ďťż
Silniki standardowe - bieguny magnetyczne
Defender - Pon Wrz 24, 2007 7:58 pm " />Witam. To mój pierwszy post na tym forum, czekałem tydzień na aktywacje - no ale się udało . Dawno czyli z 10 lat temu chciałem mieć swój samochód RC ale nie udało się głównie z braku pieniedzy , teraz też nie mam za bardzo ale po trochu , po trochu coś się będzie tworzyć. Otóż 10 lat temu kupiłem swój pierwszy silnik 7,2 V nieznanej marki, a teraz obserwuje silniki standardowe i maja 3 bieguny a mój ma 5.., zauważyłem też ze pobiera mniej bo 1,6 A na luzie a dzisiejsze 3 biegunowe około 1,8 A , ma też znacnzie większego 'kopa' od tego co dziś sprzedają jako standard . Koledzy jak to jest z tymi silnikami o co tu chodzi ? ,czy to nie jest standardowy silnik ? wygląda jak zwykły, trochę go dobiłem otwieraniem a nie jest rozbieralny ale działa tak samo dobrze jak gdyby był nowy, prąd spoczynkowy nie wzrósł. Łukasz Spychalski - Wto Wrz 25, 2007 9:09 am " />Generalnie silnik 5-biegunowy o tej samej mocy, co 3-biegunowy ma niższe obroty i wyższy moment obrotowy. Moment ten jest też bardziej równomierny w funkcji kąta obrotu - silnik mniej "szarpie" przy ruszaniu i na niskich obrotach, co oznacza, że łatwiej i płynniej startuje przy niskich napięciach (tę cechę szczególnie cenią sobie modelarze kolejowi, gdzie silniki 3-biegunowe właściwie już wymierają). W mojej szuflandii mam precyzyjne silniki Escap chyba 11-biegunowe - przy nominalnym napięciu równym 12V startują od około 30 mV: po połączeniu równolegle dwóch silników wystarczy jednym kręcić z prędkością 3-4 obr/s, a drugi rusza . Moment mają tak równy, że były stosowane bezpośrednio na szpulkach w mechanizmie kasetowym. Defender - Wto Wrz 25, 2007 12:16 pm " />A powiedź mi , w modelarstwie jak czesto występują silniki( RS 400-700) 5 czy 3 biegunowe ?, poprostu na razie wiem bardzo mało o standardach w samochodach r/c i chciałbym poprostu wiedzieć jak najwiecej. Czy w aucie na silnik 540 mogę dać np. silnik 500 albo silnik 600 ? zbig - Wto Wrz 25, 2007 1:41 pm " />W silniku oprócz rozmiaru (ważne jest po prostu mocowanie i ośka), ważne są tez parametry elektryczne: obroty, moment obrotowy napięcie, maksymalny prąd i takie tam . Do auta wsadzisz wszystko co się zmieści i będzie pasować mocowaniem, ale jak będzie jeździć to już kwestia tych pozostałych parametrów. Silniki modelarskie klasy 400-600 są zwykle 3 biegunowe. między 500 a 600 maja takie same mocowanie (rozstaw śrub i oś) - różnią się długością, natomiast 400-ki sa mniejsze. Defender - Wto Wrz 25, 2007 1:55 pm " />Dzięki bardzo, to bardzo dobrze że będzie można się pobawić z tuningiem silnikowym RS 500-600, oczywiscie wiem że wyniki będą różne i trzeba uważać z przegrzaniem silnika ale to dobrze ze 'fizycznie' silniki z tego przedziału pasują , osobiscie na razie nic nie mam poza tym starym silniczkiem '500' , na samochód i raczej najtańszy przyjdzie później pora i trochę to dziwne ale chciałbym zmienić silnik standardowy na więcej zwojowy.., poprostu chciałbym jeździć wolniej ale dłużej , i na gorszej jakości akku , tylko nie wiem gdzie można nabyć silniki niskoobrotowe ?(różne jakości). Auta jakie mnie interesują to jakby pośrednia między 'monster truck' a 'on road' chodzi o rozmiar kół(średniej wielkości) koniecznie nie terenowych bez kolców/frezów , preferowałbym gładkie na szose. zbig - Śro Wrz 26, 2007 7:01 pm " />Zajrzyj sobie np. na stronę https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AA?wgr=821 masz tam opisy i parametry bardzo wielu modeli silników, możesz sobie zobaczyć co i jak. Oczywiście są to silniki tylko jednego producenta, ale jako nieliczne mają tak kompletne opisy. Jak nie znasz niemieckiego, poniżej krótka sciągawka: Nennspannung - napięcie nominalne Betriebsspannungsbereich - zakres napięc roboczych Leerlaufdrehzahl - obroty bez obciązenia (jałowe) przy napieciu nominalnym Leerlaufstromaufnahme - prad bez obciązenia Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad - prad przy maksymalnej sprawności Blockierstromaufnahme - prąd dla zablokowanego wirnika HĂśchster Wirkungsgrad ohne Getriebe - maksymalna sprawność (bez przekładni) Gehäuselänge, ohne Welle - długośc bez oski Durchmesser - średnica Freie Wellenlänge długośc oski Wellendurchmesser - średnica ośki Gewicht - waga. Defender - Śro Wrz 26, 2007 8:27 pm " />Bardzo dziękuje, szkoda ze u nas nie ma takiego wyboru..,chciałbym jakiegoś od 27T i wiecej na łożyskach w tych cenach co są tam.. zbig - Czw Wrz 27, 2007 2:22 pm " />Wolnoobrotowe, mało obciążone nie muszą być na łożyskach. Po prostu szukaj silników na wyższe napięcie, np od elektronarzędzi na 12V lub więcej. Zasilone z 7,2V będą kręcić proporcjonalnie wolniej. Defender - Czw Wrz 27, 2007 6:32 pm " />Właśnie znalazłem , dawno temu dostałem od kolegi ale jest na 24V albo więcej ... strasznie wolno się kręci nawet przy 12 V, jest łożyskowany ale tylko od strony ośki. Chyba będe szukać dalej jakiegoś 12 V ale bardzo chciałbym na łożyskach.., powiedź - co znaczy że silnik jest na 'mokrych' magnesach ? o ile silnik z magnesami neodymowymi jest lepszy od zwykłego ?. zbig - Czw Wrz 27, 2007 8:26 pm " />Magnesy neodymowe są silniejsze i mają większą gęstość energii zgromadzonej, a co za tym idzie przy określonych obrotach silnika potrzeba mniej zwojów, można nawinąć je grubszym drutem i mamy mniejszą rezystancję a tym samym mniejsze straty w miedzi i można puścić większy prąd przez uzwojenie - zwiększa się więc maksymalna moc silnika. Minusem jest niższa temperatura, przy której tracą swoje właściwości magnetyczne (w zależności od gatunku jest to tylko 80...150 stopni) - a więc silnik musi mieć dobre chłodzenie. Mariusz Szopa - Pią Wrz 28, 2007 7:33 am " />Poczytaj: http://www.rcauto.pl/forum/viewtopic.ph ... b7d16c4d91 Defender - Pią Wrz 28, 2007 8:19 am " />Bardzo dziękuje, czyli to poprostu lepsza wersja magnesu ferrytowego . Rafał Piesio @ work - Pią Wrz 28, 2007 10:00 am " />wracając do samego początku tematu - wydaje mi się, że zaczynanie budowy modelu od silnika to niekoniecznie dobry pomysł, szczególnie jeśli nie planujesz założyć silnika dedykowanego do modelu samochodu, tylko chcesz eksperymentować z jakimiś "wynalazkami" na 12 czy 24V, które mają inne oryginalne zastosowanie... nawet jeśli okaże się, że wymiary puszki, średnica/długość wałka i rozstaw śrub umożliwią zamontowanie silnika w podwoziu (co już samo w sobie nie jest tak oczywiste), to może się okazać, że obroty silnika są na tyle duże lub na tyle małe (to jest bardziej prawdopodobne), że nie uda Ci się dobrać przełożenia, które zapewni modelowi odpowiednie osiągi oraz silnikowi - pracę w odpowiednim obciążeniu... silnik samochodowy powinien kręcić od ok. 20 do ok. 70 tys. obr/min. sugerowałbym jednak zacząć od podwozia i do niego dobierać silnik... Defender - Pią Wrz 28, 2007 7:50 pm " />Tak wiem, ale na razie nie mam w ogóle niczego więcej a miałem już silnik.., zadowoli mnie prędkość 15 km/h, poprostu nie mam pieniędzy na wydajniejszy model, doszkalam się na forum o silnikach używanych w modelarstwie , bo widać mam nietypowego 'RS500' 5 biegunowca , to chyba on pójdzie do samochodu ale nie znam się zupełnie na możliwościach przełożeń a chciałbym aby silnik się nie męczył , pracował na wysokich obrotach i pobierał mniej prądu. znalazłem kartkę od niego , ma 18000obr. i 12 A poboru , prad zwarcia 60A, sprawność 68% . |