ďťż
Silniki bezszczotkowe - nowe klasy czy zmiany regulaminow




Marek Gawel - Sob Lis 19, 2005 9:00 pm
" />Witam

Dlaczego czekamy

Coraz wiecej imprez z zastosowaniem silnikow bezszczotkowych daje impuls do stworzeniu u nas nowej klasy lub zastanowienie sie nad zmiana
regulaminow modeli samochodow . Ostanie nowosci rynku modelarskiego w tym kierunku daja duzo do przemyslenia.

Doswiadczenia z silnikami bezszczotkowymi ?
Silniki LRP bezszczotkowe – rok 2005 - 1 miejsca w:
- RORAR Carpet Nationals, EFRA Grand Prix Germany 2WD, EFRA Grand Prix Germany 4WD,Mistrzostwa Hiszpani 2WD, Mistrzostwa Hiszpani 4WD.

Dlaczego bezszczotkowe pytania – odpowiedzi.
- moc w nadmiarze
- mniej obslugi – jechac zamiast odkrecac i przykrecac
- dluzszy czas jazdy
- po dluzszym czasie mniejsze wydatki
- LRP motory sa zamienne ze aktualnymi szczotkowymi

Dlaczego system motorow LRP jest taki mocny?
- przy szczotkowych motorach czesc energi jest tracona na tarcie
szczotka-komutator
- motor bezszczotkowy LRP posiada uzwojenia w obudowie a magnety
na wirniku
- mechaniczne ustawianie szczotek w tradycyjnych silnikach jest
realizowane w LRP za pomoca digitalnego “regulatora” – SPHERE
- zastosowanie najsilniejszych magnesow neodymowych

Zuzywanie sie motorow bezszczotkowych?
- nie ma komutatora I szczotek
- lozyska tak samo jak w szczotkowych od czasu do czasu trzeba
wymienic

Dlaczego mozna tak dlugo na systemie bezszczotkowym jezdzic?
- stopien sprawnosci systemu silnika bezszczotkowego jest przecietnie
o 20% wyzszy od porownywalnego szczotkowego. Co oznacza –
przy takich samych akumulatorach dluzsza jazda.

Jest system bezszczotkowy drozszy?
- nie jest, koszty nabycia sa wieksze (zobacz cenniki) lecz w ciagu
sezonu bardzo szybko zmniejszaja sie w porownaniu z systemem
szczotkowym.
- odpadaja koszty szczotek, toczenia, sprezynek, tokarki itd.
(docieranie, pasowanie ustawianie)

W jakich modelach mozna silniki bezszczotkowe zamocowac?
- regulator “Sphere” oraz bezszczotkowe silniki “LRP Vector Brushless
Modified” sa wykonane specjalnie dla modelarstwa samochodowego,
- zebatki na motor, mocowania nie wymagaja przerobki, pasuja od
silnikow szczotkowych.

Regulator “LRP Sphere” z podwojnym zastosowaniem bezszczotkowym/szczotkowym:
- NR Kat. 80500
- Zastosowanie – motory szczotkowe powyzej 7 zwoi
- Motory bezszczotkowe powyzej 5,5 zwoi
- funkcje w obu przypadkach – przod/tyl/hamulec

LRP VECTOR – BRUSHLESS MODIFIED – motory bezszczotkowe

1)VECTOR 1-Star --- 2)VECTOR 2-Star ---3)VECTOR 3-Star
*Nr. Katalogowy--1)50650--- 2)50660 --- 3)50670
*Obroty U/min --1)43.920--- 2) 49.680 ---3) 55.440
*Obroty na 1V -- 1)6.100 ---2)6.900---3) 7.700
*Moc - Wat --1)220---2)242---3) 263
*Sprawnosc - %--1)93---2) 92---3) 92
*szczotkowy odpowiednik --1) 13T---2) 11T---3) 9T
*Zalecany regulator LRP SHERE Brushless + Brushed (Nr.Kat. 80500)

Opracowane na postawie „LRP NEWS – wydanie 11/05-01/06”

Panowie , co wy na to.

Pozdrowienia




Marek Kusiakiewicz - Sob Lis 19, 2005 9:58 pm
" />Wszystko OK, ale...

Ile osób kupi silniki bezszczotkowe do OPENA? Klasa i tak jest droga.
Może się mylę, może to jest rozwiązanie na przyszłość ( raczej tak)



Sławek Siw. - Sob Lis 19, 2005 10:00 pm
" />Od dawna podoba mi sie ich % sprawności oraz bezobsługowość
( za wyjatkiem łożysk oczywiście - ale to jest pryszcz w porównaniu
z obsługą silników szczotkowych) .

A propo: Za klasami modeli latających już jesteśmy dwa lata do tyłu.



Marek Gawel - Sob Lis 19, 2005 10:33 pm
" />Prawda , siniki bezszczotkowe w lotnictwie i na wodzie wchodza na szczyty.
2000Wat, nie jest obecnie cudem a codziennoscia, naturalnie wiaze sie to z napieciami w granicy 40Volt.

pozdrawiam




Łukasz Kowalczyk - Sob Lis 19, 2005 10:35 pm
" />Ifmar World Championships 1/10 off-road 2005
Italy, Collegno

Race Report
Brushed versus brushless:
With brushless motors allowed to run alongside regular brushed motors, it was interesting to see how they would compare. Nearly all of the LRP powered drivers were seen using the Sphere/Vector combination and it was clear which ones were using it from the sound of the cars on the track. Although the brushless systems had no clear disadvantages, come qualifying, everyone was back on regular brushed systems as the drivers felt that they had a better understanding and knowledge of the older arrangement.

zrodlo:
RADIO CONTROL CAR RACER

Jesli ktos chce to dysponuje pelnym opisem z tych zawodow w formie papierowej.



Marek Pleskacz - Nie Lis 20, 2005 5:10 pm
" />
">Ifmar World Championships 1/10 off-road 2005
Italy, Collegno

Race Report
Brushed versus brushless:
With brushless motors allowed to run alongside regular brushed motors, it was interesting to see how they would compare. Nearly all of the LRP powered drivers were seen using the Sphere/Vector combination and it was clear which ones were using it from the sound of the cars on the track. Although the brushless systems had no clear disadvantages, come qualifying, everyone was back on regular brushed systems as the drivers felt that they had a better understanding and knowledge of the older arrangement.

zrodlo:
RADIO CONTROL CAR RACER

Jesli ktos chce to dysponuje pelnym opisem z tych zawodow w formie papierowej.


Witam,

Czyli nie ma powodu aby zabraniac jezdzenia na BRUSHLESS w klasie open.

Marek



Łukasz Kowalczyk - Nie Lis 20, 2005 5:17 pm
" />Przy dopuszczeniu bezszczotkowych do klasy open DTM nie istnieje limit zwojow dla silnikow szczotkowych. Jak na moja kieszen takie rozwiazanie odpada.



Marek Pleskacz - Nie Lis 20, 2005 5:21 pm
" />
">Przy dopuszczeniu bezszczotkowych do klasy open DTM nie istnieje limit zwojow dla silnikow szczotkowych. Jak na moja kieszen takie rozwiazanie odpada.

Witam,
Nie bardzo lapie gdzie Twoja kieszen ucierpi?
Marek



Łukasz Kowalczyk - Nie Lis 20, 2005 5:29 pm
" />Wymiana akumulatorow co 2 imprezy. Opony do smietnika co 3 wyscigi.
Silnik 6 zwojowy tez sie szybciej zuzywa.

Nie jest tajemnica, iz konfrontacja najszybszego silnika bezszczotkowego Novak 5,5 z silnikiem szczotkowym 6zwojow wypada korzystnie dla tego drugiego na dzien dzisiejszy. Jesli ten sam zawodnik robi lepsze czasy na silniku 6zwojowym szczotkowym to jaki sens jest uzywania bezszczotkowych. Wprowadzajac silniki bezszczotkowe trzeba zdjac ograniczenie ilosci zwojow z silnikow szczotkowych. Nie wiem jakie przepisy obowiazuja na zawodach w Niemczech. Byc moze sa klasy gdzie mozna uzywac tylko silnikow bezszczotkowych i to troche ma sens. Konfrontacja 2 rodzajow silnikow wg mnie nie jest dobra.



Marek Pleskacz - Nie Lis 20, 2005 5:46 pm
" />
">Wymiana akumulatorow co 2 imprezy. Opony do smietnika co 3 wyscigi.
Silnik 6 zwojowy tez sie szybciej zuzywa.


Rozumiem.
A czy nie mozna ograniczyc silniki ograniczajac Kv silnika zamiast ograniczania ilosci zwojow.
Parametr Kv jest bardziej uniwersalny i niezalezny od typu silnika.
Mozna go rowniez bardzo latwo zmierzyc podczas technicznego sprawdzania modeli przed zawodami.

Marek



Łukasz Kowalczyk - Nie Lis 20, 2005 5:52 pm
" />W poprzednim poscie rozwinalem troche o co mi chodzilo.

Caly czas myslalem o uzywaniu w jednej klasie dwoch rodzajow silnikow. Natomiast jesli skupic sie na klasie gdzie beda dopuszczone tylko silniki bezszczotkowe to ma wiekszy sens.

Tylko czy nasze kieszenie wytrzymaja nagly wydatek w postaci zakupu nowego regulatora i silnika?



Marek Pleskacz - Nie Lis 20, 2005 5:58 pm
" />
">W poprzednim poscie rozwinalem troche o co mi chodzilo.

Caly czas myslalem o uzywaniu w jednej klasie dwoch rodzajow silnikow. Natomiast jesli skupic sie na klasie gdzie beda dopuszczone tylko silniki bezszczotkowe to ma wiekszy sens.

Tylko czy nasze kieszenie wytrzymaja nagly wydatek w postaci zakupu nowego regulatora i silnika?


Tylko czy jest miejsce dla kolejnej klasy.
Wbrew pozorom silniki i kontrolery bezszczotkowe nie sa duzo drozsze od dobrego zestawu silnik i regulator szczotkowy.
Najwieksze oszczednosci zaczynaja sie pozniej w trakcie eksploatacji..

Marek



Marek Gawel - Nie Lis 20, 2005 6:04 pm
" />Ceny zestawow w zaleznosci od producenta i miejsca kupna
wahaja sie w granicach 250 do 500 USD.

Wycinek z dyskusji w niemieckim portalu modelarzy
"....Hab bei einem Shop in USA nur den Sphere Regler entdeckt, nicht aber den LRP Motor, jedoch den Reedy Neo One 3 Star.
Regler kostet dort 179,90 USD und der Motor 69,90 USD.
Das Novakset wĂźrde 239,00 USD kosten ......"

Pozdrawiam



Marek Pleskacz - Nie Lis 20, 2005 6:05 pm
" />
">Wymiana akumulatorow co 2 imprezy. Opony do smietnika co 3 wyscigi.
Silnik 6 zwojowy tez sie szybciej zuzywa.

Nie jest tajemnica, iz konfrontacja najszybszego silnika bezszczotkowego Novak 5,5 z silnikiem szczotkowym 6zwojow wypada korzystnie dla tego drugiego na dzien dzisiejszy. Jesli ten sam zawodnik robi lepsze czasy na silniku 6zwojowym szczotkowym to jaki sens jest uzywania bezszczotkowych. Wprowadzajac silniki bezszczotkowe trzeba zdjac ograniczenie ilosci zwojow z silnikow szczotkowych. Nie wiem jakie przepisy obowiazuja na zawodach w Niemczech. Byc moze sa klasy gdzie mozna uzywac tylko silnikow bezszczotkowych i to troche ma sens. Konfrontacja 2 rodzajow silnikow wg mnie nie jest dobra.


Dlatego sugerowalem dac sobie spokoj z iloscia zwojow bo ten parametr sinika nie daje mozliwosci porownania silnikow o roznych zasadach dzialania.
Parametr KV (obroty/1volt) jest uniwersalny i bylby dobry dla obu typow silnika jako ograniczenie.

Marek



Marek Pleskacz - Nie Lis 20, 2005 6:14 pm
" />
">Ceny zestawow w zaleznosci od producenta i miejsca kupna
wahaja sie w granicach 250 do 500 USD.

Pozdrawiam


Bardzo dobry zestaw Lehnera (producent z gornej polki) kosztuje $360 z kontrolerem 70A i $330 z kontrolerem 40A.

Marek



Łukasz Kowalczyk - Nie Lis 20, 2005 6:22 pm
" />Wszyscy startujacy w zawodach jakis sprzet juz posiadaja. Lepszy czy gorszy ale jest. Wiec dla nich (dla mnie tez) wydatek 300-350$ bedzie zauwazalny.



Marek Pleskacz - Nie Lis 20, 2005 6:29 pm
" />
">Wszyscy startujacy w zawodach jakis sprzet juz posiadaja. Lepszy czy gorszy ale jest. Wiec dla nich (dla mnie tez) wydatek 300-350$ bedzie zauwazalny.

Prawde mowisz.
Jednak gdy silnik szczotkowy Ci sie zuzyje to wtedy mozna sie zastanowic czy kupic nowy szczotkowy czy przeskoczyc do brushless.

Ja dopieo zaczynam z samochodami wiec niechcialbym inwestowac w technologie ktora odchodzi. Mam doswiadczenia z silnikami bezszczotkowymi - to znaczy uzywajac ich zajmuje sie czyms innym bo silnik nie wymaga wiele uwagi.

Marek



Tomek Massalski - Nie Lis 20, 2005 6:29 pm
" />Dla tych, którzy mają pomysł wygenerowania nowej klasy proponuję zajrzeć do wyników kilku ostatnich zawodów. Można tam zapoznać się z ilościa zawodników jaka startuje w klasach, które powstały na początku tego sezonu. Daje to chyba coś do myślenia.



Marek Pleskacz - Nie Lis 20, 2005 6:36 pm
" />
">Dla tych, którzy mają pomysł wygenerowania nowej klasy proponuję zajrzeć do wyników kilku ostatnich zawodów. Można tam zapoznać się z ilościa zawodników jaka startuje w klasach, które powstały na początku tego sezonu. Daje to chyba coś do myślenia.

Alez uchowaj Boze ja nie jestem za generowaniem nowej klasy.
Probuje jednak znalezc metode dodania do klasy open silnika bezszczotkowego bez dawania mu przewagi.

Marek



Marek Gawel - Nie Lis 20, 2005 7:18 pm
" />
">Dla tych, którzy mają pomysł wygenerowania nowej klasy proponuję zajrzeć do wyników kilku ostatnich zawodów. Można tam zapoznać się z ilościa zawodników jaka startuje w klasach, które powstały na początku tego sezonu. Daje to chyba coś do myślenia.

Byc moze powodem byla nieatrakcyjnosc klas.
Jednak najbardziej jestem za zaadoptowaniem regulaminow "open" dla silnikow BLS (Brushless)

Pozdrawiam



Tomek Massalski - Nie Lis 20, 2005 7:21 pm
" />
">Probuje jednak znalezc metode dodania do klasy open silnika bezszczotkowego bez dawania mu przewagi.


To chyba nie można się opierać na dodawaniu pracy sędziom. Od czasu do czasu na zawodach można zobaczyć wagę. Regularne ważenie widziałem raz jeden w historii moich startów. Sprawdzenie wysokości modelu czy poprawności innych wymiarów nie dane mi było zobaczyć nigdy w Polsce. Oparcie się na uczciwości zawodników może trochę wypaczyć wartość wygranych.



Aureliusz Ciechalski - Nie Lis 20, 2005 8:02 pm
" />
">Wszyscy startujacy w zawodach jakis sprzet juz posiadaja. Lepszy czy gorszy ale jest. Wiec dla nich (dla mnie tez) wydatek 300-350$ bedzie zauwazalny.

Prawde mowisz.
Jednak gdy silnik szczotkowy Ci sie zuzyje to wtedy mozna sie zastanowic czy kupic nowy szczotkowy czy przeskoczyc do brushless.

Ja dopieo zaczynam z samochodami wiec niechcialbym inwestowac w technologie ktora odchodzi. Mam doswiadczenia z silnikami bezszczotkowymi - to znaczy uzywajac ich zajmuje sie czyms innym bo silnik nie wymaga wiele uwagi.

MarekPanie Marku mowi pan ze zaczyna pan zabawe z samochodami.Napisal pan ze :Bardzo dobry zestaw Lehnera :Jezeli jest taki dobry to dlaczego nikt nie jezdzi na nim ,pewnie nawet nikt nie mysli o silniku lehnera .Te silinki z tego co wiem sa dobre do lodek ale czy do modeli samochodow??????????????Koszt silnika brushless jest wielki a wlasciwie nie tylko koszt silnika bo jeszcze trzeba kupic ragulator.Ludzie sicgajacy sie w openie nie chca sprzetu sredniego ale najlepszego. Wiec pewnie takiego za 500$.Z pana rozmowy wynika ze chce pan wejsc w klase open ,ale nie chce pan utopic kasy w niepotrzebny sprzed i przez to trzeba zmienic przepisy ???Ja tez jestem za tymi silnikami ale to nie wystarczy musi byc wiekszosc ludzi startujacych w tej klasie aby podjac taka decyzje



Marek Pleskacz - Nie Lis 20, 2005 8:42 pm
" />
">Panie Marku mowi pan ze zaczyna pan zabawe z samochodami.Napisal pan ze :Bardzo dobry zestaw Lehnera :Jezeli jest taki dobry to dlaczego nikt nie jezdzi na nim ,pewnie nawet nikt nie mysli o silniku lehnera .Te silinki z tego co wiem sa dobre do lodek ale czy do modeli samochodow??????????????Koszt silnika brushless jest wielki a wlasciwie nie tylko koszt silnika bo jeszcze trzeba kupic ragulator.Ludzie sicgajacy sie w openie nie chca sprzetu sredniego ale najlepszego. Wiec pewnie takiego za 500$.Z pana rozmowy wynika ze chce pan wejsc w klase open ,ale nie chce pan utopic kasy w niepotrzebny sprzed i przez to trzeba zmienic przepisy ???Ja tez jestem za tymi silnikami ale to nie wystarczy musi byc wiekszosc ludzi startujacych w tej klasie aby podjac taka decyzje

Panie Aureliuszu, nikt nie jezdzi na zawodach poniewaz jak narazie silniki te sa nielegalne. Znam kilka osob jezdzacych na tych silnikach w Kanadzie i USA. Tam lokalne tory eksperymentuja z silnikami BL.
Rowniez wydaje mi sie ze wszystkie rekordy predkosci samochodow elektrycznych RC zostaly zdobyta na silnikach BL.
Nawet na tym forum w dziale sprzedam ktos sprzedawal kontroler Lehnera do samochodu. Nawet byl tam link do filmiku.
Silniki Novaka sa stosowane tylko dlatego ze Novak przeforsowal swoj silnik w przepisach Roar i dosc dlugo byl to jedyny legalny silnik BL w zawodach Roar.
Ja nie jestem autorem tego i innych watkow na temat silnikow BL w klasie open, wiec to nie ja chce zmiany przepisow. Ja tylko probuje znalezc sposob ktory bylby do zaakceptowania.
Osobiscie mam Xray-a z silnikiem BL i jest to wspaniala kombinacja to treningow. Jezdzilem nim juz chyba 100 minut i niczego przy silniku nie musialem robic. Silnik ten jest uzywany chyba 11 lat i zmienilem w nim tylko lozyska. Ile silnikow szczotkowych wymienil by Pan w tym czasie?
Silnik kosztowal mnie $100. Kontroler do niego kosztowal $220 ale trzeba pamietac ze to bylo 11 lat temu kiedy technologia BL zdobyla sobie slawe "DROGIEJ".
Moim zdaniem jesli w klasie open znajdzie sie miejsce dla silnikow BL w ciagu kilku lat wiekszosc zawodnikow bedzie na nich jezdzic. Nikt na nich nie bedzie jezdzil jesli nadal beda nielegalne.

Pozdrowienia,

Marek



Marek Pleskacz - Nie Lis 20, 2005 8:56 pm
" />
">Probuje jednak znalezc metode dodania do klasy open silnika bezszczotkowego bez dawania mu przewagi.


To chyba nie można się opierać na dodawaniu pracy sędziom. Od czasu do czasu na zawodach można zobaczyć wagę. Regularne ważenie widziałem raz jeden w historii moich startów. Sprawdzenie wysokości modelu czy poprawności innych wymiarów nie dane mi było zobaczyć nigdy w Polsce. Oparcie się na uczciwości zawodników może trochę wypaczyć wartość wygranych.

Tomku, Gdyby sedziowie wypelniali swoje obowiazki i sprawdzali technicznie samochody zawodnikow nie byloby to dodawanie im obowiazkow. Przeciez trzeba sprawdzic czy silnik w openie jest 12-tka a w stadarcie Stock-iem.
Niedawno kupilem 3 uzywane silniki STOCK.
Jeden mial lozyska kulkowe zamiast panewek.
Drugi mial 17 zwoji.
Trzeci nie wiem bo juz mi sie nie chcialo go sprawdzac.
Prawdopodobnie ktos na nich jezdzil w klasie standard.
Moim zdaniem jesli w klasie sa ograniczenia silnika to trzeba silniki sprawdzac a najprosciej sprawdzic silnik przez pomiar Kv.
Nie wymaga to rozbierania silnikow.

"Wszyscy sa uczciwi jesli wiedza ze oszustwo im nie ujdzie na sucho"

Pozdrowienia,

Marek



Sławek Siw. - Nie Lis 20, 2005 9:38 pm
" />
">Probuje jednak znalezc metode dodania do klasy open silnika bezszczotkowego bez dawania mu przewagi.


To chyba nie można się opierać na dodawaniu pracy sędziom. Od czasu do czasu na zawodach można zobaczyć wagę. Regularne ważenie widziałem raz jeden w historii moich startów. Sprawdzenie wysokości modelu czy poprawności innych wymiarów nie dane mi było zobaczyć nigdy w Polsce. Oparcie się na uczciwości zawodników może trochę wypaczyć wartość wygranych.

Koval, Tomek pytanie:
Przy rozważaniu słuszności tego tematu weźcie pod uwagę dodatkowy koszt zwiazany z zakupem np. tokarki do komutatorów 100-170$- jednak nie kazdego stać na taki wydatek, to raz a dwa, to pozostaje pitolenie się z tymi silnikami, szczotkami co 2-3 biegi trzeba przetoczyć komutator.
Odowiedzcie, ilu zawodników na zawodach robi przetaczanie w celu uzyskania wiekszej sprawności silnika? - (bo mają gdzie i na czym) 5 - 7 ? a co z resztą jezeli startuje 20-30, ilu jest może gorszych ponieważ nie znają eksploatacji silnika szczotkowego lub nie mają urządzeń do przetaczania?
Ten temat może uprościć sprawę związaną z eksploatacją modeli elektrycznych.

Czy przed wdrożeniem akumulatorów LI-Pol do klas elektrycznych też będziecie sie okopywać? w modelarstwie lotniczym są już używane od dawna,
wszyscy wiedzą że to najbardziej skuteczne ogniwa ( choć niebezpieczne w eksploatacji - ale latającym to nie przeszkadza)



Robert Fiech - Nie Lis 20, 2005 9:39 pm
" />czesc
ta dyskusja jest bardzo ciekawa
pozwole sobie tez na pare slow , moze mam racje a moze niektorzy napewno powiedza ze nie
wiec utworzenie nowej klasy , klassy tylko i wylacznie z silnikami bezszczotkowymi sie nie sprawdzi poniewaz w niemczech tez sie nie sprawdzila , zwiazane jest to przede wszystkim z zakupem sprzetu .
modelarz to jest taki czlowiek ktory lubi ciagle cos zmieniac , poprawiac udoskonalac , ( w tej rozmowie mam na mysli silniki oczywiscie ) kupujac uklad bezszczotkowy jest uwiazany przy jednym napedzie za duze pieniadze , czy mu sie to podoba czy nie , przy normalnych silnikach zawsze moze pokombinowac z silnikami , szczotkami , ustawieniami i co rusz moze sobie nowy , leprzy silnik kupic
inna sprawa gdy chodzi o dopuszczenie w klasie OPEN bezszczotkowcow , tam kasa nie gra roli i kto bedzie chcial to sobie bedzie kupowal i jezdzil , co nie znaczy ze zaraz bedzie z tym systemem duzo leprzy .
o ile sie orientuje ( nie jestem na 100% pewny ) w niemczech od przyszlego roku w OPEN nie ma ograniczen w zwojach i sa dopuszczone bezszczotkowce
zobaczymy co z tego wyjdzie

Robert



Marek Pleskacz - Nie Lis 20, 2005 9:50 pm
" />
">...Przy rozważaniu słuszności tego tematu weźcie pod uwagę dodatkowy koszt zwiazany z zakupem np. tokarki do komutatorów 100-170$- jednak nie kazdego stać na taki wydatek, to raz a dwa, to pozostaje pitolenie się z tymi silnikami, szczotkami co 2-3 biegi trzeba przetoczyć komutator.

Witam,
Dodalbym jeszczy DYNO za kilka setek "zielonych"
Pozdrowienia,
Marek



Tomek Massalski - Nie Lis 20, 2005 9:56 pm
" />
">Koval, Tomek pytanie:
..... do klas elektrycznych też będziecie sie okopywać? w modelarstwie lotniczym są już używane od dawna,
wszyscy wiedzą że to najbardziej skuteczne ogniwa ( choć niebezpieczne w eksploatacji - ale latającym to nie przeszkadza)

Przecież odpowiedź na to pytanie jest oczywista. My (nie tylko) mamy tokarki i regulatory i silniki i nie chcemy odkładać tego wszystkiego do kąta. Po prostu szkoda mi wydawać pieniędzy.
Jeśli chodzi o takie rozwiązania, które nie będą podnosić mi kosztów zawodów to nie będę miał nic przeciwko, bo i dlaczego.



Sławek Siw. - Nie Lis 20, 2005 10:03 pm
" />
">Jeśli chodzi o takie rozwiązania, które nie będą podnosić mi kosztów zawodów to nie będę miał nic przeciwko, bo i dlaczego.

No właśnie, wprowadzenie silników brushless do klasy nie podniesie Twoich kosztów i pozostawisz sobie sprzęt jaki posiadasz...

Chyba, że pojawią sie znaczące różnice na plus dla tych drugich.

Z reszta jak znam ten sport od paru lat to cały czas jest "wyścig zbrojeń " i końca nie widać.

dla tego przeszedłem na spalinki...



Łukasz Kowalczyk - Nie Lis 20, 2005 10:57 pm
" />Wprowadzenie bezszczotkowych byc moze nie podniesie kosztow jazdy Tomka ale przestanie on byc konkurencyjny. Jego 12 zwojowy silnik nie bedzie mial szans z obecnymi najszybszymi silnikami BL. I Tomek jak i wielu modelarzy bedzie mial 2 wyjscia:
1kupic sobie najszybszy zestaw BL,
2kupic sobie bardzo szybki silnik tradycyjny szczotkowy w okolicach 6-7 zwojow.

1 wyjscie opcja bedzie kosztowna ale modelarz bedzie zadowolony, ze ma super sprzet. Jednak konfrontacja z najszybszymi silnikami szczotkowymi na torze bedzie kazala zapomniec o sukcesie. Poza tym sprzet bedzie sie szybciej zuzywac poczynajac od akumulatorow i opon konczac na karoseriach i i ogolnie modelu. Wiadomo, ze szybszy model to i wieksze koszty zyskujac na bezobslugowosci silnika.

2 wyjscie podrozy koszty modelarstwa do takich jakie sa w USA. Tam przeciez nie ma limitu ilosci zwojow w silnikach bezszczokowych i scigaja sie wlasnie na 6-8 zwojowych silnikach.

Tak jak napisalem kilka wypowiedzi wczesniej model wyposazony w najszybszy silnik szczotkowy bedzie szybszy niz taki sam model z najszybszym dostepnym obecnie silnikiem BL. Poprawcie mnie jesli myle. Wiedze czerpie z forum dyskusyjneno w USA. Niestety na wiadomosciach pisanych na stronach internetowych firm modelarskich nie mozna polegac. Dobrym przykladem jest LRP.

Na Misztrzostwach Swiata off-road nikt w 1 dziesiatce zarowno 2wd jak i 4wd nie uzywal silnikow LRP. Nikt tez nie uzywal wspanialego bardzo reklamowanego regulatora SPHERE a przeciez nadaje sie on wspaniale do silnikow jednych jak i drugich. Kierowcy testujacy zestawy BL od LRP jakos przesiedli sie na finaly na tradycyjne. Czyzby nikt z nich nie dostal sie przez to do finalu A.

Wg mnie nalezy czekac na decyzje EFRY i ewentualnie dostosowac sie do zmian w przepisach lub wymyslac cos swojego. Ale jesli bedziemy wymyslac swoje to sie okaze, ze ciezko nam bedzie startowac na arenie miedzynarodowej.



Jacek Ochociński - Pon Lis 21, 2005 12:18 am
" />Myślę, że Łukasz ma zdecydowanie rację - nie próbujmy sami tworzyć odrębnych przepisów tam, gdzie nie jest to potrzebne.



Filip Zaremba - Pon Lis 21, 2005 6:53 am
" />Bezszczotkowce są "przerabiane" w 18 i wcale nie osiągają takich wyników.W Poznaniu "szczotki"wygrały.



Marek Pleskacz - Pon Lis 21, 2005 10:34 am
" />
">Koval, Tomek pytanie:
..... do klas elektrycznych też będziecie sie okopywać? w modelarstwie lotniczym są już używane od dawna,
wszyscy wiedzą że to najbardziej skuteczne ogniwa ( choć niebezpieczne w eksploatacji - ale latającym to nie przeszkadza)

Przecież odpowiedź na to pytanie jest oczywista. My (nie tylko) mamy tokarki i regulatory i silniki i nie chcemy odkładać tego wszystkiego do kąta. Po prostu szkoda mi wydawać pieniędzy.
Jeśli chodzi o takie rozwiązania, które nie będą podnosić mi kosztów zawodów to nie będę miał nic przeciwko, bo i dlaczego.

Tomku ale przeciez do klasy STD nadal tokarka Ci bedzie potrzebna.
Regulatory z OPEN tez dzialaja w STD.

Marek



Piotr Blaze Blazucki - Pon Lis 21, 2005 3:30 pm
" />Bardzo mnie to dziwi ze za wprowadzeniem silnikow BL sa glownie zawodnicy ktorzy nie jezdza na wysokim poziomie , nie znają dokladnie problemow z ktorymi borykaja sie zawodnicy z czolówki nawet Mistrzostw Polski.
Wydaja mi sie ze wiele osob nie zrozumialo tego co Lukasz Kowalczyk pisal we wczesniejszych postach , oczywiscie cena silnika BL i regulatora tego typu jest nizsza niz cena zestawu takiego szczotkowego
( jezeli patrzymy na expolatacje , jak dlugo bedzie nam taki zestaw dzialal) ale jeeli planujemy przyspieszyc nasze model , bo jest to oczywiste ze tak sie stanie , zwlaszcza w polsce gdzie nie istnieje kontrola techniczna. ( nawet sprawdzanie silnikow w klasie stock jest groteskowe , jak sedzia patrzy tylko na napis na puszcze albo na wirniku, kazdy nawet najmniej doswiadczony zawodnik jest wstanie spreparowac te oznaczenia. nawet stozek na wirniku ( bowiem takie same albo podobne sa na wirnikach 19 zwojowych albo 24) )
Co wiec jezeli dojdzie do przyspieszenia modeli to opony ktore juz i tak na silnikach 12 zwoi starczaja na jedne zawody ( albo i nie jak w rudzie gdy jest upalnie) to tu na silnikach bl beda potrzebne dwa zestawy opon na zawody, przeciez PANOWIE to jest minimum 300zl na zawody na same opony a nie wspominam o złuzyciu innych czesci . Przeciez duzo osob i tak nie przechodzi do klasy open ze wzgledu na koszty.

A co najwazniejsze silniki BL nie sa dopuszczane na zawodach EFRY , wiec nie ma oczym dyskutowac, przynajmniej jezeli chodzi o klasy efroskie jak dtm open, e12 , 2wd , 4wd.



Marek Pleskacz - Pon Lis 21, 2005 3:42 pm
" />
">Bardzo mnie to dziwi ze za wprowadzeniem silnikow BL sa glownie zawodnicy ktorzy nie jezdza na wysokim poziomie , nie znają dokladnie problemow z ktorymi borykaja sie zawodnicy z czolówki nawet Mistrzostw Polski.
Wydaja mi sie ze wiele osob nie zrozumialo tego co Lukasz Kowalczyk pisal we wczesniejszych postach , oczywiscie cena silnika BL i regulatora tego typu jest nizsza niz cena zestawu takiego szczotkowego
( jezeli patrzymy na expolatacje , jak dlugo bedzie nam taki zestaw dzialal) ale jeeli planujemy przyspieszyc nasze model , bo jest to oczywiste ze tak sie stanie , zwlaszcza w polsce gdzie nie istnieje kontrola techniczna. ( nawet sprawdzanie silnikow w klasie stock jest groteskowe , jak sedzia patrzy tylko na napis na puszcze albo na wirniku, kazdy nawet najmniej doswiadczony zawodnik jest wstanie spreparowac te oznaczenia. nawet stozek na wirniku ( bowiem takie same albo podobne sa na wirnikach 19 zwojowych albo 24) )
Co wiec jezeli dojdzie do przyspieszenia modeli to opony ktore juz i tak na silnikach 12 zwoi starczaja na jedne zawody ( albo i nie jak w rudzie gdy jest upalnie) to tu na silnikach bl beda potrzebne dwa zestawy opon na zawody, przeciez PANOWIE to jest minimum 300zl na zawody na same opony a nie wspominam o złuzyciu innych czesci . Przeciez duzo osob i tak nie przechodzi do klasy open ze wzgledu na koszty.

A co najwazniejsze silniki BL nie sa dopuszczane na zawodach EFRY , wiec nie ma oczym dyskutowac, przynajmniej jezeli chodzi o klasy efroskie jak dtm open, e12 , 2wd , 4wd.


Bardzo mnie dziwi skad jest to przekonanie ze jak sie dopusci silniki BL to modele beda szybsze?



Marek Gawel - Pon Lis 21, 2005 7:38 pm
" />Witam
Jezeli przewazajacymi argumentami przeciwko wprowadzeniu silnikow brushles beda nie pasujace dla tego typu Forum zwroty :


">Bardzo mnie to dziwi ze za wprowadzeniem silnikow BL sa glownie zawodnicy ktorzy nie jezdza na wysokim poziomie , nie znają dokladnie problemow z ktorymi borykaja sie zawodnicy z czolówki nawet Mistrzostw Polski.
...............................ale jeeli planujemy przyspieszyc nasze model , bo jest to oczywiste ze tak sie stanie , zwlaszcza w polsce gdzie nie istnieje kontrola techniczna. ( nawet sprawdzanie silnikow w klasie stock jest groteskowe , jak sedzia patrzy tylko na napis na puszcze albo na wirniku, kazdy nawet najmniej doswiadczony zawodnik jest wstanie spreparowac te oznaczenia. nawet stozek na wirniku ( bowiem takie same albo podobne sa na wirnikach 19 zwojowych albo 24) )
...............................A co najwazniejsze silniki BL nie sa dopuszczane na zawodach EFRY , wiec nie ma oczym dyskutowac, przynajmniej jezeli chodzi o klasy efroskie jak dtm open, e12 , 2wd , 4wd.


to bardzo przepraszam za temat.
chce sie powiedziec "spijmy dalej, inni i tak sa daleko w przodzie".

Panie Piotrze, dla informacj: 30 lat w modelarstwie, setki startow,
wychowalem jako machanik 3-krotnego Mistrza Polski E-10, 1-krotnie srebrny medal, 3-krotny zwyciezca GP Nowy Sacz w E-10 itd...
ale jako miejsce do dyskusji na ten temat proponuje - www.joemonster.org/phorum/list albo inny odpowiednik "Hyde park"

Mimo wszystko pozdrawiam i zycze sukcesow



Aureliusz Ciechalski - Pon Lis 21, 2005 8:02 pm
" />Na dzien dzisiejszy jest prawda taka, ze zawodnicy startujacy w klasie open nie chca zmieniac silnikow !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Wiec chyba temat nie ma sensu ????????A to ze wypowiadaja sie zawodnicy nie startujacy w tej klasie to jest chyba troche dziwne.

P.S Pozwolilem sobie zrobic podsumowanie mam nadzieje ze nikogo tym nie obraze



Marek Gawel - Pon Lis 21, 2005 8:08 pm
" />Mysle ze nie, jest to rzeczowa i konkretna odpowiedz
Pozdrawiam.



Patryk Raczyński - Pon Lis 21, 2005 8:08 pm
" />mnie nie obraziles.wezcie tez pod uwage to,ze na zawodach efrowskich na ktore jezdzimy np. GP Pragi jezdzi sie na silnikach szczotkowych i zakupienie silnika BL i regla wcale nie zaoszczedzi nam pieniedzy.Po za tym mnie tez zastanawia czemu ci ktorzy nei jezdza w tej klasie chca cos w niej zmieniac?moze zacznijcie od swoich klas?!



Marek Pleskacz - Pon Lis 21, 2005 8:20 pm
" />
">mnie nie obraziles.wezcie tez pod uwage to,ze na zawodach efrowskich na ktore jezdzimy np. GP Pragi jezdzi sie na silnikach szczotkowych i zakupienie silnika BL i regla wcale nie zaoszczedzi nam pieniedzy.Po za tym mnie tez zastanawia czemu ci ktorzy nei jezdza w tej klasie chca cos w niej zmieniac?moze zacznijcie od swoich klas?!

Oczywiscie wy startujacy w tej klasie jestescie najwazniejsi.
Tylko moze ci ktorzy nie startuja robia to medzy innymi dlatego ze nie moga startowac na silnikach bezszczotkowych.

Marek



Aureliusz Ciechalski - Pon Lis 21, 2005 8:23 pm
" />Panie Marku to chyba pan w tej chwili powinien sie dostosowac do nas a nie my do pana????????Przepisy nie robi sie pod zawodnikow



Marek Gawel - Pon Lis 21, 2005 8:35 pm
" />piszac nowy temat nie bylo moim celem nikogo obrazic czy tez zmusic do zmiany regulaminu. Chcialem przekazac w miare moich skromnych mozliwosci pare nowinek, a moze dla was juz "starych rzeczy".
Forum "Sprawy ogolne " sa wedlug mnie miejsce do rzetelnej, a czasem
takze ostrej dyskusji.
Panowie jezeli z gory uzurpujecie sobie jako czolowka kraju prawo do calkowitej decyzji o regulaminach, to niech tak bedzie.

Tak czy siak silniki bezszczotkowe i tak wejda z czasem do programu.

Temat dla mnie zamkniety. Jezeli kogos urazilem - zwracam honor.
Wszystkim dziekuje, i zycze tylko sukcesow



Aureliusz Ciechalski - Pon Lis 21, 2005 8:44 pm
" />Teraz ja chcialem cos napisac na ten temat .Mam nadzieje ze moje posty nie zostaly odebrane jako przechwalki czy cos w tym stylu jesli tak no to nie wiem co mam powiedziec, Tak naprawde chcialem uswiadomic ze zawodnicy startujacy w tej klasie podejmuja decyzje na czym chca jezdzic . A zawodnicy narazie nie chca nic zmieniac moze pozniej jak swiat cos zmieni.

P.S ja tez jestem za zmiana na silniki bezszczotkowe



Marek Pleskacz - Pon Lis 21, 2005 8:58 pm
" />
">Panie Marku to chyba pan w tej chwili powinien sie dostosowac do nas a nie my do pana????????Przepisy nie robi sie pod zawodnikow

Panie Aureliuszu, caly swiat powoli przechodzi na silniki BL a niedlugo na baterie LiPo. Mozecie wszyscy wsadzic glowe w piasek albo nachylic sie nad swoimi tokarkami do komutatorow i nie widziec co sie dzieje wokol.
Ja ta dyskusje (BL or not BL) przezylem 10 lat temu w srodowisku amerykanskich i kanadyjskich lodkowcow i tak naprawde smiac mi sie chce (nie z was ale w duchu) jak slysze wasze argumenty przeciw silnikom BL. To jak bym slyszal tamte argumenty. Dzisiaj nikt tam nie jezdzi na silnikach szczotkowych (za wyjatkiem 4 cell).
A tak na koniec.
Nie musicie sie do mnie dostosowywac ale niedlugo bedziecie sie dostosowywac do swiata ale sadzac z rozwoju tej dyskusji wy sie o zmianach dowiecie ostatni i bedziecie ich gonic zamiast byc na czele.
Ja w klasie open nie wystartuje tak dlugo jak dlugo silniki BL beda niedozwolone. Klasa 1:18 nie dyskryminuje w tym zakresie.

Marek



Patryk Raczyński - Pon Lis 21, 2005 11:31 pm
" />kiedy efra zatwierdzi silniki bezszczotkowe i w europie zaczna scisgac sie na nich to mysl,ze i my szybko do tego przejdziemy.poki co nie robmy ameryki bedac tak w tyle w wielu innych miejscach.



Filip Zaremba - Wto Lis 22, 2005 6:42 am
" />Co tu gadać o zmianach silników jak jest totalny brak zawodów.Trzeba wykożystać to co się ma i jeżdzić,a nie teoretyzować o przyszłości,która wygląda blado.Pan Marek Pleskacz narazie z tego co pisał jeżdził pod blokiem(autko to nie łódka) po pierwszej konfrontacji może będzie chciał wprowadzić bezszczotkowce do Top Stocka bo w Opene nie wiek się liczy lecz doświadczenie.



Marek Pleskacz - Wto Lis 22, 2005 9:31 am
" />
">Co tu gadać o zmianach silników jak jest totalny brak zawodów.Trzeba wykożystać to co się ma i jeżdzić,a nie teoretyzować o przyszłości,która wygląda blado.Pan Marek Pleskacz narazie z tego co pisał jeżdził pod blokiem(autko to nie łódka) po pierwszej konfrontacji może będzie chciał wprowadzić bezszczotkowce do Top Stocka bo w Opene nie wiek się liczy lecz doświadczenie.

A skad Pan Filip Zareba wie ze jezdze pod blokiem?
A autko to rzeczywiscie nie lodka. Gdyby Pan Filip sobie lodke sprawil to nie mialby zielonego pojecia co z nia zrobic a o startowaniu w zawodach juz nawet nie wspomne. Troche nizej ten nos Panie Filipie bo sie Pan potknie na prostej drodze.

Marek



Łukasz Kowalczyk - Wto Lis 22, 2005 10:23 am
" />Bardzo dobrze, ze powstal ten temat ale dyskutujmy w nim kulturalnie i uzywajac rzeczowych argumentow.

Na stronie www.efra.se mozna przeczytac, iz w roku 2006 beda dopuszczone do startu tylko akumulatory kadmowe i wodorkowe. Mozna tez przeczytac, iz Efra zmienila definicje silnika modified.
Silnik modified to od roku 2006 bedzie:
a) szczotkowy bez ograniczen zwojow
b) bezszczotkowy, sensorowy lub bezsensorowy z pewnymi ograniczeniami ale nie chodzi tutaj o ilosc zwojow.

Nic natomiast jeszcze nie jest napisane czy klasy modified a i b beda sie razem scigac.

Silniki BL sa szybsze od silnikow 12 zwojowych i dlatego pisalem, ze modele beda szybsze. Owszem nigdy nie mialem silnika BL, swoje informacje czerpie tylko od zawodnikow startujacych i testujacych sprzet glownie w USA i w UK. Na dzien dzisiejszy jesli bedzie potrzeba to kupie Novaka GTB 5,5.

Co do modeli lodek to mam pytanie z ilu ogniw skladaja sie pakiety startujacych na silnikach BL? Byc moze to jest kluczem do odpowiedzi dlaczego w tej dyscyplinie uzywa sie silnikow BL zamiast tradycyjnych.
W samochodach caly czas jest to 6 ogniw czyli 7,2V.
Czy w lodkach uzywa sie akumulatorow innych niz kadmowe i wodorkowe?



Marek Pleskacz - Wto Lis 22, 2005 11:11 am
" />
">Bardzo dobrze, ze powstal ten temat ale dyskutujmy w nim kulturalnie i uzywajac rzeczowych argumentow.

Na stronie www.efra.se mozna przeczytac, iz w roku 2006 beda dopuszczone do startu tylko akumulatory kadmowe i wodorkowe. Mozna tez przeczytac, iz Efra zmienila definicje silnika modified.
Silnik modified to od roku 2006 bedzie:
a) szczotkowy bez ograniczen zwojow
b) bezszczotkowy, sensorowy lub bezsensorowy z pewnymi ograniczeniami ale nie chodzi tutaj o ilosc zwojow.

Nic natomiast jeszcze nie jest napisane czy klasy modified a i b beda sie razem scigac.

Silniki BL sa szybsze od silnikow 12 zwojowych i dlatego pisalem, ze modele beda szybsze. Owszem nigdy nie mialem silnika BL, swoje informacje czerpie tylko od zawodnikow startujacych i testujacych sprzet glownie w USA i w UK. Na dzien dzisiejszy jesli bedzie potrzeba to kupie Novaka GTB 5,5.

Co do modeli lodek to mam pytanie z ilu ogniw skladaja sie pakiety startujacych na silnikach BL? Byc moze to jest kluczem do odpowiedzi dlaczego w tej dyscyplinie uzywa sie silnikow BL zamiast tradycyjnych.
W samochodach caly czas jest to 6 ogniw czyli 7,2V.
Czy w lodkach uzywa sie akumulatorow innych niz kadmowe i wodorkowe?


Panie Lukaszu,
Dziekuje za skierowanie tego tematu tam gdzie byc powinien.
Przepraszam za komentarz do Pana Filipa ale nigdy nie scierpie wywyzszania sie jednych nad drugimi.
Kazdy rodzaj modelarstwa ma swoja specyfike.
Czy moglby Pan podac link do tej informacji o dopuszczaniu silnikow BL. Szczegolnie interesuja mnie te "ograniczenia" dla BL.
Zgadza sie ze jesli nie bedzie ograniczenia dla silnikow BL to beda one szybsze od silnika szczotkowego ograniczonego do 12 zwoji.
Ale gdyby wziac silniki o tym samym KV i mocy to roznice beda niewielkie. Sprawnosc bedzie najwieksza roznica zwlaszcza przy wyzszych pradach i obrotach.
Co do tego jaki silnik BL sie bardziej nadaje do samochodow to odpowiedz nie jest taka oczywista.
Sensorowe sa teoretycznie lepsze poniewaz nie maja problemow z rozruchem we wlasciwym kierunku. Jednak technologia kontrolerow bezsensorowych poszla dzisiaj tak daleko ze nie jest to juz problemem.
Zaleta Kontrolerow bezsensorowych jest pelna automatyzacja doboru kata wyprzedzenia. Kat ten jest dobierany w zaleznosci od warunkow pracy silnika. Ta opcja jest niemozliwa w kontrolerach sensorowych.

Co do klas w lodkach (USA i Kanada) to jest ich ponad 20 i wszystkie te klasy sa rozgrywane na kazdych zawodach rangi krajowej.
Znam zawodnika ktory startuje we wszystkkich klasach na kazdych zawodach. Jest takich wielu.
Ilosci cell w lodkach sa nastepujace - 4, 6, 8, 12, 18, 24, 32
W europie mamy jeszcze klase gdzie ograniczeniem jest napiecie (max 42V) oraz klasy na 7, 12 i 20 cell.
Jak juz pisalem silniki BL sa stosowane we wszystkich klasach a jedynie w klasach na 4 cele mozna jeszcze spotkac szczotkowe.

Co do akumulatorow to NIxx jest nadal jedyna dozwolona chemia w wiekszosci klas, jednak klasy lokalne zaczynaja jezdzic na LiPo i jest coraz wiekszy nacisk na zlikwidowanie ograniczenia rozmiaru baterii i chemii na rzecz napiecia i (lub) wagi pakietu.

Tak na marginesie nie oszukujmy sie, nie jestesmy (modelarze) sila z ktora producenci baterii sie licza. Przejscie z NICd do NIMH nastapilo nie dlatego ze maja wieksza pojemnosc potrzebna modelarzom ale ze wzgledow ochrony srodowiska.
Rowniez wielkosc naszych baterii jest SC nie dlatego ze takie mamy przepisy w samochodach czy lodkach. Przemysl narzedzi decyduje.
A przemysl narzedzi zaczyna przechodzic na LiPo i niedlugo nie bedzie baterii SC Nixx bo glowny ich uzytkownik zniknie.

Patrzmy wiec w przyszlosc i reagujmy przed czasem.

Pozdrowienia,

Marek



Łukasz Kowalczyk - Wto Lis 22, 2005 11:34 am
" />Informacje o zmianach przepisow Efry dla klas elektrycznych skali 1/10 mozna przeczytac w dokumencie:
http://www.efra.se/news/agm/2005_Minutes_Electrics.pdf
Jesli chodzi o silniki to zaczyna sie na 4 stronie.



Marek Pleskacz - Wto Lis 22, 2005 11:58 am
" />
">Informacje o zmianach przepisow Efry dla klas elektrycznych skali 1/10 mozna przeczytac w dokumencie:
http://www.efra.se/news/agm/2005_Minutes_Electrics.pdf
Jesli chodzi o silniki to zaczyna sie na 4 stronie.


Witam,
Dziekuje za link.
Przeczytalem i mam nastepujacy komentarz.
Gdyby napisali ze tylko silnik i kontroler produkowany przez firme NOVAK jest dozwolony to byloby mniej czytania a efekt bylby ten sam.
To juz przestaje byc modelarstwo a zaczyna byc przemysl modelarski.
Szkoda.
Pozdrowienia,
Marek



Filip Zaremba - Wto Lis 22, 2005 1:37 pm
" />Nie jest dobrze jak ktoś wszystko bierze dosłownie do siebie.Nie startował Pan na żadnych zawodach i sam Pan pisze o początkach w modelarstwie samochodowym(z tąd ten w przenośni blok).Skondinond wiem od innych modelarzy że ma Pan duże doświadczenie w łódkachi.Chodziło mi o odmienność tych dyscyplin a nie o wyższość jednych nad drugimi.
Poza tym najistotniejszą sprawą chyba tak mi się wydaje w tej chwili jest to ,żeby można było jeżdzić jak najwięcej na tym co się ma.A więc postulujmy o jak najwięcej zawodów no i żeby nareszcie nowe AMB chodziło.
Bo co po "nowoczesnych"przepisach jak model stoi albo jeżdzi ze starą nie 100%pewną pchełką.
Myślę że w Stanach mają te podstawowe sprawy rozwiązane i mogą szukać nowości żeby urozmaicać zawody.
Nam jest trudno w sprawach organizacyjnych dogonić najbliższych sąsiadów.
Nie wspomnę o torach które chyba są potrzebne do pewnych prędkości.
Pozdrawiam Zaremba ale nie Filip



Marek Pleskacz - Wto Lis 22, 2005 2:29 pm
" />
">Nie jest dobrze jak ktoś wszystko bierze dosłownie do siebie.Nie startował Pan na żadnych zawodach i sam Pan pisze o początkach w modelarstwie samochodowym(z tąd ten w przenośni blok).Skondinond wiem od innych modelarzy że ma Pan duże doświadczenie w łódkachi.Chodziło mi o odmienność tych dyscyplin a nie o wyższość jednych nad drugimi.
Poza tym najistotniejszą sprawą chyba tak mi się wydaje w tej chwili jest to ,żeby można było jeżdzić jak najwięcej na tym co się ma.A więc postulujmy o jak najwięcej zawodów no i żeby nareszcie nowe AMB chodziło.
Bo co po "nowoczesnych"przepisach jak model stoi albo jeżdzi ze starą nie 100%pewną pchełką.
Myślę że w Stanach mają te podstawowe sprawy rozwiązane i mogą szukać nowości żeby urozmaicać zawody.
Nam jest trudno w sprawach organizacyjnych dogonić najbliższych sąsiadów.
Nie wspomnę o torach które chyba są potrzebne do pewnych prędkości.
Pozdrawiam Zaremba ale nie Filip


Panie Filipie Zaremba,

Jest niedobrze jesli ktos nie czyta tego co sam napisal.
Ja nie chce wchodzic w polemike z Panem na temat nie zwiazany z istota tego watku. Pan rowniez powinien ograniczyc sie do tematu.
Jesli chce Pan rozmawiac o Pchelkach braku torow czy zawodow to prosze zalozyc wlasny temat i problem tam rozwinac.

Pozdrawiam

Marek
P.S. Moze Pan do mnie pisac Panie Marku. Ja sie za to nie obraze.



Filip Zaremba - Wto Lis 22, 2005 5:12 pm
" />Jak trudno się zrozumieć.Napisałem Zaremba nie Filip dlatego,że Filip ma 13 lat i jest początkującym zawodnikiem,a te posty pisał ojciec.



Piotr Blaze Blazucki - Pią Lis 25, 2005 5:03 pm
" />
">Witam
Jezeli przewazajacymi argumentami przeciwko wprowadzeniu silnikow brushles beda nie pasujace dla tego typu Forum zwroty :

Bardzo mnie to dziwi ze za wprowadzeniem silnikow BL sa glownie zawodnicy ktorzy nie jezdza na wysokim poziomie , nie znają dokladnie problemow z ktorymi borykaja sie zawodnicy z czolówki nawet Mistrzostw Polski.
...............................ale jeeli planujemy przyspieszyc nasze model , bo jest to oczywiste ze tak sie stanie , zwlaszcza w polsce gdzie nie istnieje kontrola techniczna. ( nawet sprawdzanie silnikow w klasie stock jest groteskowe , jak sedzia patrzy tylko na napis na puszcze albo na wirniku, kazdy nawet najmniej doswiadczony zawodnik jest wstanie spreparowac te oznaczenia. nawet stozek na wirniku ( bowiem takie same albo podobne sa na wirnikach 19 zwojowych albo 24) )
...............................A co najwazniejsze silniki BL nie sa dopuszczane na zawodach EFRY , wiec nie ma oczym dyskutowac, przynajmniej jezeli chodzi o klasy efroskie jak dtm open, e12 , 2wd , 4wd.


to bardzo przepraszam za temat.
chce sie powiedziec "spijmy dalej, inni i tak sa daleko w przodzie".

Panie Piotrze, dla informacj: 30 lat w modelarstwie, setki startow,
wychowalem jako machanik 3-krotnego Mistrza Polski E-10, 1-krotnie srebrny medal, 3-krotny zwyciezca GP Nowy Sacz w E-10 itd...
ale jako miejsce do dyskusji na ten temat proponuje - www.joemonster.org/phorum/list albo inny odpowiednik "Hyde park"

Mimo wszystko pozdrawiam i zycze sukcesow

Odrobine szacunku, ja pozwalam sie , kazdemu wypowiadac. I nie odsylam nikogo do Hyde parku.

Ale chyba najwazniejsze jest to ze , zawodnicy z klasy o ktorych jest tu mowa mowia nie. Jezdzilismy na silnikach bez ograniczen , zmienilismy je na 12 zwoi by dostosowac sie do ogolnie panujacych przepisow europejskich EFRA , i tak dlugo jak one nie pozwalaja na zmiany zawodnicy klasy open nie chca mam nadzieje nic zmieniac
aby nie bylo wlasnie tak ze zaczniemy sobie robic naszej malej enklawy i stojacego na coraz wyzszym poziomie wspolzawodnictwa w klasie DTM open w zabawe i by sie nie okazalo ze przespalismy cos i ze przez jakies bardzo autorkie pomysly jestesmy daleko w tyle.

"spijmy dalej, inni i tak sa daleko w przodzie".



Sławek Siw. - Pią Lis 25, 2005 8:53 pm
" />Blaze, uważam, że zbyt emocjonalnie podchodzisz do tematu BL.
Forum jest po to żeby wymieniać poglądy i argumenty.
To, że nie którzy zawdonicy są w x-dziesiątce danej klasy, czy też nie uczestniczą w tej klasie nie znaczy że wzbudzają temat po to tylko zeby sobie coś napisać...
Może własnie dopuszczenie tych bezobsługowych silników spowoduje wzrost zainteresowania ta klasą, powrót niektórych zainteresowanych zawodników własnie do tej klasy , kto wie?
Temat ten jak i również odpowiedzi dały wiele do myślenia
i właśnie o to chodziło.
Powered by WordPress, ©