ďťż
Skąd obserwujemy




FL350 - 2006-11-21, 23:36
Forum staje się coraz bardziej profesjonalne i tworzymy coraz lepiej zgrany zespół. A przynajmniej ja takie wrażenie odnoszę.

W związku z tym chciałbym każdemu z Was zaproponować w wolnej chwili przygotowanie mapki pokazującej Waszą lokalizację.

Do mojej mapki się przyłożyłem. Stworzenie jej zajęło mi dobre dwie godziny. Ale wystarczy zrobić coś prostego i schematycznego. Chodzi o to, aby powstała swoista baza danych spotterskich, do której każdy będzie miał swobodny dostęp. Można wtedy łatwo sprawdzić jakie fragmenty nieba i jakie drogi lotnicze każdy z nas ma w zasięgu swojego wzroku/aparatu. Dzięki temu będziemy mogli jeszcze bardziej usprawnić naszą i tak fantastyczną współpracę.

W przyszłości można połączyć taką mapę z dobrze zorganizowanym SWO (Systemem Wczesnego Ostrzegania), który w poszczególnych przypadkach cały czas wśród nas funkcjonuje. Kiedy stworzyliśmy ten termin z Pawłem W. nie sądziłem, że wszystko potoczy się tak wspaniale.

Dziś mamy tu zgrany zespół profesjonalistów, pomagający sobie nawzajem i niepodatny na ataki z zewnątrz. Podajemy istotne informacje, prezentujemy nowości, wykonujemy coraz lepsze zdjęcia, roszyfrowujemy rejsy, odkrywamy nowych właścicieli smug na naszym niebie, piszemy o pogodzie a nawet, dzięki działowi anglojęzycznemu, odwiedzają nas goście z zagranicy. I tak trzymać
Żeby już nie nudzić, przedstawiam jako pierwszy moją mapkę.

Poniżej widzicie wersję pomniejszoną, mieszczącą się w granicach wymiarów oficjalnie dopuszczonych na naszym forum.

Po kliknięciu w mapkę otworzy się wersja w pełnym wymiarze, niewątpliwie czytelniejsza.

EDIT: Ha, Photobucket i tak ją pomniejszył i zamienił z bmp na jpg...

Oto podstawowe informacje związane z moją lokacją oraz symbolami i oznaczeniami widniejącymi na mapie.

Bazą mapy jest zrzut (printscreen bmp) z obrazu uzyskanego na maps.google.com, po odpowiednim wyskalowaniu tak, aby obejmował interesujący mnie obszar. Następnie w programie graficznym (teoretycznie wystarczyłby Paint, choć ja użyłem mojego PSPX) naniosłem na mapkę:

- nazwy głównych miejscowości

- drogi lotnicze (czerwone linie) wraz z desygnatorami

- punkty nawigacyjne (żółte kwadraciki) wraz z nazwami

- miejsca przeprowadzania obserwacji (czerwone kropki)

Jak widać, mieszkam w Żywcu i stamtąd prowadzę większość swoich obserwacji. Dodatkowo obserwacji dokonuję ze szczytów trzech gór (Żar w Beskidzie Małym, Skrzyczne w Beskidzie Śląskim i Pilsko w Beskidzie Żywieckim), do których mam przysłowiowy rzut beretem. Oznaczyłem je mniejszymi kropkami oraz opisałem.

Obszar mapy, a tym samym objęte nim drogi lotnicze, określa mniej więcej zasięg mojego wzroku. W odległości na tyle niewielkiej, że możliwa jest dokładna identyfikacja samolotu oraz ma sens fotografowanie znajdują się w moim przypadku:

- droga UL984 (odcinek między punktami Nomix a Skavi)

- droga UP193 (niestety niewiele tu widuję)

- droga UL856

- drogi UM66 i UM866

- droga UM985

- skrót LETKI - BABKO

Dodatkowo nad moją miejscowością przebiegają inne skróty. Nie zidentyfikowałem na 100% ich punktów początkowych i końcowych (tu o pomoc poprosiłbym może kolegów ze skanerami), ale biegną pomiędzy Słowacją a radiolatarnią Jędrzejów, na linii SW-NE-SW. Głównie latają nimi samoloty LOT między Warszawą a miastami Europy Środkowej i Południowej, ale zdarzają się także inni przewoźnicy (głównie skandynawscy, oraz Austrian Group i Alitalia).

Jeśli chodzi o drogi: UN744,UM984UL999 (niewidoczna na mapie), są one na tyle odległe, że identyfikacja samolotów udaje się tylko przy bardzo korzystnych warunkach.

Może pewnego dnia stworzymy spotterską mapę Polski. Od strony technicznej mogę się tego podjąć (niech się w końcu na coś przyda to wykształcenie). Znalazłyby się na niej (oznaczone przykładowo czerwonymi punktami) miejsca z których obserwujemy my wszyscy. Po naniesieniu na mapę linii odpowiadających drogom i skrótom, otrzymamy świetne narzędzie. Jeśli powysyłacie do mnie dane namiarowe na siebie, mogę sporządzić mapę (uaktualnianą na bieżąco).

Co wy na to?

Dziękuję za uwagę wszystkim którzy dotrwali do końca.

No i przedstawiam moją mapę:





Kilerek - 2006-11-22, 15:55
Witam

No pomysł jest znakomity. Ja przygotowałem swoją mapke. Mapka jest w wysokiej rozdzielczości dlatego na forum wstawiłem klikalna miniaturke:



Na mapce zaznaczyłem drogi lotnicze, miejscowosci, a także linią zieloną zaznaczyłem skróty na jakich widze samoloty.

Z tego wszystkiego zapomniałem o opisach swoich warunków obserwacji na poszczególnych drogach. A wiec:
UL984- Cały dzień znakomita widoczność.
UN133 - Znakomita widoczność tylko do południa, potem to już całkowicie pod słońce.
UL623/619 - Tak samo jak na UN133
UL999 - Dobra widoczność od rana do wczesnych godzin popołudniowych, potem przeszkadza słońce. Aczkolwiek jak słońce zejdzie już nisko, to wtedy mam znakomitą widoczność na tą droge bo widze pięknie oświetlone smugi samolotów które są w bardzo dużej odległości (widze ten skręt który jest wykonywany nad granicą Polski).
UM857> - Od rana do południa bardzo słaba widoczność za sprawą słońca. Po południu już jest znacznie lepiej i widoczność jest bardzo dobra

Co do skrótów ARDAG-LENOV, PADKA-TEPNAto nie ma co wiele sie rozpisywac bo jak widać na mapce, obydwa skróty przecinają sie nad moją miejscowością. Ja również mam pewne wątpliwości co do skrótu PADKA-LUGOL, ponieważ samolot lecący tym skrótem miałbym całkowicie na południu a nigdy tak nie miałem. Zawsze samoloty przelatują u mnie w zenicie lub lekko przesunięte na północ.

Pozdrawiam.



Gryni - 2006-11-22, 16:40
Jestem całkowicie za udzielaniem sobie informacji o nadlatujących samolotach.

Współpracuje z dwoma Spotterami spod UL984, i nie narzekam.



G@wron - 2006-11-22, 17:10
To i ja pokażę swoją daaawno temu zrobioną mapkę...

Ja do swojej mapki wykorzystałem internetową mapę samochodową, gdzie wprowadziłem współrzędne punktów i łączyłem drogi... zrobiłem tak całe województwo lubelskie... i zbrakło mi werwy...
UM860- Idealny zenit, super warunki cały dzień...
UL980- Widoczny cały dzień w pięknym świetle, ale niestety jest kawałek...
UN191- Tylko w super pogodzie, bo jest daaaaaleko
UM977- Blisko, ale przeważnie pod słońce, i warunki do...




PawelB - 2006-11-22, 20:51
Witam

Mapka moich okolic i części województw. Drogi i nazwy nanioslem na mapę Polski, która była w "National Geographic" a teraz wisi sobie na ścianie i przyciąga wzrok. Może nie przedstawia idealnie dróg, ale jakby tak wyliczyć srednią z danej drogi to czy leciał bardziej na E czy W to tak by się prezentowało przecież reguły nie ma. Chociażby dzisiejszy przypadek z 747 z UL980 jak leciał 40 km na poludnie.

A więc:
UL98 mam oficjalnie w zenicie, w większości przypadków jednak troszkę z boku oraz duże odchylenia na kilkanaście kilometrów na N/S, obserwacje przez cały dzień OK, ale w lecie po południu trzeba focić od wschodu aby fotki były ok, o tej porze na zachodzie słońce jest wysoko i aparat pod słońce.
UL999 mam w zenicie lub nieznacznie z boku samoloty, obserwacje bezproblemowe cały dzień poza południem
UL621 większość maszyn do/z Okęcia i bez smug, obserwacje do 11 potem już słońce daje się we znaki
UM984 od rana do 14 słońce ładnie oświetla maszyny, później niestety słońce przeszkadza
UM857 od rana do południa ładnie oświetlone maszyny, później już pod słońce
UN191cały dzień OK, z tym, że ta odległość 50 km najbardziej utrudnia obserwacje
UM860 cały dzień super widok, samoloty z odległości 20 km widać pięknie z profilu i nie ma problemu ze światlem, jedynie Emirates się trochę świeci po tej 17
I chyba tyle



FL350 - 2006-11-22, 21:15
Panowie, dziękuję serdecznie za odzew!

Wiedziałem, że zechcecie połączyć siły.

Liczę równiez na pozostałych.
Jeśli zbierze się więcej materiału obiecuję (bezinteresownie) wykonać mapę i opracowanie Polish Spotting z nami w roli głównej!
Piszcie, szkicujcie, dzielcie się. Czekam...

Miłego wieczoru,
Rafał

P.S. A tak przy okazji, miło więcej o was wiedzieć.

I z chęcią zobaczyłbym wasze gęby.



G@wron - 2006-11-22, 21:29
FL350 napisał:

I z chęcią zobaczyłbym wasze gęby



FL350 - 2006-11-22, 21:32
G@wron napisał:
Jak się ostrzygę, wymyję i ogolę to dopilnuję by coś podesłać od siebie...



Grim Jester - 2006-11-22, 23:10
FL350 napisał:
I z chęcią zobaczyłbym wasze gęby.



blix - 2006-11-23, 00:39
A oto moja mapka i miejsce skąd prowadze obserwację :

Mam mieszkanie po stronie wschodniej tak więc do godziny +- 11:30 brak możliwości robienia zdjęć przez teleskop( słońce ogrzewa sprzęt ). Jak wiadomo teleskop potrzebuje w miarę ustabilizowanej temperatury do jakiejkolwiek obserwacji,w przeciwnym razie wszystko faluje.Najlepszy cień bądz noc.

Kiedy uporam się już z tym problemem spokojnie wystawiam sprzęt na balkon.

i tak:
UP851 Rewelacja, przeważnie śmigaja centralnie nad moim blokiem.
UM985 Dobry, choć czesto lataja daleko, ale ok.
UT711 Zdażaja sie dobre dni UN191 Piękne Emiratki po Nim suną .
UL621 Często za plecami ale, AA był piekny...

Pozdrawiam.



Lotar - 2006-11-23, 08:53
Cześć - pomysł zacny - jak znajdę chwilkę czasu, też podrzucę "swoja lokalizację"

pozdrawiam



Blank - 2006-11-23, 09:09
Witajcie

Ja równiez postaram sie w wolnej chwili coś sklecić.

Mam jednak propozycje.

Czy nie dałoby rady wykorzystać http://www.frappr.com do naszych celów ?

Myśle ze taka poglądowa mapa dałaby szerszy pogląd na nasze lokalizacje
Pozdzrawiam.



FL350 - 2006-11-23, 09:20
Grim Jester napisał:
Sam tego chciałeś...



barfi - 2006-11-23, 11:12
A oto moja mapka (może nie jest rewelacyjna, ale jest).


UL 980 - obserwacja rewelacyjna, większość w zenicie
UM 984 - troszkę oddalona ode mnie, rano oślepia słońce, ale popołudniu jest ok
UM 866< - widok bardzo dobry, troszkę mały ruch
UN 983 - około południa oślepia słońce, ale jest ok, skąpy ruch
UL 621 - blisko mnie, mały ruch
UM 860 - ładnych parę kilometrów ode mnie, widać smugi i zarysy samolotów, raz udało mi się na nim dostrzec Atlasa
UP 139 - rzadko na niej coś lata
UN 744 - za daleko ode mnie, po południu przy zachodzącym słońcu widać na nim ładnie podświetlone smugi
UN 191 - spory kawałek ode mnie



G@wron - 2006-11-23, 16:40
FL350 napisał:
Gawron! Z mapki wynika, że masz blisko do Szce..Sce...Szczsze...Szeczebrzeszyna! To chyba chrząszcze Ci nieźle nawalają w lecie!




Blank - 2006-11-23, 16:47
Witajcie. W ( krótkiej) wolnej chwili zrobilem taką małą prowizorkę tego jak to u mnie wygląda

Mieszkam w Choszcznie, a pracuje w Zieleniewie. Tam, też głownie obserwuje.


A więc
UL 996 W pracy mam w zenicie. Ruch słaby, ale bywaja dni, że jest nieźle. Bywają tu głownie SAS, Sterling,Eurolot, MY TRAVEL. Czasami Singapore, KLM, Korean, Sky Europe, Turkish
UL 29 W domu prawie zenit. Ruch zależy od pory roku. Zimą nawet ciekawie ( Cathay, Air China, KLM)
UL 619 UN 858 Wiekszosc dnia pod słońce. Od Kobiety z domu rewelacyjny, a zimą ruch REWELACYJNY !! ( brak czasu na wypisywanie)
UP31 Ładnie oświetlona, ale ruch zależny od widzimisie kontro Najczęściej Lufthansa ( A340, 747) Aeroflot, Swiss, Pulkovo



PawelB - 2006-11-23, 17:02
Witam


Do tego urządzenia przykładałem lunetę i fociłem (balustrada balkonu)

Trudno będzie przyzwyczaić do statywu, ale może jakoś bezboleśnie do tego dojdzie.

Pozdrawiam Paweł



tom634 - 2006-11-23, 17:15
Witam,

mapka z AIP, zaznaczyłem tylko EPTO. Na EPTO na 27L jest fajne podejście z miasta


UT727- nowa, majowa droga- chwała jej! Mam ją w zenicie. Dużo Koreanów, Air China, Aeroflotów, Siberii i innych.

UN133- niestety trochę oddalona. Air Atlas, MyTravel i inne.

UN858- bardzo oddalone. Widzę tylko smugi i nie potrafię rozróżnić ich ilości.

Na zielono zaznaczyłem drogę, której nie ma, ale widzę tam samoloty latające po skrócie- WizzAir i Malevy.



Henry - 2006-11-23, 20:02
Witam

Także dołączę swoją mapkę do świetnego projektu
Krótki opis mapy.

Mieszkam w Dębnie ,pracuję w Kostrzynie a wyjazdy na spotting tak jak ostatnio z Blankiem pod Słubicami.
UL29 dość daleko ale dobrze oświetlone spotkać można KLM,JADE,CATHAY ,raczej grube ryby
UL619 rewelacja latem samoloty oświetlone .cudo .A spotakć można bardzo dużo (myślę ,że zależy od sytuacji ruchowej RFN ,bo czasem lecą po UM994.)widuję KLM ,AF,CA.PIA nawet bujał Virgin
UM994 niestety samoloty mam pod słońce (ale jak jestem w pracy to mam lekko na N )wszystko to co na UL619 + Korean ,LH 747 i A340 choć małe także i dużo drobnicy europejskiej .Ostatnie nowości to AN124 oraz 742 Kalitta
N858 cudowne korytko ale niestety po słońce (choć latem już można focić) przeważnie grubasy bo loty do Azji .Cathay,LH,AF,CA,Korean,Asiana .Latem maskra od 17 do 22 bywało że leciało 20 maszyn do Azji
UP31 dość daleko i fotki słabiutkie .To powroty z Azji .Swiss,LH ,Alitalia ,Jal
UL980 tak naprawdę to dobrze wiedzą wszyscy co tam można spotkać .To zaznaczone miejsce pod Słubicami jest świetne ponieważ samoloty są oświetlone przez słońce. Niestety z Dębna mam pod słońce dość daleko.Ale rozpoznać można

Pozdrawiam Wszystkich



majon - 2006-11-23, 22:46
Witam.


Mieszkam w Radzyniu Podlaskim.

Drogi, które u mnie widać:
>UM 984> - mam w zenicie.
UN 191 - szkoda, że wszystko tędy nie lata Blisko i widać bok samolotu. Jedyna wada - przez większość dnia pod słońce
UL 999 - od rana do ok. 14 pod słońce. Później wszystko ładnie oświetlone.
UM 977 - cały dzień ładnie oświetlone maszyny.
UM 857 - przez większość dnia pod słońce. Najlepiej obserwować rano.
UM 860 - troche daleko Najwięcej widać rano i wieczorem.
UL 980> - ponad 60 km i pod słońce Wczesnym rankiem i wieczorkiem można rozpoznać większą maszynę.
UN 869/UP 851 - daleko jednak czasami da się coś rozpoznać.

Pozdrowienia dla twórców projektu



Kshyhoo - 2006-11-23, 23:25


A tak wyglada sytuacja w okolicach stolicy
UN191 i UL621 Dwie bardzo zbliżone drogi. Najczestsze maszyny tu spotykane, to latem MyTravel, Singapore Cargo, Emirates Cargo, Emirates do JFK, ostatnio Americn Airlines i Delta, jest jeszcze Aerosvit, Gemini Air Cargo i Transmile Cargo na MD-11
UT711 Z racji sporej odległości ode mnie nie znam dokładnie maszyn tam latających, ale widziałem tam: Cathay na 747, AirFrance na A330, B777 i B747, masa Aeroflotów i innych Ruskich wynalazków
UP851bardzo często mylony z nastepną pozycją. Jego prawdziwym kursem latają rano Qantasy do LHR, poza tym rzadko coś widuję na tym kursie.

Skrót LDZ-RUDKA największy przekręt na naszym warszawskim niebie. Bardzoczęsto mylony z UP851. Widziane maszyny: Cathay na 747, Lufthansa na 747, Korean na 747 i A330, Air China na 777, masa Aeroflotów i innych ruskich wynalazków, Shanghai Airlines Cargo na MD-11, czasem Swiss na A340 i sporo innych.
UM985 Tu kierunki włosko austriackie... Austian z Narity, czasami Alitalia na 777, sporadycznie Swiss na A340

Pozdrawiam.



FL350 - 2006-11-24, 12:06
Jeszcze raz pragnę podziękować wszystkim.

Już dwadzieścia jeden osób zaprezentowało mapki wraz z opisami.

Razem z moją mamy ich więc dwadzieścia dwie.

Z kompilacją danych poczekam jeszcze kilka dni albo tydzień.

RNAV MAP SYSTEM

FL350

Kilerek

G@wron

pawelbelzyce

blix

barfi

Blank

tom634

Henry

majon

kshyhoo

Grim Jester

A&P

Skuter

martinus

kilun

Gryni

geo

panmichu

Darek Rz

Lotar

Zdun

miejsce dla Ciebie



Grim Jester - 2006-11-24, 21:08
Mapka mojego nieba

Obszar zaznaczony na czerwono to mój "normalny" zasięg, w mniejszym stopniu uzależniony od pory dnia. Na żółto - obserwacje prowadzone tuż przed wschodem i bardzo wczesnym rankiem, na niebiesko - tuż przed oraz po zachodzie Słońca. Kształt poszczególnych obszarów wynika z usytuowania przeszkód terenowych.

W zenicie:

UN983, LETKI-BABKO

Dobre oświetlenie przez większą część dnia:

UL980, UL621, UP139, UM857, UM860, UL999 - najlepsze warunki po 13.00, UM984 - do wczesnego wieczora.

Słabe warunki:

UL981, UM985 - tylko wczesnym rankiem, maks. do 10.00

Spotterskie perwersje:

UL984 - wczesnym rankiem, tylko przy wyjątkowo czystym powietrzu - odległość ok. 160 km - zauważenie z tej odległości refleksu na winglecie B744 to niezła satysfakcja , maszyny wielkości B737/A320 jestem w stanie rozpoznać tylko po malowaniu

UN869 - po zachodzie, odległość do 200 km - B747 da się rozpoznać, reszta sprowadza się do identyfikacji dwu/czterosilnikowiec.



FL350 - 2006-11-24, 21:23
Blank napisał:
Od Kobiety z domu rewelacyjny



AiP - 2006-11-25, 09:13
Witamy i dołączamy do grona mapowiczów


Do zobrazowania nieba nad nami wykorzystaliśmy fragment mapy z AIP Polska.

Najtęskniej spoglądamy w stronę autostrady czyli UM984, gdzie potrafi się niebo zagotować.

Chociaż i tak najbardziej lubimy latawce na małych wysokościach

Pozdrawiamy Wszystkich



FL350 - 2006-11-25, 09:22
A&P napisał:
najbardziej lubimy latawce na małych wysokościach



Skuter - 2006-11-25, 11:55
Moja mapka :]

Ul984 Calkowity zenit. W lecie tylko rano i wieczorem w zimie praktycznie caly dzien

UL999 cały dzień, lanie od boku wszystko widać, czasami w zenicie lub na zach przesuniete

UN133 tak samo caly dzien, czasami zenit lub wschod lub zachod przesuniete

UP139 nie mam pojecia :]

Ul623/UL619 CAly dzien wszystko ladnie widac

CZasami widze smugi na um984 ale bardzo daleko.



WujTom - 2006-11-25, 15:54
Ja obserwuję te same korytka co kolega Skuter tylko 10km dalej na południe od niego.

Pozdrawiam!



martinus - 2006-11-25, 22:28
MAPKA ,, MOJEGO '' REJONU :


Z Tarnowskich Gór obserwuję :

UL 619 -w zenicie - obserwacje całodzienne
UL 986 - 10 km - obserwacje całodzienne
UN 744 - 20 km -wczesny ranek ok, potem do południa pod słońce , po południu ok,
UM 984 -40 km - do południa pod słońce , po południu ok
UL 856 - 40 km - do południa pod słońce , po południu ok
UL 623 -30 km- obserwacje całodzienne

POZDROWIENIA DLA WSZYSTKICH FORUMOWICZÓW



Kilun - 2006-11-26, 19:30
Witam ,

Moje miejsce zamieszkania to ten czerwony punkt.Widok z okien mam na północ i południe.Niestety na UL735 widzialność najlepszą mam popołudniami latem, gdy słonko jest po zachodniej stronie.

Przy bardzo dobrej widoczności mogę rozpoznać maszynki z UL23.



A oto ja


Sebastian.



Gryni - 2006-11-27, 20:06
To Ja również dołączam do jakże wspaniałego grona

Pozdrawiam wszystkich,

Grzegorz



geo - 2006-11-28, 08:27
Witam! Mieszkam w Tczewie i mam dwa miejsca obserwacji które powolutku rozpracowuję, wymienię te większe


I - Tczew ( Air China PEK-CDG & LHR, Lh Monachium-Tokio, Swiss Zurich-Tokio, czasami Korean i Cathay

II - Mermet - wioska w Borach Tucholskich( My Travel, te co w Tczewie, czasami PIA,

Tutaj fotki tego co złapałem:
http://www.geo.tcz.pl/lotnicze/fl350/fl350.html

Pozdrawiam!



panmichu - 2006-11-28, 21:51
Cześć

Pozdawiam



Darek Rz - 2006-11-30, 13:43
Witam

No to teraz kolej na mnie .Obserwuję stąd


podro D.RZ

ps. Acha FL350 chciałeś gębę ?? To masz gębę Darka Rz w oczekiwaniu na samolot



FL350 - 2006-11-30, 14:55
Darek Rz napisał:
Obserwuję stąd



Darek Rz - 2006-11-30, 15:21
Witam
Jak namówisz żonę na "rozbierankę " to gapiów na pewno będzie więcej ,mi się to jednak nie udało ...

pozdrawiam D.RZ



Lotar - 2006-12-01, 20:15
Cześć, na pewno nie jest to arcydzieło, ala pokazuje gdzie urządzam "zasadzki" na przelatujące latawce.

Ta czerwona kropka, jak się domyślacie to Kalinówka.

W związku z tym, że aparat jest w przeważającej części w moich rekach , nie dysponuje fotką mojej gęby, ale jak się nadaży okazja i przejdzie przez cenzurę - to się ujawnię.

pozdrawiam.



Zdun - 2006-12-01, 23:12
Pora na mnie
Mieszkam w Warszawie na osiedlu zwanym Bródno. Poniżej przedstawiam mapke i krótki opis.
http://www.domar.avx.pl/EPWA/2006/lis/25/map.jpg

UP851 - albo tutaj nic nie lata, albo latają przesunięte mocno na N. Czasem widze jakąś białą niteczke daleko, daleko od mojego mieszkanka, bez szans na fotki
UT711 - żadnych czterosilnikowych maszyn. W miare daleko, ale czasami da się zrobić fotki. Szczególnie FedEx na MD11F lubi latać troszkę przesunięty w strone mojego domu. Słońce bez względu na pore roku i godzine - OK. Jedyna przeszkoda w wychwycaniu samolotów, to brak okien na tamtą strone (tzn. prawie brak, bo tylko z okna kuchennego widać UT711. Problem w tym, że w kuchnii bywam bardzo rzadko, więc zerkam tylko wtedy jak tam jestem... no może czasmi posiedzę na stołeczku troszke

UM985 - daleko, brak okien i praktycznie same małe samoloty.

LDZ-RUDKA - chyba najlepsza dla mnie droga (chociaż nieoficjalna). Szczególnie ostatnio latają przesunięte trochę bardziej w strone mojego domu. Niestety monotonia ruchu - poza 2xB744 CX naprawde rzadko coś tu się spotyka. Nad działką są praktycznie w zenicie.

No i pozostaje okęcie, tam korytarzy jest sporo. Z większych maszyn można spotkać Emirates, Korean, Aeroflot, Lufthansa.

Pozdrawiam - Piotrek Z.



baca - 2006-12-10, 17:09
No więc ja mapki nie daję, gdyż mapa rejonu, w ktorym obserwuję maszyny zamieszczona zostgała kilkakrotnie. A gdzie obserwuje?? Otóż mam rodzinę w miejscowości Strzyżów koło Hrubieszowa na Zamojszczyźnie. Dokładnie nad Strzyżowem krzyżują się UN 191 i UL 980, czyli mam je w zenicie, ale to tylko wtedy gdy jestem u rodzinki.

Ostatnio mam takie szczeście, że gdy akurat tam jestem, przelatujące maszyny lataja na niewielkich wysokościach, więc widac je slicznie przy pomocy najsłabszej lornetki. niestety nie mam lunety. Może ktoś wie, aparat SONY DCS - W5 - jaki sprzęt można do niego podłaczyc??

pozdro



Gryni - 2006-12-13, 23:08
Mapkę już dałem, teraz gęba.




FL350 - 2006-12-13, 23:16
Gryni napisał:
teraz gęba



Gryni - 2006-12-14, 10:57
HEJ!!!



marek - 2006-12-17, 21:23
do A&P- mieszkam obok i raczej powaliłeś mapke z położeniem twojej miejscowości i kilku obok .SKAVI to prawie krk.Bielsko to Zywiec.pozdrawiam.Mam nad sobą UL984.



marek - 2006-12-17, 22:14
Mam pytanie do bardziej dośw.Czy to co ogłądam kapke na wschód od Bielska(10km) to UL984 czy skrót jak pisze Gryni Tepna-Padka na czerwono?

Pod oczywiście podejście na krk.



Gryni - 2006-12-18, 21:27
Cześć,
<br>
To zależy jak bardzo miejsce z którego obserwujesz jest przesunięte na północ lub południe względem Bielska-Białej. Możesz widzieć jedno i drugie.



marek - 2006-12-19, 19:25
to jest ok.12km od b-b na wschód i ze 3km na północ .Na balice jest 1km jeszcze na północ



fryzyjka - 2006-12-29, 09:57
Jestem z Lublina więc podpinam się pod mapki Pawła, Lotara i Darka Rz. Obserwuję zazwyczaj z okna w pokoju albo z mojego tajnego miejsca w ogrodzie



Rasog - 2007-01-21, 18:13
Witam!

Na mapce widać miejsce (Dębica) z którego obserwuje. Mapa to zasieg mojego rewiru.


Brakuje jeszcze tylko mojej fotki



savvy - 2007-04-06, 13:38
Cześć!

Moje miejsce -> okolice TRZ


UN869 -> najwiecej sie dzieje; przedłużenie UT711 wiec większość maszyn z Moskwy do południowo-zachodnich krajów Europy śmiga tym korytem [SU, B2, S7, Polkovo, LH, LX, LO, W6, AF, DY, CO, 4U, AB, NN, CX, trafia sie TG, Air China, Koreany, dużo maszyn Cargo szczególnie Ił-76 i trochę wielkich ptaków z FRA na daleki wschód]

UN871 -> praktycznie to samo tylko w drugą stronę

UT710/708 -> szczególnie z UT710 od północnego-zachodu nadlatują ciekawe ptaki [ KC-135, B707 USAF, C-17, An-124 ] najprawdopodobniej lataja z Ramstein do Afganistanu; dodatkowo tanie linie lotnicze na wyspy brytyjskie. Po UT708 w kierunku NW śmigają Emiraty, Turkishe, Irany, SQ Cargo do Hamburga, czasami trafi sie PIA;

UL616 -> SAS, Austriany, Norwegiany...mało ruchliwe koryto...

Wszystkie maszyny na podchodzące na WRO od strony północnego-zachodu lecą w zenicie nad moim domem na pułapie około 600m...jak sie trafi An-124 to można z butów wyskoczyć

Na koniec moja mordka ...



[TRZ] -> UT710, UN869, UN871, UL616

Aparat -> Lumix FZ50



PawelB - 2007-05-03, 10:13
Witam

Wątek się rozkręca więc czas poznać się

Pozdrawiam



Szymek - 2007-05-06, 21:01
Oto moje miejsce obserwacji/focenia samolotów na RNAV:


Wiec widze wszystko co wlatuje nad Polske w punkcie DIBED na drogach UM977, UL621, UN983, UL984, UT709.



G@wron - 2007-05-14, 15:40
wiem, że to nie portal fotka.pl, ale postraszę trochę swoją mordą wkońcu się starzeję i zdjęcia szybko się dezaktualizują
http://img112.imageshack.us/img112/4071/dsc07669ln3.jpg



embe - 2007-05-17, 09:41
Na początek, jako że to mój pierwszy od dłuższego czasu post na forum chcę się serdecznie przywitać
Forum obserwuję od dawna, no i w końcu postanowiłem wejść na pokład

Mam na imię Marek. Mieszkam w Brwinowie, dokładnie pod LDZ-Rudka oraz UL621. Tak, jak większość z nas interesuję się RNAV. Do tej pory obserwowałem przez lornetkę i lunetę (stara, dobra radziecka konstrukcja:) Teraz, dzięki radom Grztusia zostałem właścicielem Synty 8". Niestety, im lepszy sprzęt, tym mniej czasu na hobby.



Tygrys - 2007-09-12, 20:46
Witam serdecznie.

Jako całkowity świeżak (w fazie zakupowania niezbędnego sprzętu) z radością podobnie jak Fryzyjka podpinam się pod mapki Pawła, Lotara i Darka Rz.

Obserwuję z północno-wschodnich rejonów Lublina.

Pozdrawiam, K.



mick - 2007-09-18, 16:42
To i jak przygotowałem mapkę z moją lokalizacją i zasięgiem:

Opis mapki:
Czerwona kropka – Bolesławiec (żółta – Wrocław, gdzie dość często tez bywam). Zielone – zasięg. Niebieskie – przedłużenia dróg poza Polską i skróty jak je widzę.
Mieszkam wysoko i po zachodniej stronie mam nieskrępowany widok. Od wschodu przeszkadzają sąsiednie wieżowce i jest sporo gorzej.

Co widzę:
UL986 – idealny zenit – cały dzień dobra widoczność. Ruch głównie A320 i B737 do Krakowa i Katowic – Dublin, Bristol, London, Newcastle, Dortmund. Z dalszych kierunków ostatnio coraz śmielej BA i LH do Kijowa tędy śmigają. Grubasy nieregularnie nad Zatokę Perską czasem Indie – B777, A330, B747 SQ, BA, EK, ostatnio KLM.

UP733 – idealny zenit – dobra widoczność do 13-14tej. Nuda na maxa – jeden kierunek- Sanki Petersburg: CSA, Pulkovo, Windjet, KD Avi – A320 i B737, Tutki coraz rzadziej. Czasem pokaże się A343 Lufy czy Swissa do Tokio.

UP861 – blisko – maszyny lekko z boku, super światło i dobra widoczność do 13-14tej. Tu króluje Finnair – od E170 przez A320 po B757 (rekord to 16szt AY w ciągu godziny na S), sporo Lufy, w sezonie trochę czarterów. Ostatnio po południu jest bardzo ciekawie – 4x B772 AZ, 2x A343 LH – szkoda że pod słonce. Kierunki: Mediolan, Zurych, Monachium, Hiszpania – Kraje Nadbałtyckie, Helsinki, Azja

UL733 – w miarę blisko - dobra widoczność do 13-14tej. Też nuda – powrotne Finnairy, Alitalia, i co najdziwniejsze trochę na okrągło latające Austriany (Tyrolean Arrows) Wiedeń – Sztokholm.

UN869 – dość daleko – dobra widoczność po 14tej. Hiszpania, Paryż, Frankfurt – Warszawa, Moskwa, Azja. Niespodzianki to trudnoidentyfikowalne ruskie wynalazki i czasem 4silniki z Azji z UL984.
KORUP/GOVEN-BENEK-GIGAL – jedne maszyny lecą idealnie nade mną inne przesunięte na N - dobra widoczność cały dzień - maszyny z Berlina (czasem z Hamburga) w okolice wschodniego basenu Morza Śródziemnego – Turkish. El Al., Qatar a w sezonie mnóstwo czarterów – TUIfly, Air Berliny i inne
LASIS-DIBED – szkoda że w miarę regularnie pojawia się tylko A332 LTU DUS-BKK, bo mam nad głową lekko z boku i słońce ładnie podświetla

W okolicach zachodu słońca – nad Niemcami (i kawałkiem Czech) prawdziwa autostrada – dziesiątki smug w rożnych kierunkach

We Wrocławiu dobrze widzę UN871 i okolice pkt NUDRO – UT710, UL617.

Pozdrawiam, Michał



mgebczyk - 2007-10-29, 21:15
a to ja :


Mieszkam w Radomiu.
Widze głównie UL980 w zenicie(chociaż większość lecących na wschód jest przesunięte na południe i jest pod słońce) oraz UN744 i UN191.
A obserwuje głównie z ogrodu koło domu :)



kosu77 - 2008-02-05, 23:04


Cześć!!
To mój pierwszy post na tym forum więc chciałem się przywitać.

Balkon na S i okna na W.



Tomak - 2008-02-07, 20:24
Ja również pragnę się przywitać :)
UL980 w zenicie:) 20km do CZE



meteo_expert - 2008-02-09, 10:38
A ja jestem z centrum Kraju - Zgierz - 60 tyś miejscowość (21 km na płn-wsch) od Łodzi. Poniżej mapeczka skąd obserwuje.


nizej moja mordeczka





kamis_145 - 2008-03-30, 20:33
Siema, siema

Ja obserwuje samoloty z Grajewa. To jest miejscowość 30 tysięczna. Większe miasta to Ełk, Białystok, Łomża.



mshare - 2008-04-03, 19:46
Witam

Jestem podobnie jak mick, z Bolesławca .


Co widzę:
UL986 – idealny zenit – cały dzień dobra widoczność. Ruch głównie A320 i B737 do Krakowa i Katowic – Dublin, Bristol, London, Newcastle, Dortmund. Z dalszych kierunków ostatnio coraz śmielej BA i LH do Kijowa tędy śmigają. Grubasy nieregularnie nad Zatokę Perską czasem Indie – B777, A330, B747 SQ, BA, EK, ostatnio KLM.

UP733 – idealny zenit – dobra widoczność do 13-14tej. Nuda na maxa – jeden kierunek- Sanki Petersburg: CSA, Pulkovo, Windjet, KD Avi – A320 i B737, Tutki coraz rzadziej. Czasem pokaże się A343 Lufy czy Swissa do Tokio.

UP861 – blisko – maszyny lekko z boku, super światło i dobra widoczność do 13-14tej. Tu króluje Finnair – od E170 przez A320 po B757 (rekord to 16szt AY w ciągu godziny na S), sporo Lufy, w sezonie trochę czarterów. Ostatnio po południu jest bardzo ciekawie – 4x B772 AZ, 2x A343 LH – szkoda że pod słonce. Kierunki: Mediolan, Zurych, Monachium, Hiszpania – Kraje Nadbałtyckie, Helsinki, Azja

UL733 – w miarę blisko - dobra widoczność do 13-14tej. Też nuda – powrotne Finnairy, Alitalia, i co najdziwniejsze trochę na okrągło latające Austriany (Tyrolean Arrows) Wiedeń – Sztokholm.

UN869 – dość daleko – dobra widoczność po 14tej. Hiszpania, Paryż, Frankfurt – Warszawa, Moskwa, Azja. Niespodzianki to trudnoidentyfikowalne ruskie wynalazki i czasem 4silniki z Azji z UL984.

KORUP/GOVEN-BENEK-GIGAL – jedne maszyny lecą idealnie nade mną inne przesunięte na N - dobra widoczność cały dzień - maszyny z Berlina (czasem z Hamburga) w okolice wschodniego basenu Morza Śródziemnego – Turkish. El Al., Qatar a w sezonie mnóstwo czarterów – TUIfly, Air Berliny i inne

LASIS-DIBED – szkoda że w miarę regularnie pojawia się tylko A332 LTU DUS-BKK, bo mam nad głową lekko z boku i słońce ładnie podświetla

W okolicach zachodu słońca – nad Niemcami (i kawałkiem Czech) prawdziwa autostrada – dziesiątki smug w rożnych kierunkach


Pozdrawiam



kamis_145 - 2008-04-04, 12:00
UN871 - Prawie zenit. Latają głównie Boeingi 737, Fokkery 70 i 100, od czasu do czasu Boeingi 777 ( Finnair, Alitalia, Austrian Airlines, Tyrolean Arrows, Air Baltic, Malev Hungarian Airlines, Lithuanian Airlines). Latają znad Finlandii, Litwy, Łotwy a także ze strony Słowacji.

UM857 - Blisko a wszystko tak jak wyżej

UM977 - Tak sobie, nawet blisko a wszystko tak jak wyżej

UM985 - Zenit, wszystko tak jak wyżej

UL735 - Bardzo, Bardzo daleko. Latają Boeingi 737, 747, 777, Fokkery 70, 100, Airbusy A319, A320, A321. (Finnair, Air Baltic, Lufthansa, Air China, Korean Air, Lithuanian Airlines, Alitalia, Gulfstream)



tomekk55 - 2008-04-06, 09:04
Witam!

Z Zielonej Góry mam widok na N i widzę:

- UL980 - jako że latają na S od osi drogi, większość samolotów mam pod kątem 30-100 stopni. Ruch jak nigdzie indziej, pełno Emirates B777, SQ B747, BA, Malaysia, Thai, Jet Airways; rzadziej KLM, Uzbekistan, Turkmenistan, Ukraine.

- UL735 - daleko, daleko na SW, lecz czasem można coś zobaczyć. Głównie Lufthansy B744, A340, A320.

- UL733 - pod kątem 80 stopni od okna na N, rzadko coś tu leci, jakiś CRJ



Gryniek - 2008-04-06, 10:49
Witam!
Mieszkam w Warszawie na Białołęce, a konkretniej na Nowodworach. Obserwacje ze względu na położenie mojego balkonu to WS/W/WN Często pod słońce. UT711 jaieś 15 km. Najlepiej jest z UN744 bo mam centralnie nade mną, a i samolociki takie jak BA i Quantas skrótem na SUI też się od czasu do czasu przemkną. Ze względu na charakter pracy lubię zapuszczać się pod UL980 w Radomiu lub punkt OMAVA. Za Ciepielowem (kier. Lipsk nad Wisłą) po lewej jest stacja benzynowa. Miłe widok zwłaszcza na UL980 i UM984.



Canon - 2008-04-06, 12:36
Z Radomska obserwuję:

UL980 - 80 km na północ, szerokokadłubowce wraz z liniami rozpoznawalne bez problemu. Każdy wie, co można spotkać na tym korytarzu.

UL981 - w zenicie/5 km na północ, wszystkie samoloty rozpoznawalne bez najmniejszego problemu. Najczęściej latają Emiraty, ale na korytarzu od czasu do czasu pojawiają się ciekawostki, tj. Gulf Air, Jet Airways, Singapore Airlines, Shaheen Airlines, Virgin Atlantic czy Volga Dnepr Airlines (Il-76, An-124)

UN744 - kilka kilometrów na zachód. Głównie B737, A320, A321, czasami B757.

UN133 - najczęściej w zenicie. Można spotkać linie Norwegian, Malev, LOT, Sterling, Ryanair, Turkish Airlines, Onur Air, Centralwings, Finnair.

UL856 - w zenicie, rzadko widzę na nim jakieś samoloty, głównie te podchodzące na Kraków.

UN869 - bardzo rzadko, większość samolotów trudno rozpoznać.

UN871 - j/w

Obserwuję Kronosem 20x60.



tomekk55 - 2008-04-06, 14:30

żadko

Rzadko



KyFrUn - 2008-04-13, 12:03
Witam.

Ja obserwuje przede wszystkim UL984 w zenicie,także:UL986,UN133,UL623,UL999,PADKA-TEPNA,LETKI-BABKO.

Pozdrawiam.



emzetix - 2008-04-21, 16:09
Ja obserwuję
UL617, UL 616; lata tu: SAS, dawniej MY Travel a latem wiele czarterów z/do Skandynawii
UL980: 60km ode mnie, tu to każdy wie co lata
UL869/UT711; akurat koło mnie się schodzą i ciężko okreslić jaką trasą leci samolot, a latają tu głównie: Aeroflot, Air France, Swiss, Lufthansa, kiedyś widziałem S7 a nawet Rossiję na IŁ96 czy Atlant Sojuz na B737
UL981: dużo Emiratów a czasem Rusłan czy IŁ76



Pawel_N - 2008-05-20, 12:42
Witam, obserwuje :
UL735 - chyba każdy wie co tu śmiga (z rejsowych Lufy, Koreany, Air China, S7, Air Astana, czasami ABC) z ciekawszych czasem wypuszcza się na te koryto Ił 76 Volga Dnepr
UT727/UN858 (te 2 trochę uogólniłem ) - Air france, lufa, klm, china southern airlines, air china - oprcz tego duzo "drobnicy" na B735, fokerach 100 no i dosyć duży ruch GA
UP733 - zdominowane przez CSA (A320, A319, B735) pozatym Kaliningrad Avia, czasami Korean, no i trochę GA



knx08 - 2008-12-02, 20:33
Witam, ja obserwuję z Rzeczycy, małej miejscowości położonej ok. 20 km na S od Rawy Mazowieckiej, oraz 26 na E od Tomaszowa Mazowieckiego.
Co ja widzę.
UL 980 - tego korytarza nie trzeba przedstawiać. Oczywiście latają tam samoloty nie tylko międzykontynentalne, ale również mniejsze (głównie połączenia ze wschodnią Europą - m.in Ukraina). Głównie latają na lekkim południowym przesunięciu.
UM 70 - korytarz w moich okolicach idący prawie równlolegle z UL 980, lecz w waypoincie LDZ skręcający na NW. Często latają na nim samoloty British Airways, które później w waypoincie LDZ kierują się na UL 980
UN 744 - korytarz przechodzący na E od miejsca obserwacji. Airlines, często zapędzają się maści Boeingów i Airbusów i loty z i do WAW (z WAW zdecydowanie więcej).
UN 983 - przesunięcie na W, ale samoloty często latają w zenicie np. często widziałem maszyny SAS
UN 133 - trochę daleko, ale też widać ruch
UM 985 -również przesunięcie na E Widzę tam często Fokkery Austrian Airlines, często zapędza się Alitalia na B772, czy też w/w Austrian również na B772 (szkoda, że nie na A340 jak wczesniej )
UN 869 - daleko, ale widać Lufy i Cathaye zmierzające na E

Ot to tyle co widzę.



Grzegorz82 - 2009-02-11, 11:31
Witam
Moja miejscówka to Jawidz i Lubartów (woj. LUBELSKIE) ale w większości jestem w Jawidzu mam pod sobą UL999 dość ruchliwy korytarz i trochę na północ UM70, ubolewam troszkę nad UL 980 bo to wiadomo że nr.1 na Lubelszczyźnie a Ja mam pod słońce.



TMK1996 - 2009-04-11, 14:39
Ja ogladam z balkonu bo Ul621 biegnie nad moim blokiem
korytarze które widze
UT711
UN744
UL621
Moia miejscówka to wspomniany balkon na gocławiu na pradze w Warszawie
A na UT711 jest jakas mania przesladowcza Airbusów Aeroflot(u)



maciekA380 - 2010-06-26, 09:12
Witam.Mieszkam w Dukli.20km na Płd od Krosna woj.Podkaprackie.Znajdują się tu super drogi i super przeloty.Oto drogi i skróty które obserwuje


UL984-ok.30,5km w lini prostej ale widać ok.Mhmm co tu mówić ruch potęzny np Thai,Lufthansa i all do Azji
UL986-ok.19km w lini prostej.Super droga ruch szczególnie po godzinie 15 np.British,Emirates
UM857-ok.9km w prostej.Szczególnie czartery z Warszawy.Niektóre samoloty lecą troche blizej odbijają przy punktach koło WAW latają tu np.Air Baltic,Finnair,Rossiya i czartery
UP746-ok.16km.Chyba najmniej uczęszczana droga:mrgreen: latają tam.Qatar,Emirates Cargo,TNT
skróty
Padka-Tepna-zenit.Uwielbiam ten skrót.Latają tu np. Singapore,Qatar,Lufthansa
Lasis-Lugol-zenit.Super droga tylko po 15 pod słońce.Są np.MasKargo,Qatar
Kenin-Boksu-ok.5-6km.Najczesciej uczęszczają tamtędy Air Balitc,Finnair z Grecji
Obserwuje i foce z balkonu.Pozdrawiam



jkb - 2010-07-01, 13:02
Witam,



Drogi, które widzę :

UL980
UM70
UN871
UN133
UN869
UT711
UN983
UL856
przy bardzo czystym powietrzu UL981

Kuba ;)



aero22 - 2010-07-29, 11:53
Witam

Pozdrawiam, Kuba



geo - 2010-08-02, 07:23

Moja miejscówka: Chojnice (woj. pomorskie)

witam kolegę spod UL621 oraz popołudniowych patatajów pacyfików
Powered by WordPress, ©