ďťż
Ustawienia zawieszenia, patenty na środek ciężkości itp




Michał Rusin - Czw Kwi 06, 2006 11:54 am
" />Witam!

Proponuję podjąć temat o technicznych aspektach naszych modeli. Chodzi mi o konkretne wypowiedzi i pomysły jak przygotować model do profesjonalnych wyścigów. Ustawienia zawieszenia na: tor, równy asfalt, dziurawy asfalt, szuter, lód śnieg, wykładzinę, ... Co robicie z elementami wyposażenia (odbiornik, regulator, antena, aku, przewody, ...) aby jak najlepiej się spisywały i nie powodowały żadnych trudności w ściganiu. Ze swojej strony gorąco wszystkich zapraszam do wypowiedzi które mogą podnieść poziom naszych umiejętności.




Mariusz Szopa - Czw Kwi 06, 2006 12:13 pm
" />Co do ustawień geometrii zawieszenia to zależy również od samego modelu. W necie można znaleźć takowe do konkretnych modeli np. Serpent 710 http://www.mytsn.com/products/setups.asp?prid=3293
Co do dalszej części wypowiedzi to: gdyby to forum było poświęcone budowie i konstruowaniu modeli samochodów to można by na ten temat porozmawiać a tak masz doczynienia z gotowymi wyrobami gdzie zmiana np. środka ciężkości jest praktycznie nie do wykonania. Rozmieszczenie wyposażenia zostało przewidziane przez producenta.
O ogólnych zasadach użytkowania aparatur, można poczytać na forum. Mam na myśli zabezpieczenie się przed wpływami wody oraz zakłóceniami elektrycznymi.



Michał Rusin - Śro Kwi 12, 2006 7:09 am
" />Witam!
Nie chodzi o konstruoawanie modeli bo one są już skonstruowane, a o patenty na ustawienia zawiasu, obniżenie środka ciężkości itp jest tego naprawdę wiele!!! Ten kto mówi o niemożliwości jest w błędzie! Myślę że jazda modelem (umiejętność opanowania modelu na wyścigu) jest najważniejsza, ale jeśli te umiejętności są b. wysokie i nie ma już czego poprawić to trzeba zacząć poszukiwania w ustawieniach, rozmieszczeniu masy, areodynamice, elektronice... i o to mi chodzi aby wywołać "burzę mózgów" na ten temat.



Rafał Piesio @ work - Śro Kwi 12, 2006 10:27 am
" />
"> ale jeśli te umiejętności są b. wysokie i nie ma już czego poprawić to trzeba zacząć poszukiwania w ustawieniach, rozmieszczeniu masy, areodynamice, elektronice... i o to mi chodzi aby wywołać "burzę mózgów" na ten temat.

rozumiem, że osiągnąłeś już ten punkt i teraz już tylko "środek ciężkości, aerodynamika i elektronika" są w stanie poprawiać Twoje wyniki?

na początek sugerowałbym zapoznanie się z urządzeniem o nazwie set-up., a także przeczytanie i zrozumienie książeczki-instrukcji do tego urządzenia, opanowania pojęć typu: caster, camber, toe-in (-out), roll center, ackerman, downstop, droop, antidive, antisquart etc. oraz teorii wpływu zmiany tych ustawień na zachowanie modelu (np. jaki wpływ ma zwiększenie toe in z tyłu, lub twardości stabilizatora z przodu, lub twardości sprężyn z tyłu, lub skręcenia dyferencjału z przodu modelu na zwiększenie/zmniejszenie nad(pod-)sterowności modelu ) - to jest podstawa do rozpoczęcia rozmowy o ustawianiu modelu na różne warunki.
tymi właśnie ustawieniami reguluje się zachowanie modelu na torze, a nie "środkiem ciężkości" - bo nie ma takiego ustawienia jak "środek ciężkości" - rozmieszczenie elementów (głównie akumulatory i silnik) wpływających zasadniczo na środek ciężkości, jak napisał Bonawentura, jest ustalone już przez producenta modelu i w tym zakresie wiele zwojować się nie da.




Michał Rusin - Śro Kwi 12, 2006 11:34 am
" />tylko tyle macie panowie do powiedzenia To nie ja jestem zawodnikiem tylko wy, a nie macie nic do dodania To naprawdę dziwne Rozumie pewnie to wasze tajemnice Ale jeśli nie jest wam na rękę dzielić się swoimi spostrzeżeniami oraz doświadczeniem to darujcie sobie wypowiedzi typu:
"rozumiem, że osiągnąłeś już ten punkt i teraz już tylko "środek ciężkości, aerodynamika i elektronika" są w stanie poprawiać Twoje wyniki?"
to forum nie temu ma służyć
Powtarzam nie jestem zawodnikiem, "kocham" rajdy i wiem że w tym sporcie jak i wyścigach RC ważnych jest całe mnustwo żeczy które składają się na całość, na zwycięstwo chodzi mi o wyłuskanie tych rzeczy i przedstawienie.
Rafale a Ty myślisz że w tym temacie zjadłeś już wszystkie rozumy? Jeśli tak to nie pisz (może) to Ci zaszkodzi w drodze do kolejnych sukcesów, a pozostałych - jeszcze raz proszę o wypowiedzi na tematy które poruszył Rafał i ja oczywiście nie tylko te



Mariusz Wichniarek - Śro Kwi 12, 2006 1:53 pm
" />Bardzo mi przykro, ale Rafał napisał dość wyczerpująco. Środka ciężkości nie da się przestawić to nie samochód rajdowy lecz model do rajdów, który ma już ustalony środek ciężkości. Co do innych ustawień to tak jak powiedział set-up, instrukcja i teoria to wszystko pomaga osiągnąć jeszcze wyższy poziom. Nic więcej...



Michał Rusin - Czw Maj 11, 2006 9:22 am
" />Jeśli jest ktoś kto mówi że czegoś nie da się zrobić - to znajdzie się taki, co to zrobi.

W samochodach wyścigowych, rajdowych etc. w skali 1:1 każdy kilogram masy auta jest zawieszany jak najniżej i jak najbliżej środka. W modelach każdy gram się liczy i też warto pomyśleć czy
kable są potrzebne aż takie długie
czy nie da się ich zamocować niżej
itd.
ale to przecież niemożliwe



Przemek Morawski - Czw Maj 11, 2006 9:39 am
" />Powiem tak, żeby odczuć np. zmianę położenia osi obrotu modelu (roll-center) to naprawdę trzeba umieć jeździć. Ja jestem początkującym zawodnikiem i wiem jedno, najpierw umiejętności potem dopiero model i jego ustawienie. Przykładowo model nie wchodzi w zakręt (jest podsterowny) i jaką masz pewność, że to wina złego ustawienia a nie zbyt dużej prędkości, zbyt opóźnionego hamowania, zbyt dużego skrętu kół czy tak prozaicznej przyczyny jak złego wejścia w zakręt ? Moja rada, ustaw model tak jak producent zaleca i trenuj aż do momentu, który Rafał opisał



Michał Rusin - Wto Maj 16, 2006 8:37 am
" />Szkoda że żaden z "profesjonalistów" nie napisze o tym wszystkim pozostałym amatorom.



Tomek Massalski - Wto Maj 16, 2006 8:58 am
" />Polecam poczytanie http://home.tiscali.be/be067749/58/



Rafał Piesio - Śro Maj 17, 2006 6:58 pm
" />
">Polecam poczytanie http://home.tiscali.be/be067749/58/

świetne opracowanie Tomku! czyta się to jak najlepszej próby kryminał! chyba muszę kupić sobie 10-kę, żeby móc na niej sprawdzać te wszystkie teorie

o ile "set up guide" dla kogoś, kto widział książeczkę do set-up`u Hudego nie robi wielkiego wrażenia, o tyle wcześniejsze rozdziały są rewelacyjne!

p.s. kurcze - może by to przetłumaczyć na Polski lub przynajmniej "Polskawy"? kiedyś myślałem żeby to zrobić z set-up`em Hudego, ale nie ma sensu ludziom odbierać chleba a tego opracowania nikt chyba nigdy komercyjnie nie przetłumaczy...



Zaremba Lesław - Czw Maj 18, 2006 6:02 am
" />Mikee jeśli znasz się na samochodach rajdowych to napewno wiesz że o konstrukcję samochodu dba firma (tak żeby wszystkie "środki ciężkości"były na miejscu,a kolejną rzeczą jest specyfikacja lub w naszym przypadku Setup ustawiany pod zawodnika i jego styl jazdy.I nie ma chyba takiego "doktora",który podał by ci receptę na ustawienia.Tu trzeba się niestety samemu "wpasowywać" w model.Jeśli ustawisz pojazd wg.setapu mistrza świata to nie da ci to żadnej gwarancji.
A szczytem umiejętności, o którym piszesz jest właśnie między innymi umiejętność dopasowania wózka do siebie.Nie ma nawet recepty na tor .W Tarnowie w sobotę były inne warunki niż w niedzielę i trzeba zmieniać sobotnie ustawienia.



Jan Matukin - Czw Maj 18, 2006 10:39 pm
" />
">...chyba muszę kupić sobie 10-kę, żeby móc na niej sprawdzać te wszystkie teorie...
Dychy najlepiej jeździły na naszych torach.
Topowe dychy:
Trinity,
ASSO,
Corally,
ale wolałem własną konstrukcję - ma już kilkanaście lat. W jej konstrukcji i setupie wykorzystałem to wszystko, o czym pisze w linku podanym przez Tomka.
Dychy jeździły na piankach, tylny napęd, oś napędowa sztywna ale wahliwa.
Marek przewiduje w Kłodzku wyścigi E-10 na zawodach spaliniaków.
Jest jeszcze trochę czasu.



Andrzej Gawlik - Pią Maj 19, 2006 6:00 pm
" />Ten link do konstrukcji u mnie nie działa...



Jan Matukin - Pią Maj 19, 2006 9:26 pm
" />
">Ten link do konstrukcji u mnie nie działa...
U mnie działa .
Możliwe, że serwer "zaprzyjaźnionej" firmy był chwilowo nieczynny lub przeciążony.



Andrzej Gawlik - Sob Maj 20, 2006 1:24 pm
" />no u mnie teraz już też bardzo ciekawa konstrukcja, brawo
Powered by WordPress, ©