ďťż
Zadbaj o kondycje pakietów NiCd, NiMh i Li-po
Dariusz Ławniczak - Czw Cze 12, 2008 5:08 pm " />Witam Chciałbym dziś podzielić się opinią na temat tego oto produktu LRP CONCEPT BATTERY CONDITIONER 2. Link: http://www.lrp.pl/sklep_konin/product_i ... ts_id=8559 Posiadam jeden taki egzemplarz który wykorzystuję do : Rozładowywania pakietów 4,5,6 Cel NIMH firmy Rc hobby 4600 ( Choć sprawdzałem 1 cele też rozładuje ) Rozładowywanie akumulatorów AA 2700GP zauważyłem że im też to na dobre służy i akumulatory dłużej trzymają ( a ze względu iż używam aparaturę Sanwa MX-3 2.4Ghz czas działania jest dość ważny gdyż dość szybko rozładowuje ona cele AA ) Rozładowywania pakietów Li-Po 5000mAh 7.2 i 11.1 ( rozładowarka nie jest przystosowana do pakietów 11,1 ale da się rozładować 2 ognia i później przełączając końcówkę pozostałe ogniwo ) Nie jako że rozładowuje prądem 3Amper czas rozładowania jest stosunkowo krótki i dla pakietów li-po 5000mAh wysnuł około godziny 35-45 A używając go po jeździe na pakietach NiMh i Li-po czas rozładowania nie przekracza 10-15 minut. Konfiguracja i uruchamianie przy pomocy jednego przycisku dziecko sobie poradzi. 6 stopniowy tryb rozładowania a wiec: 0.0V dla pakietów NiCd 0.3V dla pakietów NiCd 0,7V 0,8V 0,9V 1,0V dla pakietów NiMh Pakiet Li-po rozładowuję do napięcia 2.8V na celę co znacznie ułatwia dbanie o Li-po i skraca czas ich ładowania gdyż czas balansowania podczas ładowania pakietu w którym ogniwa są rozładowane do tego samego poziomu jest krótszy ja zaobserwowałem na pakiecie 7.4 5000mAh różnice podczas ładowania około 15-20 minut. Rozładowarka posiada możliwość przesuwania 4 styków dzięki czemu można bez problemu rozładowywać pakiety z 4,5i6 cel które są zakończone gniazdami typu gold 3.5 i 4mm Moim zdaniem warto w taką rozładowarkę zainwestować gdyż patrząc cenowo jest ona całkiem atrakcyjna a na pewno pomoże utrzymać pakiet NiCd, NiMh czy Li-Po w dobrej kondycji. Concept bartery Conditioner wymaga zasilania 12-15V prądu stałego. luke - Czw Cze 12, 2008 9:04 pm " />Rozladowywarka jak kazdy pajaczek jesli chodzi o cele nixx. A co do lipo to te ogniwa chyba niemaja efektu pamieciowego prawda?? Wiec po co ?? Napisales ze wyrownywanie lipo po jezdzi trwa 10-15min natomiast zysk czasowy z ich ladowania 15-20 min warto dla zaoszczedzenia 5 min ?? KiT - Czw Cze 12, 2008 10:36 pm " />ogniwo o większej pojemności będzie miało na starcie wyższe napięcie ale zakończy ładowanie w tym samym momencie co ogniwo o mniejszej pojemności. Obecnie dedykowane ładowarki do Li-xx mierzą w czasie ładowania imppedancje ogniwa i szacują stopień naładowania na podstawie zmiany napiecia na ogniw i jego impedancji. dzięki temu dość prezycyjnie dobierają prądy bocznikujące w czasie ładowania, że dla każdego ładowania ogniwa kończą go w tym samym czasie, proces balansowania trwa stosunkowo krótko. Natomiast rozładowywanie ogniw Li-Pol niewielkim prądem poniżej 1C do wartości poniżej 3V na ogniwo zdecydowania skraca ilość cykli przez jakie będą pracować poprawnie. Podobnie jak ładowanie ich pod korek. Jak ktoś chce zaoszczędzić czas i dbać o ogniwa to: - niech kupi ładowarkę z ww. funkcjonalnością; - ładuje ogniwa do 95% Proces ładowania trwa dużo krócej, ogniwa żyją dłużej, a pieniędzy w kieszeni więcej. Czy ktoś może być z tego niezadowolny? Dariusz Ławniczak - Pią Cze 13, 2008 8:29 am " />Powiem tak. Warto jeśli chcesz zadbać o pakiety Li-Po chcesz aby każda w cel w pakiecie była w takiej samej kondycji jak pozostałe i wolał byś nie kupować nowych pakietów zbyt często to tak. Podam przykład. regulator w modelu nie posiada funkcji sprawdzania każdego ogniwa z osobna aby wyłączyć zasilanie gdy spadnie ono poniżej 2,8V ( 2,65 granica przy której li-po ulega uszkodzeniu (informacja z instrukcji od pakietu Li-po LRP) ) Tylko sprawdza poziom zasilania całego pakietu i odłącza go np w momencie gdy napięcie na całym pakiecie spadnie poniżej 6.2V np Przyjmijmy że w naszym pakiecie jedno ogniwo ma odrobinę mniejsza pojemność gdyż straciło ze swoje pojemności w czasie użytkowania. I Mamy taką sytuacje że jeździmy modele i przy 6.3V okazuje się że jedno ogniwo ma 2.7 a drugie 3,6 gdyż jest to jak najbardziej możliwe w Li-po no i możemy się spodziewać tego że cela 2.7 nam napuchnie lub się rozszczelni i zapali. Rozładowując li-po do tego samego poziomu po jeździe ograniczmy pogłębienia się różnicy w pojemności poszczególnych ogniw. Dla tego moim zdaniem warto pakiet wyrównać i ładować tylko i wyłącznie ładowarkami z balancerem dzięki temu nasz pakiet przetrwa dłużej a nie ukrywając pakiety Li-po do tanich nie należą. I warto o nie zadbać. Jeśli chodzi o to że Rozładowarka to zwykły pajączek hmmm Widziałem już wiele pajączków i 2 spaliłem gdy zostały do nich połączone w pełni naładowane pakiety. Nie spotkałem się do tej pory z pajączkiem który rozładowuje pakiet 3Amperami w tej cenie co ten LRP Z tego co wiem to mało który pajączek ma możliwość regulacji do jakiego poziomu ma rozładować cele. Adrian Lutyński - Pią Cze 13, 2008 8:52 am " />no ale balansowanie lipo to cos normalnego, piromani tego nie robia. KiT - Pią Cze 13, 2008 8:53 am " /> ">Rozładowując li-po do tego samego poziomu po jeździe ograniczmy pogłębienia się różnicy w pojemności poszczególnych ogniw. Wszystko się zgadza za wyjątkiem tego stwierdzenia. A potrafisz to wykazać? jesli cele mają 1000-900-1000 po zakończeniu rozładowania będą miały 100-0-100 i niby dlaczego rozładowywanie takiego pakietu miałoby zapobiegać pogłębianiu się różnicy? Jeśli naładujesz taki pakiet od stanu 0-0-0 do pełna czyli 1000-900-1000 czy też od stanu 100-0-100 do pełna czy li 1000-900-1000 to jaka jest różnica w następnym ładowaniu? luke - Pią Cze 13, 2008 9:15 am " />Czegos tu niekumam z tymi lipolami? Poco je wyrownywac po rozladowaniu skoro potem i tak zrobi to balanser ?? Co ma do tego regulator przeciez podpinasz pod niego pakiet gdzsie cele maja rowne napiecie prawda? Problem moglby sie pojawic gdybys podlaczyl pakiet 3s pod regiel z odcieciem 2s. Wg mnie do lipo ta rozladowywarka jest conajmniej zbedna. Jesli chodzi o sc. Fakt nad pajaczkiem ma te przewage ze moze rozladowac pakiet wiekszym pradem ale poco skoro im mniejszy prad rozladowania tym lepiej wyrownaja sie cele sub-c. Wyrownujemy pakiety zawsze po jezdzie wiec niepotrzeba nam niebotycznych pradow ale jak zalezy nam na czasie to nierozladowywujemy pakietoc nimh. Adrian Lutyński - Pią Cze 13, 2008 9:19 am " />Wydaje mi się ze autor przyjął że się zwyczajowo ładuje lipo bez balansera Dariusz Ławniczak - Pią Cze 13, 2008 10:45 am " />Hmmm może i nie potrzebny do Li-po Ja 2 swoje pakiety LI-po 5000mAh 7.4v rozładowywałem po każdej jeździe a pozostałe 2 nie Z podkreśleniem że zostały kupiony w tym samym czasie ten samej firmy i pojemności. Oraz były w 95% tak samo eksploatowane za każdym razem ładowane prądem 4A z balanserem. W tej chwili po około 70-75 cyklach na pakiet różnią się swoja pojemności. Gdyż do pakietów rozładowywanych wchodzi 4852 i 4880 A do pakietów które nie były rozładowywane 4612 i 4652 Może i rozładowywanie nic nie daje i różnice wynikają z tego iż żadne 2 pakiety nie są takie same. Ale moim zdaniem różnica w pojemności jest wynikiem rozładowywania po jeździe. A patrząc na rozładowarkę LRP nie patrzę na nią jako zakup tylko do Li-po bo jeśli miała by tylko do tego być stosowana to jest to sporawy wydatek ale bardziej jako rozładowarka do NiCd i NiMh Gdyż porównują Np z Novackie Smart Tray. Wychodzi na to że jest tańsza a posiada większe możliwości. Michał Bugajski - Pią Cze 13, 2008 12:23 pm " />ważniejsze jest chyba ile wychodzi z danego pakietu niz to ile wejdzie.. Adrian Lutyński - Pią Cze 13, 2008 12:50 pm " />Nie przecze zaletom nimh i nicd. Ale lipo... jesli dobrze zbalansowales w czasie i po ladowaniu oraz przed, to ni ma cudów Nie potrzeba rozladowywac. |