelarzy za 50 zł można mieć linka w podpisie do takich bzdur i to dożywotnio.



Paweł Żelazo - Pon Sty 11, 2010 2:28 pm
" />A może to 30A pochodzi z katalogów firmy GP. Podaje ona dla zwykłych akumulatorków wielkości Suc-c zalecany prad rozładowania od 410 mA do 30A.
Szkoda tylko że nie ma stron z katalogami ich wyrobów oznaczonych jako wyroby specjalne RC Cars.
A dla tych co chcą wyliczać prąd ciągły podaję za powyższymi stronami że oporność wspomnianych ogniw wynosi 2 miliomy. ( przy pełnym naładowaniu ). Max. napięcie to 1,5 V przy prądzie ładowania 410 mA.
To korzystając z prawa (Ł) oma ile wychodzi nam prąd ciągły.
Gdyby jednak ktoś chciał robić z tego doktorat to dostarczę krzywą spadku ogniwa przy rozładowaniu prądem ciągłym 10C - też dostępną na stronie wspomnianego producenta.
Tadeusz Żelazo
PS. Przepraszam wszystkich za swoje wywodu. Spowodowane są one z nadmiaru wolnego czasu i braku innych zajęć. Ale jutro już koniec tego ( dobrego ), a tym samym mojego pisania na forum.



Zaremba Lesław - Pon Sty 11, 2010 3:19 pm
" />Tadeusz nie rób nam tego....Pisz.Mam nadzieję,że jak zostanie ujawniona propozycja regulaminu sekcji,no i P.Niedżwiecki zapozna Nas z opinią prawników,włączysz się aktywnie w dyskusję nad przyszłością modelarstwa.Wielu z Nas liczy na to....



Przemek Morawski - Pon Sty 11, 2010 4:20 pm
" />Proponuję pakiet klasy Profitex jakich 90% znajduje się w modelach RTR obciążyć 30A. Życzę sukcesu. A takich pakietów na rynku jest 99% i do tego padają jak muchy po kilkunastu ładowaniach o czym często można przeczytać na tym forum. Panowie, nie zapominajcie że oprócz wyczynowego osprzętu RC jest jeszcze sprzęt klasy popularnej i tego sprzętu jest duuuuużo więcej.
Marek, pakiety LiFe znoszą prądy ładowania 5C i nawet jeśli ubędzie im 20% z 1000 deklarowanych cykli to o czym mówimy. Ładowanie pakietu LiFe prądem 5A oznacza moc po stronie wtórnej ładowarki 5*7,2V=36W. Załóżmy sprawność ładowarki 80% czyli po stronie pierwotnej moc wyniesie 45W co przy napięciu 12V daje prąd 3,7A. Dużo? Raczej nie. Zwiększenie prądu ładowania do 10A zwiększy pobór prądu z zasilacza do 7,4A. Dużo? Chyba nadal nie.
W klasie Spec z pakietu LiFe wychodzi w czasie biegu ok. 2800-3000mAh co przy prądzie ładowania 5A wymaga niewiele ponad 30 minut ładowania. Nie ma więc potrzeby stosowania dużych prądów ładowania. Co innego jazda rekreacyjna gdzie czas liczy się bardziej niż na zawodach.



Paweł Żelazo - Pon Sty 11, 2010 4:48 pm
" />Ręce opadają.
Panie Morawski.
To co pisze się w dziale akumulatory , który jest ogólnie dostępny to sprawa tylko i wyłacznie piszących tam ludzie oraz właściciela tego forum. Jest to ich prywatny interes.Może uważa że nie ważne co ludzie piszą, tylko ile jest wejśc i jak wygląda staystyka ( np. dla reklamodawców).
Ale tu piszemy w dziale dla zawodników.
Wydawać by się mogło że tu nie ma dyskusji dotyczącej

">.. jazda rekreacyjna gdzie czas liczy się bardziej niż na zawodach.
A swoją drogą ciekawe są te Pana statystyki. Na jakiej reprezentatywnej grupie opracowywane?
Nie pozostaje mi nic innego jak zmienić zainteresowania ze skali 1:10 na skalę 1:1.
W tej skali nie było mnie stać na samochód to sobie kupiłem Renault. Ale jak trafię na sprzedawcę pokroju p.Morawskiego to nastepnym autem bedzie wyrób firmy TATA. Też jeździ. A jak wygląda!!!!!!!!!!!
Tadeusz Żelazo
PS. Czy można gdzieś zapoznać się z warunkami gwarancji, jakie udziela Pan na sprzedawane wyroby. Chociażby dotyczące tych 1000 cykli.



Przemek Morawski - Pon Sty 11, 2010 5:05 pm
" />Panie Żelazo, napisałem w na portalu ogłoszeniowym gdzie 99,9% to amatorzy posiadający modele RTR z pakietami NiMH nędznej jakości, że wydajność prądowa ogniw NiMH kończy się w zasadzie na 30A a że w dziale dla zawodników ktoś to przytoczył to już nie moja wina. Ok, dopiszę "nie dotyczy to ogniw selekcjonowanych przeznaczonych do wyczynowej jazdy rc car", będzie Pan usatysfakcjonowany?



Paweł Żelazo - Pon Sty 11, 2010 5:09 pm
" />
">będzie Pan usatysfakcjonowany?

A Pan jest usatysfakcjonowany??
Bo jeżeli tak - to ja tym bardziej.

A na serio - żenada.
Tadeusz Żelazo



Paweł Żelazo - Pon Sty 11, 2010 5:11 pm
" />Dalej czekam na warunki gwarancji 1000 cykli.
Chyba że Pański post na tym forum to taka pisemna gwarancja
Tadeusz Żelazo



Przemek Morawski - Pon Sty 11, 2010 5:26 pm
" />Nikt Pana nie zmusza do zakupu tej żenady. Może niech Pan poświęci swój cenny czas na organizację zawodów i popularyzację modelarstwa samochodowego w swoim regionie bo ostatnio nic się chyba tam nie dzieje. Ja również zostawiam pisanie na forum, w weekend organizuję zawody i tym się wolę zająć niż polemiką z osobami którym coś leży na sercu i wylewają swoje żale na forum.



Michał Abramowicz - Pon Sty 11, 2010 5:35 pm
" />
">Dalej czekam na warunki gwarancji 1000 cykli.
Chyba że Pański post na tym forum to taka pisemna gwarancja
Tadeusz Żelazo


Hm, jakoś takiej gwarancji nie znalazłem do pakietów selekcjonowanych firm LRP, Nosram, Corally itp.

A szkoda, chętnie bym takiej gwanracji użył do pakietów firmy Nosram.

Urla jakiegoś znasz Pan?

Te 1000 cykli jest opisywane do celek A123: http://www.a123systems.com/a123/products
http://www.a123systems.com/cms/product/ ... L_2009.pdf

Znając pakiety turnigy, reedy (są już takie) czy GM robione z płaskich celek, jak lipole, też ta
chemia powinna wytrzymać znacznie więcej niż LIPO czy NIMH.

Oficjanly sklep: http://shop.graupner.de/webuerp/servlet ... =7682.2S2P
W dobrej cenie: http://www.hobbydirekt.de/Graupner/Akku ... 33196.html

Mam takie dwa pakiety, każdy już zdążył pobiec 25 razy i dalej są zajebiste, moje LRP big-mama używane
w spec po 20x siadły. Moje life są ładowane 10A na GM duo pro 50, jakoś nie odczuwam różnicy między 5A a 10A.

Dalej trzepiemy pianę czy coś konkretniej?
m.



Paweł Żelazo - Pon Sty 11, 2010 6:29 pm
" />
">...trzepiemy pianę.......

Jedno nie ulega wątpliwości.
Trzepiesz. I nie jest to piana.
Tadeusz Zelazo



Zaremba Lesław - Pon Sty 11, 2010 7:16 pm
" />
">...

Ciągłe, a "impulsowe" to dwie różne sprawy, w reglach mamy do czynienia bardziej z prądami impulsowymi pobieranymi z
pakietu niż "ciągłymi".

Obydwaj mieszacie pojęcia.

m.


Zawsze myślałem,że prąd pobiera silnik,a tu się okazuje,że wszystko zależy od regla....czyli reasumując jaki by nie był silnik 3,5t czy 17,5T,
to regiel określa jaki jest pobierany prąd z pakietu i to impulsowo....pewnie też tyle pobiera bez silnika.
Człowiek całe życie się uczy..To nie piana tylko wiedza...
P.s.Michał a znajdż taką nieuczciwą reklamę w wykonaniu LRP,NOSRAMA,ORIONA czy innej firmy oprócz Przemkowej....



Jacek Pietrzak - Pon Sty 11, 2010 8:25 pm
" />Witam szacownych rozmówców długo sie powstrzymywałem od dyskusji na temat zasilania . wwiem wiem nie powinienem pisać w temacie 540 bo nie jest to nasza klasa ale jak juz pisze to tylko jedna opinia . posiadam na pokładzie life od Przemka i chwała mu za to że udostępnił w naszym małym grajdole (Łodzi ) dostęp do powyższych . już piszę czemu poprostu zapomniałem o problemach z ładowanie pilnowaniem cykli i całą ta otoczka zwiazaną z pakietami NiMH (masa kasy wpakowanej i pełno w modelarni pakietów , celek i oprzyrządowania do opieki nad powyższymi ) Life posadam jeden szt. jeden pakiet który przeżył już około 80 do 90 cykli ( ładowanie 5 do 10A ) i z całą świadomościa potwierdzam że nie okazuje nawet w najmniejszym stopniu objawów zużycia . Jak dla mnie powtarzam JAK DLA MNIE rewelacja zupełny bezstres - szybkie ładowanie i jazda . ale jeszcze raz powtarzam by mój post nie wprowadził zametu jest to tylko moje zdanie i to całkowicie obiektywne . pozdrawiam i z góry dziekuje za zrozumienie mojego posta .
p.s.
serdeczne i szczere pozdrowionka dla dawno nie widzianych na żywo p. Tadeusza i Lecha .



Zaremba Lesław - Pon Sty 11, 2010 8:40 pm
" />Czy oprócz wygody to Jacku jesteś w 100% pewny,że Power na prostej jest taki sam?



Michał Abramowicz - Pon Sty 11, 2010 8:45 pm
" />
">...trzepiemy pianę.......

Jedno nie ulega wątpliwości.
Trzepiesz. I nie jest to piana.
Tadeusz Zelazo

O Kolego, utrzepałeś.

Dostałeś dane katalogowe, reszta jest do znalezienia w google w 5 minut.

Tak apropo, oświeć mnie z łaski swojej jak robisz dobrze selekcjom NIMH, na naukę nie jest nigdy za późno, może
wreście jakiś pakiet podziała mi dłużej niż parenaście razy.

m.



Jacek Pietrzak - Pon Sty 11, 2010 9:08 pm
" />
">Czy oprócz wygody to Jacku jesteś w 100% pewny,że Power na prostej jest taki sam?

Ja osobiscie nie jeżdżę jak doskonale wiesz ale jeśli opinia Kuby jest miarodajna to power taki sam i nie zmienny jest gorzej tylko narazie z moja znajomoscia ustawien właściwosci jezdnych ( zmiana podwozia na xray ) wypowiedż dotyczy speca na Proximie i wielu treningów na hali w Łodzi ( w koncu takowa posiadamy do dyspozycji - chwała panu Rysiowi ) . Do treningów konfiguracji modi tez uzywamy Life (oczywiście na treningach w Łodzi) a startujemy na lipo

Pozdrawiamy Jacek i Kuba
dzieki i jeszcze raz przepraszam za posta nie w temacie



Michał Abramowicz - Pon Sty 11, 2010 9:20 pm
" />
">...

Ciągłe, a "impulsowe" to dwie różne sprawy, w reglach mamy do czynienia bardziej z prądami impulsowymi pobieranymi z
pakietu niż "ciągłymi".

Obydwaj mieszacie pojęcia.

m.


Zawsze myślałem,że prąd pobiera silnik,a tu się okazuje,że wszystko zależy od regla....czyli reasumując jaki by nie był silnik 3,5t czy 17,5T,
to regiel określa jaki jest pobierany prąd z pakietu i to impulsowo....pewnie też tyle pobiera bez silnika.
Człowiek całe życie się uczy..To nie piana tylko wiedza...
P.s.Michał a znajdż taką nieuczciwą reklamę w wykonaniu LRP,NOSRAMA,ORIONA czy innej firmy oprócz Przemkowej....

To, że ciągle siedzisz w epoce regli, które miały nonstop otwarte tranzystory i prąd był "ciągły" to już twój problem.
Weź się ogarnij i znajdź mi regiel co ciągnie prąd z pakietu w sposób ciągły, tak, że oscyloskop pokaże linię ciągłą, szczególnie
brushless Tak silnik pobiera prąd, ale to regiel puszcza go do silnika i bynajmniej na pakiecie nie masz "ciągłego" obciążenia.

Zrób test, zakładając, i = u/r => r = u/i = 6.0/30.0 = 0.2 [Ohm], czyli pewnie znasz, że R = U^2/P => teoretycznie żarówka 12V/55Wat ma
2.61Ohm'a, więc 10 równolegle połączonych żarówek da ci 0.261Ohma, czyli masz coś co weźmie 30A z źródła zasilania 6.0Volt.

Zrób, podepnij woltomierz i zobacz jak reaguje na "ciągłe" obciążenie pakiet 5 celek selekcjonowany, taki bylejaki pakiet,
twoja najlepsza selekcja i jakiś nonejm.

Ciekaw jestem wyników, zakładam, że będą porażające.

Nie lubisz Morawskiego, to twój problem, nie mój.

m.

ps: btw jak możesz to oświeć jaki masz najstarszy nimh i czy on ciągle daje rade 5 min w modified u Filipa, co mu zrobiłeś
i jak się nad nim spuszczaliście. Jestem ciekaw jak robią to najlepsi.



Michał Abramowicz - Pon Sty 11, 2010 9:25 pm
" />
">Czy oprócz wygody to Jacku jesteś w 100% pewny,że Power na prostej jest taki sam?

Wcześniej napisałem jak zaochowują się modele z NIMH a z LIFE na pokładzie.

Z nimh cierpliwie czekają na start, na life można jeździć 2 min przed biegiem, różnicy żadnej.

No ale mojej opni nie musisz akceptować, ja mogę tylko się z Jackiem zgodzić co do jego opini, że jest lepiej,
prościej i bardziej bezstresowo.

m.



Zaremba Lesław - Wto Sty 12, 2010 6:54 am
" />
">To, że ciągle siedzisz w epoce regli, które miały nonstop otwarte tranzystory i prąd był "ciągły" to już twój problem.....

Tak jestem w epoce regulatorów,których było 5 w finale A DHI Cup.Co do ciągłości poboru prądu to chyba jeszcze kierowca odgrywa rolę i konfiguracja toru na to,że prąd nie jest ciągły,alo może się mylę i wszystko rozgrywa się przy stoliku w regulatorze....Czy widziałeś kiedyś wykres i parametry z hamowni....



Michał Abramowicz - Wto Sty 12, 2010 10:39 am
" />
">To, że ciągle siedzisz w epoce regli, które miały nonstop otwarte tranzystory i prąd był "ciągły" to już twój problem.....

Tak jestem w epoce regulatorów,których było 5 w finale A DHI Cup.Co do ciągłości poboru prądu to chyba jeszcze kierowca odgrywa rolę i konfiguracja toru na to,że prąd nie jest ciągły,alo może się mylę i wszystko rozgrywa się przy stoliku w regulatorze....Czy widziałeś kiedyś wykres i parametry z hamowni....

Oczywista oczywistość.

Kierowca odgrywa dużą rolę, to fakt oczywisty, pewnie jak naciśnie gaz do oporu to z pakietu zasuwają elektrony w sposób ciągły
mosfety są stale otwarde i 3 kablami zasuwają do silnika

Taki szybki ciągły 16khz albo 8khz;) prawie jak stały

Z mej strony koniec tematu, nic tu po mnie, wiesz lepiej mi pozostaje się uczyć od lepszych.
m.



Zaremba Lesław - Wto Sty 12, 2010 10:52 am
" />Michał,a czy wiesz na czym polega różnica pomiędzy silnikiem szczotkowym na prąd stały,a silnikiem bezszczotkowym,który jest niejako silnikiem 3-fazowym.

Nie wg.Twojej teorii czy z gazem czy bez prądzik sobie płynie stałym siurkiem....Zastanawiam się czy nie piszesz postów w przerwie nad lekturą podręcznika dla matek...



Marek Kusiakiewicz - Wto Sty 12, 2010 10:57 am
" />Panowie,

Coś Wam powiem - niestety będzie to poza tematem (a może w temacie).

Wszyscy możemy sobie pokiwać palcami w bucie i popatrzeć na to co robi OSM pod kontrolą firmy ATA.
Co byśmy nie powiedzieli to jestesmy w tym roku od nich UZALEŻNIENI. Ja mam to w głebokim poważaniu - nie pasuje mi ich polityka - nie jeżdżę.
Osobiście jestm przekonany że jak w kolejnej edycji ETS zmienią sie przepisy i dopuszczą one silniki BL 17T lub jakiekolwiek inne - a OSM dalej będzie pełnił role naczalstwa - to SPEC też zmieni silniki. To samo będzie z zasilaniem. I nie jest ważne co MY mamy do powiedzenia - chociaż usilnie się nam to wmawia.

Na dolnym śląsku zaczynamy niebawem cykl imprez wzorując sie na imprezach w Trutnovie. Chcemy kupic wykładzine i puścić klasy SPEC, MODI, 540, 1:12, Micro OPEN (niezależnie od napędu 2 lub 4WD).

I tak naprawdę nie mamy zamiaru patrzeć na to czy terminy EMP będa sie pokrywały z terminami zawodów organizowanych u nas.

A 540 bedzie śmigać dalej na tym co śmiga. A wszelkie zmiany w przepisach - nawet w trakcie sezonu - będa szczegółowo uzgadniane z zainteresowanymi zawodnikami.

A wracając do tematu:

Przyszłośc 540 jeżeli będą próby grzebania przy niej będzie żadna. Zawodnicy odejdą szybciej niż komukolwiek sie zdaje a klasa podzieli los KADETA. No chyba że o to chodzi - wtedy trzeba zmieniać w 540 co sie da



Michał Abramowicz - Wto Sty 12, 2010 12:51 pm
" />
">Michał,a czy wiesz na czym polega różnica pomiędzy silnikiem szczotkowym na prąd stały,a silnikiem bezszczotkowym,który jest niejako silnikiem 3-fazowym.

Nie wg.Twojej teorii czy z gazem czy bez prądzik sobie płynie stałym siurkiem....Zastanawiam się czy nie piszesz postów w przerwie nad lekturą podręcznika dla matek...


Tak Lesławku, wiem jaka jest różnica, znam też różnicę między reglem zrobionym według polskiej książki (W. Jakubowski,
Sekrety modeli latających z napędem elektrycznym, roku nie pomnę) a reglem novak gtx do silnika
szczotkowego.

Dodatkowo 3-fazowy jest raczej błędnym określeniem do tego silnika.
To się ładnie nazywa synchroniczny silnik bezszczotkowy komutowany elektronicznie z wirującym magnesem stałym.
Ma trzy fazy - uzwojenia ale nie jest zasilany napięciem ani prądem trójfazowym.
Chyba że te twoje pierwsze regle z DHI są takie wypasione i mają generator prądu trójfazowego to chętnie kupię

Dobry opis: http://www.automatykaonline.pl/poradnik ... .php?id=59
http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_ ... tric_motor
oddaj się lekturze.

Wyłuszcz mi no to, gdzie napisałem (moja teoria), że prąd z pakietu jest pobierany zawsze, czy z gazem czy bez? CHyba że masz na myśli układ BEC oraz zasilanie elektroniki jako takiej w reglu, to tam zawsze coś jest pobierane.

Ciągle czekam na twój opis jak dobrze zrobić NIMH, jesteś taki mądry chyba się podzielisz wiedzą?
Albo może nie masz się czym dzielić

m.



Marek Kusiakiewicz - Wto Sty 12, 2010 1:06 pm
" />Leszek i Michał - prosze przenieść dyskusję do działu REGULATORY.



Grzegorz Ogonowski - Wto Sty 12, 2010 1:15 pm
" />Na dolnym śląsku zaczynamy niebawem cykl imprez wzorując sie na imprezach w Trutnovie. Chcemy kupic wykładzine i puścić klasy SPEC, MODI, 540, 1:12, Micro OPEN (niezależnie od napędu 2 lub 4WD).

--------------------------------------------------------

Marek, świetna informacja im więcej zawodów tym lepiej. Czekam na szczegóły! Powodzenia!



Zaremba Lesław - Wto Sty 12, 2010 2:00 pm
" />
">...
Dodatkowo 3-fazowy jest raczej błędnym określeniem do tego silnika.
To się ładnie nazywa synchroniczny silnik bezszczotkowy komutowany elektronicznie z wirującym magnesem stałym.
Ma trzy fazy - uzwojenia ale nie jest zasilany napięciem ani prądem trójfazowym.
Chyba że te twoje pierwsze regle z DHI są takie wypasione i mają generator prądu trójfazowego to chętnie kupię

Dobry opis: http://www.automatykaonline.pl/poradnik ... .php?id=59
m.

Z określeniem to tak jak byś określał rudego ,może mieć włosy miedziane,kaszranowe,ale zawsze będzie rudy.Tak samo jest z silnikami i ich bydową.Nazwa opisuje tylko sposób zasilania.
Co do linka to radził bym Ci zmienić silnik ze skokowego na normalny.



Michał Abramowicz - Wto Sty 12, 2010 2:13 pm
" />
">Z określeniem to tak jak byś określał rudego ,może mieć włosy miedziane,kaszranowe,ale zawsze będzie rudy.Tak samo jest z silnikami i ich bydową.Nazwa opisuje tylko sposób zasilania.
Co do linka to radził bym Ci zmienić silnik ze skokowego na normalny.


Tak samo jak nazwa "ciągły" opisuje coś ciągłego.

No to jak, podzielisz się jak NIMH zrobic dobrze? Może wrócę do 540tki a tam ciągle 5 celek
m.



Marek Kusiakiewicz - Wto Sty 12, 2010 2:17 pm
" />Michale, skończą sie pakiety selekcjonowane NI-MH - skończy sie chory wyścig zbrojeń w 540.
Li-FE zaraz beda selekcjonowane czyt. 50% droższe. I zaraz beda kupowane.

Czas aby ta klasa była naprawde tania.

Wiem, zaraz dostanie mi sie że LI-FE raz kupujesz i tyle. Ale LI-FE znów daje pole dla wyścigu zbrojeń.



Grzegorz Kopertowski - Wto Sty 12, 2010 2:28 pm
" />Selekcje raczej nie będą potrzebne, kombinacje mogą się pojawiać przy ładowaniu LiFe do wyższego napięcia.
Przeczytajcie co na swoim blogu pisze Martin Hofer:
http://binahof.spaces.live.com/blog/cns ... !408.entry
"Then I put in a LiFe battery. And all was good again. Slightly more power than 5cell (you can charge a LiFe pack with LiPo charging profile to 4,2V/cell without damaging the pack.(This gives extra power and runtime)"



Marek Kusiakiewicz - Wto Sty 12, 2010 2:51 pm
" />I wracamy do punktu wyjścia jeśli chodzi o bezpieczeńswto przy ładowaniu, czytaniu takich informacji i dołaczeniu składnika ludzkiego czyli początkującego.

Już widze jak sie chwala że to to nic: ja na swojej ładowarce xxx naładowałem 1 celę yyy i miała prawie 6V.



Grzegorz Ogonowski - Wto Sty 12, 2010 3:19 pm
" />
"> ...
http://binahof.spaces.live.com/blog/cns ... !408.entry
"Then I put in a LiFe battery. And all was good again. Slightly more power than 5cell (you can charge a LiFe pack with LiPo charging profile to 4,2V/cell without damaging the pack.(This gives extra power and runtime)"


Czyli podsumowując 5 cel NiMh to nie jest to samo co pakiet LiFe. Dobrze myślę?



Jan Matukin - Wto Sty 12, 2010 3:41 pm
" />
">...Przeczytajcie co na swoim blogu pisze Martin Hofer:
http://binahof.spaces.live.com/blog/cns ... !408.entry
"Then I put in a LiFe battery. And all was good again. Slightly more power than 5cell (you can charge a LiFe pack with LiPo charging profile to 4,2V/cell without damaging the pack.(This gives extra power and runtime)"

O "tym" dowiedziałem się "łódkarza" latem ub. roku.
Z ciekawości podłączyłem wtedy pakiet LiFe do ładowarki w trybie LiPo.
Chałupa cała, a pakiet nadal zdrowy - nawet się nie "zagrzał".
Silnik na hamowni z tym pakietem przy różnych obciążeniach miał o 1000-2500 obr/min więcej niż we wcześniejszym badaniu na LiFe "normalnie" ładowanym.
Uważam, że w warunkach sportowej rywalizacji taki zabieg z LiFe nie jest uczciwy, podobnie jak "przeładowywanie" LiPo.
Nawet wyrywkowa kontrola napięcia przed biegiem mogłaby ostudzić takie praktyki.
Same "lipobagi" nie wystarczą.

Wracając do tematu.
Klasa Kadet została zlikwidowana przez "obecnych" organizatorów wbrew wszelkiej logice i bez merytorycznego uzasadnienia.
Siłą rzeczy większość najmłodszych zawodników przeszła do klasy 540.
Startują w niej nawet kilkuletnie dzieci.
W instrukcji jednego z pakietów LiXX jest zapis cytuję:
"Batteries must be kept out of the reach of babies and small children at all times", co oznacza wprost, że baterie należy bezwzględnie trzymać z dala od dzieci.



Przemek Morawski - Wto Sty 12, 2010 4:46 pm
" />
">Nawet wyrywkowa kontrola napięcia przed biegiem mogłaby ostudzić takie praktyki.

... a potencjalnych kombinatorów uprzedzam, że w Pabianicach takie kontrole będą PRZED biegiem. Konsekwencje będą surowe, dyskwalifikacja z zawodów.



Zaremba Lesław - Wto Sty 12, 2010 6:52 pm
" />
">...

Tak samo jak nazwa "ciągły" opisuje coś ciągłego.

No to jak, podzielisz się jak NIMH zrobic dobrze? Może wrócę do 540tki a tam ciągle 5 celek
m.

Czyli Przemusia pakiety dają 130 A ciągle...,a Ni-Mh tylko ciągle 30A...
P.s.z silnikiem skokowym to i w 540 z zadbanymi akusami Ni-Mh i tak nie wiele zdziałasz...a jeszcze masz jakieś impulsy pomiędzy akusami i regulatorem.



Michał Abramowicz - Wto Sty 12, 2010 7:19 pm
" />
">Czyli Przemusia pakiety dają 130 A ciągle...,a Ni-Mh tylko ciągle 30A...
P.s.z silnikiem skokowym to i w 540 z zadbanymi akusami Ni-Mh i tak nie wiele zdziałasz...a jeszcze masz jakieś impulsy pomiędzy akusami i regulatorem.


Być może dają, a może nie dają.

Ciągle nie mam zadbanych akusów NIMH, leżą takie sflaczałe, a ty ciągle nie chcesz podzielić się tajemną wiedzą.
Moje 2 lata są niczym w porównaniu do twojego doświadczenia. Ale cóż, życie jest brutalne, nie masz się czym podzielić
w tej kwestji stwierdzam, albo twe serce jest z kamienia i choćbym na kolanach prosił to nie powiesz jak to się
miszczowie pocą nad nimh aby ulżyć im w cieżkim trudzie życia w rc-car.

m.



Zaremba Lesław - Wto Sty 12, 2010 8:05 pm
" />
">
Ciągle nie mam zadbanych ..., leżą takie sflaczałe, ...

m.

Być może jest to spowodowane oczekiwaniem na bliżniaki....
p.s.napisz co i jak robisz ze Swoimi,a ja Ci odpiszę co robisz żle....



Jan Matukin - Śro Sty 13, 2010 3:34 pm
" />
">...oscyloskop pokaże linię ciągłą, szczególnie brushless...
W uzupełnieniu tego co napisałeś - zrzuty oscylogramów pokazują wysterowanie silników szczotkowego i bezszczotkowego do maksymalnych obrotów - bezszczotka przy pełnym wysterowaniu nadal pobiera prąd impulsowo.

Wracając do tematu, bo dotyczy przyszłości klasy 540.
Dopuszczenie LiFe do 540 od następnego sezonu może rozwiązać problem z pakietami NiMH - wystarczy pilnować kontroli napięcia jak robią to "łódkarze" nie tylko w Polsce - to nie boli.
Przemawia też za tym czynnik ekononiczny i bezpieczeństwa, o czym już wielokrotnie inni pisali - wypada być konsekwentnym.
Problem widzę w silnikach bezszczotkowych.
Pomierzyłem na hamowni kilkanaście silników z grup 13,5T i 17,5T a także Saturna i Excela - przykłady:
- saturn vs. excel
- cs vs. graupner.
Jednak w obu grupach BLS jest duży rozrzut parametrów, również wśród Saturnów.
Z przytoczonych wcześniej oscylogramów można też wnioskować, że silnik bezszczotkowy ma spore "rezerwy" np. zmiana szerokości impulsów i czasu ich narastania, na co pozwalają regulatory - pytanie tylko czy początkujący musi się tym zajmować zamiast nauką jazdy.
Najważniejsze jednak jest to, że do klasy dołączyli najmłodsi zawodnicy z Kadeta i to m. in. jest też przeciwwskazaniem dla wprowadzenia w niej BLS.
Na obecną chwilę po tym co stało się z Kadetem trzeba zostawić 540 taką jaka jest obecnie i pomyśleć o zakupie huśtawki dla "misjonarzy".



Zaremba Lesław - Czw Sty 14, 2010 6:48 am
" />Abram poczytaj to ,bo raczej taki masz silnik,w którym zastąpiono trzy fazy prądu zmiennego o sinusoidalnym wykresie na impulsy z regulatora,tak,żeby wywołać zmienne pole magnetyczne....http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_ele ... chroniczny.
Wszystkie problemy z takimi silnikami wymienione w żródle, powielają się w bezszczotkach Rc....
p.s.To tak jak ktoś by napisał,że ma Nubirę z silnikiem benzynowym,a Ty np.mam Nubirę z silnikiem czterosuwowym zasilanym gazem LPG...
Powered by WordPress, ©