ďťż
STYCZEŃ 2009
Blank - 2009-01-01, 19:20 KLM z okazji 90 rocznicy powstania popełnił takie oto malowanie retro swojego B 738 http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6450309 Fota, co ciekawe dzisiejsza Trzeba być czujnym, może się pojawi grztus - 2009-01-09, 01:11 Przypominam, że od 16-go stycznia, czyli za tydzień, Qantas zaczyna loty Airbusami A380 na trasie SYD-SIN-LHR (QF31/32). Właśnie sobie sprawdziłem loty QF31 (czyli do LHR) na kilka pierwszych dni: 16.01 (piątek) oraz 17.01 (sobota) - A380 20.01 (wtorek) - A380 23.01 (piątek) oraz 24.01 (sobota) - A380 W pozostałe dni lot QF31 obsługuje B747. Wygląda zatem na to, iż A380 będziemy widywać we wtorki, piątki i soboty. marecki - 2009-01-09, 02:13 Abu Dhabi Grand Prix 2009 promotion colors 7.01.2009 w Hamburgu można było zobaczyć ,już w pełnym malowaniu nowy nabytek lini Etihad Airways ,Airbus A340-642X o,rejstracji A6-EHJ promującym Grand Prix Abu Dhabi które, ma się odbyć 15 listopada tegorocznego kalendarza mistrzostw świata F1.Sponsorem tytularnym tego Grand Prix,a także jednym ze sponsorów Team Ferrari są właśnie linie lotnicze Etihad Airways. Jest to 5 Airbus A340-642X we flocie tego przewoźnika a ,właściwie mógłby być 6 egzemplarzem ,gdyby nie nieszczęsny wypadek na lotnisku w Tuluzie z 15 listopada 2007, jak widać tegoroczne Grand Prix wypadnie nomen omen w druga rocznicę tego wydarzenia ,oby nie skończyło się tak jak w Tuluzie luck89 - 2009-01-09, 15:45 Dzisiaj mamy rocznicę pierwszego lotu Concordem i nikt nic nie pisze. CARGO - 2009-01-09, 20:13 Zmiany w rozkładach SAS Nowe trasy w letnim rozkładzie wśród nich m.in. w okresie 1 liepiec-12 sierpień Sztokholm - Dubrownik SK1837 ARN06:50 - DBV09:50 MD80 środa SK1838 DBV10:50 - ARN14:05 MD80 środa Virgin Atlantic W dniach 12-25 stycznia VS350 będzie obsługiwane przez B744 zamiast A343, natomiast od 2 lipca do 30 września ilość lotów ulegnie redukcji z codziennie do 5 tygodniowo Delta DL8 podmianka z B772ER na B772LR w dniach od 4 kwietnia do 21czerwca DL158 taka sama podmianka we wtorki i niedziele w okresie 7-28 kwiecień *ciekawostka DL68 ATL-CPH B763->B764 CSA lato09 OK864 PRG - MSQ zwiększenie częstotliwości lotu z 3 do 4 tygodniowo trasa PRG - SVO dodany został kolejny codzienny lot co daje w sumie 4 loty dziennie OK908 KLV - SVO 4 połączenia w tygodniu (w lecie08 były 3 w tygodniu) OK878 PRG - TLL redukcja z 2 dziennie - w poprzednim roku do jednego dziennie lotu Cimber Air "W spadku" po Sterlingu nowe połączenia a wśród nich: od 1 kwietnia QI5701 CPH08:20 - ATH12:35 B737 środa sobota QI5702 ATH13:20 - CPH15:35 B737 środa sobota od 21 maja do 22 sierpnia QI4777 CPH12:15 - CHQ16:45 B737 czwartek QI4777 CPH15:30 - CHQ20:00 B737 sobota QI4778 CHQ17:30 - CPH20:15 B737 czwartek QI4778 CHQ20:45 - CPH23:30 B737 sobota marecki - 2009-01-10, 00:19 Embraer Lineage 1000 z certyfikatem Embraer ogłosił, że otrzymał certyfikat typu od FAA dla dużego jeta biznesowego Lineage 1000. Samolot celujący w górną półkę segmentu luksusowych biznes jetów, bazuje na komercyjnym odrzutowcu Embraer 190, który certyfikowano w 2005 roku. W obszernym wnętrzu z pokaźnym lukiem bagażowym, może przewozić do 19 pasażerów, latając na odległość do 4500 nm. Układ pomieszczeń składa się z pięciu wydzielonych prywatnych stref i dwóch łazienek, z dostępną opcjonalnie trzecią łazienką i kabiną prysznicową. Kokpit jest wyposażony w pięć ekranów zintegrowanych w zestawie awioniki Honeywell Primus Epic. Samolot kosztuje 43 miliony USD a pierwsze zamówienia mają zostać sfinalizowane jeszcze na początku tego roku. Embraer informuje że zebrał zamówienia na 20 egzemplarzy tego samolotu. âźZ radością ogłaszamy certyfikację Lineage 1000 przez FAA,â powiedział Luis Carlos Affonso, wiceprezes Embraerâa, Executive Jets. âźJedno ze wspaniałych osiągnięć tego projektu to maksymalny zasięg samolotu, który zwiększono do 4500 mil, dając użytkownikom nowe możliwościâ CARGO - 2009-01-10, 17:03 A400M najwcześniej w 2012 roku Potwierdziły się wcześniejsze informacje o kłopotach przy budowie nowego europejskiego samolotu transportowego Airbusa A400M. Producent zaproponował Niemcom i Francji, które złożyły zamówienia na te maszyny, nowy plan dostaw oraz pewne modyfikacje techniczne w budowie powietrznego "transportowca". Zgodnie z nowym rozkładem pierwszy A400M ma trafić do Luftwaffe w trzy lata później niż to było oryginalnie zaplanowane. Obecnie lista zamówień tego samolotu opiewa na 192 maszyny a najwięcej maszyn ma trafić do niemieckich i francuskich sił powietrznych tj. odpowiednio 60 i 50 sztuk. Państwa, które zawarły umowy z EADS o dostawach A400M mają prawo domagać się odszkodowań za opóźnienia ze strony producenta. Od początku prac nad rozwojem tego samolotu pojawiały się problemy, w tym momencie największym zmartwieniem dla inżynierów są nowe silniki <o testach nowej jednostki napędowej mogliście przeczytać na stronie głównej Oblot silnika do A400M grudzień 2008>. CARGO - 2009-01-10, 17:47 British Airways obawia się o przyszłość "oneworld" Brytyjczycy ostrzegają przed możliwym końcem sojuszu lotniczego - oneworld. Niezbyt optymistycznie będzie wyglądać przyszłość tego sojuszu jeśli urzędy antymonopolowe w Europie i USA nie wyrażą zgody na dalsze zacieśnienie współpracy pomiędzy BA i AA. Ci przewoźnicy to dwoje najważniejszych graczy w oneworld, w 1997 i 2001 linie te podjęły wysiłek współpracy, który wyrażał się m.in po przez wspólne ustalanie rozkładów lotów, ujednolicenie cen przelotów czy wspólne programy lojalnościowe dla pasażerów. W przeszłości urzędy ds. konkurencji już raz odrzuciły podobny wniosek Amerykanów i Brytyjczyków, tłumacząc swoją decyzję możliwością uzyskania monopolistycznej pozycji m.in. na lotnisku LHR. Odkąd w życie weszło porozumienie o ruchu lotniczym pomiędzy UE a USA - "Open Skies", British Airways oraz American Airlines ponowiły swój wniosek do odpowiednich instytucji o uzyskanie zgody na ściślejszą współpracę, jeśli przewoźnicy otrzymają pozytywną opinię to może to prowadzić w kierunku przyszłego połączenia BA i AA. Urzędnicy mają kilka miesięcy na podjęcie decyzji. CARGO - 2009-01-10, 18:20 Nowy przewoźnik z Niemiec Kilka dni temu, BREMENFLY otrzymał swój pierwszy samolot tj. B737-400 reg. D-ABRE, ex. EI-DXO (Futura). W zbliżającym się letnim sezonie, przewoźnik ten ma być będzie w stanie zaoferować kilka destynacji obejmujących loty krótko- i średniodystansowe. Do skromnej floty w niedługim czasie ma dołączyć kolejny B737. Jak się łatwo domyśleć siedzibą nowego operatora jest Bremen International Airport - BRE, ich oferta będzie głównie adresowana do klientów biznesowych oraz biur podróży. Zgodnie z prasowymi informacjami BREMENFLY będzie latał do Grecji, Turcji, Hiszpanii oraz północnej Afryki a dalsze szczegóły odnośnie ich działalności zostaną zaprezentowane w najbliższym czasie. CARGO - 2009-01-10, 18:59 Roszady na europejskim rynku linii lotniczych Komisja Europejska dała zielone światło w sprawie połączenia Vueling oraz Clickair. W lipcu ubiegłego roku przewoźnicy ogłosili plany przyszłego scalenia. Po połączeniu nowa firma będzie dziać pod nazwą Vueling, siedziba tego operatora nadal będzie się znajdować w Barcelonie. Iberia będzie posiadać udziały rzędu 40% w nowym Vuelingu, który z flotą 45 samolotów wykonujących 300 połączeń dziennie na 112 trasach stanie się trzecim co do wielkości przewoźnikiem w Hiszpanii. Urzędnicy mieli pewne obawy co do 19 połączeń do Francji oraz Włoch, 12 krajowych oraz 7 międzynarodowych. Silna pozycja Vueling oraz Clickair na tych trasach ulegnie po scaleniu dodatkowemu wzmocnieniu. SCH Swiss Capital Holdings kupił zadłużonego litewskiego przewoźnika FlyLAL. Szwajcarska firma zakupiła udziały warte około jednego miliona dolarów oraz pokryła długi przewoźnika sięgające blisko 1 mln euro. Nowy właściciel wyraził nadzieje, że na przestrzeni dwóch lat uda mu się zmodernizować oraz dokonać restrukturyzacji w zakupionych litewskich liniach lotniczych. Co ciekawe problemy przewoźnika rozpoczęły się w 2005 roku kiedy doszło do ich prywatyzacji, FlyLAL zaczął generować długi, które w tej chwili dla Szwajcarów nie stanowią większego problemu. Nowy właściciel to nowa szansa i środki do tego by FlyLAL stał się bardzo silnym regionalnym przewoźnikiem w Europie. grztus - 2009-01-10, 19:59 Przypominam, że od 16-go stycznia, czyli za tydzień, Qantas zaczyna loty Airbusami A380 na trasie SYD-SIN-LHR (QF31/32). Właśnie sobie sprawdziłem loty QF31 (czyli do LHR) na kilka pierwszych dni: 16.01 (piątek) oraz 17.01 (sobota) - A380 20.01 (wtorek) - A380 23.01 (piątek) oraz 24.01 (sobota) - A380 W pozostałe dni lot QF31 obsługuje B747. Wygląda zatem na to, iż A380 będziemy widywać we wtorki, piątki i soboty. Uprzejmie informuję, iż się POMYLIŁEM od samego początku. Otóż A380 startuje w podane dni (wtorki, piątki i soboty) a to oznacza, że nad Polską będzie widoczny w SOBOTY, NIEDZIELE i ŚRODY. Oznacza to również, iż po raz pierwszy zobaczymy go nie w najbliższy piątek, lecz w SOBOTĘ 17-go stycznia! Uff... dobrze, że się zorientowałem. knx08 - 2009-01-11, 08:46 No i fajnie... w weekend... żeby tylko w przyszłą sobotę było pogodnie i żeby leciał po UL980... chociaż to nie jest takie pewne.... michalw - 2009-01-11, 10:55 QFA31 dość często z tego co pamiętam, wybierał sobie UP 851, wchodząc przez ABERO. Vader - 2009-01-11, 13:17 Taka ciekawostka: Szwed postanowił przerobić "Jumbo Jeta" na hostel. W przyszłym tygodniu ma odbyć się otwarcie hotelu, jaki Oscar DiĂśs zbudował we wnętrzu starego Jumbo Jeta. Zaparkowany 15 minut piechotą od sztokholmskiego portu lotniczego "Jumbo Hostel" będzie oferował 25 pokoi i 85 łóżek. W złotówkach nocleg będzie kosztował od 130 złotych za łóżko we wspólnej większej sali, do 500 złotych za prywatny pokój. Na specjalne okazje przygotowano również kokpit pilota, który przerobiono na apartament dla nowożeńców i wyposażono we własny prysznic i łazienkę. Jednak nawet najtańsze pokoje są wyposażone w bezprzewodowy internet i płaskie telewizory, na których można wyświetlić również przyloty i odloty z pobliskiego lotniska. Jeśli pomysł się sprawdzi, Oscar DiĂśs chce go rozpropagować, stając się franczyzodawcą. "Wired" sugeruje, że uziemionych samolotów na pewno nie zabraknie sądząc po kondycji linii lotniczych. zródł: http://www.sfora.pl, więcej JUMBO HOSTEL Darek Rz - 2009-01-12, 07:20 QFA31 dość często z tego co pamiętam, wybierał sobie UP 851, wchodząc przez ABERO. Witam Na poranna "łapankę" QFA31 na razie nie ma szans(ciemno), a powrotnego QFA32 złapiemy albo "my" ( UL980) ,albo chlopcy z UL984 Vader - 2009-01-12, 10:24 Witam Na poranna "łapankę" QFA31 na razie nie ma szans(ciemno), a powrotnego QFA32 złapiemy albo "my" ( UL980) ,albo chlopcy z UL984 Oby tylko latał na tej samej wysokości co B744, standardowo FL320 :) Gryni - 2009-01-13, 18:50 Jeżeli mowa o UL984, to na wsch. lata się na nieparzystych FL-ach. czyli 310,330... luck89 - 2009-01-14, 20:10 Pierwszy A330 dla SQ http://www.airliners.net/photo/Singapor ... 1465031/M/ CARGO - 2009-01-14, 20:41 Gulf Air powiększa swoją flotę Jak podają portale internetowe, bliskowschodni przewoźnik wprowadzi od marca tego roku, cztery B773ER do obsługi lotów do LHR. Samoloty te trafiły do Gulf Air w wyniku umowy o leasing z indyjskim Jet Airways, od którego "wypożyczają" oni także dwa A330. "Potrójne siódemki" to samoloty, które prawdopodobnie zastąpią A343 we flocie GF. Pomimo obecnej deklaracji o LHR, przewoźnik rozważa możliwość wprowadzenia 777 na trasach do BKK, KUL czy któregoś z lotnisk na wschodnim wybrzeżu USA. W obecnym roku do floty GF ma dołączyć 13 maszyn (m.in. 4 x A330 i 5 x A320), głównie w celu wymiany dotychczasowych samolotów, pierwszy z 20 zamówionych A330 ma trafić do przewoźnika w trzecim kwartale 2010r, ale trwają rozmowy z Airbusem o celowym opóźnieniu dostaw "szerokokadłubowców". Natomiast Turkish Airlines poinformował, że za około 3 miesiące podejmie decyzję o wyborze 35 maszyn do obsługi najdłuższych lotów, wydaje się, że w obecnej sytuacji B777 ma spore szanse na wygraną. Ten gwałtownie rozwijający się przewoźnik bardzo uważnie przygląda się trzem B777 leasingowanym od Jet Airways (zastanawiają się jeszcze nad leasingiem jednej tego typu maszyny), pod kątem przydatności do wspomnianej rozbudowy długodystansowej floty. Turcy wierzą, że decyzja o zamówieniu na nowe maszyny w dobie kryzysu pociągnie za sobą ich niższe ceny. W tym roku do floty TH mają dołączyć dwa ex-Qatar Airways A330 oraz cztery nowe A321. michalw - 2009-01-14, 20:52 Kurcze, Gulf mógłby latać do JFK, wtedy na UM 860 mielibyśmy nowość. Natomiast B773 Turkishem też bym nie pogardził. Pożyjemy, zobaczymy :) CARGO - 2009-01-14, 21:32 Air France-KLM kupiły udziały nowej Alitalii Na samym początku prywatyzacji Alitalii murowanym faworytem do kupna jej 25% akcji była Lufthansa, jak się niedawno okazało w rywalizacji tej Niemcy i Brytyjczycy ulegli Francuzom i Holendrom. Oferta AF-KL była najlepsza w porównaniu do tego co oferowały LH (wg. Włochów interesowali się tylko włoskim rynkiem a na nowej Alitalii im nie zależało) i BA (nie mieli w planach poważnych inwestycji w narodowego przewoźnika z Włoch). Na decyzję o wyborze AF-KL miał także duży wpływ fakt przynależności od tego samego sojuszu czyli SkyTeam oraz dotychczasowa dobrze układająca się współpraca z Air France i KLM. Umowa o zakupie udziałów i dalsza współpraca pomiędzy tymi przewoźnikami ma zaowocować w niedalekiej przyszłości skoordynowaną i spójną strategią działania na takich lotniskach jak CDG, AMS, FCO oraz MXP. Wartość 25% akcji Alitalii to 323 miliony euro, niedawno AZ wykupiła AP(Air One), który był partnerem Lufthansy. Nowa Alitalia to stare logo i stara nazwa, dysponują flotą 148 samolotów oferując 70 destynacji a w tym 13 międzynarodowych tras. Wczoraj miało miejsce uroczyste otwarcie działalności nowego-starego przewoźnika, tj. lot na trasie z Palermo do Rzymu, ale nowa AZ to stare problemy - właśnie w dniu inauguracji na lotniskach w Rzymie, Mediolanie odbyły się protesty pracowników co doprowadziło do opóźnień i anulowania kilku lotów. marecki - 2009-01-14, 22:04 Pożegnanie AN26. W piątek, 16 stycznia, o godz. 10.30 w 8. Bazie Lotniczej w Krakowie, odbędzie się pożegnalny lot ostatniego samolotu An-26, który zakończy eksploatację tego typu przez Siły Powietrzne.An-26 przez ponad 3 dekady stanowił podstawowy, średni samolot transportowy polskich wojsk lotniczych. Konstrukcja, wywodząca się z An-24TW, została oblatana 21 maja 1969. Niedługo potem, w 1972, nowe samoloty rozpoczęły służbę w Polsce. Łącznie zakupiliśmy 12 egz. tych maszyn. Od kilku lat są sukcesywnie zastępowane przez hiszpańskie CASA C-295M.Ostatni lot wykonany zostanie przez samolot o nr bocznym 1403. Zakończy się w ten sposób 37-letnia historia wykorzystywania tych maszyn przez polskie wojska lotnicze. CARGO - 2009-01-14, 23:08 Air Volga nad Polską? Oby i to jak najszybciej! Bardzo prawdopodobne jest, że za niedługo ujrzymy nad naszymi głowami nowe pięknie (moim skromnym zdaniem) pomalowane samoloty latające pomiędzy kilkoma miastami Europy zachodniej a Wołgogradem w Rosji. Mowa o Air Volga, starym przewoźniku "Volga Aviaexpress" pod nową zmienioną nazwą. Wraz z nowym właścicielem i inwestorem przewoźnik zmienia zasadniczo swoje oblicze i zakres prowadzonej działalności, a są to zmiany zdecydowanie "in plus", które nas bardzo cieszą. Nie może być mowy o porównywaniu nowego i starego malowania, zresztą oceńcie to sami. Do niedawna flota Volga Aviaexpress obejmowała: dwa Tu-134 i trzy Yak-42, już wkrótce będzie dostępny ich pierwszy CRJ200 (ex- Independence Air), rozmowy o zakupie kolejnych 3 tego typu maszyn trwają, docelowo wielkość floty to 15-20 nowoczesnych samolotów, co więcej wstępnie przewoźnik zawarł umowę o leasingu dwóch B737-500. Air Volga to wg. mnie "wschodząca gwiazda", która do tej pory prężnie się rozwijała pod starą nazwą na krajowym rosyjskim rynku o czym świadczyć może stale wzrastająca liczba pasażerów od 2004 roku, przyszedł czas na dalszą ekspansję także w kierunku europejskim. Przewoźnik zapowiedział nowe międzynarodowe loty m.in do Niemiec (Berlin, Monachium), Francji (Paryż?) oraz Republiki Czeskiej (Praga) <spójrzcie PRG->UL984 , TXL->UL980 Czekam cierpliwie i wypatruje dalszych wiadomości o Air Volga i ich "małych Hibiscusach" w powietrzu> Pożegnanie AN26. Gryni - 2009-01-15, 11:10 Pożegnanie AN26. Dziś w Krakowie widziałem i słyszałem ten samolot, kawał historii ... knx08 - 2009-01-15, 11:24 Pożegnanie AN26. Dziś w Krakowie widziałem i słyszałem ten samolot, kawał historii ... grztus - 2009-01-15, 22:56 Mrija uziemiona... W najbliższym czasie nie zobaczymy Antka 225 w powietrzu, chwilowo jest on uziemiony w Kijowie z powodu generalnego przeglądu silników. knx08 - 2009-01-15, 23:03 Równo tydzien temu znalazłem to zdjęcie (w czwartek 8.01 Anteusz leciał po UL984, tutaj pokazany jest jego start) i mnie zaskoczył troszeczkę widok w tle http://spotters.net.ua/file/?id=11558 G@wron - 2009-01-16, 23:02 SCH Swiss Capital Holdings kupił zadłużonego litewskiego przewoźnika FlyLAL. Szwajcarska firma zakupiła udziały warte około jednego miliona dolarów oraz pokryła długi przewoźnika sięgające blisko 1 mln euro. Nowy właściciel wyraził nadzieje, że na przestrzeni dwóch lat uda mu się zmodernizować oraz dokonać restrukturyzacji w zakupionych litewskich liniach lotniczych. Co ciekawe problemy przewoźnika rozpoczęły się w 2005 roku kiedy doszło do ich prywatyzacji, FlyLAL zaczął generować długi, które w tej chwili dla Szwajcarów nie stanowią większego problemu. Nowy właściciel to nowa szansa i środki do tego by FlyLAL stał się bardzo silnym regionalnym przewoźnikiem w Europie. Dziś FlyLAL ogłosił zawieszenie wszystkich lotów by nie generować dalej strat, http://www.flylal.com/flyLAL_ceases_operations.pdf SkyEurope pozostało tylko 5 samolotów, resztę (14) powróciły do GECAS z powodu nie spłacania rat leasingowych. Centralwings zostanie zlikwidowane, jego flota i personel włączone ostatecznie w strukturę LOT'u. http://wiadomosci.onet.pl/1897791,28350 ... osceu.html To tyle, dobrych informacji na dzisiaj Asdrius - 2009-01-17, 11:59 It is bad today for Lithuanian aviation. FlyLal Lithuanian airlines (TE/LIL) stopped flying today. All of their flights are cancelled, lots of people, who bought tickets with them now are left in difficult situation. From today, there are no direct flights from Vilnius to London, Amsterdam and to some other major European airports. But both B757's and several B737's will continue to fly with FlyLal colors. Another company "FlyLal charters" (callsign - LLC) will continue to fly charter flights from Vilnius and Talinn airports to various holiday resorts. grztus - 2009-01-18, 01:26 Portugalia zamyka niebo sojusznikom Izraela (czyt. Amerykanom), dotyczy to również bazy Lajes na Azorach. Można zatem przypuszczać, że w najbliższym czasie zobaczymy nad Polską więcej amerykańskich transportowców. Głównie dotyczy to południa naszego kraju i sąsiadów, aczkolwiek do końca nie wiadomo jak teraz będą latać. It is bad today for Lithuanian aviation. Yes, it's always sad when national carrier is forced to reduce his activity. I was very pleased to see them flying near Radom (unfortunately usually a little too far for picture). luck89 - 2009-01-18, 10:39 W letnim rozkładzie: NEW YORK- KIEV DL 88 )KBP) 6xw - 763 CARGO - 2009-01-18, 12:11 Zmiany w rozkładach Delta lato09 DL88 JFK - KBP B763 6 razy w tygodniu Lufthansa LH3238 DUS-KBP na stałe B735, w rozkładzie lato08 latali na CRJ7 <dziś ta "Lufa" poszła po UL984, zapewne będzie wracać po 980> Alitalia laot09 Rzym - Moskwa A321 loty dwa razy dziennie Rzym - St. Petersburg A320 lot codzienny Rzym - Warszawa A319 lot codzienny Milan (LIN) - Warszawa A319 nowy lot codzienny AZ554 LIN13:45 - WAW15:50 AZ555 WAW16:35 - LIN18:35 Milan (MXP) - Moskwa A320 lot codzienny Norwegian od kwietnia nowe połączenia ze Sztokholmu m.in. DY3963 ARN10:20 - BUD12:30 B738 pn śr so DY3964 BUD13:00 - ARN15:10 B738 pn śr so , od 22 czerwca do 14 sieprnia lot ten będzie obługiwał MD82 DY3951 ARN08:30 - PRG10:30 B738 nd DY3952 PRG11:00 - ARN13:00 B738 nd DY3953 ARN10:20 - PRG12:20 B738 wt cz DY3954 PRG12:50 - ARN14:50 B738 wt cz , od 23 czerwca do 13 sieprnia jak wyżej - MD82 Aerosivit nowe połączenie od 22 czerwca VV223 KBP12:50 - DUS14:50 B733 pn VV223 KBP12:55 - DUS14:50 B733/B734/A320 śr cz so nd VV224 DUS15:45 - KBP19:40 B733/B734/A320 pn śr cz so nd bmi wygrali z BA(którzy chcieli uyskać zgodę na zwiększenie częstotlisowści lotów BA882/883) walkę o prawa do nowego połączenia i uruchomią, zapewne w lecie, LHR - KBP 5 razy tygodniowo. Marcin76 - 2009-01-18, 21:28 Pożegnanie An-26 Mam przyjemność przedstawić Koleżankom i Kolegom relację z uroczystości jakie odbyły się w Garnizonie Kraków-Balice 16 stycznia z okazji ostatniego lotu Antonowa-26 w barwach polskich Sił Powietrznych. Nasze stowarzyszenie RNAVspotters.pl otrzymało oficjalną akredytację, dzięki której mogę zaprezentować poniższy foto-reportaż z tego historycznego wydarzenia. Samoloty typu An-26 służyły w 13 Eskadrze Lotnictwa Transportowego od 2 kwietnia 1972 kiedy to pierwsze trzy egzemplarze o numerach 1308,1309 i 1310 wylądowały na krakowskim lotnisku. Ogółem zakupiono 12 szt. maszyn tego typu, które przez 37 lat wykonywały bezwypadkowo powierzone im zadania. Podczas swojej służby oprócz rutynowych zadań transportowych i powietrzno-desantowych uczestniczyły także w lotach z pomocą humanitarną do krajów dotknietych klęskami żywiołowymi i misjach "Akcja Serce". W 1992 zabezpieczały od strony transportowej rajd Paryż-Dakar,a w 1998 roku maszyna o numerze 1602 wykonywała loty na Bałkany w ramach operacji NATO. Dwa samoloty mimo ,iż formalnie należały do wojska latały w barwach PLL LOT nosząc oznaczenia SP-LWA i SP-LWB. Samoloty krórych resurs dobiegał końca przechodziły gruntowne remonty w ukraińskich zakładach Antonowa w latach 98/99, co pozwoliło przedłużyć ich zdolnośc do lotów. Jednak uczestnicwo Wojska Polskiego w wielu misjach zagranicznych (Irak, Afganistan) wymusiło zakup maszyn o większym zasięgu i udźwigu aby skuteczniej zapewniać wsparcie polskim kontyngentom. Poczciwe Antki zostały więc zastąpione przez samoloty CASA 295M, stacjonujące aktualnie również w krakowskiej 13ELTr. Rozpoczęcie uroczystości planowane było na godzinę 10:30, przedstawiciele mediów stawili się licznie, obecni byli między innymi dziennikarze TVN24, Telewizji i Radia Kraków. Po powitaniu przez Panią rzecznik i przejściu kontroli na wartowni jednostki zostaliśmy zabrani autobusem na płytę wojskowej części lotniska na Balicach. W krótkich żołnierskich słowach zapoznano nas z przebiegiem uroczystości i wyznaczono obszar po którym możemy się swobodnie poruszać. Niestety pogoda nie dopisała, padający śnieg i silny wiatr wzmagający zimno dawały się nam we znaki, jednak widok samolotów na płycie postojowej skutecznie zagrzewał do boju. Pani Beata Romek rzecznik prasowy 8.BLot. która mimo fatalnej pogody opiekowała się niestrudzenie dziennikarzami, pozwalając nam na dość swobodne poruszanie się po terenie lotniska Nie było innego wyjścia, niż ucieczka do przodu, ruszyłem więc na zwiedzanie kabiny pilotów. Ilość istrumentów, przełącznikow i kontrolek naprawdę robi wrażenie - "to prawdziwy samolot, a nie obudowany w skrzydła latający komputer" mowi ppłk.pil. Leszek Leśniak. Staruszek został starannie odlodzony i pokołował dostojnie na pas 25 aby po chwili ostatni raz wzbić się w powietrze. Potem moment na który wszyscy czekali w napięciu - majestatyczny przelot samolotu na niskim pułapie tuż nad płytą lotniska. Po wylądowaniu ruszyły oficjalne uroczystości, załoga złożyłą meldunek o wykonaniu zadania i czule żegnała się z samolotem Potem an-26 został udostępniony do swobodnego zwiedzania, chyba jeszcze nigdy podczas swojej długiej służby nie gościł na pokładzie tylu ludzi jednocześnie Jeszcze tylko ostatnia fotka na pożegnanie, bo podstawiony autobus już gotowy do odjazdu, jak się nie załapię to mogą mnie już nie wypuścić z bazy, choć może nie byłoby to takie złe... Podziękowania dla Pani rzecznik Beaty Romek za gościnę na terenie jednostki, Redaktora Naczelnego za pomoc w załatwieniu formalności i MaciejaH76 za wyposażenie w sprzęt foto. CARGO - 2009-01-19, 10:15 Kolejny A380 nad Polską Singapore Airlines w swoim oficjalnym oświadczeniu zapowiedział, że od 1 czerwca trasę Singapur - Paryż (SIN - CDG) będzie obsługiwał Airbus A380 zastępując tym samym Boeinga B777-300ER SQ334 SIN23:40 - CDG06:55+1 A388 codziennie SQ333 CDG12:25 - SIN06:55+1 A388 codziennie W związku z tym loty SQ332/331 zostają wstrzymane od 1 czerwca To doskonała wiadomość, będziemy mieli kolejnego Superjumbo na naszym niebie, lot 333 to stały gość na 984 i pojawia się około 13:30, natomiast 334 to nie wiem, albo leci o poranku do CDG również po 984 albo 980? G@wron - 2009-01-19, 10:35 CDG nigdy nie pojawia się na UL980, no chyba, że Cathay Cargo AceKarol - 2009-01-19, 11:36 Marcin: Dzięki za super relację i za fotki. Szkoda że pogoda nie dopisała Pzdr, G@wron - 2009-01-20, 18:08 Airbus A330 -323 524 N801NW Northwest ferried 14jan09 SEA-VCV for paint into Delta Airlines cs G@wron - 2009-01-21, 10:10 Pierwszy 777-200LR dla Qatar Airways, http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6466536 Nowy logojet Air China, 777-200; http://www.jetphotos.net/viewphoto.php? ... 986&nseq=0 Rasog - 2009-01-21, 19:23 CARGO SQ334 pojawia sie u nas na ul984 ok 4.15-4.30 nad ranem. A dałbym sobie głowę uciąć że SQ rzucą kolejnego A388 na lot SQ25/26 JFK-FRA-SIN a nie na SQ333/334. Trzy słowa dla redaktora Marcina76: doskonale zrobiony reportaż, okraszony ekstra fotorelacją. BRAWO!!! Marcin76 - 2009-01-23, 08:43 Od 30 marca Qatar Airways uruchamia nowe codzienne połączenie na trasie Doha-Houston. Lot będzie obsługiwany przez Boeinga 772LR. QR077 DOH 09:40 - IAH 18:00 QR078 IAH 20:30 - DOH 19:40 PS AceKarol,Rasog - dzięki Pawel_S - 2009-01-23, 15:47 Witam, 3 Katar na UM860 - nie mam nic przeciw Jeden mógłby być na A340-600.. Pozdrawiam michalw - 2009-01-23, 19:12 Jak podaje gazeta.pl http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/ ... olski.html W skrócie: " Irlandzki przewoźnik Ryanair od marca zawiesza niektóre loty do sześciu miast Polski. W sumie linia zlikwiduje 12 połączeń z Gdańska, Katowic, Łodzi, Poznania, Szczecina, Wrocławia - poinformował w piątek PAP rzecznik linii Ryanair Daniel de Carvalho. (...) "Wymienione trasy nie będą dostępne w rozkładzie letnim z powodu wzrostu opłat nawigacyjnych w Polsce, które nastąpiły w 2008 r. Ryanair nie może zaakceptować tych kosztów i jednocześnie oferować najniższych cen" - powiedział w rozmowie z PAP Daniel de Carvalho." G@wron - 2009-01-23, 19:52 Bajki piszą Typowa zagrywka w stylu FR'a. Uprawiają jak zawsze bardzo "ładny" PR. Rekon - 2009-01-27, 14:07 Pierwszy A330 w barwach Delty: http://www.airliners.net/photo/Delta-Ai ... 1468873/L/ Oraz były LOT'owski SP-LOB już pomalowany w barwy Mexicany (XA-MXO): http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6469192&nseq=0 mick - 2009-01-28, 19:39 W związku z treningami systemu obrony "Fruit Fly" będziemy mieli w tym roku kilka okazji do złapania E-3 Awacs nad Polską. Najbliższy termin to 11.02.2009r. Kolejne: 11.03.2009 26.05.2009 27.02.2009 15.07.2009 12.08.2009 18.11.2009 Co do obszarów ćwiczeń - póki co nie ma konkretów. Są wyznaczone strefy które będą wykorzystane w różnych konfiguracjach: 3 obszary w okolicach Pozanania, 3 na Wybrzeżu, i spory kawał kraju na północ od Warszawy. G@wron - 2009-01-29, 22:01 G-CIVP, pierwszy z 4 B747 Biritsh Airways z dodanym napisem promującym sojusz One World. http://skyliner-aviation.de/viewphoto.m ... picid=5417 grztus - 2009-01-31, 19:29 W związku z treningami systemu obrony "Fruit Fly" będziemy mieli w tym roku kilka okazji do złapania E-3 Awacs nad Polską. Najbliższy termin to 11.02.2009r. Kolejne: 11.03.2009 26.05.2009 27.02.2009 15.07.2009 12.08.2009 18.11.2009 Co do obszarów ćwiczeń - póki co nie ma konkretów. Są wyznaczone strefy które będą wykorzystane w różnych konfiguracjach: 3 obszary w okolicach Pozanania, 3 na Wybrzeżu, i spory kawał kraju na północ od Warszawy.Wszystko zostało bardzo dokładnie opisane w AIP Polska: rozdział Sup 1-2009 Można tam znaleźć między innymi mapkę z zaznaczonymi obszarami działań. Więcej szczegółowych informacji będzie dostępnych w NOTAMach oraz w AUP na dane dni. Co istotne, zanim załogi wlecą do stref ćwiczeń, będą się kontaktowały na częstotliwościach odpowiednich sektorów OAT (Sup 1-2009, rozdz. 6, strona 4). |