ďťż
Savage X SS




Slash77 - Śro Cze 11, 2008 12:54 pm
" />Witam,
Swoją przygodę z samochodami RC zacząłem niedawno. Obecnie planuję zakup spalinówki Off-Road i mój wybór padł na Savage X SS. Wytypowane dotychczas elementy to:
Savage X SS – KIT
Aparatura Spektrum DX3R
Moduł biegu wstecznego
Jeśli chodzi o serwa to jeszcze nie wybrałem. Na pewno chciał bym aby można było modelem jeździć po terenie mokrym (nie po jakiejś szczególnie głębokiej wodzie ale wolę aby kałuże nie były problemem). Proszę osoby z doświadczeniem w kontaktach z tym modelem o opinie i porady. Myślałem również o telemetrii Spektrum SPM1300 ale wiem że ona nie pracuje z aparaturą DX3R chyba że wymienię odbiornik na SR3001 tylko wtedy apka pracuje na DSM a nie DSM2. Jeśli ktoś ma doświadczenia z tą aparaturą to również będę wdzięczny za opinie.
Mam jeszcze pytanie do użytkowników Sava czy warto inwestować w skrzynię 3 biegową czy może raczej myśleć o zmianie silnika (jeśli tak to na jaki?). Dodam jeszcze że użytkowany będzie w 70% rekreacyjnie (przynajmniej na razie).
Z góry dziękuję za wszelką pomoc.




Aandrzej3 - Śro Cze 11, 2008 4:32 pm
" />Mam takiego sava z silnikiem 4.6 i trzybiegową skrzynią co do silnika to mocy ma poddostatkiem mój przelatał 10 litrów paliwa i chodzi jak wściekły .Jeśli chodzi o skrzynie to na początek radzę pośmigać na standardowej ze wstecznym przydaje się .



Slash77 - Śro Cze 11, 2008 8:52 pm
" />A czy jest znacząca różnica między 3 biegową a 2 biegową, główne wydatki wolał bym ponieść na początku, jeżeli naprawdę warto w przyszłości posiadać 3 biegową to wolę kupić od razu i ewentualnie nie montować (jeśli to możliwe ).



Maciek Czernik - Śro Cze 11, 2008 9:13 pm
" />Z założenia 3-biegowa skrzynia daje 10% "na dole" i 10% "na górze", w sumie polecam, dobry zakup, co do wstecznego - przy nie umiejętnej zmianie kierunku jazdy łatwo załatwić tryby w skrzyni więc do wstecznego jestem mniej przekonany, lepiej nauczyć się jeździć żeby nie był potrzebny a jak wyląduje na dachu to i tak się nie przyda.




Slash77 - Czw Cze 12, 2008 3:21 pm
" />Co do 3-biegowej to po odpowiedzi Maco jestem przekonany, jeśli chodzi o wsteczny to rzeczywiście nieumiejętna zmiana może spowodować niezłe uszkodzenia ale wydaje mi się że to kwestia pilnowania się a podejżewam że przy pierwszej rozsypanej skrzyni z pilnowaniem się nikt już nie ma problemu . Zawsze jeszcze pozostaje mixer zamiast 3 kanału wtedy zmiana następuje po 3 sekundach maksymalnego wciśnięcia hamulca. Pomimo tego ryzyka wydaje mi się że wsteczny przy jeździe rekreacyjnej będzie pomocny.
Czy ktoś ma doświadczenia z telemetrią czy jest to przydatne narzędzie czy raczej tylko bajer? Czy używanie telemetrii eliminuje konieczność używania termometru całkowicie czy może mimo wszystko będzie on przydatny?
Jakie warunki musi ten konkretny model spełniać aby nie było problemu z jazdą po wodzie?
Jaka siła serwa skrętu jest polecana (przez użytkowników)?



Draxan - Czw Cze 12, 2008 5:35 pm
" />z ta jazda po wodzie to nie przesadzaj, bo moze i uszczelnisz sobie elektronike i serwa ale jak silnik lyknie filtrem powietrza wody to juz moze mu sie nie spodobac (i Twojemu portfelowi tez w drastycznym przypadku). Pozatym moze sie zdazyc ze bardzo rozgrzany silnik, jak chlusnie na niego duza ilosc zimnej wody, poprostu peknie mu blok.



Slash77 - Sob Cze 14, 2008 12:05 pm
" />Jeśli chodzi o jazdę po wodzie to tak jak pisałem w pierwszym poście chodzi mi raczej o to aby jak na trasie pojawi się mała kałuża to aby nie był to problem.

Wracając do serw na skręt i gaz/hamulec to wypatrzyłem coś takiego:
Na skręt:
http://www.rcmart.com/catalog/product_info.php?pname=Hitec-HS-5955TG-Titanium-Gear-Servo&products_id=11909&cPath=1099_1030
Na gaz/hamulec:
http://www.rcmart.com/catalog/product_info.php?pname=Hitec-HS-5996TG-Premium-High-Speed-DG-Car-Servo-W/Titanium-Gears&products_id=10715&cPath=1099_1029

I teraz moje pytanie czy serwa te będą odpowiednie, czy nie będzie to przerost formy nad treścią. Nie chcę stosować zbyt mocnych bo tylko będą niepotrzebnie obciążały pakiet zasilający. Proszę o poradę użytkowników Sava czy te będą odpowiednie.

Proszę jeszcze o opinię które tarcze hamulcowe są lepsze te z wersji X SS - ze stali nierdzewnej czy te z wersji XL - z włókna szklanego?



Tomasz Gadnicki - Sob Cze 14, 2008 7:41 pm
" />Zdecydowanie ze stali nierdzewnej są lepsze. Przynajmniej z nimi model hamuje.



Maciej Barszczewski - Nie Cze 22, 2008 9:43 am
" />Jak by nie było wsteczny się przydaje. Sam ostatnio wyposażyłem swojego sava. Nie trzeba już biec do modelu jak się zakleszczy z jakimś innym albo nie może podjechać pod krawężnik Dyskomfort jaki zauważyłem, to to że jest on montowany w przedniej części skrzyni. Ku mojemu zdziwieniu, na tyle zmieniło się wyważenie modelu, że przy skokach bardziej nurkuje. Pomogło przypięcie opaskami zaciskowymi wielkiego kamienia na tyly zderzak , jeździł lepiej, ale co było do przewidzenia odpadł po pierwszym dzwonie - tego oczywiście nie polecam, proszę traktować to jako żart a nie sugestię do wyważania modelu.

Co do jazdy po wodzie, to samochód naprawdę wytrzymały. Jeździłem po śniegu i kałużach bez specjalnych (czyt. żadnych dodatkowych) zabezpieczeń i nic mu nie dolega. Raz nawet wpadłem do rowu, gdzie zgasł po zaciągnięciu wody do silnika... i dalej chodzi.

Na początku zmieniłem serwo na skręt BB660MG, a SF-2 dałem na gaz/hamulec. Teraz chcę zmienić (po 30L) oba na cyfrowe. BB się strasznie rozklekotał. Wybór padł na DS1015 na skręt i Hitec HS 6965HB na gaz/hamulec. Niewiem jaka w wersji SS jest sprężyna od servo savera (można dokupić mocniejszą). Serwo na skręt większe od 10kg chyba niewiele pomoże bo serwosaver i tak puści większą siłę. Silniejsze napewno bedzie odporniejsze na znaczne uderzenia.

Zbyt ostry hamulec strasznie wytłucze wały napędowe i kielichy. Miałem stalowy, a teraz będę znowu eksperymentował z mocniejszym serwem i hamulcem z włókna. Dosyć ciekawą opcją jest funkcja ABS. naprawdę fajnie wchodzi się w zakręty bez straty przyczepności. Potrzebne jednak szybkie serwo.

Jeśli myślisz o telemetrii, to polecam aparaturę Nomadio Sensor. Mam ją od dłuższego czasu i bardzo fajnie się na niej jezdzi. Pomiar temperatury (do 4 czeujników), prędkości, obrotów silnika, napiecia akumulatora (2 osobne pakiety)... nawet siłę sygnału z nadajnika jaki widzi odbiornik. Konfiguracja wygodnie z komputera, włącznie z aktualizacją oprogramowania. Masz na wyświetlaczu wszystko jak w zwykłym samochodzie Oczywiście też rejestruje wartości max i min, bo podczas jazdy raczej się na wyświetlacz nie patrzy. Apka potrafi też gadać i wibrować jeśli któryś z parametrów przekroczy ustalony próg. Ale się rozpisałem... oczywiście jest też jedna wada: Strasznie kiepski plastik...

O skrzyni trzybiegowej nie mam zdania. Biorąc pod uwagę jakość części HPI i luzów jakie wszędzie panują (może wyolbrzymiam i modele RC tak mają?!?!), to wydaje mi się, że jest tam więcej części które mogą się rozlecieć i będzie trzeba zmieniać. Śmigamy ze znajomym na standardowej i jest naprawdę git. Narazie planuję kupić inny silnik, a jak już nie będę wiedział co dodać, to pewnie w końcu padnie i na skrzynię Pamiętaj też, że mocniejszy silnik = szybsze zużycie wszystkiego w napędzie.

Znaczną różnicę w prowadzeniu odczułem po zmianie standardowych opon z zestawu rtr na dirt bonzy - w końcu da sie kierować modelem na pełnym gazie. Jest jednak druga strona medalu: Na niskoprofilowych oponach nieumiejętne skakanie jest bardzo bolesne. Poleciała zwrotnica i półoś w tylnym kole. Wysoki profil wybacza znacznie więcej.

Zauważyłem poprawę osiągów po zmianie wałów napędowych i półosi na CVD. Zastanawia mnie tylko to, dlaczego nie można zrobić po obu stronach tego lepszego przegubu? Po jednej i tak jest dogbone i sie wytłucze dosyć prędko. Do smarowania tego wszystkeigo polecam suchy smar teflonowy, ale nie ten z allegro, bo cena niby niska, ale wydajność kiepska. W planach mam własnoręczną przeróbkę wałów napędowych, tak aby po obu stronach był sztywniejszy przegób: kupić po dwa, przeciać na pół i zespawać...

Podsumowując: Mój samochodzik nie ma w tej chwili już nic wspólnego z zestawem rtr. Na początku przewracał się na dach przy 1/3 gazu na zakręcie, teraz na pełnym dalej się trzyma. Myślałem kiedyś o zmianie na truggy, ale teraz jestem w 100% zadowolony z sava. Dziwi mnie tylko mała żywotność części o której piszą inni. Przejechałem już ponad 30L na tym samym silniku, tym samym sprzęgle. Wczoraj zauważyłem, że korbowód do wymiany, ale chyba ma prawo po takim przebiegu. Raz zmieniałem atak/odbiór ale to z własnej winy bo się srubka poluzowała i slipper clutch wytopił odbiór. Mimo, że jest to nakrętka samokontrująca, to polecam dawać ją na klej. Użytkowany przy tym był bardzo ostro... robiliśmy wypady całodniowe, gdzie bez zadnego serwisu (chyba, że urwał się np. wahacz) i z małą przerwą na obiad auta przejeżdżały 5L dziennie, po litr, dwa bez gaszenia.

Muszę się chyba wybrać w końcu na jakieś zawody, aby porównać swoje umiejętności i sprzęt z innymi. Jednocześnie informuję, że w Jeleniej Górze ruszyła budowa toru: http://picasaweb.google.com/modelemax/2008_03_08BUDOWATORU. W przyszłym roku planujemy już organizować zawody.
Powered by WordPress, ©